|
Post by konstruktivt on Feb 13, 2007 13:16:34 GMT 1
jättekonstruktivt...du bara sågade alla QB´s vill veta vilka i denna ålder som är bättre eller lika bra
Hyllén, har seniorstarting erfarenhet från Limhamn, lite kort i rocken men en ok arm och speed
Ola Eimre, har bra size och arm men är lite dåligt coachad, spelar på div2 nivå. Tog snaps som QB i JLL mot Hollan när Sverige vann med 53-0, fast det var bara 3-4 st men ändå
Jens Unosson, bra längd vet inte riktigt hur bra arm han egentligen har då han har katastrofal teknik både när det gäller dropback och passrörelse, har fått ett sämre psyke av misshandeln i SS. Seniorerfarenhet som starter 2 år i SS
Kristoffer Hagselius, Gillade vad jag såg förra årets camp. Spelar på div2 nivå tyvärr och det verkar som han inte ens fick spela QB i Halmstad
Michel Jenmert, liten har bra fötter men dålig passrörelse, inte så snabb som man kan tro att han är, har lite seniorerfarenhet då han och Kleinsmith roterade ett år i ettan, har spelat QB länge
Victor Fredriksson, en riktig bazooka-arm tyvärr lite slarvig mekanik på alla sätt och vis, lite kort och späd är han också, har startat flera år i seniorlaget men på div2/1 nivå , men är en sån jag tror växer för var LL camp han är på
|
|
|
Post by UNDRAR on Feb 20, 2007 22:02:03 GMT 1
jag bara måste ställa denna fråga;
sagt var att 45man skall med till japan, nu är det 47.
är det så att man enligt "VM´s regelverk" får ha en roster på 47/fler eller är det enbart 45? (spelare+tränare?)
om rostern säger 45man så är allt som det ska och de två unga qb´s kommer således att sitta på läktaren under matcherna, inte stå på sidlinjen.
MEN om man nu får exempelvis ha fler spelare än 45, finns det någon på detta forum än "far och son" som inte skulle byta ut dessa mot två andra som KAN SPELA? (som dessutom betalar fullt pris..)
jag må låta lite hemsk, det är bra att förbundet satsar på ungdomen, inget snack.
Mitt förslag vore att istället för att skicka två som inte kommer att spela istället göra på detta sätt;
skicka TIO junisar på alla de läger som skall genomföras inför VM (vilket man kanske redan gör) där får de iaf ta reps, sedan så skickar man en extra massör till japan som kan ta hand om killarna på plats.
|
|
|
Post by DG on Feb 20, 2007 22:10:45 GMT 1
Det är bara 45 som kan spela i VM. De två extra QBs kommer inte att få speltid.
Visst är det bra att ha extra spelare med på läger såsom landslaget har, kallas för development team. Men alla läger i världen kan inte slå erfarenheten av att ha varit med på ett VM, även om du inte får spela. Du kan själv se nivån, se hur mycket som krävs och allt det där man bara kan lära sig genom att delta.
Vi har alltid haft problem med att våra QBs. De vi har gör så gott de kan men vi har aldrig haft en Petrus Penkki eller någon i närheten. Om vi vill tillhöra världstoppen så måste vi ha QBs som är lika bra internationellt som tex vår DL.
Nu gör förbundet en satning på just QBs och vad blir reaktionen? Gnäll och klankande, fel spelare och fel idé. Jag vet inte men inte går förbundet under om man subventionerar två unga QBs med sammanlagt 7.000:- Om det kan göra så att vi i framtiden har en landslagsQB i Penkkiklass så är jag för.
Go Sverige och go alla unga QBs!!
|
|
|
Post by wwehd on Feb 21, 2007 10:49:37 GMT 1
Detta är väl inget att snacka om?
Alla sporter gör ju på detta vis, skickar med några yngre förmågor för att "se och lära". Titta bara på Teddy Lusic (rundbollslandslaget). 19 år gammal var han med som reserv i USA VM -94. Fick inte spela en enda minut. Kom hem med en bronspeng ändå och hade som han själv uttryckte det "världens bästa sommarjobb". Han blev ju en hyfsat bra landslagsspelare några år senare. VM-äventyret spelade säkerligen stor roll för hans framtida karriär.
Jag tycker absolut förbundet agerar på rätt sätt. Tänk långsiktigt. Dessutom handlar det om så pass lite pengar som endast 7000kr.
Det är bara den vanliga svenska avundsjukan som lyser igenom igen.
|
|
|
Post by Bosse on Feb 21, 2007 17:30:21 GMT 1
Men med de knappa resurser som nu finns, varför då blicka frammåt istället för att satsa på de killar som spelar och har chansen att vinna NU. Det kan mycket väl bli så att sverige inte kvalar in till VM igen under hela dessa unga herrars karriär.
|
|
|
Post by wwehd on Feb 21, 2007 19:00:19 GMT 1
Knappa resurser? Det finns pengar, dock inte i oändlighet.
Men låt oss räkna på det hela Bosse. Vi säger att de 7000kr som förbundet "sponsrar" våra två unga kvartsbackar med skulle läggas ut på övriga 45 spelare istället. Vad händer då? Jo, vi tar 7000kr och delar det med 45 spelare. Summan per spelare blir då EXAKT 155 kronor och 55.55 öre.
WOW.
156 kronor.
Dessutom måste vi ju titta framåt...även om vi inte skulle kvala in igen, så har vi ju åtminstone fått bra mycket bättre förutsättnigar till att kvala in om unga herrar Jenmert och Fredriksson har fått erfarenheten av ett VM.
Tycker fortfarande att förbundet prioriterar helt rätt.
Etthundrafemtiosex kronor.
|
|
|
Post by sudd on Feb 21, 2007 23:14:57 GMT 1
vilka QB's kommer att få åka? finns det något protokoll från SAFF där dessa nämns vid namn? Eller spekulerar vi fortfarande?
|
|
|
Post by Gubben on Feb 25, 2007 11:17:43 GMT 1
Är det rimligt att de spelare som skall åka till Japan och spela VM själva ska betala 8500 kr? Det kan inte vara många landslag där spelarna själva får betala så mycket för att delta. Vi ska självklart inte jämföra oss med hockey eller rundboll, där spelarna få betalt av förbunden för att ställa upp. Borde inte SAFF kunna fixa ett bra avtal med SAS eller något annat flygbolag om sponsring mot att de fick sin logo på uniformen. Volvo som köper Nissan kanske skulle vara intresserade att visa upp sin logga bland kraftfulla grabbar i samband med introduktionen. Jag skulle tro att matcherna kommer att tevesändas både i Japan och USA och det är ju Volvos marknader. Det kanske finns ett antal mindre företag som skulle vara villiga att i en sponsorpool lägga ett mindre belopp för att på så vis få fram lite pengar. Förmodligen har FS med Tommy W i spetsen redan tänkt dessa tankar och gjort ett försök med att få tag på sponsorer till VM. men tänk va tråkigt det skulle vara om några av de bästa spelarna skulle tvingas tacka nej till landslagsspel pga att de inte har råd att betala.
|
|
|
Post by nr 9 on Feb 25, 2007 17:05:10 GMT 1
Håller med "Gubben" förbundet borde jaga fram lite stålar så att grabbarna inte behöver gå till banken. När blir det klart vilka som får åka? Är det nästa LL samling som avgör?
|
|
|
Post by Jag har bra koll on Feb 25, 2007 17:28:22 GMT 1
Jag har insyn och kan berätta att SAFF inte äger rätten att sätta någon form av logotyp av sponsorart på dräkten i VM. Arrangören äger denna rätt till 100%. Därmed svårt att erbjuda en sponsor så mycket tyvärr. Visst finns det andra sporter där folk betalar själva för resor mm tyvärr. Vårt problem är att vi är så jäkla många i ett lag i en så liten sport. Dyrt att dega för uppåt 60 pers inklusive stab.
|
|
|
Post by Gubben on Feb 25, 2007 21:02:21 GMT 1
Var är problemet? SAFF får bearbeta Japan så att det finns möjlighet till egna sponsorer på dräkterna! Vi har spelat massor av matcher med Tommys gamla M på dräkterna utan problem.
|
|
|
Post by Gubben on Feb 25, 2007 21:06:26 GMT 1
Funderar lite, varför skulle VM skila sig från EM när det gäller dräktreklam? Där gick det bra att spela i de gamla slitna utan protester!!!
|
|
Har inte med det att gra
Guest
|
Post by Har inte med det att gra on Feb 25, 2007 21:12:37 GMT 1
Inte för att jag är berörd, kommer inte till VM varken som spelare, ledare eller publik. Men visst är det lite egendomligt om inte SAFF själva kan välja vilken reklam de vill ha på sina dräkter. Jag tror inte riktigt på att det är någon i Japan som bestämmer det. Den som har det dokumentet är välkommen att lägga ut en kopia här på siadan. Fan trot.
|
|
|
Post by Shape up on Feb 25, 2007 21:15:19 GMT 1
Gubben ge dig, vi som vill lira i VM har råd att pynta
|
|
|
Post by Gubben on Feb 25, 2007 21:46:44 GMT 1
Ger mig inte, SAFF måste kunna skaffa ett antal sponsorer till LL. Det vore ett bevis på handlingsförlamning hos SAFF om man inte lyckas lösa något med sponsorer till ett landslag som skall spela VM.
|
|