|
Post by FD domare on May 19, 2007 5:35:27 GMT 1
|
|
|
Post by Chippen on May 21, 2007 9:29:59 GMT 1
Men att alla skall få samma betalt för samma match, och inte beroende på licens känns väldigt kommunistiskt. Rent logiskt så skall man få betalt efter erfarenhet, se på näringslivet. Två arbetare gör samma jobb, en har 25 års erfarenhet, den andra har 6 månader. Inte får dom samma lön?
Att sänka erfarna domares arvoden för lägre divisions matcher kommer knappast motivera dom att ta sådana jobb.
För övrigt är jag inte domare själv.
|
|
|
Post by wwehd on May 21, 2007 9:35:50 GMT 1
Det kanske inte handlar om att sänka någons ersättning, utan det handlar kanske om att höja andras? Till exempel 1000kr i SS, 800kr i div1 och 600 kr i Div 2. Oavsett liensnivå. Sen får din licens styra hur högt upp du får döma.
Titta på fotboll, ishockey, handboll och många andra sporter. Där får domarna betalt efter nivå på matchen dom dömer, och deras licens ligger till grund för vilken nivå de får döma på. Så tycker jag vi ska ha det hos oss med. Dock går det inte att genomföra i dagsläget då de flesta lag är för dåliga på att ta fram intresserade domare.
|
|
|
Post by Chippen on May 21, 2007 9:44:08 GMT 1
Fullkommligt lyssande idé att låta klubbarna i dom lägre divisionerna med redan fruktansvärt ansträngd ekonomi, betala ännu mer för domarna. Det gör säkert att vi får flera klubbar.
|
|
|
Post by wwehd on May 21, 2007 12:09:56 GMT 1
Ja, det är väl bara att välja. Vill Chippen ha några domare på matcherna eller inte? Vill Chippen ha domare på matcherna så får man nog se till att ge dom lite pengar för deras jobb. Annars så får nog Chippen spela sina matcher utan domare.
|
|
|
Post by Seniordomare on May 22, 2007 8:41:05 GMT 1
Fullkommligt lyssande idé att låta klubbarna i dom lägre divisionerna med redan fruktansvärt ansträngd ekonomi, betala ännu mer för domarna. Det gör säkert att vi får flera klubbar. Då kan du börja döma då.. Åk bil i 1-2 timmar Döm en match med 2 timmar innan och dusch mm efteråt 1-2 timmar hem tar "bara 7-8 timmar Det får du 400 kr för.... Visst du gör det för det är kul, men om jag får säga mitt så är det inte så kul längre när man ser hur arvodena har sänkts för en del domare och höjts rejält för en del.
|
|
|
Post by wwehd on May 22, 2007 11:05:36 GMT 1
2 timmar i bil? Du har nära till matcherna. Vi har kollegor i Norrland som har 7 timmar i bil till matcherna. Enkel väg. För 400 spänn.
Startat 0430 på morgonen, är hemma c:a 0300. För 400 spänn.
|
|
|
Post by seniordomare on May 22, 2007 11:42:11 GMT 1
2 timmar i bil? Du har nära till matcherna. Vi har kollegor i Norrland som har 7 timmar i bil till matcherna. Enkel väg. För 400 spänn. Startat 0430 på morgonen, är hemma c:a 0300. För 400 spänn. Men vi ska inte klaga kanske Det är så att domarna i Sverige är så dåliga så minst en måste åka från Skåne till Stockholm och Karlstad för att döma match det är en enkel väg på 60 mil. Tur det finns domare som ställer upp för sporten CC är nog väldigt nöjda med tanke på var deras domare kommer ifrån på lördag.
|
|
coni
Bänkvärmare
|
Post by coni on May 27, 2007 18:17:47 GMT 1
japp, det nya systemet är kass, just de domare som åker upp till carlstad igår för att döma och få de 1000 kr kunde ju dömt idag div2 som deras förening har i uppdrag....men inte, där får 2 senior domare och 3 junior domare ta hand om, ska inte äns berätta hur det har gått för de.....
stor skämt, jag har förståelse att detta är övergång år, men så kan det inte vara!!!
|
|
|
Post by publik on May 27, 2007 19:15:30 GMT 1
japp, det nya systemet är kass, just de domare som åker upp till carlstad igår för att döma och få de 1000 kr kunde ju dömt idag div2 som deras förening har i uppdrag....men inte, där får 2 senior domare och 3 junior domare ta hand om, ska inte äns berätta hur det har gått för de..... stor skämt, jag har förståelse att detta är övergång år, men så kan det inte vara!!! Var det en seniormatch som dömdes med juniordomare?
|
|
|
Post by Mr Hockey on Jun 7, 2007 9:11:15 GMT 1
Vet inte hur jag hamnade i er gästbok men det var intressant läsning. Jag är hockeydomare och precis som Sandberg här som förutspråkar likvärdig ersättning anser jag att det är en märklig inställning att ni ska ha olika lön för lika arbete.
Jag vill betona att jag inte kan särskilt mycket om er sport och hur ni hanterar olika situationer på plan men grundtanken olika lön för lika arbete är i mina ögon förkastlig.
hur reagerar klubbarna när en domare med högre status kommer för att dömma en match där någon med lägre status lika gärna kunde ha dömt? Glada för att det kommer en bra domare eller arga för att det kommer kosta mer?
|
|