|
Post by na on Aug 13, 2007 23:12:25 GMT 1
först och främst gäller det väl att kvalificera oss till VM innan vi ska börja fundera om vilka som ska spela där?
|
|
|
Post by Jagja on Aug 14, 2007 16:16:23 GMT 1
Det ni säger är alltså att, i praktiken skulle ett friidrottslag kunna komma på tryoutsen och springa alla tester helt felfritt och vara bäst på alla dessa tester och gå vidare till 110 manna truppen. Väl där så visar det sig att ingen av dom kan något som helst om fotboll, dom kan varken blocker eller tacklas. Och försök inte säga att det inte är allt i fotboll för det är det enda som finns i amerikansk fotboll; Blockeringar och Tacklingar. Är det inte bättre att ha ett kombinerat läger med både dessa "speed/rörlighets tester" och lite mer fotbolls inriktade övningar? Då kan ju coacherna direkt se spelarna för vad dom är, så dom inte går miste om någon spelare som kanske skulle vara en tillgång för landslaget. Fan så rätt du har ! Borde finnas fler som du!
|
|
|
Post by KejKej on Aug 14, 2007 16:41:43 GMT 1
Det ni säger är alltså att, i praktiken skulle ett friidrottslag kunna komma på tryoutsen och springa alla tester helt felfritt och vara bäst på alla dessa tester och gå vidare till 110 manna truppen. Väl där så visar det sig att ingen av dom kan något som helst om fotboll, dom kan varken blocker eller tacklas. Och försök inte säga att det inte är allt i fotboll för det är det enda som finns i amerikansk fotboll; Blockeringar och Tacklingar. Är det inte bättre att ha ett kombinerat läger med både dessa "speed/rörlighets tester" och lite mer fotbolls inriktade övningar? Då kan ju coacherna direkt se spelarna för vad dom är, så dom inte går miste om någon spelare som kanske skulle vara en tillgång för landslaget. Självklart.. QBn blockar fram en pass eller tacklar bollen till en RB.. Även WR fångar inte en boll utan blockar och tacklar den.. Snälla, fotboll ÄR MYCKET MER än bara blockar och tacklingar..
|
|
|
Post by hdjgts on Aug 14, 2007 17:07:48 GMT 1
Nu börjar det bli lite roligt ;D
Jag skrev om rörlighet med pinne och att om du inte hade det så har du inte heller någon fotbollsrörlighet som ajjajja eller vad det nu var skrev. Då brann det och så kom en liknelse angående sprinters??
Snacka om att skriva i ilska utan att läsa.
Jag skall försöka utveckla och du får gärna läsa innan du kastar dig på tangenterna för att försöka släcka branden...
Om du har rörlighet med pinne så kan en duktig tränare utveckla dig och få dig att bli en riktigt bra fotbollsspelare. Du kan få ut all din kraft och styrka ur din kropp, du kan komma snabbt till bollen eftersom du är snabb och du blir inte lika trött. En kille utan rörlighet med pinne kommer aldrig att kunna nå samma nivåer som ovanstående kille. Han kan bli bra och tacklas bra och allt det där men killen med rörlighet har alltid en mycket högre potential. Alltså, vilken kille vill du ha? En som kanske är bättre nu men som har sämre potential eller som du kan utveckla till en riktigt bra nivå? Your pick.....
Jag utgick ifrån och utgår ifrån att vi talar om try outs för fotbollsspelare och därför är alla liknelser om sprinters, rörliga gymnaster eller akrobater kanske kul men väldigt ointressanta.
Om vi då håller oss till fotbollstryouter så räcker det med ett test pinne. Den kille som inte har rörlighet men möjligtvis (du får gärna visa en!) är bättre tacklare eller blockare än en som är rörlig har sämre potential. Mycket sämre potential.
Du får gärna ge ett exempel på en spelare som inte har god rörlighet med pinne men som är en grym spelare (och har den där berömda fotbollsspeeden och fotbollsrörligheten (hur den nu ser ut). Räcker med en.
Under tiden kan du titta på någon gammal NFL eller collegematch som du har på dvd. Titta på hur rörliga spelarna är, titta på höfter, knän etc. Du ser inga spelare med låsta höfter där inte....
En fråga, vet du hur mycket tid av sin träning som en spelare på high-school ägnar åt det som vi kallar för fotbollsövningar (tacklas, blockar, kastar boll, drillar spel, skelly, 11vs11 osv) ?
Du kan få en hint, det är mindre än i Sverige.
|
|
|
Post by Underbart on Aug 15, 2007 15:40:06 GMT 1
Helt underbart förklarta, hdjgts. Men tyvärr talar du nog för döva öron. Klart att det är bättre att ta på sig skydden i december och smälla på som en riktig man, istället för att sitta och sträcka i musklerna som någon liten tjej. Lika bra att du ger upp, de som inte fattar vill helt enkelt inte fatta. Som tur är så har vi en ledning i JLL som fattar vad som spelar roll och som kommer att ta ut det bästa laget. ;D
|
|
|
Post by men igen on Aug 15, 2007 16:51:38 GMT 1
Nu börjar det bli lite roligt ;D Jag skrev om rörlighet med pinne och att om du inte hade det så har du inte heller någon fotbollsrörlighet som ajjajja eller vad det nu var skrev. Då brann det och så kom en liknelse angående sprinters?? Snacka om att skriva i ilska utan att läsa. Jag skall försöka utveckla och du får gärna läsa innan du kastar dig på tangenterna för att försöka släcka branden... Om du har rörlighet med pinne så kan en duktig tränare utveckla dig och få dig att bli en riktigt bra fotbollsspelare. Du kan få ut all din kraft och styrka ur din kropp, du kan komma snabbt till bollen eftersom du är snabb och du blir inte lika trött. En kille utan rörlighet med pinne kommer aldrig att kunna nå samma nivåer som ovanstående kille. Han kan bli bra och tacklas bra och allt det där men killen med rörlighet har alltid en mycket högre potential. Alltså, vilken kille vill du ha? En som kanske är bättre nu men som har sämre potential eller som du kan utveckla till en riktigt bra nivå? Your pick..... Jag utgick ifrån och utgår ifrån att vi talar om try outs för fotbollsspelare och därför är alla liknelser om sprinters, rörliga gymnaster eller akrobater kanske kul men väldigt ointressanta. Om vi då håller oss till fotbollstryouter så räcker det med ett test pinne. Den kille som inte har rörlighet men möjligtvis (du får gärna visa en!) är bättre tacklare eller blockare än en som är rörlig har sämre potential. Mycket sämre potential. Du får gärna ge ett exempel på en spelare som inte har god rörlighet med pinne men som är en grym spelare (och har den där berömda fotbollsspeeden och fotbollsrörligheten (hur den nu ser ut). Räcker med en. Under tiden kan du titta på någon gammal NFL eller collegematch som du har på dvd. Titta på hur rörliga spelarna är, titta på höfter, knän etc. Du ser inga spelare med låsta höfter där inte.... En fråga, vet du hur mycket tid av sin träning som en spelare på high-school ägnar åt det som vi kallar för fotbollsövningar (tacklas, blockar, kastar boll, drillar spel, skelly, 11vs11 osv) ? Du kan få en hint, det är mindre än i Sverige. Men det du pratar om nu är potential. Man får spela i JLL tills det året man fyller 19, om jag har fattat rätt. Vad är det då för mening att ta med en kille som har mer potential än en kille som redan presterar bra på planen? Det är säkert som du säger att om man ska kunna bli riktigt bra så måste man kunna använda "pinnen". Men om man är inne på sitt sista eller näst sista år för att få spela i JLL så tror inte jag att man hinner utvecklas så värst mycket bara för att man kan använda och göra olika övningar med en pinne. Det jag menar är alltså att i JLL så borde man inte ta med potentiella landslagsspelare utan man borde ta med dom som redan håller landslagsklass! Och jag tror fullt och fast att det finns många som håller Juniorlandslagsklass fastän dom inte kan göra vissa övningar med en pinne.
|
|
|
Post by hdjgts on Aug 15, 2007 17:23:48 GMT 1
Jag var tydligen otydlig ;D
Med potential så menar jag att JLLstaben kan utveckla spelaren under den tid de har till sitt förfogande. Inte att att spelaren har potential om 10 år. Och eftersom JLL har en begränsad tid så är det ännu viktigare att "pinnerörligheten" är på topp.
Jag påstår också att ditt sista påstående (mycket upprepningar där, min svenska lärare skulle inte bli glad) är fel.
Inte en chans att det finns spelare som med taskig rörlighet är bättre än rörliga spelare som JLL staben fått leka med under några läger. Jag skriver det igen, namnge en spelare. Räcker med en. Tills någon kommer upp med ett namn så är alla inlägg angående det korkade med pinneövningar antingen bara gnäll från er som inte kom med eller bara en lönlös diskussion med någon som vill föra ett teoretiskt resonemang som inte gäller i verkligheten.
Ett namn. Och för att avsluta det hela med lite fin svengelska, jag vilar min sak.
|
|
|
Post by blabla on Aug 15, 2007 19:37:18 GMT 1
ja jag brukar hålla koll på vilka som är bra på att röra sig med pinne och inte.. mm verkligen... tror det finns en hemsida med alla som är bra på det www.goodatmovingwithastick.com eller nå sånt, kommer inte ihåg :S Håller med om att man ska ha footballs övningar också på tryoutsen, ska JLL staben göra en spelare med en massa potential (utan tidigare football experience) grymt bra över ett eller två läger så ska de fan göra det bra.
|
|
|
Post by exdiaq on Aug 15, 2007 20:27:35 GMT 1
Håller med dig helt hdjgts.. Du har redan sagt allt som behöver sägas och de som inte håller med kommer tyvär inte ändra sig.
En rörlig kropp är en explosiv kropp och en explosiv spelare är även för det mesta en bra fotbollsspelare. En bra fysik tar tid att bygga upp, därav går coacherna på det och inte fotbollsteknik i första hand. Tacklingsteknik, blockteknik, passrush, whatever går att lära sig rätt bra på några månader om man lägger manken till.
|
|
|
Post by pinne on Aug 16, 2007 14:30:16 GMT 1
Håller med om att man ska ha footballs övningar också på tryoutsen, ska JLL staben göra en spelare med en massa potential (utan tidigare football experience) grymt bra över ett eller två läger så ska de fan göra det bra. Nu är det ju fotbollsspelare som kommer på tryoutsen och inte andra idrottare. Du behöver inte hålla koll på vilka som är bra med "pinne" du behöver bra nämna någon riktigt bra spelare som är långsam och orörlig. Men så länge har inga namn kommit upp som bevisar att det ska behövas mer fotbolls övnngar på tryoutsen. Spelarna som blivet utagna är ju riktigt bra fotbollsspelare. Eller finns det någon som tycker att det finns någon orölig och långsam spelare som skulle peta någon i landslaget? Väntar också på ett namn.
|
|
|
Post by Blabla on Sept 2, 2007 14:59:41 GMT 1
Rörlighet är inte allt, är stelast i laget men är ändå snabbast ute på planen
Tyvär fungerar det så här i många sporter, att de som är störst och starkast blir uttagna. Kvittar om du kan spela eller inte, är du stor så är du med.
|
|
|
Post by Koko on Sept 2, 2007 15:42:45 GMT 1
På klubbnivå här i Sverige funkar det din förstå-dig-påare.. Pallar knappt kommentera detta för dom som skriver sånt här har huvudet så långt upp i röven så att det inte är klokt.
Vet en DL som var på 110-mannalägert som vägde ca 140kg och han kom inte ens vidare till nästa läger. Hur kommer det sig? Jo, för du och såna som dig spyr ut påståenden och idiotiska kommentarer om sånt ni inte har den blekaste aning om och inte kan backa upp!
|
|
|
Post by Thomas Andersson on Sept 3, 2007 13:20:04 GMT 1
JLL-staben vill förmodligen försöka höja nivån på alla Sveriges juniorer. Skulle tro att det är en av anledningarna till pinnen med mera. juniorer lär sig vad som behövs för att utvecklas till bättre spelare. de som är redo att ta nästa steg, som redan har utvecklats väl av sin klubb får chansen att representera sitt land, men framförallt en chans att visa att han vill utvecklas som en fotbolssspelare!
tror att jll-staben vill utveckla så unga juniorer som möjligt för att dem sedan ska kunna ta med sig de kunskaperna tillbaka till sina klubbkamrater och på så sätt fortsätta jll-stabens arbete med en hel förening, utan att dem ens är där! toppen tycker jag..
|
|
|
Post by Blabla on Sept 5, 2007 8:45:20 GMT 1
Koko: Fotboll är minst lika mycket hjärna som fysik därför är det helt värdelöst att plocka folk efter deras fysiska förmåga, men att bra fysik brukar ju inte vara ett minus men det garanterar inte en bra spelare
|
|
|
Post by Koko on Sept 5, 2007 9:08:50 GMT 1
Vad händer när du blir trött för att du har dålig fysik? Du tappar koncentrationen = du blir sämre tekniskt.
Har sagt det innan och säger det igen: - Det är lättare för en coach i JLL-staben att lära en spelare playbook, bli bättre tekniskt osv. än vad det är att göra spelaren till en toppatlet. Dessutom tar det kortare tid och spelaren i fråga visar, med sin fysik, att han är seriös och därför säkerligen kommer ta åt sig coachernas tips.
Mitt råd till er som gnäller på att coacherna tar ut spelare genom deras fysik: - Lägg ner chipsen, sätt på läskkorken, avsluta WOW och börja träna!
|
|