|
Post by fischelbyxa on Jul 30, 2006 21:51:36 GMT 1
Låt oss nu hålla den här diskussionen på en bra nivå så att vi alla kan lära oss något inför framtida landskamper!
Först: Ett stort grattis till den svenska landslaget för en hedrande fjärdeplats! Det ligger mycket blod, svett och tårar bakom och många mycket bra personliga insatser!
Några som jag tycker förtjänar extra beröm är Tim Olsson, Philip Minja (som jag ansåg vara minst lika värd dagens MVP som Jared!), Anders Hermodson, Edward Karlsson, Marlon Ahlm och Simon Almgren. (Att listan innehåller många Bulls-namn beror inte nödvändigtvis på att jag anser Bulls-spelarna bättre i gemen utan på att jag känner dem och därför har lättare att följa deras insatser - snedfördelningen i listan är alltså snararast beroende på min oförmåga!)
Men allt var inte bra. Det är genom att ta fram och diskutera det som inte var bra som man kan förbättra sig - så låt oss göra det.
1. Tacklingarna: Väldigt många tacklingar var väldigt dåliga! Det räcker inte att lägga handen på bollförarens axel för att han ska stanna. Här har klubbtränarna att än mer nöta in hur tacklingarna ska göras och spelarna att faktiskt ta till sig det tränarna säger och visar!
2. Defense: Svårigheterna mot Frankrike visade tydligt hur svårt man hade att ta hand om "annorlunda" spelsystem. Även här måste klubbtränarna göra sitt. Dessvärre kan det vara svårt att göra bra träning mot olika spelstilar på klubbnivå, varför ett tungt ansvar måste läggas på landslagets D-tränare.
3. Match-coachning 1: Under match måste coacherna vara aktiva och hjälpa spelarna. Självklarhet? Visst, men flera gånger stod spelarna på plan och bokstavligen skrek efter hjälp utan att få minsta lilla assistans från sidlinjen (t ex när man var en man kort på plan). Enligt min åsikt ska spelarna spela fotboll, det är tränarna under ledning av HC, så ska tala om för spelarna vilka som ska spela och hur de ska spela!
4. Match-coachning 2: Om man märker att "förstafemman" inte fungerar men att en annan uppställning gör, ska man då envisas med "förstafemman"? Nej, självklart ska man köra med det som fungerar! Ett exempel från dagens match: Österikes O-line hade inga större problem med vår D-line, utom när Edward var inne. Ändå spelades inte Edward så värst mycket, bla inte när Österike hade 1:st and inches. HC måste se till att respektive tränare har de för stunden mest lämpade spelarna på plan, oavsett vilka som angetts som starting.
Återigen: Låt oss hålla diskussionen på en konstruktiv nivå!
|
|
|
Post by Rock on on Jul 30, 2006 22:40:36 GMT 1
Efter att ha sett Swe-Ös kan jag bara konstatera att jag är glad att jag sett MJ för sista gången i LL samanhang. Tragiskt att sitta på läktaren och höra publiken såga den stackarn hela tiden. Konstruktiv!!?? Ja, mycket är rätt i din analys. Men jag måste bara fråga; varför spelade man inte Hermodson från början? Sett till hela turneringen har han varit den överlägset bäste QB´n hos SWE. När han kom in blev det KONSTRUKTIVT spel i swe. Han var den ende (plus några till ) som höll liv i matchen. Eller? ??
|
|
|
Post by Stena vidare on Jul 30, 2006 23:04:29 GMT 1
Snacka om att inte alls följa uppmaningen att hålla det konstruktivt.. Hermodsson var inte alls överlägset bäst över lag enlgit mig. Tycker att "tjulle" stundtals spelade bra mkt bättre än tidigare nämnda. Innan alla hatare börjar koka så vill jag passa på att säga att hermodsson absolut spelade bättre stundtals också, jag tycker att det var rätt jämt på det hela taget. Det jag därimot tycker är att ingen av våra QBs spelade tillräckligt bra på en regelbunden basis, de var på tok för ojämna helt enkelt. Jag är grymt imponerad av den österrikiska QBn och hans reciver-grupp, de gjorde ett fenomenalt jobb mot sverige!
|
|
|
Post by TB on Jul 30, 2006 23:17:03 GMT 1
Jag vill börja att gratulera sverige till 4:e platsen! Jag tycker att laget gjorde bra ifrån sig. Personligen tycker jag att laget 04 var bättre och att de övriga lagen i år var sämre. Jag tycker att Qb's fick på tok för dåligt med tid. Man brukar ofta glömma bort att hylla Oline men idag (och över lag denna turnering) så har den läckt oroväckande mycket. I mitten har det kommit en hel del (vilket förvånar mig) men på kanterna har det ju varit katastof stundtals. Jag vet att dessa spelare inte är dåliga på något sätt men det finns mycket att lära. Tycker att qb har gjort okey ifrån sig med tanke på förutsättningarna. WR har tappat för mycket boll (precis som vanligt RB hade gärna också kunnat få lite mer hjälp. Tim och Hampus spelar båda underhållande och bra fotboll! DL Vägde nog lite lätt, men spelade bra. LB var väl ok men inte mer. DBs, lite av en besvikelse (men hade själv hajpat dem innan) Tycker också att det tog alldeles för lång tid för laget att uppföra sig som ett.
|
|
|
Post by fischelbyxa on Jul 30, 2006 23:18:05 GMT 1
Låt oss avhålla oss från att klanka på enskilda spelare! Det är inte konstruktivt! Låt oss även avhålla oss från att basha eventuella förekomster av dumma inlägg, strunta i dessa och bibehåll en konstruktiv ton!
Vad gäller val av QB, så är det egentligen ointressant vem som är bäst och om någondera av dem suger. Den intressanta frågan är snarare: Såg coachernatill att de för tillfället mest lämpade spelarna spelade?
Alltså: Ansvaret för om Sverige hade rätt spelare på plan vilar på respektive tränare (och i slutänden på HC), i enlighet med punkt 4. i mitt inledande inlägg.
|
|
|
Post by mmmm on Jul 31, 2006 7:17:11 GMT 1
Ja vad kan jag säga. det fanns en hel del spelare som gjorde bra ifrån sig. Nr 90 gjorde en grymt bra turnering tillsammans med Tim och hampus som jag anser var våra tre bästa spelare. De var kanske inte bäst under en match men var de enda tre som höll en riktigt bra nivå hela tiden. Edward Karlsson och Nr 27(en spelare från Tyresö som spelade outside backer) gjorde en bra turnering. Jag tyckte att de var de bästa spelarna på D tillsammans med Nr90. Detsamma gäller QB. Visst Anders hermodsson gjorde inte allt rätt och jag ansåg inte att han var helt övermäktig men med tanke på det lilla han fick spela jämfört med jenmert så spelade han jävligt bra. Det jag tyckte var mest dumt var att det verkade som att om Anders hermodsson gjorde ett enda litet fel så vart han utbytt på en gång medans jenmert kunde kaste interception utan att man förlorade förtroendet för honom.
Men men det är så det är och turneringen är över. Hoppas bara att alla har lärt sig något från den och så vill jag bara säga Grattis till grabbarna för en beundransvärd insatts. Kul att se personer kämpa tillsammans som ni gjorde.
|
|
|
Post by pappa on Jul 31, 2006 13:51:01 GMT 1
Vad förväntar du dig!? klart han byter in pappas lilla grabb när han väl får chansen, tycker som tidigare talare att hur många int´s ska det kräva för han och få upp ögonen??? Herr HC med andra ord
inget ont om michael, tror inte det är så att han tjatat sig till platsen, han går ju bara in o kör!
Men om nån har sett Simpsonavsnittet när Homer blir HC o dirket stoppar in Bart istället, så har hela tuneringen kännts, lite frustrerande!
Ni som har sett avsnittet förstår!!!
|
|
|
Post by nisse on Jul 31, 2006 13:55:31 GMT 1
klockrent sagt. HC jenmert aka Homer Simpson(Inget ont om Homer. Alla gillar ju honom.)
|
|
|
Post by popeye on Jul 31, 2006 14:18:50 GMT 1
Nej, jag ska inte klanka på någon enskild spelare, men......Om det nu är så att en enskild spelare får fördelar mot att en annan spelare ICKE får fördelar pga. att det finns kopplingar till ledar staben så är det omöjligt att inte ta upp enskilda prestationer. Jag kan nu bara referera till söndagens match (men har pratat med andra som sett sveriges matcher) och jag kan inte förstå hur man väljer att starta med den QB man nu gjorde. Och......jag är inte ensam om att ha den åsikten! I halvtid resonerades det friskt bla. annat av SS coacher och coacher med internatinella meriter och det samstämmiga var att bytet kom försent (alltså bytet av QB). När man sedan startar upp andra halvlek med sitt första val och det inte håller för andra gången anser jag det som ett generalfel av coacherna. Man måste lita på sin QB till 100% och det visar man med en oerhörd övertydlighet att man inte gör. Hade man startat andra valet och givit honom fullt förtroende är jag övertygad om att matchbilden sett annorlunda ut! Nu kommer andra valet in och förändrar matchkaraktären och tilldelas dessutom matchens MVP. Tittar man på andravalets sätt att röra sig i banan, att söka lösningar under press, löpa med pondus, och kan kasta bollen (underarms kast gör man i softboll inte i am.football) så anser jag att han borde ha varit förstavalet och så skulle coacherna hållit fast vid det!! Och är det så att...........man väljer förstavalet för att det finns kopplingar så skulle jag bli vansinnig om min son blev satt åt sidan och inte får chansen att utvecklas för att jag inte är HC! Detta är nu MIN åsikt och den måste jag få ha! Och den handlar mer om rättvisa en om prestationer, ......egentligen!!
|
|
|
Post by Klanka on Jul 31, 2006 14:31:21 GMT 1
Nej, jag ska inte klanka på någon enskild spelare, men...... Det gör du inte heller! Du klankar på coacherna och detta med all rätt! Tror inte heller att Tjullen gnällde sig till platsen men det spelar ingen som helst roll om han gjorde det eller inte, coacherna skulle inte låtit honom spela. QB coachen ska ha skit för sitt starterval, HC ska ha skit för att han inte sa åt QB coachen att byta. Nu gjorde man landslaget och Jenmert Jr. en otjänst
|
|
|
Post by agurk on Jul 31, 2006 15:14:08 GMT 1
På tal om summering. Hur gick det i finalen? EJC's fina hemsida är fortfarande inte uppdaterad med söndagens resultat.
|
|
|
Post by Persson on Jul 31, 2006 16:10:57 GMT 1
Kan vi inte alla bara konstatera att det är vansinnigt att byta qb så fort det bär emot lite grann? Tycker att Hermodsson var betydligt bättre och ville lite mer även om han inte alltid lyckades. Faktum är att han var så pass mycket bättre än Jenmert så att det luktar personal politik om matchningen. Tyvärr så är det alltid nån coach som sitter med fingrarna i syltburken och den här gången var det pappa Jenmert. Han ska helt enkelt inte få den chansen när han inte kan släppa sitt kära Tyresö i tankarna när han ska coacha. En förbundskapten ska inte tillhöra ett klubblag helt enkelt. Skulle enkelt kunna räkna upp ett antal coachmissar under turneringen som visar på dålig organisation och det är väl den som head coachen ska styra eller?Politik och football hör inte samman utan in med nya idéer.
|
|
|
Post by shi on Jul 31, 2006 19:27:58 GMT 1
#27 i SWE är FS philip minja och spelade CB och OLB mot Österike(MVP??) men spelade inte Frankrike matchen p.g.a hjärnskakning från rysslands matchen, vilken han måste ha fått när toook sänkte deras returnman på matchens första kick off så att ryssen bröt nyckelbenet.
|
|
|
Post by analys on Jul 31, 2006 23:02:12 GMT 1
Nu är turneringen avgjord och det är dags att analysera varför det gick som det gick.
Frankrike, Österrike och Tyskland var alla bra nog att vinna, hoppet till fyran Sverge är ganska stort. Vari ligger då skillnaden? Svaret är i mitt tycke fysiken. Tyskland är stora, tunga och starka, Österrike och Frankrike är stora och snabba. Där hänger Sverige inte med. Skälen till det kan man fundera över.
Jag tror det handlar om att vi har så få bra spelare att välja mellan att de kommer med oavsett storlek/snabbhet. I top-3 länderna kan man välja spelare som är bra OCH stora/snabba. Många i det svenska laget är bra talanger men för dåligt tränade rent fysiskt. Tyvärr är det ju så att det räcker att vara en bra talang för att bli stjärna i U19 här hemma. Det räcker inte när man sen möter någon som har samma talang men som är riktigt vältränad.
När det gäller enskilda spelare så tycker jag följande svenskar var positiva besked:
QB: Hermodsson visade att det finns en ljus framtid för J-landslaget. Med lite mer mognad kommer han bli den bäste vi haft.
RB: Både Tim Kolezar Olsson och Hampus Hellermark var riktigt bra. Bakom en bättre linje skulle dom kunnat utmärka sig ännu mer. Hampus som bara är 16 kommer bli en stjärna vid nästa JEM.
WR: Simon Almgren kom välförtjänt med i all star laget. Han hade en bra turnering och var den enda som inte hade en massa drops. Joakim Carlsson fick inte så mycket boll men visade att han är en kille som har vad som krävs. Andreas Neroth var osynlig större delen av turneringen men när han väl kom igång var han mycket duktig.
OL: Olle Norberg, bara 17 år, är den som har bäst framtid av våra OL killar. Nästan alla andra har brister i internationell fotboll. Aningen för små/korta eller för långsamma i fötterna. Enda OT som jag tror kan bli seniorlandslagsman på sikt är Robin Lindgren, som oförklarligt spelade väldigt lite. Han kom in i bronsmatchen och var den enda som kunde hantera #43.
DL: Jakob Söderström och Viktor Tunberg är ett DE-par av bra klass. Båda måste lägga på sig 10-15 kilo för att ta nästa steg men talangen och spelsinnet finns. På DT tycker jag Edvard Karlsson var vår bästa spelare, förstår inte varför han spelade så lite? De två vi startade med var helt ok, men inte med samma sting som Karlsson. DL var nog vår bästa position i denna kull.
LB: Här var det tydligt att vi har problem fysiskt. Ingen av våra LB hade kombinationen av storlek/styrka och snabbhet för att vara effektiva. Tacklingarna var ofta dåliga eftersom vi inte hängde med i fötterna. Ingen LB känns het inför framtiden i landslagssammanhang tyvärr.
DB: Minst lika tydligt som på LB att vi saknar atleterna/fysiken för att spela med de bästa. Ingen CB kunde matcha upp med bra receivers som hade storlek eller speed. När de hade både och, som Frankrikes #88, blev vi förnedrade. På Safety-sidan såg det lite bättre ut. Philip Minja är en bra atlet och fysisk nog att spela med de bästa. Marlon Alm var bra, men lever på talang och tuffhet. Han måste bli bättre fysiskt för att nå nästa nivå.
|
|
|
Post by EJC08 on Aug 1, 2006 6:52:47 GMT 1
Mycket bra analys, men vad tycker du om coachstaben och matchningen?
|
|