|
Post by Braa on Aug 13, 2007 17:29:11 GMT 1
SAFF lyssna här, det var en bra idé tyckte jag, smäck upp division 1 södra och norra som föregående skribent föreslog. Med något form av kval till Superserien, övriga lag kan ju ha en division 2-serie på lokal nivå med 9-mannafotboll eller någonting.
Fokus borde ändå ligga på de klubbar som satsar fullt ut och har en välorganiserad förening. De klubbar som ser amerikansk fotboll som ett kul komplement till korpen borde inte få ingå i seriesystemet utan antingen så satsar man seriöst med en stabil styrelse som INTE bara består av en slitade eldsjäl.
Äh orkar inte skriva mer nu, detta är SAFFs uppgift, ta tag i detta - oavsett så kommer inte div 2 västra att finnas kvar nästa år om Rhinos går upp eller inte.
Superserie, ev utökad + div 1 södra/norra + div 2= lokala 9mannalag som gör bäst dom kan tills dom är beredda att satsa och har styrelse/ekonomi för det, då de får kvala(?) till den divison1-serie de geografiskt tillhör.
|
|
|
Post by div2V on Aug 13, 2007 17:38:00 GMT 1
örebro åker ned? Skövde är på G med seniorlag? Då borde det väl vara 4 lag i div2 V nästa år?
|
|
|
Post by njaaa on Aug 13, 2007 18:21:35 GMT 1
Halmstad är nog ett troligare val att inslutas till division 2 västra isåfall - örebro har väl alltid hört till östra...
|
|
|
Post by VSAFF publik on Aug 13, 2007 22:01:38 GMT 1
SAFF lyssna här, det var en bra idé tyckte jag, smäck upp division 1 södra och norra som föregående skribent föreslog. Med något form av kval till Superserien, övriga lag kan ju ha en division 2-serie på lokal nivå med 9-mannafotboll eller någonting. Jag är för 9 Manna och framförallt är det för att då skulle man kunna få till en större spridning på sporten. Det är upp till distrikten och ser vi till Västra som jag finns i så skulle vi kanske få igång lag som Jönköping, Västbo, Skövde, Uddevalla, Ulricehamn har kanske möjlighet att starta senior tidigare Marvels B eller varför inte gamla avdankade som kör igång Giants,Mustangs m fl tror att med mer lokala serier så skulle det kunna bli en större spridning på sporten,vi har pratat om det förut och jag tror det är modellen Jag hoppas att nån i västra tänker till och får till ett seriespel med Divsion 2 alt divsion 3
|
|
|
Post by starta i VSAFF on Aug 14, 2007 14:08:52 GMT 1
Vad är det som säger att VSAFF inte kan köra en 9-manna serie lokalt om nu intresset är så stort?
Låt dessa lag starta sina lag och när de sen känner sig redo att gå in i ordinarie seriesystemet så är det bara att ansöka om deltagande(betala avgifter i princip).
Licensavgifter osv. går fortfarande till SAFF eftersom de är huvudförbund och står för försäkringen... Ett jättebra exempel på hur man kan göra är Korpen i t ex. Fotboll. Titta hur de gör och sedan dra ihop en korpserie i VSAFF.
Lycka till!
|
|
|
Post by du kanske on Aug 14, 2007 14:11:53 GMT 1
SAFF lyssna här, det var en bra idé tyckte jag, smäck upp division 1 södra och norra som föregående skribent föreslog. Med något form av kval till Superserien, övriga lag kan ju ha en division 2-serie på lokal nivå med 9-mannafotboll eller någonting. Jag är för 9 Manna och framförallt är det för att då skulle man kunna få till en större spridning på sporten. Det är upp till distrikten och ser vi till Västra som jag finns i så skulle vi kanske få igång lag som Jönköping, Västbo, Skövde, Uddevalla, Ulricehamn har kanske möjlighet att starta senior tidigare Marvels B eller varför inte gamla avdankade som kör igång Giants,Mustangs m fl tror att med mer lokala serier så skulle det kunna bli en större spridning på sporten,vi har pratat om det förut och jag tror det är modellen Jag hoppas att nån i västra tänker till och får till ett seriespel med Divsion 2 alt divsion 3 Du är från västra och har tänkt till!!! Bara att dra igång en serie med 9-mannafotboll. Tror att styrelsen i VSAFF skulle bli ytterst tacksamma för din frivilliga assistans att administrera en "nybörjarserie" inom VSAFF. Se även ovanstående inlägg så har du en början! Lycka till!
|
|
|
Post by division 3 on Aug 14, 2007 21:24:52 GMT 1
Behöver inte krångla till det så mycket Regler för 9 manna finns redan nedskrivet Överigt att tänka på - Kan dömas med Juniordomare men dessa ska ha dömt minst 5 st juniormatcher innan. och man måste minst ha 3 seniordomare, samma betalning som för U19 samma rakt över för domarna.
- Inget krav på målstolpar, Gör det enklare att få tag i planer och behöver inte lägga ut pengar på målstolpar.
- Ordna turneringar spela flera matcher på samma ställe typ halvmatcher...
|
|
|
Post by aengus on Aug 15, 2007 7:44:06 GMT 1
tror att 9-manna är modellen för att sporten skall kunna bli stor igen, och större. är själv en förespråkare för detta men blir t o m motarbetad av egen styrelse. många tycker att man sänker sin ambition till "korpnivå". men det tycker inte jag, om man har taskigt med manskap så är en 9 mannaserie optimalt, just för att rekrytera mer folk till klubben, och kanske efter en säsong så har man fått in x antal spelare till klubben och då gå in i ordinarie seriesystem.
|
|
|
Post by henrik on Aug 15, 2007 9:14:56 GMT 1
Jag tror också att det skulle kunna fungera.
Effekten skulle sannolikt bli att vissa lag, som idag ändå hankar sig fram i Div 2, skulle välja att "gå ned" till 9-manna-fotboll. Kanske skulle det betyda att vi bara får två divisioner - Superserien och Div 1 - med riktig 11-manna-fotboll, och sedan Div 2 med 9-manna.
Det spännande blir förstås att vi troligen kommer få betydligt större och bredare Div 2. Misstänker att dessa nystarter skulle vara fullt realistiska: - Carlshamn och Carlskrona i söder - Jönköping och Skövde i väster - Eskilstuna och Västerås i mellersta - Telge i östra
Finns säkert fler potentiella på sikt; Ulricehamn, Uddevalla, fler Gbg-lag, Tierp, Avesta, Katrineholm, Nynäshamn, Linköping, Växjö.
Att det skulle få korp-status oroar mig inte så mycket. Det är nästan bara bra, eftersom det skapar en drivkraft för en förening som börjar mogna, att avancera och spela "riktig" fotboll med 11 gubbar på plan.
Viktig point är ju att även om det spelas 9-manna, så kommer respektive lokaltidning ändå kunna skriva om att stan har ett lag i den här sporten. Det ger också större upptagningsområde för unga talanger, om sporten är aktiv på fler orter.
|
|
|
Post by aengus on Aug 15, 2007 9:16:27 GMT 1
både carlshamn och carlscrona siktar på seriespel -08
|
|
|
Post by christer on Aug 15, 2007 10:42:37 GMT 1
Ulricehamn har möjlighet till ett lag men kommer inte starta ett innom en snar framtid om inget drastiskt händer. Man kommer istället hänvisa spelare till Borås eller Jönköping då städerna ligger en halvtimmes bussfärd från oss. Detta för att inte flytta fokus från ungdomarna. Dock har intresset varit stort och flera från ulricehamn spelar i Borås just nu. Men skulle det finnas 9-mannalag och med ett MYCKET enklare upplägg på serien där det inte krävs så mycket av styrelsen eller ledare så finns det en liten möjlighet. Borås, Jönköping, Lidköping, Skövde ligger alla på avstånd så att det skulle gå att köra veckomatcher med lite mofifierade regler. (pw klockregler osv)
|
|
|
Post by Publik on Aug 15, 2007 11:46:10 GMT 1
Ulricehamn har möjlighet till ett lag men kommer inte starta ett innom en snar framtid om inget drastiskt händer. Man kommer istället hänvisa spelare till Borås eller Jönköping då städerna ligger en halvtimmes bussfärd från oss. Detta för att inte flytta fokus från ungdomarna. Dock har intresset varit stort och flera från ulricehamn spelar i Borås just nu. Men skulle det finnas 9-mannalag och med ett MYCKET enklare upplägg på serien där det inte krävs så mycket av styrelsen eller ledare så finns det en liten möjlighet. Borås, Jönköping, Lidköping, Skövde ligger alla på avstånd så att det skulle gå att köra veckomatcher med lite mofifierade regler. (pw klockregler osv) swedishfootball.proboards44.com/index.cgi?action=display&board=off&thread=1187174713en ny tråd om nia manna, och vi kan kanske få till något.
|
|
|
Post by Jocke on Aug 15, 2007 13:37:16 GMT 1
Behöver inte krångla till det så mycket Regler för 9 manna finns redan nedskrivet Överigt att tänka på - Inget krav på målstolpar, Gör det enklare att få tag i planer och behöver inte lägga ut pengar på målstolpar.
...
Tänkte bara säga att ingen förening ska behöva bekosta målstolpar själva, såvida dom inte själva äger planen. På kommunalt ägda planer har kommunen i uppgift att se till att det går att utöva sporten om intresse föreligger. I detta ingår plan, stolpar, klippning och kritning av plan.
|
|
|
Post by offtopic on Aug 21, 2007 9:37:23 GMT 1
OFF TOPIC
Gör en tråd om 9mannafotboll och nästa års serieindelning, här diskuteras vilka som spelar i division 1 nästa år (OM DET INTE BLIR NÅGRA ÄNDRINGAR I SERIEUPPDELNINGARNA)
|
|
|
Post by Guest on Aug 21, 2007 9:47:20 GMT 1
Så nu är det klart
Ystad - Borås
Sundsvall - Roslagen
Någon som vet något om lagen? nån som sett dem spela? vilket lag går upp?
|
|