|
Post by OSBY on Nov 22, 2006 17:13:31 GMT 1
Det dog ut om info ang Osby nån som hört nått?
|
|
|
Post by sdra on Nov 25, 2006 0:33:59 GMT 1
kommer Kalmar till spel? Efter ett år tycker man en hemsida med tränignstider borde dykt upp?
|
|
|
Post by sder on Nov 28, 2006 0:09:40 GMT 1
Hur blir det med C4? Samarbete med Predators har man hört ryktas om? Kommer LUGI till spel eller spelar alla spelare med Limhamn detta år?
|
|
|
Post by Lugi on Nov 28, 2006 16:32:05 GMT 1
Lugi har anmält sig för seriespel 2007
|
|
Hssleholm Hurricanes
Guest
|
Post by Hssleholm Hurricanes on Nov 29, 2006 19:27:43 GMT 1
Hurricanes har anmält sig till seriespel 2007.
|
|
|
Post by Ystad Rockets on Nov 29, 2006 22:06:22 GMT 1
Ystad Rockets är anmälda till seriespel 2007
|
|
|
Post by josivtoft on Nov 30, 2006 7:58:16 GMT 1
Södra 2007 (än så länge). Sista dagen för anmälan är idag och inbetalning till förbundet inom 10 dagar, annars är anmälan ogiltig
Anmälda ( enligt denna tråd) Ystad Lugi Hässleholm
Uttalat att de skall vara med C4 Halmstad Båda lagen har enligt deras hemsidor villkorat deltagande med att ett visst antal licenser skall vara inbetalda till klubben senas idag 30 nov.
Carlshamn har också ett liknande vilkor internt men ej sagt utåt att de kommer att anmäla sig.
Carlskrona har verksamhet igång. Inget sagt om huruvidare det blir spel eller ej.
Kalmar, inget uttalat, vet ej om de existerar.
Ekebys seniorsatsning blir nog inte av.
Helsingborg, vet ej om klubben ens existerar längre? Ryktet säger dock att det numera endast skall vara en PW/U16 förening.
Predator, inget sagt om seniorer, lutar väl åt att de 19 åringar som blir 20 nästa år, går över till C4 (eller lånas ut).
Osby, OM de finns så är det väl endast som ungdomsförening. Vad jag vet så har man ännu ej varit i kontakt med distriktet.
Vid denna tipunkten förra året fanns 8 lag som satsade för seniorspel 2006. En drog sig ur innan serien, en under våren, en inför hösten. De fem lag som verkar komma till seriespel i år är de fem som fullföljde förra året.
I så fall lutar det år en dubbelserie med 8 matcher som dock tar 10 omgångar att genomföra. Extremt viktigt att alla fem lagen då fullföljer serien för annars blir en riktigt haltande serie.
Vad händer då med Carlskrona, Carlshamn eller Kalmar? Ett altrernativ vore ju då att dessa spelar en vårserie med 9 manna med dubbelmöte. Nu råkar dessa ligga inom ett geografiskt närliggande område. Detta ger ju fyra matcher och ungeför en match varannan vecka. Till hösten kanske ytterligare ett enkelmöte för att ge 2 matcher till.
Sen skulle man kanske fundera på ett senior DM till hösten. Om inte annat för att 9 manna lagen skulle få någon match mot ett d2 lag, vilket ger en värdemätare för 2008. Någon form av handikapsystem kanske behövs i ett sådant DM. T.ex i början på varje halvvlek har ett lag från en lägre division, 3 försök från 3 yardslinjen att gör poäng. Varje försök som lyckas ger 7 poäng. Detta skulle ge maximalt 42 poäng. Detta låter säkert väldigt mycket men det är föga troligt att man lyckas göra poäng på samtliga 6 försök.
|
|
|
Post by vet lite on Nov 30, 2006 12:35:24 GMT 1
JO
Kan du inte bara släppa det med 9 manna.
Vad jag hört så var enbart Kalmar på föreningsmötet och dem sa inget om 9 manna,
de andra 2 föreningarna som inte var där kan börja rekrytera spelare istället för att köra 9 manna.
kan alla andra kan dem.
|
|
|
Post by k on Nov 30, 2006 12:50:11 GMT 1
Nä, jag tycker att J-O är inne på helt rätt spår. Krävs nya grepp för att få igång sporten. 9-manna kan väl passa jättebra som upstarts-fas?
|
|
|
Post by undrande on Nov 30, 2006 13:36:11 GMT 1
JO och k har kanske delvis rätt, då som uppstarts-fas.
Kan man räkna Kalmar som nyuppstartat iår också? spelade dem inte ifjol.
När slutar man räknas som under uppstart???
|
|
|
Post by sder on Nov 30, 2006 14:16:17 GMT 1
Ser inte ut som Halmstad kommer till spel, osäkert om pengar hinner komma in i tid
|
|
|
Post by josivtoft on Nov 30, 2006 15:03:42 GMT 1
För min egen del spelar det ingen roll om man spelar 9 eller 11 manna under förutsättning att det innan matchen finns sportsliga förutsättningar för en ordentlig match. Alla matcher är inte jämna. ibland är ett lag ur form, men matcher där det det ena laget anser sig själva slagna på förhand då man spelar med 12-13 spelare endast i syfte att inte lämna WO är som jag ser det fullständigt meningslösa. Att dessutom starta en match med 10 spelare är för mig också meningslöst.
Men ovanstående skall ses ur mitt perspektiv som domare och inget annat. Jag som domare har en uppgift att sköta, vissa ser det som ett jobb då man får ersättning andra ser det som en hobby med utgiftstäckning. I vilket fall som helst så måste det finnas en glädje i att döma. För mig innebär detta att döma bra matcher och då menar jag inte att det skall vara toppmatcherna mellan de bästa lagen utan matcher där lagen har förutsätningar för att egnomföra en hel match, inte vara rädda för att spela eller där vissa att vill att matchen skall ta slut.
Alla matcher där vi måste rulla klockan, lagen temporärt går ner till 10 eller tom 9 manna då någon är skadad eller där lagen inte har tillräckligt med O-line nummer mm är matcher som jag inte vill döma. Helt enkelt för att det finns ingen glädje i att döma dessa matcher.
Så länge det finns klubbar eller lag som vill spela 9-manna men där distrikt eller förbund är emot det kommer jag att vara på 9-manna lagens sida. Helt enkelt för att det är distriktet/förbundets grunduppgift att hjälpa till att utveckla sporten. Och om det då finns klubbar som kommer med konkreta förslag så anser jag att distriktet/förbund skall bemöta detta i stil med, "Intressant, låt oss titta på om detta är möjligt." Istället för att säga "NEJ, så får man inte göra enligt TB. PUNKT".
Om det nu till våren finns tre lag som har ca 15 spelare var och dessa lag vill spela en i en mindre enkalre serie, varför ska då distriktet/förbund komma springade och säga. "Nej, ni får inte spela eftersom vår säsong pågår och det "stör" oss att ni spelar nu. Ni får vänta till efter säsongen". Givetvis kan inte dessa lag komma och begära domare från det ordinarie spelet eller begära att seriematcher skall ändras så att dessa passar in. Men man kan istället säga, "Intressant, ni behöver komma in med ett förslag på spelschema och domare till matcherna. Men ni får inte ta resurser från de övriga serierna."
Var och en får tycka vad de vill om 9 manna, men hellre att det spelas sex, 9-manna matcher mellan tre lag vilket innebär fyra matcher var än att inga matcher spelas alls. Plus tre till på hösten?
Förra året spelade Helsingborg 2-3 matcher och Kalmar spelade 5 matcher innan de drog sig ur. Hade dessa lagen klarat sig bättre med 9-manna. Kanske inte?. Men poängen är att ett lag som kan spela efter de förutsättningar de själva kan skapa har större möjlighet att lyckas än om det finns en massa andra som står och pekar finger och säger. "Jobba hårdare med rekrytering, starta u-lag, bearbeta media". Att gå från ingenting till någonting är lättare än att direkt till allting.
Tyvärr är det för långt bort till de tre lagen som KANSKE vill spela nio manna, men hade det varit närmare kunde jag mycket väl ställa upp som domare för att få det att gå runt.
PS. C4 har nu anmält sig till 2007 då tillräckligt många betalt in. Vi väntar med spänning på hur Halmstad, Kalmar, Carlshamn och Carlscrona skall göra. DS
|
|
|
Post by Kalle M on Nov 30, 2006 17:15:11 GMT 1
Carlshamn kommer inte att spela elva-manna fotboll 2007, då vi saknar både de ekonomiska resurserna som krävs samt spelarmaterial. Vi har dock ett sammanslaget u-19/senior som vill spela matcher nästa år, vilket innebär att vi ställer oss mkt positiva till JO's inlägg
karl M styrelsen oakleaves aff
|
|
|
Post by Mikael Nodgren on Nov 30, 2006 18:23:49 GMT 1
9-manna fotboll ska inte ses som en permanent lösning, utan som en inkörningsfas för ny- eller omstartade klubbar.
Carlshamn har som absolut målsättning att komma väl förberedda till 11-manna säsongen 2008.
Då med ett lag som förberett ett antal rookies och gamla U16-spelare genom 1 säsong i 9-mannaserien.
|
|
|
Post by Mannen on Nov 30, 2006 23:37:55 GMT 1
Vilka lag blir det?
Kanske man ska satsa på att spela i danskarnas serie med svenska lag för att få upp antalet matcher tills resterande södrakommer igång igen. De lagen som är tänkta då är ju de som kan spela och fullfölja en 11manna säsong. Sen kunde de övriga spela en så kallad uppstartsfas mot varanndra eller i U19serien , kanske 9manna?
|
|