|
Post by Juniorlandslag on Aug 10, 2007 10:31:25 GMT 1
Hade varit kul och få lite info om hur det kommer att se ut fram över?
Öppna träffar? Som enligt mig var ett misslyckande senast där man skulle göra lite djupa knäböj med en pinne och sedan lite små drills sen fick man red apå om man fick åka på lägret eller inte. Visst man ser teknik osv men en öppen träff för positioner hade väl varit bättre?
Vad är satsnignen från stabben? är det 89 till vm eller de kanske inte ens fick spela vm? eller är det så fall 90: or om det nu inte blev 89 i vm?
Vad söker ni?
Hade varit kul att få lite info om allt Tack på förhand
|
|
|
Post by Rolighet on Aug 10, 2007 22:28:00 GMT 1
Om du inte fattar att funktionell rörlighet är grunden i fotboll bör du vidga dina vyer. Att testa alla som vill satsa på landslaget och sean ta ut 110 av de som hade bäst resultat på testerna är ju toppen. Natrurligtvis fanns det säkert några som hade bra värden på testerna men som inte visade sig hålla måttet fotbollsmässigt. Men har man då 110 att välja på är jag övertygad om att man fick de som är bäst i landet. Förr klagade folk på att man inte hade öppna träffar och nu klagar folk på att det inte testades "rätt" saker. Är helt övertygad om att det var just rätt saker som testades. I Sverige ligger vi inte efter andra länder teknik eller strategi mässigt, men vi ligger efter fysiskt, titta bara på hur det gick för seniorerna mot Japan i VM. De var fysiskt mycket snabbare än vi och de söpade skiten ur oss. Fotbollsmässigt var vi minst lika bra, men vad spelade det för roll när de sprang ifrån oss.
|
|
|
Post by VarPaPlats on Aug 11, 2007 1:39:12 GMT 1
Till skillnad från Mr "Rolighet" var jag faktiskt på plats i Japan. Jag kan därför direkt dementera följande citat:
titta bara på hur det gick för seniorerna mot Japan i VM. De var fysiskt mycket snabbare än vi och de söpade skiten ur oss. Fotbollsmässigt var vi minst lika bra, men vad spelade det för roll när de sprang ifrån oss.
Helt fel. De var klasser bättre än oss. På allt. Inte bara speed.
|
|
|
Post by Jepp on Aug 11, 2007 6:09:55 GMT 1
har inget svar på om 89: or får spela i VM hade varit roligt att veta så om någion vet dela med er av informationen tack:)
Håller med om att Japan var lite bättre på Sverige i allt utom Speed där var de klasser bättre men det hör ju ihop med att dem är bättre i allt annat då går allt fortare och deras induviduella speed acceleration och flexibilitet gör dem mycket bättre än Sverige i daxläget.
Håller med killen som skrev först också hade varit kul att få reda på hur de öpna träffarna kommer se ut, lite mer tid på dessa och spelarna kan utvecklas redan innan de kommer med i landlsgat och på så sätt höja ribban. Kanske få ut datumen så fort som möjliot så spelarna kan mentalt förbereda sig inför det som komma skall.
|
|
|
Post by triot on Aug 11, 2007 7:51:07 GMT 1
Tror att man många vill veta ifall de har en rimlig chans att komma med i JLL till nästa år även om de är 89or, för de e säkert någon som inte kunde delta pga skador eller andra anledningar...
|
|
|
Post by Med insyn on Aug 11, 2007 9:40:36 GMT 1
Enligt säkra källor gäller följande,
Camps kommer att utlysas under hösten, per position
Målet är att gå till final i EM, självklart kommer de 89:or som är bra nog att spela i JLL komma med
Det finns ej inga klara direktiv om 89:or får spela ett ev. VM
|
|
|
Post by juniorlandlsag on Aug 12, 2007 7:01:32 GMT 1
Låter mycket bra att dem redan kommer i höst med tanke på hollandsmatchen som redan är i mars??
Tack för svar
|
|
|
Post by Rolig on Aug 12, 2007 20:39:07 GMT 1
Till skillnad från Mr "Rolighet" var jag faktiskt på plats i Japan. Jag kan därför direkt dementera följande citat: titta bara på hur det gick för seniorerna mot Japan i VM. De var fysiskt mycket snabbare än vi och de söpade skiten ur oss. Fotbollsmässigt var vi minst lika bra, men vad spelade det för roll när de sprang ifrån oss.Helt fel. De var klasser bättre än oss. På allt. Inte bara speed. Jag var också där så jag vet precis vad jag talar om. Spelade du, eller satt du på läktare? Den enskilt störst skillnaden mellan svenskarna och japanerna var speed. Det borde du sett om du var där. Som du vet så krämade svenskarna på japsarna riktigt ordentligt, vilket resulterade i att ett antal japaner fick lämna planen, medan svenskarna klarade sig bra i den delen. Men vad spelade det för roll när vi inte hängde med dem. Klart att de spelade bra fotboll, men det var inte det som var den stora skillnaden.
|
|
|
Post by ahhaha on Aug 13, 2007 11:24:45 GMT 1
Om du inte fattar att funktionell rörlighet är grunden i fotboll bör du vidga dina vyer. Att testa alla som vill satsa på landslaget och sean ta ut 110 av de som hade bäst resultat på testerna är ju toppen. Natrurligtvis fanns det säkert några som hade bra värden på testerna men som inte visade sig hålla måttet fotbollsmässigt. Men har man då 110 att välja på är jag övertygad om att man fick de som är bäst i landet. Förr klagade folk på att man inte hade öppna träffar och nu klagar folk på att det inte testades "rätt" saker. Är helt övertygad om att det var just rätt saker som testades. I Sverige ligger vi inte efter andra länder teknik eller strategi mässigt, men vi ligger efter fysiskt, titta bara på hur det gick för seniorerna mot Japan i VM. De var fysiskt mycket snabbare än vi och de söpade skiten ur oss. Fotbollsmässigt var vi minst lika bra, men vad spelade det för roll när de sprang ifrån oss. Äru störd eller? Skulle Funktionell rörlighet gå före ett positions camp? Du vet att det finns fotbollsrörlighet och det finns rörlighet med en pinne, det finns fotbollsspeed och det finns 100 meters speed, du är ute och cyklar lilla gubben.. det är som att säga att killen som tar 100 kilo 30 ggr är självklart bättre än han som tar 100 kg 2 ggr ..
|
|
|
Post by aaaah on Aug 13, 2007 11:25:22 GMT 1
Äru störd eller? Skulle Funktionell rörlighet gå före ett positions camp? Du vet att det finns fotbollsrörlighet och det finns rörlighet med en pinne, det finns fotbollsspeed och det finns 100 meters speed, du är ute och cyklar lilla gubben.. det är som att säga att killen som tar 100 kilo 30 ggr är självklart bättre än han som tar 100 kg 2 ggr ..
|
|
|
Post by Flippar snart on Aug 13, 2007 13:03:59 GMT 1
Jag flippar snart på alla girl thingys som ska gnälla och gnälla och åter gnälla på att man inte kommer med..
Istället för att beklaga er här hela tiden, få tummen ur röven och träna funktionell rörlighet (10min per dag räcker långt) och lägg ner tid på er träning under offseason. Det finns hur mycket tid att förbättra sig atletiskt under offseason då man inte tränar fotbollsrelaterat alls då. Träna på att springa rätt, lyfta rätt, snabbare fötter etc. istället för att gnälla hela tiden!
Låt mig ta ett exempel: Du är DL och har kommit till ett positioncamp.. Gör lite drills; pass rush m.m. mot en dummie. Går sen över till scrimmage nästa träning där du ställs mot en OL som också vill visa att han passar i landslaget och har skött sin träning under offseason; Styrketräning, sprinter, funktionell rörlighet, core-träning, fotarbete och så vidare. Eftersom du inte varit så väldigt noga med träningen och är betydligt mindre och svagare och måste vara snabbare då. Du går ner i stance och kör iväg.. Tyvär så hänger OL med dig för han har bra fotarbete och vet hur han ska röra sig i förhållande till dig. Du är helt borta och OL får cred av coacherna. Detta händer gång på gång och till sist blir du så frusterad för att du kör allt men kommer inte förbi och är slutkörd att du kör rakt på för huvudet inte hänger med; du gör inga bra stunts och OL leker med dig.
Hoppas detta är det sista inlägg av detta slag jag behöver skriva och att ni där ute som verkligen vill, och jag menar VERKLIGEN vill med börjar träna istället för att gnälla. När jag menar verkligen vill med så är det inte hårdträning 1månad innan uttagningar utan hårt arbete 365 dagar om året 24/7. Planera träning, mat, vila osv.
|
|
|
Post by j2l4ra6 on Aug 13, 2007 13:25:19 GMT 1
Jag har inte deltagit i diskussionen innan men jag vet nu varför vi inte har bättre spelare än vad vi har i Sverige.
Aaaahaa (eller vad han nu hette) har förklarat det för mig, våra killar är Fotbollsrörliga och fotbollssnabba! Så synd att de andra tex Japsar bara helt enkelt är snabba!
Vad du inte verkar vilja inse är att om du har rörlighet med en pinne så har du fotbollsrörlighet. Har du inte rörlighet med en pinne tja då har du inte fotbollsrörlighet heller. Och du får ursäkta, att du gjorde sju sacks mot Calmar (inget ont om Calmar) gör inte att du är varken rörlig eller fotbollsrörlig.
Flippar har helt rätt.
|
|
|
Post by men on Aug 13, 2007 20:57:56 GMT 1
Det ni säger är alltså att, i praktiken skulle ett friidrottslag kunna komma på tryoutsen och springa alla tester helt felfritt och vara bäst på alla dessa tester och gå vidare till 110 manna truppen. Väl där så visar det sig att ingen av dom kan något som helst om fotboll, dom kan varken blocker eller tacklas. Och försök inte säga att det inte är allt i fotboll för det är det enda som finns i amerikansk fotboll; Blockeringar och Tacklingar.
Är det inte bättre att ha ett kombinerat läger med både dessa "speed/rörlighets tester" och lite mer fotbolls inriktade övningar? Då kan ju coacherna direkt se spelarna för vad dom är, så dom inte går miste om någon spelare som kanske skulle vara en tillgång för landslaget.
|
|
|
Post by Gillar men on Aug 13, 2007 21:20:20 GMT 1
Håller helt och hålletmed förra skribenten, Och tror att det är det den första skrivren ville ha fram också.
Vad jag hört ska det vara en mer avanserad uttagning ni i höst och det går framåt vi i sverige vill ju ha det bästa lagetsom möjligt emot holland o sedan i EM så vi kankomma till VM med sammalag, med andra ord är det intemer änrätt att -89 ska få spela VM. Visst dåkommer de med att andra ålderklasser fått upp laget i EM men VM är VM och vi vill sätta Sverige på kartanm och få in fler i Amerika.
|
|
|
Post by Nejnej on Aug 13, 2007 22:10:04 GMT 1
Varför skulle 89:or få spela VM som går 2009 och då 89:or är 20år?
|
|