|
Post by df on Jan 11, 2006 9:28:15 GMT 1
Skillnad mellan NFl och sverige är att deras 300 Ibs killar är stora och starka och är inte direkt feta. Medan oline killar i sverige väger 300 Ibs och är enbart feta. Snälla dra inte in NFL när du pratar om oline spelare i sverige, blir bara pinsamt.
|
|
|
Post by Tjokis on Jan 11, 2006 9:59:39 GMT 1
Ja oline har blivit större och större liksom alla andra positioner men det är inte riktigt rättvisande att jämföra med Denver då det spelar rätt annorlunda. Coach shannahan har ju sin egen scheme som sätter speciella krav på framförallt oline.
|
|
|
Post by Oline on Jan 11, 2006 11:09:08 GMT 1
Okej, ni behöver ej bli så aggro, jag ville bara ge ett mer nyanserat sätt att se på Oline. Okej dumt att ta upp NFL. Vill ni att jag skall ge några förslag på svenska spelare i topp europaklass så: Erik Granberg 115 kg typ, Gustav Rehnbinder 115, Löhr bröderna 110-120 kg. Jag tror att det är viktigt att vi ej sätter våra "stora" (feta) killar på linjen utan att vi sätter attleterna på linjen som tränar upp sig och blir "stora".
|
|
|
Post by Lars Brundin on Jan 12, 2006 8:57:21 GMT 1
Om man ska fortsätta ska med NFL tror jag att vikten kommer att gå ner på line. Allt går i vågor. Nu börjar Oline bli så sjokt stora att de är svårt att slå dem med styrka då kommer mer 'små' framförallt DE som kan gå på speed. Se på NYG's DE's Strashan(SP) gick ner 25 lbs och hade sin bästa säsong i år. Även Colts båda DE's är ju relativt små och snabba.
I sverige kommer man dock fortfarande att sätta tjokisarna på OL eftersom det inte finns något val. Men i sak tror jag att du har rätt en hyfsat vältränad 120kg kille tror jag är rätt optimal i dagsläget.
//Blond tjock konstig
|
|
|
Post by jbh on Jan 12, 2006 9:07:01 GMT 1
"Även Colts båda DE's är ju relativt små och snabba"
Små vette fan, det var nog att ta i.
Michael Strahan 275 Ibs NYG Defensive End Dwight Freeney 268 Ibs COLTS Defensive End Raheem Brock 274 Ibs COLTS Defensive End
|
|
|
Post by storlek on Jan 12, 2006 9:26:52 GMT 1
Storleken på killarna i NFL kommer nog inte att minska nämnvärt då det hela tiden dyker upp nya killar som är snabbare och tyngre, tror inte en o-line eller d-line som vägde över 120kg på 70-talet kunde springa 40y under 5,2 nu gör en 135kg kille det med lätthet, så i framtiden klarar 145kg killar det med nya träningsmetoder för snabbhet.
I sverige måste vi hålla oss till att försöka lära oss bli snabba först sedan kan man bygga upp de sista 10-15kg i muskler och lite fett.
Hellre en snabb o-line på 95-110kg än en som går att springa runt på 140kg.
|
|
|
Post by har jag inte rtt on Jan 12, 2006 10:58:05 GMT 1
fortfarande så har tygnden i det hela en del betydelse, speciellt när det gäller run blocking, där man måste flytta på någon...rent fysiskt blir det svårt för någon på 95kg att flytta någon på 120 kg DL, för ofta är ju DT starka. och muskler väger vilket ofta gör tunga spelare till starka spelare då de är atletiska. tror mer på spelare mellan 115-120 kg är bäst i sverige både på OL och DT...speciellt när de bästa FB i sverige ligger på 90-100 kg
|
|
|
Post by Lars B on Jan 12, 2006 14:02:03 GMT 1
Strahan är inte 275 i år även om det står så det ljuger hela tiden om vikter. Som Madden sa trusth me i know fat guys. Sen tänkte jag på mathis inte brock. De är klart att om man mötte dem på gatan skulle man inte tänka vilken liten kille men allt är ju relativt.
Jag håller med rtt om att 120 kg killar som kan röra sig är nått att sträva efter. Det är klart att om man kan hitta nån som Andre Smith så vore det bra men det är inte nån i sverige som jag tror är nära honom och han går ju fortfarande på HS
|
|
|
Post by Oohlala on Jan 13, 2006 14:29:18 GMT 1
Mina resultat är för dåliga för att nån ska tror att jag överdriver eller ljuger ;D Benböj 150kg Bänk 90kg x 1 Vertikal 59cm Längd 2.12cm 40yds 4.72s frivänd 70kg 88kg tjock.
|
|
|
Post by Bowser on Jan 13, 2006 20:12:58 GMT 1
Du tar mer i böj än bänk Oohlala, så länge du gör det är det lugnt ;D
|
|
|
Post by guest on Jan 13, 2006 23:03:28 GMT 1
vet inte om ja kan hålla med om detta...i januari när det är kallt vill man ha tunga grabbar som borrar ner dobbarna o står stadigt...kan mna inte vinna i januari spelar d ingen roll hur mkt man dominerat i regular season...kolla på colts tidigare år...nu har dom bara inomhus matcher kvar så nu kan dom nog vinna...men ett möte i foxboro i snön och de snabba e inte lika snabba längre...så är det bara
|
|
|
Post by ohlala on Jan 20, 2006 21:11:07 GMT 1
Haha vafan.. har ökat från 90x1 till 100x2 i bänk, på ett pass ? Vafan har jag käkat idag !?!? Och jag som skulle köra ben idag, men det var så jävla roligt med bänkökningen att jag fortsatte tills det tog stopp. ;D
|
|
|
Post by hasseb on Jan 24, 2006 19:37:52 GMT 1
SNÄLLA!!!
Håll er till ämnet. Alla ni som vill diskutera huruvida någon är fet, överviktig, eller andra diskussioner utom styrketester kan göra detta i "Off topic"-forumet!!!
// Hasse B, Moderator
|
|
|
Post by fjunis on Jan 24, 2006 19:50:41 GMT 1
Men hasseb, ämnet måste väl få utvecklas lite utan att du blir upprörd.
Det vi snackar om nu har ju iallafall en anknytning till styrketräning/tester.
Om man bara ska hålla sig strikt och absolut till topicen- och inte sväva ut det lilla minsta- så får man inte ingång någon intressant diskussion.
|
|
|
Post by Niklas on Apr 6, 2006 9:28:32 GMT 1
Svensk rekord i stöt är 220kg i tungsta klassen +105kg Så folkesson jag tror inte du har vänt 235.
Ses på plan Niklas Kellgren Örebro Blackknights.
|
|