|
Post by Nisse on Aug 22, 2006 17:48:47 GMT 1
En kostnadsutjämning är självklart nästa steg att ta.
Men jag tror tyvärr att det är en utopi. Titta bara på Jämtland. Dom har aldrig (och då menar jag verkligen ALDRIG) en resekostnad för domarna på mindre än 2000 kr. Och det var bara en av deras hemmamatcher i år spom var så billig. Ja, jag säger billig, för det var nämligen deras reaktion!!! I vanliga fall åker dom på 4000kr bara i reseersättning till domarna.
Skulle bli ytterst förvånad om någon av de andra klubarna i Sverige skulle gå med på att dela på den kostnaden helt frivilligt. Hur många av Stockholms-klubbarna ställer upp på det?
Men visst, jämtarna är nog med på det hela.
|
|
|
Post by Jean on Aug 23, 2006 22:06:08 GMT 1
Jag har hållit på med amerikansk fotboll i många år o skaffat mig en god inblick i vad som händer i Svensk fotboll.
Det största problemet klubbarna i dom lägre divisionerna har är att få folk som pallar, att jobba för föreningen varje månaden, domar uppdrag & utbildningar, Gym, lagträningar o matcher o styrelseuppdrag. Jag har sett så många bränna ut sig, o när man träffar dom nu vill dom inte ens prata om fotbollen…
För en ”vanlig” amatör som kör amerikansk fotboll i division 2 så handlar det om mellan 20-40h i veckan om man ska göra allt! Lägg där till ett arbete eller studier så blir förmågan o ha ett socialt liv utanför amerikanska fotbollen ganska begränsad.
Det som är intressant här är att fokus hela tiden när jag har varit aktiv har varit på Super Serien. Det är väll ok på en del sett men till bredden så är det ganska dåligt, för att få en bredd, hitta alla guldklimpar till människor ute i Sverige så behövs division 2, hur många av landets bästa spelare har inte börjat i division 2, inte att underskatta?
Men det intressanta är, hur kan dom större klubbarna hjälpa dom små, inte är det genom att etablerade rika Super Serieklubbar får gratis matchbollar medan en division 2 klubb ska dra in ytterligare 3 tusen varje år för att betala nya bollar!
Jag har sett så många lag krasha för att spelarna inte klarat av att vara i styrelsen o domare o spelare o familjefar. Bryt denna trenden, ge alla som vill en chans o spela boll.
Åtgärder som kan hjälpa är….
Till exempel att kolla antalet domare som behövs i Sverige, sen tar ni antalet aktiva o delar det.. då får ni en procent (2000 aktiva, behov 200 domare = 10%) ta en förening o se antalet medlemmar föregående säsong, kräv att klubben har 10% av medlemsantalet (registrerade aktiva medlemmar) i licensierade domare! Detta gör att dom större etablerade föreningarna får hjälpa dom som startar upp! O alla föreningar som nystartar eller är nya slipper domare första året!
Kolla över licensavgifter o årsavgifter till förbundet, det finns ju anledningar som gjorde att den höjdes runt 2000 som inte gäller nu vad jag förstår! Skillnaden för den enskilde o föreningen är stor om vi kan få ner licensen med 200kr för en senior! Förbundet ska ha en buffert men målet ska ju inte vara o va ett vinstgående project, ge tillbaka där det behövs direkt för bättre avkastning. Slösa inte pengar på o försöka fluffa till nått vi inte har, vi har sett det om o om igen, vi fyller inte Stadion på en sm final, det e trevligt ja men vi tar oss vatten över huvet. Kristineberg e billigare o bättre tills vidare..
Det finns massa andra saker som förbundet kan tänka på, o kanske sluta tänka bara på eliten, det e en sån liten del av alla som vill.. o kanske inte kan bara för att eliten primeras men amerikansk fotboll dör underifrån o har så gjort i 10 år!
|
|
|
Post by word on Aug 23, 2006 23:03:56 GMT 1
Jag kan bara hålla med Jean. Det är jätteviktigt för att få en fungerande bredd i hela Sverige, att man sänker kostnaderna och kraven. Jag minns att när jag var ny i sporten (började 23 år gammal), blev jag smått chockad över hur mycket, till synes onödiga, krav och byråkrati det fanns i sporten. Särskilt med tanke på hur liten sporten är. När 3-5 klubbar varje år måste lägga ner, eller hoppa av seriespel, borde man kanske börja fundera på om något kanske inte står rätt till. Tyvärr möts ett uttalande av den här typen ofta av reaktionen att då ställer vi krav på klubbarna att de måste uppfylla det här och det här, alt. betala så mycket i böter. Lösningen på problemet att klubbar har svårt att överleva är INTE att göra det ännu svårare för dem att överleva.
|
|
|
Post by Sthlm Coach on Aug 24, 2006 11:06:07 GMT 1
Det är en väldigt bra idee med kostandsfördelning tycker jag saff borde ta upp i alla fall, sen håller jag faktiskt med killarna ifrån söder och är säker på att de i från norr med gör det. Tänk att ett lag med vi säger 35 spelare i och en klubb med ganska taskig ekonomi där sporter som fotboll och handboll t.ex. är enorma, av dessa 35 spelare vill oftast ungdommarna statsa som kanske är 17 spelare men de andra 18 är tvugna att stanna hemma för de är vuxna, har jobb, barn, hus, bil m.m alltså ETT LIV!!
det innebär för det laget étfer de har satsat är kvar med 17 senior spleare o de ska spela en säsong och 5 blir skadade o WOW nu får de dra sig ur, och om inte jag minns fel är väl en stad som ystad som är väldigt liten med 2 handbolls lag i högsta serien och fotbolls lag som legat i div II vet jag är det nog ganska svårt att få tag i stora sposorer och spelare eftersom allt kretsar kring annat.
Ni som inte håller med söder killarna kom ifrån de Blåa blocker och tänk längren är själva! Alla har inte samma ut gångs lägen!
|
|
|
Post by ARTIKEL on Sept 1, 2006 11:34:58 GMT 1
|
|
|
Post by wwehd on Sept 1, 2006 13:41:24 GMT 1
Hyfsat stor kille! Störst i Sverige kanske, eller kan nån matcha 180cm, 140 kg?
Lycka till i kvalet!
|
|
|
Post by Strst on Sept 1, 2006 14:10:29 GMT 1
Vad menar du?
180cm och 140kg ?
Det finns nog många som matchar det tämligen enkelt.
|
|
|
Post by Tommy 31 Rockets on Sept 1, 2006 15:35:15 GMT 1
Det är en väldigt bra idee med kostandsfördelning tycker jag saff borde ta upp i alla fall, sen håller jag faktiskt med killarna ifrån söder och är säker på att de i från norr med gör det. Tänk att ett lag med vi säger 35 spelare i och en klubb med ganska taskig ekonomi där sporter som fotboll och handboll t.ex. är enorma, av dessa 35 spelare vill oftast ungdommarna statsa som kanske är 17 spelare men de andra 18 är tvugna att stanna hemma för de är vuxna, har jobb, barn, hus, bil m.m alltså ETT LIV!! det innebär för det laget étfer de har satsat är kvar med 17 senior spleare o de ska spela en säsong och 5 blir skadade o WOW nu får de dra sig ur, och om inte jag minns fel är väl en stad som ystad som är väldigt liten med 2 handbolls lag i högsta serien och fotbolls lag som legat i div II vet jag är det nog ganska svårt att få tag i stora sposorer och spelare eftersom allt kretsar kring annat. Ni som inte håller med söder killarna kom ifrån de Blåa blocker och tänk längren är själva! Alla har inte samma ut gångs lägen! Tackar för med lidandet Nä, men det du sajer stämmer bra... Det e kanske svårt att förstå för många i sthm som får de mästa serverat, inget negativt, men det finns aven mycket talang här nera i söder med, men det e fruktansvärt svårt att komma vidare i sin egen klubb som det ser ut nu... Men vi kämpar vidare!!! (gillar inte handbollen, får för mycket uppmärksamhet) MvH Tompa #31 Ystad
|
|
|
Post by 45 on Sept 1, 2006 15:45:25 GMT 1
serverat? vad menar du med det, snälla förklara, har själv varit aktiv i en klubb som låg långt åt helvete ute i landet och är numera i en sthlmsklubb, Jamtland spelar i superserien och gnäller fan inte, lagen finns där de finns, och desto längre man kommer upp i seriesystemet desto dyrare blir det, så funkar det i alla sporter, sthlms lagen har lika långt till sina bortamatcher(bara att de råkar ha 1 bortamatch per år via pendeln)
ja det finns talang i söder, Limhamn klarar sig bra i ss och måste även de resa till de andra lagen i superserien
När jag var aktiv i klubben som hade närmaste bortamatch 22 mil bort var resorna det sista folk gnällde på
och tro mig inget lag får nått serverat, sthlmsserien råkar bara ligga längre fram på juniorsidan men alla lagen har jobbat stenhårt för det
|
|
|
Post by Tommy 31 ystad on Sept 1, 2006 16:09:52 GMT 1
som jag sa så e det inget negativt menat men sthm e amfotbolls sveriges centrum, så det e inte så konstigt... men jämnfört med oss här nere så har ni många fördelar (serverat), menade inte att ni skulle ta det fel...
Förövrigt tycker jag att det e grymt kul att de i sthm sattsar så hårt på ungdomsverksamheten eller på sporten överhuvudtaget, med resor till USA osv...
fortsätt så!
MvH Tompa #31 Ystad
personligen har jag inga problem med att åka långt till matcher, men som sagt har många andra här nere mer o tänka på än sina egna intressen...
|
|
|
Post by vince on Sept 1, 2006 16:16:21 GMT 1
då är det ju DEM ni ska bli av med, tycker man inte om att idrott är seriöst kan man ju leta sig nån annanstans, DU måste vara ett exemepl, DU måste våga ställa krav på din förening och dess medlemmar
|
|
|
Post by Tompa 31 ystad on Sept 1, 2006 16:39:05 GMT 1
jo vist har du en poäng där, men tro maj det e lättare sagt än gjort... många av senior spelarna har familjer, jobb osv precis som -Sthlm Coach- sa... och dessa spelarna e ystads själ!
själv sattsar jag ganska hårt (förra året var jag i usa o spela) men att vara 17 år och vara "ny" i seniorverksamheten så e det inte lätt att ställa krav...
Jag har inga planer att lämna ystad så vi får väll bara fortsätta att kämpa, vi har att bygga på, många motiverade yngre spelare...
MvH Tompa #31
|
|
|
Post by Mjlig skdare on Sept 2, 2006 9:52:33 GMT 1
Nån som vet när och var kvalet mellan norrköping och luleå spelas idag?
|
|
|
Post by Gurra on Sept 2, 2006 15:25:32 GMT 1
Göteborg - Ystad 18 - 14
Gbg dominerade bra men släppte in ystad gång på gång me över 150y på flaggor...
|
|
|
Post by Hehe on Sept 2, 2006 16:29:20 GMT 1
Storslakt till NP med ca 60 - 12
Sweet till alla som tvekade.
Over an Out
|
|