|
Post by domare on May 13, 2006 15:04:53 GMT 1
Det skulle vara kul att veta hur många matcher som ställs in denna helg pga domarbrist.
|
|
|
Post by koreanhap on May 13, 2006 17:06:41 GMT 1
Halmstads match mot Ystad blev inställd.
|
|
|
Post by Domare on May 14, 2006 18:03:12 GMT 1
Jag har inga råd hur man ska göra.
Jag är ingen expert, men jag har sett det att ett tag var det ju mer populärt att döma än vad det är nu.
Vad har hänt? Är kritiken för hög på domarna, så att en nybörjare slutar istället för att fortsätta döma?
Vem har ansvaret för att det ska fungera?
Kommer rätt information ut till klubbarna?
Du har många frågeställningar och vi kan ju titta lite på vad som är "dåliga" faktorer.
1. Säg att spelare 1 spelat match på lördagen och åkt 15-20 mil enkel resa där han själv (troligtvis) får betala mat, resa mm på söndagen ska han döma match och får åka 15-20 mil igen för att döma en division 2 match som han får 200-450 kr vi leker med tanken att det är just 15 mil om du inte är Michael Schumacher bakom ratten så tar det i runda slängar ungefär 3 timmar att åka fram o tillbaka till matchen. Ska du vara där 11 för att matchen börjar 13 så kanske du ger dig iväg vid 9 hemifrån för att komma till en uppsamlingsplats. matchen börjar 13 håller på 3 timmar dusch kommer iväg vid 17 från matchen ska ha lite mat på vägen och är hemma 19.
man har då varit borta 10 timmar och fått 200 kr för besväret. Det är inte så lätt som domaransvarig att övertala en C-Domare för en sådan sak. Än mindre om han veckan innan fått så mycket skit så han inte vill döma mer.
jag har som sagt inga råd hur man ska lösa det. Jag ser problemen, men som jag ser det är det i dagsläget inga bra lösningar som jag kan ge.
|
|
|
Post by Southerner on May 15, 2006 21:40:31 GMT 1
Man kanske skulle har fattat att detta skulle ske om man körde alla serier samtigit! Alla varnade SAFF att detta skulle hända men det sket de i. Fungerar det i Stockholm så fungerar det för resten av Sverige. Men så är inte faktumet och det borde de har tänkt på. När ska SAFF fatta att Stockholm är inte Sverige!
|
|
|
Post by gst on May 15, 2006 21:46:07 GMT 1
Undra hur många som blir inställda denna helgen??? 20-21/5 Var e alla domare i VSAF bara göteborg som har 5 st Snacka om att det kommer att bli instälda matcher
|
|
|
Post by SSAFF on May 15, 2006 23:34:04 GMT 1
Nu är det så att det är INTE ALLS för att alla serier går samtidigt som matcher blir inställda.
SSAFF har ordnat ett väl fungerande spell och domarschema. Nu är det så att intresst bland föreningarna att licensiera/utbilda domare har varit svalt. Nu hade SSAFF ca 90-95 deltagare på domarskolorna men ca hälften av dessa hade så svalt intrese för detta de inte klarade av gränsen på domarprovet för att kunna få en licens.
Efter detta har föreningarna inte insett allvaret bakom detta och slappat när det gäller att ta kontakt med SISU eller godkända provförrättare för att kunna skriva om provet och därav resultat med inställda matcher i helgen.
DET HAD ALLTSÅ INGENTING MED ATT SERIERNA GÅR SAMTIDIGT ATT GÖRA MED.
|
|
|
Post by Domare on May 16, 2006 6:54:06 GMT 1
Med tanke på hur "enkelt" C-Domare provet är så jag vet inte om jag har fel i detta. Men är det så att det skulle komma 5 st C-Licens domare som "precis" klarat C domarprovet, så är frågan hur deras motivation är att döma den matchen.
Sen som sagts tidigare killen får 200 kr för 4-5 timmars match inkl preegame + restid.
Tror inte det enbart ligger på klubbarna.
Jag har som sagt ingen lösning.
Sen har det ju inte blivit bättre med åren, vet inte hur många matcher som blev inställda förra året. Men det var några stycken i alla fall.
|
|
|
Post by age on May 16, 2006 9:40:58 GMT 1
Jag vet inte om det är en lösning på problemet. Men jag har ändå ett förslag. Jag vet inte vad ev böter används till. Men jag har detta förslaget.
Det finns 2 st krav som ställt på klubbarna det är dels minst 7 st domare + fler för ev B-Lag, Juniorlag etc.
Sen har du kravet att efter ett visst antal år så ska du ha minst 2 st B-Licens domare.
Istället för att ge klubbarna böter för dom saker som missas så belöna dom som verkligen ställer upp och dömer.
Sätt en straffavgift på varje "domare" du inte har licensierad. Tex 10 kr i "böter"
Ex
Ett domarteam kommer till Knohults Cows och ska döma där. Knohult har endast 4 st C-Licensdomare, dom ska ha 10 st varav minst 2 st B-Licens Det innebär 8 st "fel" 6 domare för lite och uppfyller inte kravet på 2 st B-Licensdomare.
Om man sätter det på domararvodet så skulle det bli 80 kr extra till varje domare Hela domararvodet skulle kosta 400 kr till om man kommer med 5 st domare.
Jag vet inte om förslaget går att genomföra, men det är ett förslag i alla fall.
/Markus
|
|
|
Post by afk on May 17, 2006 14:02:06 GMT 1
Det handlar om pengar! Vem vill offra 5 till 8 timmar varje helg för 200 kr? Skulle en dommare få ca 1000 kr för en helg ( 2 Matcher ) efter alla sina egna utgifter så skulle nog vi he flera dommare! Just nu är det inte värt att vara dommare hur mycket man älskar sporten!! Nu när resorna bara blir längre och längre så får man offra hela dagar för ingenting!
|
|
|
Post by dd on May 17, 2006 15:05:17 GMT 1
Att höja arvodet är inga problem. Problemet är att klubbarna inte vill betala för högre domararvoden. Klubbarna vill/orkar inte fixa egna domare. Klubbarna vill inte betala mer. Tja, vem ska då lösa problemet? Någon annan, alltid denna någon annan.....
|
|
|
Post by Thomas Palmgren on May 17, 2006 15:55:16 GMT 1
Jag har letat efter en person som heter Någon Annan, men letar jag på hitta.se så finns där ingen med det namnet. Det närmaste jag kommer är ett företag som heter Någon Att Tala Med! Så det får väl bli kollektivet Vi Alla som får lösa problemet
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 18, 2006 8:37:42 GMT 1
Jag postade detta i en diskussion under div II tidigare men den gäller misnt lika bra detta ämne ---------------------
Det är två problem som återkommer i denna diskusionen, dels ersättningen och dels avsaknad av licensierade domare.
V kan börja med att det i år har funnits fler möjligheter att gå en domarskola för C-licens än tidigare. Tre stycken och på tre olika orter och på två olika dagar (i söder). Så möjligheterna har varit bättre än på många år. Deltagarantalet har också varit ca 80-90 personer och det är lite i underkant jämfört med tidigare år men inom de intervall som det bör vara om alla klubbarna skickat rätt antal och det är här problemen börjar.
Först, vissa klubbar skickar precis eller för få domare till skolan. Sen, de som går utbildningen är inte motiverade, och slutligen, utbildningen är inte tillräcklig för en omotiverad person att faktiskt klara av att döma en match.
Detta märks redan genom att man inte klarar provet. Visserligen skiljer sig provet lite från år till år men 20 utav 53 poäng kan man få genom att lära sig var respektive domare skall stå på vanligt spel, punt, field goal och avspark. Lägg där till att man ska kunna avgöra om huruvida 10 regelbrott är sk. blow & throw. Slutligen så kommer det 8-10 frågor om signaler, som t.ex touchdown eller räkna spelarna. Resten av frågorna är lite mer utspridda men i huvudsak handlar de om definitioner från kap 2 i regelboken. (Så ni som inte har klarast provet än kan ju se detta som ett lästips)
Rent teoretiskt så kan man ge en person som aldrig sett en match en sida med domartecknen + tilläggstecken, en lista med blow & throw och fyra figurer innehållande domarnas positioner och han kommer att klara godkäntgränsen på 38 poäng. Frågor man kan ställa sig då är: Är en sådan person förberedd för att döma en match och som tränare/spelare: är det sådana domare vi vill ha.
Gogglade lite på nätet och hittade lite om hur omfattande rundbollens steg 1 utbildning är. De omfattar minst 15 timmar teoretisk utbildning och praktik motsvarande två matcher. Redan här ser vi att vår första utbildning är undermålig med tanke på den komplexitet som vi har i amerikasnk fotboll.
Mitt förslag är kort och gott: Ett mer omfattande utbildning som verkligen förbereder en för att döma. I gengäld så skall man inte behöva gå om kursen varje år så länge man dömer ett visst antal matcher varje år. Matcherna står för löpande utbildningen. Sen skall man inte döma högre än U16 i sina första matcher för att få lite praktisk erfarenhet innan man går vidare till U19 och senior.
Givetvis är här initialt en hög tröskel att ta sig över nämligen vid övergången till ett sådant system. Att hitta villiga domare underlättas inte med en mer omfattande utbildning, men titta i bakspegeln och se hur många av era domare idag som har gått dagens kurs 2-3 år. Skillnaden är nu att man går allt på en gång och man står bättre rustad inför de frösta matcherna. Är man utbildad och dömer några matcher vaje år behöver man inte gå kursen igen och klubben får ett problem mindre till efterföljande år. Dessutom och detta är trots allt det viktigaste, kvaliten på alla domare kommer att höjas.
Angående ersättningen. Enkel matematik säger att en höjning med arvodet på 100 kr per domare ger 500 kr mer per match ikostnad. Detta gångas med antalet matcher man spelar och kan sen slås ut på de som spelar=de som betalar licens/spelaravgift. Om vi tar 10 matcher som riktlinje per säsong så är 5 av dessa hemma. Detta ger en total kostandshöjning med 2500 kr. Är man 25 spelare så är detta 100 kr mer i avgift. Kanske är detta överkomligt, men frågan är om 100 kr i höjning är tillräckligt för att locka fler domare. Låt säg att man vill höja det med 200 kr och att man dessutom bara är 20 spelare i laget. Då är 250 kr per person. Är detta också överkomligt? Går vi ner till 15 spelare så är vi uppe i 333 kr.
Till nästa säsong kanske södra distriktet skulle komma överens om att höja arvodet 200 kr rakt över för att se om det ger någon effekt.
Ett alternativ är ju att föreningarna subventionerar sina egna domare med ett visst belopp per dömd match. Då stannar pengarna "inom" familjen, men det finns ingen garanti att alla föreningar gör på detta vis och då kvarstår problemet här och var. Höjningen bör bli motsvarande även i detta alternativ.
Så av dessa två alternativ gällande ersättningen är det första trots allt det första bättre eftersom det gäller alla. Om vi sen får en bättre utbildning så kanske det dessutom är motiverat då kvaliten också höjs.
Låt höra lite konstruktiv kritik kring dessa förslag?
|
|
|
Post by Ed Hochuli on May 18, 2006 9:01:45 GMT 1
Domarutbildningen i Am-fotboll är väldigt begränsad jämfört med de flesta andra sporter i Sverige. Den utbildning som domarna som dömer i SS har gått igenom är till och med mindre, och sämre, än dom som dömer småpojkar i rundboll. Så självklart behövs en viss uppdatering på utblidningssidan. Om man dessutom kombinerar detta med höjda ersättningsnivåer så tror åtminstone jag att vi har bättre förutsättningar att få fler domare till sporten.
Men en stor aspekt som vi missat än så länge är synen på domarna inom amerikansk fotboll.
Då framför allt coachernas uppträdande mot nya domare. Gång på gång ser man coacher som verkar tycka nått i stil med "där är en ny domare, då ska vi skälla ut honom efter noter för minsta lilla misstag han gör. För han har inte pondus nog att stoppa mig". Det främjar ju inte domarrekryteringen direkt. Hur kul kan det vara för en 18-19 åring som dömer sin första match att ha en obstinat coach skrikandes bakom sig hela matchen? Hur många tror att den domaren blir peppad på att fortsätta döma?
Så jag tror att förutom bättre utbildning, och högre ersättningar, krävs det dessutom att ALLA (spelare, andra domare, coacher och förbund) gemensamt tar sitt ansvar för att ge våra nya domare bra och trevliga förutsättinngar för att fortsätta och bli bättre.
Så är tyvärr absolut inte fallet idag.
That's my two cents.
|
|
|
Post by domare on May 20, 2006 18:36:21 GMT 1
Det står flyttat på 2 matcher på SAFFs hemsida, jag har läst på forumet att Marvels mot Karlskoga är inställd pga domarbrist.
Ännu en match som är inställd. eller är det 2 pga av domarbrist?
Kommer förbundet göra något åt det nu tro?
Vad kan förbundet göra?
|
|
|
Post by koreanhap on May 20, 2006 19:21:23 GMT 1
Tyvärr löste det sig med domarna någon timme för sent för Ekeby-Kristianstad matchen igår. Efter många turer med att flytta matchen så vi som dömde i Hässleholm kunde ta oss till Ekeby så blev klockan för mycket Det e fan kris när hela skånes domarkår inte kan klara av 3 matcher på en dag... o då kom nästan halva domarteamet till superseriematchen i Limhamn från västra. ( Vilket gjorde att matchen i Göteborg inte kunde spelar pga domarbrist... ). Ett problem är att DU i SSAFF vägrar gå med på att låta 18-åriga domare följa med även om det finns 4 överåriga domare. Det är bättre att få matcherna spelade även om någon skulle falla under ålderssträcket.
|
|