|
Post by TFU16 on Jun 1, 2005 21:59:52 GMT 1
Till "en infallsvinkel"
Att vägra betala en domare är att gå över en gräns som bara inte får passeras. Jag har varit med ett antal år och sett ett antal domarinsatser av minst sagt skiftande kvalitet, men att vägra betala domarna finns inte ens på kartan.
Det som hänt är en skam för sporten och jag hoppas verkligen att det inte passerar obemärkt. De domare som nämns är dessutom några av de mest meriterade vi har i landet.
Men - det kan ju å andra sidan vara så, att bara för att man har meriter i massor, så behöver man inte vara bäst för det... Gäller såväl tränare som domare...
Mitt förtroende för domarna Axell och Simonsson är fortsatt starkt, tills motsatsen bevisas.
Till saken hör att jag såg halva matchen i fredags, inte hela. Det kanske var då alla felaktigheter begicks, för jag såg inte speciellt många fel från läktaren.
|
|
|
Post by undrar on Jun 1, 2005 23:04:00 GMT 1
tycker tyresö domarna var dåliga för att dom va det?( och i så fall kan väl även solna komma me en kommentar?) eller tyckte tyresö domarna var dåliga för att de dömde för holding, face masks och block i ryggen?
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jun 1, 2005 23:05:14 GMT 1
Hej,
Jag ville egentligen hålla mig ur denna sorgliga historia, men jag vill ändå förtydliga:
1) Vi i Solna Chiefs lär inte ut några tekniker som är farliga eller oetiska. Det sätter jag min heder på.<br> 2) Från mitt perspektiv (och från vår film att dömma) var inte denna match fulare eller sämre dömd än en genomsnittlig match i U16 i Sthlm.
3) Visst gjorde mina spelare regelbrott, både sådana som flaggades och sådana som missades (vi hade tex en solklar block i ryggen på en punt return som inte flaggades). Dock vill jag påstå att detsamma gäller för TRC, regelbrott begicks och flaggades för ibland (jag räknade till 3 false starts på deras offense som man lät passera). Kanske hade vi fler regelbrott av den korkade typen; facemask och blockering i ryggen, men jag kan försäkra att det inte var med flit eller nått vi uppmuntrar - tvärtom.
4) En situation som jag hörde TRC's sidlinje irritera sig på var en holding på oss som deras kapten tydligen valde att avstå fast det var klart mer fördelaktigt att acceptera. Där tyckte TRC att domaren ska hjälpa spelaren att fatta "rätt" beslut. Det håller jag med om när vi talar om barn/ungdomar.
MVH// Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by SBror on Jun 2, 2005 7:00:31 GMT 1
Kommer att bli kul att få se en HÅRD match både på banan och efter sidlinjen , mycket gap och skrik kommer det att bli. Undrar vilka DOMARE som får dömma den här matchen.
Ps. ( medtag öronproppar till barnen) Ds.
|
|
|
Post by en infallsvinkel on Jun 2, 2005 9:26:10 GMT 1
Leo
Ville bara förtydliga en sak. Jag menade på inget sätt att Solna skulle lära ut fulspel osv. Jag menade inte heller att Solna var de enda som begick regelbrott. Det handlar inte om det. Jag är övertygad om att Tyresö begick precis samma regelbrott. Min poäng är att domarna ignorerade att stävja de farliga situationer som uppstår (blockeringar i ryggen, facemask osv). I u16-åldern är många spelare oerfarna eller rentav okunniga och därför uppstår situationer som gör det farligt att spela, inte för att någon är oetisk eller elak. Det har man från sidlinjen svårt att kontrollera. Det som jag fokuserade på var att det är domarens jobb att förhindra detta och prata med spelarna om det. Om de underlåter att göra det, speciellt på juniornivå, så tycker jag att domarinsatsen är ofullständig. I det tidigare inlägget försökte jag påvisa skillnaden mellan en ofullständig och en dålig domarinsats.
Jag säger inte att det är rätt eller fel att inte betala domarna. (Vilket inte var fallet, då de visst fick betalt). Jag försökte bara ge en bild av situationen från ett nytt perspektiv vad beträffar en domares skyldigheter.
Alltså: absolut inget ont om Solna, snarare en belysning på domarlagets inkompetens vad gäller att upprätthålla säkerheten på juniornivå.
|
|
|
Post by Hawkeye on Jun 2, 2005 13:44:54 GMT 1
Jag säger inte att det är rätt eller fel att inte betala domarna. (Vilket inte var fallet, då de visst fick betalt). Jaså? Så sent som igår hävdade en av de inblandade att det inte utgått någon betalning. Har vi missat något? Kommentar från OFFICIELL TRC-person?
|
|