|
Post by domare 2 on Apr 27, 2007 16:37:06 GMT 1
|
|
|
Post by D Sandberg on Apr 27, 2007 17:42:45 GMT 1
Nej, nu hittar du ju på saker. I dag får ju domarna betalt efter hur svåra matcherna är. SS matcher anses svårast, helt riktigt. Sen kommer väl S1 osv. Och ja, precis som det är i andra sporter anser jag att den som har mest erfarenhet i domarlaget ska få precis lika mycket betalt som alla andra domare planen för där ute är de likvärdiga. Annars kan man ju lika gärna börja ge domarna provision på antalet kastade flaggor eftersom de tar ju fler beslut då.
|
|
|
Post by wwehd on Apr 27, 2007 19:50:32 GMT 1
Hela systemet verkar inte riktigt genomtänkt. Det är max EN enda Elitdomare per match som gäller i både div 1 och div 2. Annars går man över maxtaket vad gäller ersättningen.
Jag ser det som en självklarhet att förbundet till nästa säsong inför ersättning efter division och tar bort ersättningen baserad på licens. Vi kan inte ha det så här längre. Jag vet så många duktiga domare som allvarligt funderar på att sluta. Tyvärr har vi ju inte direkt gått om domare.
|
|
|
Post by FD Domare on May 10, 2007 11:52:59 GMT 1
Hela systemet verkar inte riktigt genomtänkt. Det är max EN enda Elitdomare per match som gäller i både div 1 och div 2. Annars går man över maxtaket vad gäller ersättningen. Jag ser det som en självklarhet att förbundet till nästa säsong inför ersättning efter division och tar bort ersättningen baserad på licens. Vi kan inte ha det så här längre. Jag vet så många duktiga domare som allvarligt funderar på att sluta. Tyvärr har vi ju inte direkt gått om domare. Hur DU kommer lösa denna säsongen har jag inte en aning om Det är allt för mycket som säger att det blir den största katastrof hittils när det gäller inställda matcher. Tyvärr är det så att domarna är en viktig del i att denna sporten ska kunna utvecklas. Jag och många andra ser ett stort problem nu, att en del försvarar det nya systemet (Elitdomare så klart) Men det finns även Elitdomare som kritiserar systemet. Klubbarna kommer troligtvis kritisera det. Varför ska Limhamn behöva betala domare från Örebro. Varför ska Carlstad behöva betala domare från Skåne. Räcker inte domare till som finns tidigare i Skåne och Göteborg? Hur känner sig en domare som dömt flera år som bor i närområdet till Malmö och blir "överkörd" genom att det kommer domare från Örebro 60 mil bort? Är det rätt sätt att motivera folk att försöka bli elitdomare? Är det rätt sätt att få klubbarna att supporta dig som person att fortsätta med detta. Det skulle komma ut facit till provet, var har det tagit vägen? Det skulle komma motiveringar till varför man fått seniorlicens istället för Elitlicens? Borde inte det kommit innan man kunde läsa på hemsida att man bara fått Seniorlicens. Detta system föder inte några nya domare direkt. Det finns inget att arbeta mot som det känns nu. Äntligen har dom insett att en domare är lika värd på varje position i juniorserien. Dock 50 kr mer till HD som ska vara lite speciell Får vi ändrat i de andra divsionerna så betyder inte elitlicensen mer än en tittel för det som vill vara lite finare. Så mitt lilla förslag till DUM 1. Ersättning efter division inte efter licens. 2. Klara regler INNAN säsong vad som gäller och VILKA som är tilltänkta till superserien 3. Försöka hålla ner resekostnader för klubbarna.
|
|
|
Post by D Sandberg on May 10, 2007 12:44:32 GMT 1
Word!
|
|
|
Post by domare on May 10, 2007 19:15:26 GMT 1
Är lite splittrad över detta med ersättning per division. I teorin tycker jag också att det är bra, men domarkåren är för liten för att det skall funka i praktiken.
D Sandberg: Om jag har uppfattat det hela rätt så dömer du hockey. Hur fungerar utbildningsystemt i hockey. Det jag specifikt undrar över är. Vilka regler eller moment behöver man inte kunna på den lägsta nivån? Vad lägger man på i regelkunskap på respektive nivå.
Min gissning är nämligen att man i princip måste kunna alla regler från början. Har t.ex svårt att tro att man inte behöver kunna offside eller iceing redan från början.
För det är detta som är problemt med vårt system. Våra juniordomare har inga krav på sig att kunna något om t.ex straffutmätning eller klockhantering.
I praktiken räcker det med att de vet var de ska stå någonstans samt några regelbrott vid bollstarten, lite tecken och några definitioner.
Går vi upp till seniornivån, så fanns det i år med två avsnitt på utbildningen som handlade om klocka och straffutmätning, men på provet fanns det inga frågor om detta.
Kontentan är att det finns seniordomare som knappt kan hanterar vanliga enkla regelbrott. Vid multipla regelbrott har de inte en aning om hur man gör.
I år så kan man i teorin skicka fem juniordomare som aldrig dömt innan till en match. Nu har de flesta klubbar ändå förnuftet med sig och försöker ha med någon me lite erfarenhet. Men det innebär också att den då tar hela ansvaret för dessa bitar.
Vi kan få samma senario i en seniormatch fem domare varav ingen vet hur man sköter straffutmätningen. Man förlitar sig på en person, oftast huvuddomaren.
Lösningen är kanske att vi har licens per division, dvs SS, d1, d2, U19 och U16. Men då får vi istället problemet med att man vill ålägga domaruppdragen på föreningar och inte inviduellt schemalägga matcherna (undantaget SS). Då blir det svårt att få till det för framförallt d1.
De 50 extra för huvuddomaren i junior kan ha två orsaker. Dels att man får ett utrymme för att plocka in en meriterad domare för att gå som huvuddomare. Dels att det är huvuddomaren som har adminstrativa uppgifter före och efter matchen som de övriga inte har.
|
|
|
Post by norrlands domare on May 10, 2007 21:35:35 GMT 1
Vad rolit det blir att döma nu när man klarar proven, Lägger ner 4 dagar för att gå domarskolan i örebro. Åk 30mil till närmaste match. Får mest troligt inte elitlicens för att man spelar i år. Vad ska morivera mig att fortsäta att döma? ??
|
|
|
Post by FD Domare on May 11, 2007 9:47:22 GMT 1
Vad rolit det blir att döma nu när man klarar proven, Lägger ner 4 dagar för att gå domarskolan i örebro. Åk 30mil till närmaste match. Får mest troligt inte elitlicens för att man spelar i år. Vad ska morivera mig att fortsäta att döma? ?? Låt mig gissa absolut inget. Traktemente vore kanske en idé. Jag ser ändå Västerås program som en lösning. Dom har fattat vinken betala mer. Sen så tror jag att vi ändå är rätt ute med att ha samma nivå på arvodet, men lägg till 100 kr till HD/ansvarig för matchen + att KOMMER INTE matchrapporten så är det HD som får betala tillbaka sin 100 lapp
|
|
|
Post by HD on May 11, 2007 14:13:24 GMT 1
Varför är det HD som skall betala tillbaka xtrapengarna.
Om han inkallas av ett lag som behöver hjälp så är det ff den föreningen som skall se till att allt som står i TB efterlevs.
|
|
|
Post by D Sandberg on May 12, 2007 16:50:14 GMT 1
Är lite splittrad över detta med ersättning per division. I teorin tycker jag också att det är bra, men domarkåren är för liten för att det skall funka i praktiken. D Sandberg: Om jag har uppfattat det hela rätt så dömer du hockey. Hur fungerar utbildningsystemt i hockey. Det jag specifikt undrar över är. Vilka regler eller moment behöver man inte kunna på den lägsta nivån? Vad lägger man på i regelkunskap på respektive nivå. Min gissning är nämligen att man i princip måste kunna alla regler från början. Har t.ex svårt att tro att man inte behöver kunna offside eller iceing redan från början. För det är detta som är problemt med vårt system. Våra juniordomare har inga krav på sig att kunna något om t.ex straffutmätning eller klockhantering. I praktiken räcker det med att de vet var de ska stå någonstans samt några regelbrott vid bollstarten, lite tecken och några definitioner. Går vi upp till seniornivån, så fanns det i år med två avsnitt på utbildningen som handlade om klocka och straffutmätning, men på provet fanns det inga frågor om detta. Kontentan är att det finns seniordomare som knappt kan hanterar vanliga enkla regelbrott. Vid multipla regelbrott har de inte en aning om hur man gör. I år så kan man i teorin skicka fem juniordomare som aldrig dömt innan till en match. Nu har de flesta klubbar ändå förnuftet med sig och försöker ha med någon me lite erfarenhet. Men det innebär också att den då tar hela ansvaret för dessa bitar. Vi kan få samma senario i en seniormatch fem domare varav ingen vet hur man sköter straffutmätningen. Man förlitar sig på en person, oftast huvuddomaren. Lösningen är kanske att vi har licens per division, dvs SS, d1, d2, U19 och U16. Men då får vi istället problemet med att man vill ålägga domaruppdragen på föreningar och inte inviduellt schemalägga matcherna (undantaget SS). Då blir det svårt att få till det för framförallt d1. De 50 extra för huvuddomaren i junior kan ha två orsaker. Dels att man får ett utrymme för att plocka in en meriterad domare för att gå som huvuddomare. Dels att det är huvuddomaren som har adminstrativa uppgifter före och efter matchen som de övriga inte har. Ishockeyn har, som jag förklarat, fler utbildningsnivåer men de påminner mycket om de vi har i fotbollen. De som kallas föreningsdomare förväntas ju inte alls kunna reglerna på samma sätt som en division två domare, de behöver inte ens klara ett prov. Man gör ett prov under utbildningen men att klara det är inte ett krav. Distriktsdomarna, hockeyns motsvarighet till våra S-domare, har däremot krav. De skriver två regelprov och har fystest i form av skridskoteknik, skridskokondition och löpkondition. Samma prov har också de högre divisionerna (förutom Elitserien som har lite annorlunda regler ibland) men med klart hårdare krav, från och med årets säsong finns det ju till och med heltidsdomare i Elitserien. Är du helt ny domare förväntas du egentligen inte kunna någonting men eftersom 99% av alla domare har spelat eller spelar hockey så kan de oftast de grundläggande reglerna, så som icing och offside. Dessa regler går man dock igenom på alla kurser, även elitseriekurserna av den enkla anledningen att inga tvivel skall råda. Men som sagt, eftersom de yngsta domarna inte har några krav är det klart att de är "sämre" i det avseendet att de har svårare vid kniviga situationer. När jag var så färsk domare hade vi inte ens samma regelbok utan föreningsdomarna hade en "populärversion" av den riktiga boken som endast tog upp de viktigaste/vanligaste reglerna. Och det blir ju då precis samma problem som vi har i fotbollen med straffutmätning och liknande. Det är inte många nya domare som vet exakt vad man får ge 10 minuters utvisning för och inte heller vad skillnaden är om enspelare blir skadad av en spearing eller inte, men det brukar ändå lösa sig. Det är visserligen ett svagt argument att det brukar gå bra, men så är sanningen i hockeyn. Sen är det väldigt sällan två nya domare får ta en match som är högre än U13 (man brukar bara vara två domare på matcher under U15) och i de matcherna uppstår sällan svåra situationer. I de lite högre matcherna finns det åtminstone en domare som dömt i alla fall ett år och i matcher över U16, alltså när de blir juniorer, finns det i stort sett alltid tre domare, en HD och två linjemän som alla är distriktsdomare eller högre och därmed genom prov bevisat att de är lämpliga att dömma och kan reglerna på ett betryggande sätt. Det här är också ett svagt försvar men faktum är att ju längre ner du kommer i åldrarna, desto mindre regler kan spelarna och tränarna och domaren kan garanterat mer. Det innebär att när svåra situationer uppstår är det sällan problem eftersom tränarna ändå inte vet vad som ska hända. Det måste jag säga är en stor skillnad i fotbollen, här är tränarna betydligt mer pålästa och ur den aspekten är det ju betydligt "svårare" att vara ny domare här. Jag antar att det finns många sätt att se på problemet om de ska ha lika ersättning eller inte men jag anser i alla fall att så länge alla domare har samma ansvar skall svårigheten på matchen, alltså vilken division den spelas i, avgöra hur mycket en domare ska kosta, inte vilken licens man har. Möjligtvis kan jag, som andra, tänka mig att HD kan få lite mer för att han faktiskt är HD och domarlagets ledare.
|
|
30 mil till nrmaste motstndare
Guest
|
Post by 30 mil till nrmaste motstndare on May 14, 2007 19:23:51 GMT 1
Varför ska jag sträva att bli en betre domare? När risken för att få döma en superserie match igen är mycke avlägsen sen jemtland och sundsvall försvan ut ur superserien? Vad fins det då för motivatin att åka på "elitdomar" utbildning när jag kan glassa igenom en senior utbildning istellet? ??
|
|
|
Post by LE on May 14, 2007 20:06:01 GMT 1
Mauritz skriv i det eget namn istället, alla vet att det är du pg av alla felstavningar...
|
|
|
Post by ingen brun tunga on May 18, 2007 14:23:50 GMT 1
Varför ska jag sträva att bli en betre domare? När risken för att få döma en superserie match igen är mycke avlägsen sen jemtland och sundsvall försvan ut ur superserien? Vad fins det då för motivatin att åka på "elitdomar" utbildning när jag kan glassa igenom en senior utbildning istellet? ?? Du behöver inte bo i Norrland Räcker med att bo i närheten av samma stad som ett SS lag Sen hämtar dom domare minst 30 milbort Det är ekonomiskt rätt med.
|
|
|
Post by sluta tjata nu on May 18, 2007 20:25:15 GMT 1
Kan det vara så att DU helt enkelt inte tycker du håller måttet i SS. Och att dom därför hämtar domare 30 mil bort? Eller är det helt otänkbart att det finns bättre domare än du i landet?
|
|
|
Post by FD domare on May 19, 2007 0:21:32 GMT 1
Kan det vara så att DU helt enkelt inte tycker du håller måttet i SS. Och att dom därför hämtar domare 30 mil bort? Eller är det helt otänkbart att det finns bättre domare än du i landet? Jag har hittils inte sett skymten av motivering varför jag bara är seniordomare. Jag har hittills inte sett nåt facit till provet. Jag vet inte vem som är lämpad och inte lämpad. Men det spelar ingen roll. När man sett bedömningen på nära håll och när en seniordomare dömer uppe i Karlstad som ens inte var med på elitdomarutbildningen så är det saker i detta som man kan fundera på. Jag tittade igenom domarlistan Just nu är det jag tror jag såg rätt 4-5 st föreningar som har 5 eller fler Elit eller senior domare. Det måste alltså komma in rätt mycket bötespengar till SAFF iår. Sen alla matcher som inte döms med rätt antal domare Många kronor som ramlar in där. Tror säkert att systemet är bra Men jag kommer ihåg ett citat för ett tag sen. Här är låten som X tror att det är inom amerikanska domarkåren låten dom spelade var "It's raining men" Det finns ju domare så vi kan gödsla med så alla dessa domare som i dagens läge är besvikna Amerikanska fotbollssverige vill inte ha er kvar ändå. Vi klarar oss ändå.....
|
|