|
Post by vem vinner on Aug 21, 2006 14:18:06 GMT 1
Göteborg - Ystad 34-12
Göteborg har ss rutin, och vill verkligen upp i ettan
Norrköping - Luleå 0-6
Markus Karjalainen har alltid varit en svårstoppad FB, och jag tror Panthers går in och underskattar Luleå
jag prata på ni, jag ville bara dra igång en tråd
|
|
|
Post by postman on Aug 21, 2006 19:12:56 GMT 1
Ingen i Div 2 södra kommer att vilja gå upp, för stora kostnader att ligga där, Saff måste tänka över annars tar det slut för fotbollen. Hur mycket kostar det inte att ligga och spela i gävle om man kommer från ystad eller Lund, det kommer aldrig att gå för det krävs mycket pengar och det kan du aldrig få killar på den nivån att ligga och köra för att sen ta sig upp i superserien där du har ändå längre avstånd, nä saff ni måste tänka bättre än så här,så länge det här håller på mjölkar ni bara sönder de små satsande lagen. dags för nytänkande, det var bättre förr.
|
|
|
Post by blabla on Aug 21, 2006 19:24:27 GMT 1
först var superettan en bra idé, bästa som gjorts, nu är den dålig? vill man inte SATSA och resa runt Sverige kan man stanna i div2, det kommer kosta pengar, och lag kommer ligga långt ifrån varandra, DET ÄR OUNDVIKLIGT i vårt avlånga land...Hoppas Luleå går upp!
|
|
|
Post by My shot on Aug 21, 2006 19:37:13 GMT 1
Superettan var en bra ide så som den ser ut idag med lag från stockholm och norrut.... Ett lag från Skåne skulle få allvarliga problem med långa dyra resor så fort det är bortamatch... Dessutom har jag svårt att se att ett helt lag är villiga att lägga hela helgen på fotboll så fort det är bortamatch.... Lite skillnad från div.2 där man är vana vid att bortamatcherna är max 2 timmar bort. Folk har ju ett liv utanför fotbollen oxå...i alla fall folk med familj och dyligt...
Nej antingen så får man se över seriesystemet eller så får man nog nöja sig med en superetta med lag från stockholm och norrut.
|
|
|
Post by svar on Aug 21, 2006 19:42:52 GMT 1
både Limhamn och C4 var med ifjol och klarade sig ganska bra, ska man dela upp den igen så det blir en södra/norra, så lagen i skåne blir nöjda, eller ska man gå efter vad de andra lagen tycker?div1 och uppåt är trotsallt elitsatsande klubbar, och de lag som kvalar upp är de man möter...
|
|
|
Post by bah on Aug 21, 2006 21:58:48 GMT 1
ok Limhamn klarade sig bra förra året...det är alltid lätt att spela när det går bra och man vinner... Jag skulle inte vilja säga att C4 klarade sig bra förra året. Ok att dom genomförde säsongen men en säsong med bara pisk (om jag inte minns fel) har satt sina spår... Där finns ju inte många spelare kvar i C4 om man säger så... Men vi får väl se....GBG är väl favoriter mot Ystad och vinner dom så får dom inte lika långa bortaresor....och även om Ystad skulle vinna så är dom kanske sugna på att lägga all tid och pengar som krävs för att gå upp....jag vet inte, men jag tvivlar på det. Fast det spelar ju ingen roll sålänge stockholmslagen är nöjda...
|
|
|
Post by Norr on Aug 21, 2006 22:54:48 GMT 1
Haha.. det kan väl inte vara så att du på nåt sätt insiuerar att SAFF skulle favorisera stoholmslagen? För om det är du gör så kanske jag skulle hålla med.. eller?
|
|
|
Post by lgg ned on Aug 21, 2006 23:12:38 GMT 1
Att det är långt mellan klubbarna är inte saffs fel, har ni inga klubbar i ert närområde så är det inte saffs fel, saff startar inte klubbar(jag vet att detta kan vara svårt att inse, vem ska då vara syndabock)
Vill man inte satsa, stanna i tvåan, det kommer bli långa resor för vissa lag så länge inte varje större ort, antingen lägger ni ned, eller accepterar situationen och gör det bästa ni kan av den
|
|
|
Post by hcbulls on Aug 21, 2006 23:19:16 GMT 1
Inte för att det är min sak att tala om vad Norrlandslagen tycker och tänker, men jag har svårt att se varför det är värre för ett lag från skåne/västkusten än Sundsvall/Umeå att resa till en lång bortamatch ? Om norrlänningarna fixar det det så gör väl sydsvenskar också det?
För övrigt har även vi "favoriserade" Stockholmslag långa bortaresor. Jag har tex varit i Ekeby, Jämtland och Umeå i år...
|
|
|
Post by Mndagsmannen on Aug 22, 2006 7:34:23 GMT 1
Om ett lag vill satsa då? Men spelarna har jobb, familjer eller dylikt hur fan ska man då kunna resa land å rike runt för att spela borta matcher mot lag som ligger 50-60 mil bort. Nej jag tycker att vi kan starta om serie systemet i sverige lägg alla i div 2 ett år å låt de bästa lagen gå till division 1 å de sämmre stanna i div 2, detta kan göra det komplicerat eftersom vissa lag i superettan kanske verkligen vill satsa på superserien men vafan det här funkar inte, titta på ystad, norrköping, göteborg de har dominerat sina serier detta ger inte kul fotboll, det ger ohälsosam fotboll med 1 lag som helatiden dominerar. Bättre chans för att fixa detta skulle resultera i bättre spel å roligare spel. Utveckling!
|
|
|
Post by PUBLIK on Aug 22, 2006 10:21:43 GMT 1
Om jag inte missminner mig så vann westerbotten ganska många matcher förra året för att sen inte vinna en match i årets etta. Så skillnaden är nog större än många tror mellan ettan och tvåan.
|
|
|
Post by eller on Aug 22, 2006 11:36:12 GMT 1
så är det stor skillnad mellan de olika regionerna.
till exempel mellan norr och söder. öst och väst.
men. westerbotten kan ju vara nästan hur bra som helst och då finns det ju ingen gräns för hur bra de andra lagen i div 1 är.
eller?
|
|
|
Post by postman on Aug 22, 2006 11:40:19 GMT 1
Det är ganska stor skillnad att åka 50-60mil gentemot 120 mil enkel resa, där ligger mycket av ekonomin till stockholmsklubbarna på en betydligt mindre nivå. Det ligger mycket ideelt arbete bakom en sån utgift, som kan bli ganska så tidsödande. På vilket sätt var det sämre på 90-talet. Kolla hur många lag som spelar i superserien idag det kan väl inte vara en positiv utveckling för amerikansk fotboll i sverige med så få lag som kan spela i högsta serien. Och sen är det ingen som har sagt att det är sämre med de södra långa resor gentemot de norras, det kostar för mycket och det ska det inte göra på så en sådan nivå.Det funkade bra innan med ett uppdelat div 1 system,varför ändra det.
|
|
|
Post by Fundering on Aug 22, 2006 11:50:55 GMT 1
Vissa talar om att motiverade division två lag inte kan satsa för att Superettan ser ut som den gör idag. Problemet då är nog att ni inte ser hela begreppet satsning. Som amerikansk fotboll ser ut idag så innebär en satsning följande:
- Hårdare träning. (Inte nödvändigtvis mer tidsmässigt, men mer disciplinerad och fokuserad på målet med det man gör. Detta gäler såväl under säsong som Off-season)
- Mer finansiella tillgångar i föreningen. (Detta kan uppnås genom sponsring, arbete eller mer inbetalning från medlemmar. Oavsett vilket sätt man använder så kräver det att individen är villig att lägga en större del av sina fritidsresurser d.v.s. tid och pengar, på fotbollen.)
- Mer resor. Att tro att man kan möta bättre lag, vilket man vill om man vill satsa, utan att behöva resa längre är väl närmast korkat. Förklaring överflödig.
Summa summarum: Om din förening vill satsa på att bli bättre och vill spela mot bättre motstånd så kräver det en satsning från DIG som individ. Oftast består denna satsning av en kombination av pengar, tid samt ett mer disciplinerat och fokuserat förhållningssätt till sporten.
Om ett lag i södraste sverige vill spela på en högre nivå så måste spelarna antagligen vara villiga att lägga mer tid i form av resor, så är det. Tycker någon att det finns problem med spel i Superettan som den ser ut nu, så är ni inte redo att spela där och vill med andra ord inte göra den satsningen som krävs.
Superettan är det bästa som hänt am.fotbollssverige på länge. Lagen som klarar spel i Superettan, med allt vad det innebär, förbereds på ett bra sätt för superseriespel.
BEHÅLLER VI SUPERETTAN SÅ ÖVERLEVER SUPERSERIEN !!!
TAR VI BORT SUPERETTAN SÅ SÄNKER VI ÅTER NIVÅN PÅ ALLA FOTBOLL I SVERIGE !!!
Förhoppningsvis kan fotbollen i division två breddas ytterligare med de relativt låga kostnader den innebär i stora delar av landet. Om några år har vi division-tre serier igen !!!!
|
|
|
Post by Rttvisa on Aug 22, 2006 11:52:59 GMT 1
Förstår inte varför man inte kan köra med kostnadsfördelning, både när det gäller resor och domarerättningar (ej arvoden bara resekostnader), för alla föreningar från SS till Div 2. Naturligtvis varje serie för sig.
Då blir kostnaden lika för alla klubbar. Många idrotter kör detta redan och det fungerar utmärkt.
|
|