|
Post by victor on Feb 6, 2007 13:14:12 GMT 1
såg att det fanns en äldre trådmen som sagt ÄLDRE. nu undrar jag är det gråa handskar som gäller eller hur ere för jag har hört att anledningen till att man måste ha gråa handskar är för att i college så brukade tydligen O-line ha andra lagets färger på sina handskar så det iinte skulle synas när dom gjorde en holding MEN... det kära vänner spelar ju ingen roll i sverige då dom som gör holding skulle kunna ha rave-neon-gröna-o-rosa utan att bli dömda för det då domarna i sverige inte kan döma såna komplicerade grejer som holding och andra otillåtna blockar MEN... i sverige så är domarna jätte bra på att döma celebrationpenalties som man gör när man är glad. stor eloge till domarsverige för att dom har blivit så duktiga på just den regeln.
|
|
|
Post by koreanhap on Feb 6, 2007 13:21:25 GMT 1
Ärligt talat Victor så det enda jag känner när jag läser din post är att du kan sticka och brinna i helvetet... inte direkt blir jag sugen på att hjälpa dig i alla fall...
|
|
|
Post by victor on Feb 6, 2007 13:22:44 GMT 1
haha ok tack ändå
|
|
|
Post by wwehd on Feb 6, 2007 18:48:11 GMT 1
Käre Victor.
Om du hade tittat bara det minsta lilla på Collegefotboll detta och föregående år, så hade du sett att domarna i USA kastar mycket fler "celebration-penalties" än vad vi gör i Sverige. Dom är faktiskt bra mycket mer kinkiga på det i USA är vad vi är här. Men eftersom du inte ens bemödar dig med att kolla upp fakta innan så sjunker din trovärdighet ganska ordentligt.
Vad du vill ha sagt med ditt inlägg vet jag inte. Du är av någon anledning bara ute efter att gnälla på domarna.
|
|
|
Post by linda i greys on Feb 6, 2007 21:30:17 GMT 1
såg att det fanns en äldre trådmen som sagt ÄLDRE. nu undrar jag är det gråa handskar som gäller eller hur ere för jag har hört att anledningen till att man måste ha gråa handskar är för att i college så brukade tydligen O-line ha andra lagets färger på sina handskar så det iinte skulle synas när dom gjorde en holding MEN... det kära vänner spelar ju ingen roll i sverige då dom som gör holding skulle kunna ha rave-neon-gröna-o-rosa utan att bli dömda för det då domarna i sverige inte kan döma såna komplicerade grejer som holding och andra otillåtna blockar MEN... i sverige så är domarna jätte bra på att döma celebrationpenalties som man gör när man är glad. stor eloge till domarsverige för att dom har blivit så duktiga på just den regeln. alltså du är nog det dumaste jag hört celebrations har alltid varit illegalt och det är faktiskt svårt för domarna att se om någon gör holding på linjen om dom inte visar det jätte tydligt men du fattar nog inte det
|
|
|
Post by victor on Feb 7, 2007 12:58:58 GMT 1
Käre Victor. Om du hade tittat bara det minsta lilla på Collegefotboll detta och föregående år, så hade du sett att domarna i USA kastar mycket fler "celebration-penalties" än vad vi gör i Sverige. Dom är faktiskt bra mycket mer kinkiga på det i USA är vad vi är här. Men eftersom du inte ens bemödar dig med att kolla upp fakta innan så sjunker din trovärdighet ganska ordentligt. Vad du vill ha sagt med ditt inlägg vet jag inte. Du är av någon anledning bara ute efter att gnälla på domarna. ja du kära vän jag har sett en hel del collegefotboll och näää dom e fan inte kinkigare men det jag ville säga/fråga i mitt inlägg var varför man måste ha gråa handskar när det inte spelar nån roll. och till linda i greys så vill jag bara säga att jag aldriig har vart domare men jag vet dock att det inte är svårt att se en holding och även dom som du linda kan se dömer domare inte ibland men men jag kanske ska bli domare och visa alla andra hur man gör
|
|
|
Post by victor on Feb 7, 2007 13:02:33 GMT 1
ledsen om jag sårat någon men jag undrar bara meningen med det om det inte spelar någon roll jag tänker iaf rösta för att sverige plockar smått o gott regler som passar sverige bättre så att vi kan ha en egen regelbok:visir,handskar och andra sköna regler som vi tagit rakt av tycker det är dags nu när sporten växer så mycket som den gör att vi skaffar år egen regelbok
|
|
|
Post by NA on Feb 7, 2007 13:29:25 GMT 1
jag tycker att åtminstonde på träning bör man försöka fånga boll utan handskar. om man lär sig fånga en boll utan handskar ska det väl förhoppningsvis inte gå sämre med handskar. vad gäller linjespel med/utan handskar tycker jag egentligen samma sak där. en handske ger lite extra skydd, och dessutom stabilitet. och fram tills skydden åker på kan man egentligen klara sig ganska bra utan handskar.
utöver ovanstående tankar har jag även idéer om att det skulle vara trevligt att någon gång i framtiden slippa se handskar som är gjorda för: a) motocross b) skidåkning c) träning på gym d) hantverk (dvs arbetshandskar) samt lovikavantar och liknande. jag vill alltså enbart se handskar som är tillverkade för ändamålet att spela amerikansk fotboll på planen.
|
|
|
Post by Bull on Feb 7, 2007 15:28:05 GMT 1
Victor det finns redan 2 trådar om handskar och där får du svar, vet inte riktigt hur mycket mer svar du kan få? Vad gäller din uppenbara komplex över holdings och celebrations så kan du gå en dommar kurs och lära dig varför man inte flaggar för vissa holding och inte för andra. Vad menar du med otillåtna blockar? Kan du definiera dig mer på den punkten? Självklart får man fira när man scorar, men inte håna motståndaren. Gissar på att du spelar i dom nedre regionerna av Sverige, där man flaggar för "för många handukar på plan"... Har personligen sett 3-4st illegal celebration under mina snart 15år som aktiv. Så du tycker att man ska ha mörk visir? Det är för din säkerhet som man inte får ha det, matchläkaren måste kunna se dina pupiller. Dessa försvinner lätt speciellt om du är brunögd. Andra sköna regler? Vad syftar du på då? Ska vi ta bort oline? Ska vi ta bort defence? Kanske vi kan lira med 7pers på plan. Om du köper hanskar, köp dom gråa
|
|
|
Post by wwehd on Feb 7, 2007 15:47:36 GMT 1
ledsen om jag sårat någon men jag undrar bara meningen med det om det inte spelar någon roll jag tänker iaf rösta för att sverige plockar smått o gott regler som passar sverige bättre så att vi kan ha en egen regelbok:visir,handskar och andra sköna regler som vi tagit rakt av tycker det är dags nu när sporten växer så mycket som den gör att vi skaffar år egen regelbok Rösta på det du. Det blir nog bra. Och när du säger att USA inte skulle vara kinkigare på "celebrations-penalties" så får du plocka fram lite statistik på det. Jag har varit aktiv inom den här eminenta sporten i 18 år, och har aldrig sett en enda utdömd celebration-penalty. Du är ju bara ute efter att ta billiga poäng. Om du dessutom inte ens förstår orsaken till att NCAA har beslutat att endast godkänna gråa handskar så vet jag inte vad jag ska säga för att göra dig glad.
|
|
|
Post by victor on Feb 7, 2007 15:56:44 GMT 1
Victor det finns redan 2 trådar om handskar och där får du svar, vet inte riktigt hur mycket mer svar du kan få? Vad gäller din uppenbara komplex över holdings och celebrations så kan du gå en dommar kurs och lära dig varför man inte flaggar för vissa holding och inte för andra. Vad menar du med otillåtna blockar? Kan du definiera dig mer på den punkten? Självklart får man fira när man scorar, men inte håna motståndaren. Gissar på att du spelar i dom nedre regionerna av Sverige, där man flaggar för "för många handukar på plan"... Har personligen sett 3-4st illegal celebration under mina snart 15år som aktiv. Så du tycker att man ska ha mörk visir? Det är för din säkerhet som man inte får ha det, matchläkaren måste kunna se dina pupiller. Dessa försvinner lätt speciellt om du är brunögd. Andra sköna regler? Vad syftar du på då? Ska vi ta bort oline? Ska vi ta bort defence? Kanske vi kan lira med 7pers på plan. Om du köper hanskar, köp dom gråa vad jag menar med andra otillåtna blockar e clipping och blocka under midjan på specialteams så om man kastar bollen i marken som eran linebacker gjorde i u19 sm finalen så hånar man motståndaren aa ta bort oline och defense e du dum ihuvet eller tror du det e det jag menar eller och var hittade du det i min text inte mörka visir FÄRGADE
|
|
|
Post by victor on Feb 7, 2007 16:01:31 GMT 1
ledsen om jag sårat någon men jag undrar bara meningen med det om det inte spelar någon roll jag tänker iaf rösta för att sverige plockar smått o gott regler som passar sverige bättre så att vi kan ha en egen regelbok:visir,handskar och andra sköna regler som vi tagit rakt av tycker det är dags nu när sporten växer så mycket som den gör att vi skaffar år egen regelbok Rösta på det du. Det blir nog bra. Och när du säger att USA inte skulle vara kinkigare på "celebrations-penalties" så får du plocka fram lite statistik på det. Jag har varit aktiv inom den här eminenta sporten i 18 år, och har aldrig sett en enda utdömd celebration-penalty. Du är ju bara ute efter att ta billiga poäng. Om du dessutom inte ens förstår orsaken till att NCAA har beslutat att endast godkänna gråa handskar så vet jag inte vad jag ska säga för att göra dig glad. oj du kan inte ha kollat mycket fotboll under dina 18 år nej jag undrar vad e meningen med en sån regel när den inte spelar någon roll i sverige [glow=red,2,300]nu undrar jag är det gråa handskar som gäller eller hur ere för jag har hört att anledningen till att man måste ha gråa handskar är för att i college så brukade tydligen O-line ha andra lagets färger på sina handskar så det iinte skulle synas när dom gjorde en holding[/glow] så skrev jag för jag undrade anledningen och sen skrev jag vad jag hört men om du kan förklara varför dom kom på regelln så ber jag så hemskt mycket om ursäkt
|
|
|
Post by wwehd on Feb 7, 2007 16:10:03 GMT 1
och till linda i greys så vill jag bara säga att jag aldriig har vart domare men jag vet dock att det inte är svårt att se en holding och även dom som du linda kan se dömer domare inte ibland men men jag kanske ska bli domare och visa alla andra hur man gör[/quote Låter jättekul att du har beslutat att bli domare! Kanonkul! Vi behöver verkligen fler duktiga domare som redan kan allt! Get enda lilla kruxet är att även du som redan är fulllärd måste gå en domarskola först. Titta bara här efter vilket distrikt du tillhör och vilken nivå du vill börja på: GRUNDNIVÅ SENIORUTBILDNING Södra SAFF 17-18/2 Södra SAFF 24-25/2 Västra SAFF 24-25/2 Västra 2-4/3 Stockholm 3-4/3 Stockholm 10-11/3 Mellersta 10-11/3 Mellersta 17-18/3 Norra 24/25/33 Norra 24-25/3 Be din klubb anmäla dig till det som passar dig bäst. Väl mött i randigt säsongen 2007 Victor! Förlåt, jag håll på att glömma en sak Victor. Det är Elitutbildning nu i helgen i Örebro. Tyvärr är det för sent att anmäla sig, men eftersom du är så otroligt bra på just precis fasthållningar och celebrations så kommer du naturligtvis dit ändå och håller ett föredrag i ämnet, eller hur? Vi gamla veteraner som dömt i mer än 15 år, ser med glädje fram mot just ditt pass. äntligen ska vi få lära oss hur vi ska bedöma fasthållningar! Härligt. Det känns alltid lika roligt med nya domare. Välkommen!
|
|
|
Post by victor on Feb 7, 2007 16:16:01 GMT 1
nämen ser man på vad trevligt äntligen ska jag få arbeta med dom bästa tack så mycket bjuder du på fika sen efter mitt föredrag om just holdings, penalties och griniga medelålders-gubb-domare eller?
|
|
|
Post by wwehd on Feb 7, 2007 16:20:09 GMT 1
Så länge du har lust att bli en ny, bra domare så bjuder jag på hur mycket saft du vill.
|
|