|
Post by dnk on Aug 23, 2005 21:26:18 GMT 1
vilka nya lag tillkommer? Tierp, hässleholm, botkyrka, luleå är alla lag som kan förstärka varsin division, vilka lag kliver ned från div1? kan jamtland med sin enorma juniorsatsning få ett blag till spel 2006? eller för den delen SMM!?
|
|
grip
Bänkvärmare
|
Post by grip on Aug 24, 2005 7:17:03 GMT 1
Hässleholm Hurricanes kommer att deltaga i div 2 spel nästa år. första träningen på riktig plan med utrustningar genomförd
|
|
|
Post by tr on Aug 24, 2005 9:56:35 GMT 1
kommer jpkg och carlskrona tillbaka nästa år?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Aug 24, 2005 10:32:57 GMT 1
En gissning är att söder består av följande lag 2006 (utöver Limhamn)
Lugi, som inte vill gå upp ? C4, som vill går ner ? då de tappar spelare till Hässleholm och Carlshamn Ystad, som stannar även om de blir tillfråga att få spela i ettan ? Helsningborg gör nog ett försök till. Hässleholm, enligt egen utsago (se ovan) Carlshamn, enligt utsago av HC Oakleaves Halmstad om de inte blir flyttade till Västar (har hänt förr)
Det skulle ge 7 lag. Då skulle det vara bäst med en div 2 södra med C4, Halmstad, Lugi och Ystad. Dubbelmöte, DM slutspel precis som denna säsongen 7-8 matcher för varje lag. Stabilt, liten risk för avhopp, de vet vad som gäller och har varit med förr. Det ger dessutom en ren vårsäsong med eventuellt kvalspel på hösten.
De tre nya lagen (definerat som lag som ej spelat eller fullföljt föregående säsong), bildar en div 3 södra. Låt lagen själva administrera denna serie (alla måste ha spelarlicens och måste dömas av licensierade domare och allt med säkerhet gäller men i övrigt ). T.ex ta bort sparkar, medför att det blir enklare att fixa plan, man behöver inte lägga träningstid på detta. Kör 4x10 min då de är färre spelare. Kör 9 manna om inte båda lagen är överens om att spela 11.
Ett lite annorlunda upplägg skulle kunna vara Börja säsongen med en trelagsmatch. Alla möter alla under samma dag, 2x15 min, 30 min mellan varje match och hemmalaget spelar första respektive sista matchen. Sen kör man enkelmöte (4x10) vilket tar 3 helger. Sen en ny trelagsmatch. Ytterligare enlekmöten, 3 helger, för att sen avsluta med en sista trelagsmatch. Alla lagen får då spela 7 helger under en period av nio veckor. Man får spela 10 matcher (4st 4x10, 6st 2x15). Varje lag står värd för en helg med trelagsmatcher.
Varje klubb ansvarar för att ta dit två domare, egna eller inlånade som kan döma samtidigt som det egna laget spelar.
|
|
grip
Bänkvärmare
|
Post by grip on Aug 24, 2005 11:16:59 GMT 1
Intressant förslag men jag kan tala för hela Hurricanes när jag säger att vi vill spela en riktig serie med riktiga matcher. Vi kommer att vara redo, faktum är att jag skulle våga påstå att vi skulle ställa upp även om vi inte får en enda spelare till utöver de vi redan har mvh Jonas Griph en av många eldsjälar i hlm Go Hurricanes!
|
|
|
Post by 1 on Aug 24, 2005 11:32:58 GMT 1
jag tror inte carlshamn har problem att få en 11 manna trupp direkt, de har ju spelat juniorboll ganska länge, samt haft folk som spelat med c4
i vilka divisioner hamnar jpkg och carlskrona?
|
|
grip
Bänkvärmare
|
Post by grip on Aug 24, 2005 12:11:14 GMT 1
ja det verkar ju faktiskt kunna bli en del lag nere i söder igen ,spännande! Hoppas nu bara att alla tar tag i sin juniorverksamhet också Jonas Griph Go Hurricanes
|
|
|
Post by spel on Aug 25, 2005 10:49:02 GMT 1
kommer wexio vultures eller helsingborg crocodiles till spel?
|
|
|
Post by Allians on Aug 25, 2005 16:04:58 GMT 1
kan skövde och lidköping mönstra varsitt lag nästa år? då kan västra bli en riktigt stor division. och kunde inte dessa två lag ens tillsamans få ihop till ett u19?
skövde var ju en stormakt när det gällde juniorer, men det verkar vara ett minne blott
|
|
|
Post by aengus on Aug 25, 2005 21:08:12 GMT 1
förslaget om ett div3 är ok tycker jag men inte trelagsmatcher. serien ska isåfall spelas som en vanlig serie. och 9manna är helt ok tycker jag med. det gynnar sporten där fler lag kan tillkomma och stärka idrotten. om ett nytt lag tillkommer i seriesystemet ska kunna välja om de vill spela 9 eller 11manna, med kravet om att det finns 25-30 verkliga spelare för 11manna div2 eller dra runt med 15-20 man i 9manna ligadiv3 för att få mer rekrytering til klubben, för att sen kunna ta steget upp i div2, och skippa ST i div3. tror att de flesta lagen tjänar på det och sporten allra mest kommer tjäna på i längden. fler föreningar som ligger vilande pga för lite folk kan starta upp igen o lira i 3:an för skojs skull o få lite nya spelare till klubben. Japp, detta tror jag på och så tänker nog en hel del. Tjoflöjt o sov gott
|
|
|
Post by Christian on Aug 28, 2005 14:08:54 GMT 1
Det ser ut som Div 2 södra 2006 kan bli en mycket intressant serie .Med alla lag ifrån Skåne ,Blekinge och Halmstad.I bästa fall 8 lag Det ger många bortmatcher på 5-10 mils avstånd.Det går t.o.m att dela in det confrense system (A Lund,Ystad,Halmstad,Kristianstad) (B Helsingborg/Ekeby,Hässleholm,Karlshamn,Karlskrona)
Vilket kommer ge klubbarna lättare att få spelare som får att tid att spela ,lägre medlemsavgifter eftersom där inte finns några dyra busssresor. Tar inte seniormatcher för mycket tid finns det också mycket större möjlighet att satsa på ungdomsverksamheten i klubbarna.Det blir lättare att dubbla som seniorspelare och juniorcoach.
Många går och funderar på hur vi skall göra med U-19 nästa år När de också skall spela på våren.Jag föreslår en mixed säsong senior och U-16 startar i slutet av april spelar 3 helger den 4 helgen har de speledigt ,och då spelare U-19 och vi har PeeWee turnering.seniorer och U-16 spelar igen 5-7 helgen 8 helgen är det U-19 och PeeWee tur igen osv. Fortfarande somaruppehåll och möjlighet för deltaga landslagen turneringar. U-16 och senior har kval och slutspel ifrån början till mitten av september .U-19 har i slutspel i slutet av september och första helgen i oktober .Så vi slipper spela långt ut i oktober och november. Det kommer ge bättre möjlighet för de som vill spela i U-16 och U-19 eller U-19 och senior samt att vi håller igång de spelare bättre som endast spelar U-19 kval och slutspel för
|
|
|
Post by Difare on Aug 28, 2005 15:16:04 GMT 1
Några som nästa år har mycket höga ambitioner att starta div 2 lag är DIF. Så där har ni en till kandidat.
|
|
|
Post by div2 on Sept 4, 2005 21:50:59 GMT 1
jamtland borde ju kunna få ihop ett blag?kommer gbg och arlanda behålla sina, båda lagen verkar ju inte direkt ställa upp med enorma trupper
|
|
|
Post by Daniel Hopstadius on Sept 5, 2005 14:35:47 GMT 1
Vi är många gamlingar i JR som vill lira lite boll, och vi jobbar så sakteliga mot att till slut kunna lyckas med att få till ett B-lag. Hade Östersund legat i mälardalen hade vi haft ett B-lag kanske till och med ett C-lag , men nu är inte geografin så beskaffad. Med vårt geografiska läge så är skillnaden mellan att spela i Div 2 och SS nästan försumbara vad avser kostnaderna för resor och dessa är definitivt inte försumbara. Jag önskar att man bara hade att kliva på T-banan på borta matcherna. Men som tidigare nämnts vi försöker hitta en eldsjäl som är villig att driva runt ett B-lag För spelare finns det gott om och de är rätt så hyfsade också, för när dessa gamla "Galtar" sist stod på planen blev de endast besegrade av JR:s A-lag och det knappt i Div 1 norra anno 2003.
|
|
|
Post by sure on Sept 6, 2005 9:13:07 GMT 1
vart var alla dessa spelare när ni bytte om 20 man i ss?
|
|