|
Post by Mouth of the South on May 22, 2006 7:58:16 GMT 1
Till Koreanhap:
Ett annat, mycket större, problem är att (vissa av ) föreningarna inte tar sitt ansvar på allvar och licensierar rätt antal med rätt ålder.
Med samma retorik så skulle du säga att det är ok för en 17 åring med traktorkort att köra bil bara det sitter fyra andra 18-åringar med körkort i bilen.
Eller att det är ok för en person med körkort att köra buss bara det finns en på bussen med busskort :-)
Ja, åldersregeln är ny för i år och ja den ställer till problem för vissa. Men den finns där av en anledning och har till stor del tillkommit pga. händelser från förra året i södra distriktet.
Till JO:
Tycker förslaget med en engångsutbildning låter bra, men hur många matcher ska man då döma per år för att behålla licensen? Är det mer 6-7 matcher kan det bli lite jobbigt och hinna med och räcker i så fall matcherna till alla domarna i laget? Måste man gå om utbildningen om man missar sina matcher?
|
|
|
Post by Jk on May 22, 2006 8:48:23 GMT 1
Håller med om att det är ett bra förslag. Kanske kan fungera som en morot för någon att dömma nån extra match att slippa skolan året efter. Och om matcherna inte räcker til...är det inte dit vi vil komma, att vi har så mycket dommare att alla knappt får dömma?
|
|
|
Post by koreanhap on May 22, 2006 10:53:05 GMT 1
Det finns INGA krav på föreningarna att licensiera domare specifika åldrar. De enda kraven som finns gäller antalet domare. Självklart är det dåligt av klubbarna att inte får fram de 5/7/10 vad det nu kan vara domarna.
Men förbundet håller oxo inne på X antal licenser pga att man t.ex. på inbetallningskortet bara skrivit klubbens och inte namngivit domarna. Hur svårt är det egentligen för förbundet att läga ihop två och två.
Se på en förening som Kristianstad Predators, de har domaransvar för en U19-match kommande helg. Har föreningen inget seniorlag är det inte rimligt att ge dem detta ansvar om man nu ska följa lagboken till punkt och pricka. Klubben har domare men får inte använda dem...
Jag förstår till fullo att man inte ska skicka fem 16-åringar till en U19/Seniormatch, jag förstår dock inte varför vi blev nekade att använda EN domare som fyller 19 den 2:a januari för någon vecka sen när övriga fýra domare på plan är över åldersgränsen.
Och sen kan jag säga att dina jämförelser köper jag inte, i min värld går det inte ens att hitta en liknelse mellan att föra fram ett livsfarligt fordon och att döma amerikansk fotboll. Perspektiv d00d perspektiv...
|
|
|
Post by nisse on May 22, 2006 12:00:27 GMT 1
Att bli nekad att använda en 18-årig domare känns kanska petigt så som jag ser på saken. Domaren i fråga är gammal nog att framföra en bil (efter genomgången utbildning) och gammal nog att påverka hela landet genom riksdagsval, men inte gammal nog att tillsammans med fyra stycken 25-30 åringar döma en fotbollsmatch? mysko, mysko....
Vad är det för "händelser" som föranlett införandet av en åldersgräns? Och är det då verkligen domarens ålder som är problemet, eller något annat...?
|
|
|
Post by Mouth of the South on May 22, 2006 12:00:56 GMT 1
En domare som inte kan sina saker och dessutom är underlägsen i fysik och pondus kommer att få svårt att hävda sig mot seniorspelare. Nu vill du tillåta EN underårig, visst det hade kanske varit en väg. men då kommer någon annan att nästa år säga, buhuuu, vi kunde inte döma för vi hade tre överåriga och två som var 18 år men det dumma förbundet tillät oss inte att döma eftersom man högst får ha en underårig. Kontentan är att det kommer alltid att finns personer som vill tänja på regeln och så fort man har gjort det så vill man tänja på den på nytt
Det stämmer att det inte finns någon regel på hur gamla domarna måste vara som man utbildar. Men det finns regler på hur gamla domarna måste vara för att få döma. Av detta kan man dra slutsatsen att av de domare som man skickar bör tillräckligt många ha åldern inne så att vi kunna ställa ett domarlag på plan som kan döma U19/senior. Har för mig att man ska kunna döma i samma serie som man själv spelar med i.
Jag skulle vilja påstå att alla regler vi har är en konsekvens av ett tidigare agerande. Någon har gjort på ett visst sätt som man för övrigt inte finner acceptabelt. Ang. åldersreglerna hände det saker förra året som gjorde att man förde in en ny regel. Regelnämnden har berett ärendet och skickat förslaget till förbundet som har tagit med det i TB. Är det ett dåligt förslag, ja, skicka ett nytt förslag till regelnämnden. Men lasta inte distriktet för att man efterlever de regler man infört. Må så vara att man inte tycker om regeln men att begära att ett distrikt skulle gå emot en nyligen införd regel för att en förening inte kan läsa TB och sätta samman olika deler till en helhet. TB kom ut i januari, två månader innan domarskolorna. Nog för att man har haft tid på sig att se över åldersstrukturen på sina domare.
Sen kan det ju vara så att ibland måste det bli sämre för att det ska kunna bli bättre. Skulle bli mycket förvånad om det inte händer radikala saker på domarfronten inför nästa år.
Frågor till koreanhap: Vilka regler skall man få bryta och vem avgör detta? Om två personer tycker olika om att få bryta en regel eller inte, vem har då rätt?
|
|
|
Post by Mouth of the South on May 22, 2006 12:17:53 GMT 1
Nisse: Men inte gammal nog att få köpa sprit på systemet! Så vart vill du komma? Det finns olika åldersregler för olika saker. På vissa utekrogar får man inte komma in om man är under en viss ålder. Varför är det så?
Fakta är att du ska fylla 19 det år du dömer seniro/U19. Sen spelare det ingen roll och hör inte hit om du får köra moped när du är 15 eller köpa sprit när du är 20 eller rösta när du är 18. Varje åldersgräns är satt utefter den aktivitet som man skall utföra och de ramar och preferenser som gäller för detta. De som har satt gränsen anser uppenbarligen att det är denna ålder som gäller för det man vill uppnå.
Sen kan jag hålla med om att ålder är en generalisering av något som man vill uppnå. Det finns alltid individer som kan utföra saker bra trots att åldern inte är rätt. Men ålder är enkelt att kontrollera. I vårt fall så kanske vi hade kunnat slippa åldersregler om alla hade utbildat domare med sunt förnuft och inte skicka 7 st 15/16 åringar till C-skolan och sen använda detta som argument för att man inte kan klara av några domaruppdrag.
Kanske har åldersgränsen något med att juniorer inte skall döma seniorer? Eller att de som dömer ska ha ett pyskologoskt övertag mot det som spelar?
|
|
|
Post by koreanhap on May 22, 2006 13:18:00 GMT 1
Först och främst vill jag inte att man ska se på detta forum som något "regelstiftande" organ utan som en plats att framföra åsikter på. Jag vill på inget sett uppvigla folk till att ta "lagen" i egan händer utan vill få till en debatt om vad som kan göras för att lösa detta till nästa/kommande år. Så, "Vilka regler skall man få bryta och vem avgör detta? Om två personer tycker olika om att få bryta en regel eller inte, vem har då rätt?" Man får inte bryta några regler, det är upp till, i detta fallet, DU i SSAFF att avgöra om man kan tänja på reglerna för att slippa få matcherna inställda. Den åsikt jag framför och vill få en debatt om är att DU har i min mening hanterat detta otroligt stelbent. För sportens bästa tycker jag att man ska få matcherna spelade även om det kräver att man tänjer lite och kanske till och med kör med 2 underåriga domare. Om man ser till innan nämnda Predators så har de flera underåriga domare som har erfarenhet och vilja att döma. De kanske inte är erfarna nog att ta hand om allt ansvar kring en match men jag hade inte nånsin tvekat att ta med dem före nytuexaminerade överåriga domare. Situationen som inträffade i Karlshamn förra året som ligger till grund för denna regel är jag till 99% säker på att den inte inträffat om det bara så fanns en domare med erfarenhet med. Hade det funnits blott en A-domare på plats hade situationen inte uppstått. Som jag skrev innan, man bör inte skicka ett domarteam bestående av 5 oerfarna/underåriga domare. "Har för mig att man ska kunna döma i samma serie som man själv spelar med i." Nope, för att få döma U19 måste man fylla 19 samma år, så där finns ju en möjlighet att hitta domare i laget. För att döma U16 måste du ha fyllt 17 år, alltså kan ingen i klubbens U16-lag delta. Jag tror också att det kommer att bli fler domare nästa år. Bättre? Nja, det vet jag inte. Även om domarna finns där så har hälfen blivit tvingade och kommer inte att vilja döma en enda match. Det löser inte situationen att klubbarna tvingas få fram domare, det måste finnas nått intresse för att det ska kunna bli en domare som fortsätter. Tyvärr så hör man från många domare efter deras första match att det här gör jag aldrig igen. Skrikande coacher och spelare är en del av problemet men jag känner till flera domare som aldrig för pipan till munnen igen pga. den domare de dömt med, utskällningar utan dess like för att de inte stått på rätt plats o dyl. Vi skulle behöva få ett AFRA här nere i söder som kan ta på sig att skicka 2 domare till alla U16-matcher, låta lagen stå för de övriga 3 och samtidigt som man dömer oxo utbilda de nya. Så löser man 2 flugor i en smäll, erfarna domare som hjälper till plus att man dömer sina "kompisar" och då blir det mindre gnäll. Oki, nu har detta kanske blivit lite rörigt... har min 3 veckor gamla bebis i famnen med magknip. Så blev det oläsligt eller rörigt så skriv igen så fixar jag det
|
|
|
Post by Mouth of the South on May 22, 2006 14:25:15 GMT 1
Bara ett klargörande
"Har för mig att man ska kunna döma i samma serie som man själv spelar med i."
syftar på att föreningen skall klara av, inte spelarna som deltar.
Ok, jag förstår vad du menar angående att ta med en eller två underåriga. Du föredrar hellre att allt flyter på och hoppas på att problemen löser sig till nästa säsong. Det hade kanske jag också gjort om det hade varit en engångsföreteelse. Men det som händer i år är att vi får se symptomen av ett par års problem. Att ytterligare ett år lösa problemen under säsongen och sen sopa dem under mattan när hösten kommer löser inga problem.
När man sen tar upp problemen mellan säsongerna så är det allt för många föreningar som helt plötsligt inte ser att det har varit några problem eller rycker på axlarna och säger. "Det löste sig förra året, det löser sig i år igen". Jag hade inget heller sett att allt hade fungerat bra, alla lag som kommer till spel genomför sin säsong och att alla har tillräckligt med domare och löser sina uppdrag. Men så är inte fallet.
Så för att sammanfatta min åsikt, det är tråkigt att det år så många problem som det är, men genom att dessa problem nu istället blir synliga för alla så finns det bättre förutsättning för att man kollektivt är beredd att ta ett större ansvar. För att det ska kunna bli bättre måste kanske först bli sämre.
AFRA i söder = SAFRA. Kanske är en bra idée, det gäller att se möjligheterna och övervinna problemen som finns. En nackdel är att vi har svårt att åka kollektivt till alla matcher här ner. Om inte de båda externa SAFRA domarna kommer från samma förening blir det dyrare resekostander, då börjar föreningarna att gnälla.
Hur många erfarna domare har vi här nere som kan/vill åka runt i distriktets alla hörn för den ersättning som ges. De fristående kan vi inte ställa några krav på, de dömer det de vill. De föreningsbunda är ofta upptagna med föreningsuppdragen och sen spelar de egna matcher också. Men finns det bara några som är intresserade att starta upp SAFRA så kanske det skulle vara bra. Vilka skulle det kunna vara? Dessa bör vara en motpol till de förtorendevalda för annars kör man vidare i samma hjulspår. De bör med andra ord inte vara förtroendevalda inom distriktet.
Förbättra utbildning och höj ersättningarna. De första matcherna man dömer ska vara på U16 nivå och med hjälp av några erfarna domare. Sen måste nog alla föreningar ta sig i kragen och sätta upp som mål att utbilda 2-3 icke spelande domare som de sen kan behålla under några år framöver så att de avancerar till B domare så småningom. Sådana domare hittar man inte en vecka före kursen utan det är något man måste jobba aktiv med redan när årets säsong är slut. Först när föreningen har 2-3 domare med erfarenhet blir situationen internt bättre och det blir lättare att få med sig ytterligare domare. Det finns ju ett samband mellan de föreningar som har problem och avsaknad av A/B domare. För dessa domare kanske distriktet kunde hålla en längre utbildning under nov-mars med en 4-5 träffar. Visst man får resa flera gånger, men med ett sådant upplägg tror jag det är lättare att få in föräldrar t.ex i U16 lag då de ser att man faktiskt kan bli domare med en bra utbildning. Många föräldrar är nog kanska skeptiska till den utbildning som bedrivs idag och vill inte utsätta sig för detta. Sen har nog beteende från spelare/tränare från sidlinjenrna ochså negativ inverkan på föräldrar. Kanske skulle man köra "noll tollerans" i U16. Har för mig att man gör detta i rundboll i Göteborg för att få bukt med fult språk och dåligt beteende.
Dömandet måste bli mer attraktivt - höj ersättningen, bättre utbildning, få bort allt dåligt beteende, första matcherna en ny domare dömer är på U16 nivå. Då får vi fler domare att stanna kvar.
För att sammanfatta det hela: De problem vi har i år är frukten av flera års brandsläckning av problemen. I år är bränderna större och brandkåren underbemannad. För att få bort problemen måste vi byta bekämpningsmetod och ersätta brandsläckningen med förebyggande metoder.
|
|
|
Post by koreanhap on May 22, 2006 15:03:36 GMT 1
Nope, jag vill verkligen inte skjuta problemet framför mig. Jag vågar påstå att jag är en av de få erfarna domarna som verkligen åker distrikt och rike runt, jag tar ofta med mig nybörjare och gör mitt absolut bästa för att utbilda dem. Igår åkte jag 35 mil enkel resa för att slippa se 2 inställda matcher i Lidköping.
Jag och Martin Andrén har pratat om SAFRA sen förra året, Martin har varit i kontakt med bl.a Roos i stockholm för att diskutera hur de har löst det. Ja, vi har lite längre resor men det finns platser runt Stockholm som det tar 2 timmar att nå med kommunala transporter. Kostnaderna blir högre här nere men nått måste man offra för att få bättre domare.
Kunde man få två domare i NV skåne, 2 i söder och 2 i öster som e villiga att ställa upp på idén så går det att genomföra. Jag och Martin e i alla fall villiga att ta på oss ansvaret för NV skåne.
Sen gäller det att få SSAFF att gå med på att lämna ifrån sig ansvaret för domarna i U16, det måste någon annan sköta för skulle förslaget komma från mig blir det inte ens beaktat, Fereed skulle göra allt för att stoppa det då han skyr mig som pesten.
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 23, 2006 8:10:14 GMT 1
Till JO: Tycker förslaget med en engångsutbildning låter bra, men hur många matcher ska man då döma per år för att behålla licensen? Är det mer 6-7 matcher kan det bli lite jobbigt och hinna med och räcker i så fall matcherna till alla domarna i laget? Måste man gå om utbildningen om man missar sina matcher? Grunden är att antalet matcher skall vara så många att det kan anses motsvara dagens C-utbildning. Den omfattar idag ca 5-6 timmars grundläggande teori men saknar helt praktik. Vid en match kör man en pregame som vara på ca en timme om den är seriös. Detta skulle då ge 5-6 matcher. Men sen tillkommer ju det stora utbidlningsmomenten som är själva matchen och detta motsvara då 10-15 timmars tid beroende på nivå. Så min slutsats är att antalet matcher skulle vara 3 eller 4. Dömer man mindre så får man skriva om provet. Räcker matcherna till? Ja i år lär det ju inte vara brist på matcher :-) I grund och botten så borde alla licensierade C-domare döma tre (eller fyra) matcher per år och då kan man räkna på hur många uppdrag man behöver. Med 7 domare så krävs det då 21 (28) domarpositioner att fylla vilket då blir 5 (6) matcher för en förening. Vid 10 domare så blir det 6 (8) matcher för föreningen. Lånar man sen in 1 eller i bland 2 domare till sina föreningsuppdrag, ja då är vi uppe i 7-8 (9-10 )matcher per förening. Så målet bör vara att alla föreningar med domare under ett år får 7-8 matcher att döma (dvs under vårens seriespel plus höstens DM spel) SAFRA, det låter ju nästan bra. Påminner om BAFRA som är Englands domarorganisation. Jag har också haft tankar kring en fristående organisation här i söder. Kan nog tänkas vara med och driva något sådant, men det förhoppningsvis kommer att ske något med domarsystemet inför nästa år. Därför vill jag avvakta innan man startar upp något i syfte att ta över utbildning och U16 matcherna, men man kan ju alltid starta själva organisationen och värva medlemmar till man vet hur domarsystemet blir.
|
|
|
Post by domare on May 24, 2006 22:31:45 GMT 1
Det spelar ingen roll hur det görs känns det som
just nu så är det så att 2 matcher har ställts in. Det är mer eller mindre omöjligt att hitta datum till dom matcherna vad jag förstår..
Sen är ju frågan kommer det räcka med domare till hela denna säsongen så att alla matcher kommer spelas
Och är det rätt att en match spelas med 4 domare som dömer den.
|
|
|
Post by frga on May 25, 2006 8:57:37 GMT 1
Vill bara kolla en sak::: finns det dommare till halmstad - lugi matchen??? vilka dömmer?
|
|
|
Post by domare on May 31, 2006 6:07:40 GMT 1
|
|
|
Post by Refman on May 31, 2006 13:39:00 GMT 1
Wow...
|
|
ocho
Backup
|
Post by ocho on May 31, 2006 15:08:29 GMT 1
Hur har Västerås råd med något sånt? En div.2-match med 2 A-domare (en huvuddomare), 2 B-domare och en C-domare som innebär att domarna är borta mer än 6 timmar innebär en extra kostnad på 2500:- för klubben. 4 sådana i månaden ger 10.000:-...
|
|