|
Post by Peter Eriksson on Sept 7, 2006 8:45:41 GMT 1
Hej,
börjar med att påpeka att detta är mina egna tankar och jag representerar just nu ingen annan än mig själv.
Hur många landslagsspelare har klubbarna i div 1 och 2? Har någon sådan klubb fler än två st? Min egen klubb har haft två men aldrig fler än en samtidigt. Uppehåll av den anledningen tycker jag därmed är något SS-klubbarna kan hålla på med, de borde ju rimligen ha en 3-4 st i alla fall. En eller annan spelare i varje lag, sorry men då borde de klubbarna ställa upp och ge dem spelledigt. Gäller det alla klubbarna blir det ju fortfarande jämt.
Blir det inte fler och fler konstgräs planer runt om i riket? Mest pga att de kräver så mycket mindre underhåll och håller en högre lägsta nivå? Uppehåll för att gräset ska få vila borde därmed vara ett övergående problem.
/P
|
|
|
Post by nenene on Sept 7, 2006 11:49:42 GMT 1
kan bara svara för vår klubb i det föregående talare skrivit,,, vi har lite mer än 20 pee wee spelare,, men där är 6 som är ålder u-13 resten hade iår kunnat spela u-12.... nästa år däremot hade vi haft typ 10 st u-13 (eftersom dom som är det iår går upp) då lämnar det kanske 5 st som ska spela u-12,,, hur fan då pee wee är 9-13 år låt det vara så.... varför ska man dela upp alla junisar i olika grupper??? tycker det är bra som det är nu.för med endra ord som du skriver kan ju u17 spelare lira u19 sen me...eller till och med u15.... det håller inte grabben....
|
|
|
Post by nenene igen on Sept 7, 2006 11:50:27 GMT 1
jag mena sista talare på andra sidan,,, sorry.....
|
|
|
Post by kanske meningen on Sept 7, 2006 12:20:43 GMT 1
Det är kanske just det som är meningen. Det är en bra tanke att man kan spela i två olika åldersklasser. En på våren och en anna på hösten. Då får man ett halvår som man kan lära sig mer genom att spela med äldre (och förhoppningsvis mer rutinerade) spelare. Troligen får man stå på sidlinjken på matcherna och eventuellt hoppa in i slutskedet.
Det andra halvåret kan man spela i sin "egen" åldersklass och utveckla det som man lärt sig.
|
|
|
Post by bra uppdelning on Sept 7, 2006 12:23:42 GMT 1
bra uppdelning på serieupplägg tycker jag. Enda jag skulle vilja ändra på är den lägsta åldersklassen. Det borde spelas U-11 istället för U-12. På så sätt är det alltid två års intervaller mellan åldersklasserna
|
|
|
Post by josivtoft on Sept 7, 2006 13:11:51 GMT 1
Nu handlar ju denna tråden om hur Superettan skulle kunna se ut nästa år, inte huruvida PW eller U-lagen skall delas upp eller när de ska spelas. Förvisso intressanta frågor men tillhör inte riktigt ämnet. Skapa en ny tråd för dessa diskussioner.
Min utgångspunkt är, tills något annat bekräftats att, vi spelar med sommaruppehåll nästa år också(därmed inte sagt att jag föredrar sommaruppehåll). Främst av den enkla anledningen att systemet som jag föreslagit faller om man inte har ett upphåll då jag tror det är helt orimligt med tanke på hur det fungerar idag att lagen skulle kunna organisera de tre sista omgångarna med planbokning, resebokning domarschema mm med mindre än en veckas varsel som det hade blivit utan uppehåll.
Till "Taktik" men även alla andra.
Systemet har sitt ursprung i hur D2 södra spelade i år. Tidigt på säsongen fanns det 8 lag med och tanken med A och B grupp var främst att i D2 är det stor skillnad mellan lagens kapacitet och förmåga att hålla laget flytande. Således var tanken den att om man kunde hitta ett system som innebar att om man fullföljde våren så skulle hösten inte bli lidande. Rent historiskt så brukar de starka lagen på våren vara de som överlever till hösten. Målet var således att A-gruppen skulle hållas stabil efter sommaren.Tyvärr så lämnade ett lag in handuken innan seriestart, ett under serien och ett efter uppehållet. Därmed så fanns det bara ett lag kvar i B gruppen och det blev inget spel för detta lag. A-gruppen blev dock intakt och vi fick tre fulla omgångar i A. Detta hade vi inte fått om vi gjort en statisk pooluppdelning innan säsongen började.
En stor skillnad mot de förslag som presenterats för D1 var att i D2 södra hade lagen i B-gruppen ingen möjlighet till att gå till kval. Således påminde hösten mer om gamla division ett med A och B grupp.
I D1 så tycker jag att man kan ha något högre mål och utgå ifrån att alla lagen fullföljer säsongen och därför försökte jag hitta en modell där även lagen i B-gruppen skulle ha en liten chans till semifinal.
Så en fråga man kan ställa sig angående förslaget till D1 är om lagen i B-gruppen skall kunna gå till slutspel överhuvudtaget. Om inte så är problemet löst med "taktikmatcher" som Taktik nämner i sitt inlägg.
Ett annat alternativ är att man istället kör kvartsfinaler mellan A3 (läses som 3:an i A gruppen) som få välja mellan B1 eller B2 och i den andra matchen spelar A4 mot de lag som blir över. A1 får sen välja motståndare av de som vann kvartsfinalerna och A2 möter den som blir över. Man kan ju tänka sig bara en kvartsfinal mellan A4 och B1. Man skall dock vara medveten om att med kvartsfinaler så behövs det 13 helger att spela på.
Fördelen är att alla lagen i A går vidare och att man inte av taktiska själ vill spela i B av den anledning som nämts tidigare. Den stora nackdelen blir då att även om vi får jämna matcher så blir de i viss mån ointressanta då alla lagen i A är klara för slutspel. Visst A1 och A2 får hemmaplan i semi, A3 slipper kvartsfinal (om man bara väljer att ha en). Att medvetet hamna i B ger då förvisso fortfarande en extra hemmamatch men man får en längre väg att gå för att komma till final och idel bortamatcher i slutspelet.
Är det så att man inte vill att lagen i B skall kunna gå vidare så är kanske semifinaler helt överdrivet eftersom de fyra bästa lagen redan har spelat mot varandra under tre omgångar och rankat sig därefter. Låt A1 och A2 göra upp om mästerskapet. Förvisso sa jag själv tidigare att det finns en risk att dessa lagen spelar mot varandra i sista omgången också. Vi kan undvika detta genom att E1 (1:an i enkelserien) och E2 möts i omgång 8 istället för omgång 10.
Vad har lagen i B-gruppen att spela om då, ja inte mycket mer än ära. Å andra sidan så är lag E5-E8 i regel 3-4 segrar efter täten och att de skulle hämta in detta på tre matcher är inte sannolikt. Så idag är det redan så för bottenlagen att man spelar för att fullfölja säsongen. Det är kanske då något mer possitivt att spela mot mer jämnbördiga lag.
Huvudtanken i mitt koncept är att man skulle få så många jämna matcher som möjligt. Men om man istället vill få en ekonomisk rättvisa, med avseende på att de fyra främsta får hemmaplan och undvika incitament för "taktikmatcher" så kan man ju göra gruppindelningen efter en helt annan metod som Taktik är inne på.
Efter sju omgångar så så delas lagen upp i två grupper enligt någon av följande principer. Lag E1-E4 får alltid två hemmamatcher.
Statiska indelningar. t.ex E1, E4, E6 och E7 i en grupp resten i den andra. Eller E1,E3,E5,E7 och E2,E4,E6,E8. men även i dessa situationer så finns det risk för "taktikmatcher".
Ett annat alternativt är att E1 och E2 hamnar i vars en grupp. Sen lottar man ihop resten med tillägget att lag E3-E4 skall hamna i olika grupper. Samma sak med E5-E6 och då följaktligen E7-E8.
Vill man premiera det bästa laget ännu mer så får den välja motståndare utav E3-E4 kanske även mellan E5-E6 och till och med E7-E8. Då finns det allt att spela för att bli E1 och att komma på en viss placering rent taktikmässigt försvinner nästan helt.
Modellerna ovan förutsätter att man räknar samman alla lagen i en och samma tabell och sen kör antingen final eller semifinler med de fyra bästa.
Efter att ha begrundat de olika alternativen en gång till så är mitt förstahandsval i avseende på ett system som ger jämna matcher en A och B grupp med de fyra bästa i A. Sen antingen en ren final A1 mot A2 eller semifinlarer där A1 väljer A3 eller B1, A2 möter den som blir över. Möjligen en kvartsfinal mellan A4 och B1 om det går och då väljer A1 semifinalmotstånader mellan kvartsfinalvinnaren och A3.
Är avseendet två jämna grupper så föredrar jag att E1 får välja att ha antingen E3 eller E4 i sin grupp och sen lottar man in ett utav E5-E6 och E7-E8.
Nej, nu blev det långt igen, tangentbortet får vila lite!
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Sept 7, 2006 16:49:54 GMT 1
Är det bara jag som anser att vi borde ha mer matcher än vad vi har idag. i superettan spelade vi iår 10 matcher förutom DIF och Tyresö som spelade elva med tanke på Finalen. när jag spelade U-19 spelade vi 20-22 matcher per år beroende på hur många matcher som vi hade med seniorerna och med U19. och hur många matcher utanför seriespel som vi hade. jag hade inga problem med att spela en sådan lång säsong. tycker att det är så gyrmt tråkigt att spela så få matcher varje år. att lägga en en jävla massa pengar på sporten man älskar men ändå inte få ut särskilt många matcher ut ur det. säsongen är för kort och jag anser att vi borde se till att göra den längre. Om det enda som hjälper med tanke på att det inte är så många klubbar som har råd att åka genom hela landet två gånger per år så får vi dela upp det i en form av grupp spel med slutspel efteråt. se till att alla lagen får runt 15 matcher och att sedan ha slutspel med semifinal och sen final.
Jag älskar denna sport men jag tycker att det är så tråkigt att inte få spela mera matcher under året.
|
|
|
Post by Tjalle on Sept 7, 2006 17:40:30 GMT 1
Helt rätt ett slutspel skulle kunna ge i bäst av tre vunna hela 12 matcher som mest. Underbart för alla som älskar sporten. Men också medialt och för sponnsorvärvning. Som sagts säsongen är ått helsike för kort för alla inblandade parter på senior sidan.
|
|
|
Post by Aktiv on Sept 7, 2006 19:04:57 GMT 1
Kan inte annat än hålla med. Fler matcher vore klart bättre.
|
|
|
Post by Galna on Sept 7, 2006 21:38:25 GMT 1
Är ni galna. Säsongen är tillräckligt lång med 11 matcher (inkl final). Man börjar offseason i November och slutar säsongen i September. Blir ju helt sjukt lång tid att försöka hålla alla motiverade att komma på träningar osv. Ska vi då till med ytterligare 5 veckors spel till så är vi ju inne i mitten på November. Så då blir det ju fotboll och träning året runt.. och våra veka svenska kroppar klarar inte av det.
|
|
|
Post by Tjalle on Sept 7, 2006 22:06:55 GMT 1
Förlåt en novis bland publiken, vad tusan är offseasson. Från en i publiken låter det som " vafan har dom för sig i Banken efter 3pm". Som vardande i publiken upplever jag start Maj slut 3/9-Sept. Vad tror ni eventuella sponsorer upplever. Förvisso min filmhjälte Clintan hade en cool line i en av sina rullar " a man must know his limit". Så jag tar min mats ur skolan tills jag har bättre insikt i perioden 1/11-4/5? +4/9-31/10.
|
|
|
Post by Aktiv on Sept 7, 2006 23:42:58 GMT 1
Är ni galna. Säsongen är tillräckligt lång med 11 matcher (inkl final). Man börjar offseason i November och slutar säsongen i September. Blir ju helt sjukt lång tid att försöka hålla alla motiverade att komma på träningar osv. Ska vi då till med ytterligare 5 veckors spel till så är vi ju inne i mitten på November. Så då blir det ju fotboll och träning året runt.. och våra veka svenska kroppar klarar inte av det. Hela poängen är att man ska spela säsongen utan uppehåll. Om vi utgår från att det är totalt 13 matcher man kan komma att spela och man har första match i början av maj, då kommer sista matchen att spelas i slutet av juli eller början av augusti.
|
|
|
Post by Info on Sept 8, 2006 7:23:17 GMT 1
offseason - uppbyggnadsperiod, då man bygger upp sin styrka, teknik, kondition. Det är vanligt att man inte tränar med skydd under denna period eller att man har vissa träningar med eller utan skydd preseason - försäsong, full utrustning och helst utomhus. Träningsmatcher spelas under denna period postseason - slutspelet, devs de mathcer man spelar efter att grundserien är slut.
|
|
|
Post by Tjalle on Sept 8, 2006 7:44:12 GMT 1
Tackar för ett gediget pedagogiskt svar, men kan inte låta bli att kasta ett lystet öga på termen postseasson. Jag menar inget är ju omöjligt så länge man begär det av andra och som jag nämt tidigare KONST är svårt annars är det faktiskt ingen KONST.
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Sept 8, 2006 10:28:58 GMT 1
jag anser att säsongen är för kort och om man har problem att få spelare att träna så har man attitydsproblem i laget. våra säsonger är för korta och vi måste se till att få ut mera matcher ur våran sport varje år. 11 st är för lite.
|
|