|
Post by Vad jag vet on Aug 30, 2005 11:14:45 GMT 1
Vad jag vet så gillade samtliga lag i div. 1 serieupplägget när det väl låg. Att spela nio matcher med enkelmöten tyckte i alla fall jag var årets bästa förändring inom am. fotboll i Sverige. Dessutom var kvalitén på spelet den bästa någonsin i division-1.
Jag tror att en superetta som den såg ut i år ger hårt satsande division-1 lag en bra förberedelse inför superserien, såvida de har ambitionsnivån att ta sig dit. Limhamn har visat att de har råd och ork att resa och klarade av att slå alla lag samt vinna finalen.
Om lag anser att resekostnaderna för spel i en Supetta är för högt så kanske man skall inse at föreningarna inte hör hemma i en högre serie än division 2.
Angående ned och uppflyttning så är jag av åsikten att maximalt två lag kan flyttas ner från en serie och att de lagen som spelat i en lägre division endast har rätten till plats i högre serie om den ser ut som året innan. Formas divion ett om så har således både Täby och C4 rätt till spel i en annan form av division-1 samt WH och LUGI endast rätt att gå upp om serien ser ut som den gjorde ifjol. Således är ÖBK inte ens med i diskussionen. Var har man annrs hört om att lag som slutat åtta i en serie på tio lag åker ner, det finns inte på kartan.
Kör serien som den såg ut ifjol: 10 lag Enkelmöten Final mellan ettan och tvåan. Sundsvall, LUGI och wästerbotten ansluter och Täby och C4 får bygga om på nytt i tvåan.
/ Åsikten
Har jag inte rätt att samtliga inblandade i division-1 i år tyckte upplägget var optimalt? Kommentarer önskas:
|
|
|
Post by Hata buss on Aug 30, 2005 12:55:24 GMT 1
Jo det verkar ju vara superoptimalt med matcher mellan LUGI och Sundsvall eller Västerbotten. I alla fall om man gillat att åka buss eller har tur och blir lottad hemma...
Jag tror man tjänar mer på att, med undantag för superserien, dela in så geografivänligt som möjligt med målet att det aldrig ska ta mer än en dag för att åka till, spela och åka hem från en match. Även om det sportsligt inte är optimalt så tror jag det på sikt leder till fler spelare och fler lag.
Vilket också borde leda till att kvaliteten på spelet höjs och sporten växer.
|
|
|
Post by Vem vet on Aug 30, 2005 13:20:21 GMT 1
Vore det inte på tiden att man kanske tittade på ett system så man lätt kan säga vilken serie man spelar i nästa säsong redan när årets serie är slut. Kanske lite åt konferens serie. Nej, man ska behöva vänta på att TU eller vilka det nu var ska bestämma hur det ska se ut. JAJA visst lag lägger av eller tillkommer, men ta med detta i beräkningen när man gör konferenser, titta på norr lagen, hade dom 3 matcher i år + kvalspel. Inte hör man så mycket klagomål därifrån??? Visst kan vissa serier bli sådana, men ge bättre förslag!! Titta på hur det tidigare har sett ut i regionen. Kanske "gamla" lag vaknar till liv om man får mera derby matcher. Långa resor tycker jag att man måste räkna med, vi är inte många lag i Sverige som är väldigt avlångt. Gör som så att alla lag som deltar i seriespel lägger till ex:5000:- i en resepott som kan hjälpa lag vid lång resor. Håll med om att vissa lag inte har så långt mellan varandra, så dom kan lägga ut pengar på annat. Varför inte lägga lite pengar på att hjälpa till att bredda sporten istället för att bara tänka på sig själva. När sporten blivit riktigt stor kan vi börja tänka på oss själva, då har vi fått tillbaks så mycket.
|
|
|
Post by div1 on Aug 30, 2005 14:38:09 GMT 1
låt de som har råd spela i div1...har man inte råd är man inte tillräckligt seriös och hör hemma i div2
|
|
|
Post by TD on Aug 31, 2005 7:53:54 GMT 1
Tycker att årets "superetta" var ett lyft för fotbolls sverige! Många bra matcher och en bra plantskola för juniorer + de äldre killarna som vill fortsätta men inte orkar med SS. Visst blev det en del resor, men jag tror att de som klagar värst är de som inte brukar röra sig utanför tullarna. Många tajta matcher, mycket fokus kring "S1" (vem är intresserad av ss när det bara är två-tre lag det handlar om, enligt initierade källor kommer CC få det jobbigt i finalen trots ny QB, SMM är FÖR bra) Nä, kör S1 ett år till, (sedan utvärderar vi, detta året blev ju en nödlösning) så vet alla ingångsvärdena från början och kan planera utifrån det.
|
|
|
Post by BKspelare on Aug 31, 2005 10:10:48 GMT 1
Tack och lov verkar de flesta förstå att vi ska vara kvar i Div. 1. Sen tycker jag att vi kan ha en superettan igen med 2x5. Personligen tycker jag det skulle vara jäkligt kul med ett sånt upplägg så att man har dubbelmöten med de andra fyra i konferensen plus enkelmöten med andra konferensen, alltså 13 matcher i grundserien. Sen semifinaler med de två bästa ur konferenserna. De som spelar i finalen skulle alltså spela 15 matcher. Då tänker jag förstås att det där jävla sommaruppehållet ska bort förstås. Men som sagt, det är en personlig åsikt och jag vet att även nu i skrivandets ögonblick att det är inte så jäkla många som kommer att hålla med mig. Men till saken kan jag också påpeka att jag är trots allt över 30 år gammal och fru och barn som skulle få betala priset, men om man tycker om att spela fotboll, varför vill man då spela färre matcher?
|
|
|
Post by doh on Aug 31, 2005 10:12:39 GMT 1
ska nämnligen stå att "jag är över 30 år gammal och HAR fru och barn...". Jag är inte 30 år gammal, fru och barn. ;D
|
|
|
Post by Hmmmmm on Aug 31, 2005 12:40:33 GMT 1
låt de som har råd spela i div1...har man inte råd är man inte tillräckligt seriös och hör hemma i div2 Så att man spelar bra fotboll och vinner sin division är inte bevis på att man e seriös? nu måste man va rik oxå! Jag trodde man delade upp divisionerna efter hur bra lagen var, men vi kanske ska gå efter hur stor plånbok dom har istället!!
|
|
|
Post by avhoppnomore on Sept 2, 2005 20:30:32 GMT 1
om nu sundsvall väljer att delta i div1 nästa år hoppas jag de hårdsatsat på juniorer efter urdragningen ur ss, samt att de har ekonomin för de långa resor, inga avhopp i ss eller div1 måste väl vara målet för saff 2006?
|
|
|
Post by Norr on Sept 2, 2005 21:59:45 GMT 1
Jag tror att Superettan 2006 blir en serie med många Norrlands lag :Westerbotten Huskies ,Sundsvall Flames och även Jämtland Repulicans som efter 2 år i Superserien utan en enda vinst inser fakta att man nog bör gå ner en division om man skall kunna ha en chans att vinna matcher igen.Intressant höra hur Stockholmslagen skulle regera på en serie med 3 norrlandslag -Ja 4 med Gefle Devils?
|
|
|
Post by inte on Sept 3, 2005 11:44:20 GMT 1
VARFÖR skulle jamtland vilja kliva ned? de gjorde en kanon match mot SMM de har spelat in sina 85:or och 86:or i ss, till skillnad från Sundsvall satsade Jamtland på unga killar när de gick upp.
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Oct 26, 2005 11:52:59 GMT 1
"Har jag inte rätt att samtliga inblandade i division-1 i år tyckte upplägget var optimalt?" Svar: Nej, minst ett lag krävde att få spela hemma mot både Limhamn och C4. Något fick dock dem att ändra sig till slut. Kanske det faktum att ett annat lag i "Norr" skulle fått både Limhamn och C4 borta på deras beskostnad.
Hur som helst. Div 1 2006 - fortsättningen Senaste nytt Solna+Täby = STU. FS kommer troligen att förorda samma upplägg som i år. Från relativt säker källa så kommer inte Lugi att spela i div 1 nästa år. Oklart om Limhamn kommer att ansöka till SS. Rykten om att ett annat lag kommer att söka till SS. Sundsvall har rätt att spela i div 1. Westerbotten siktar på div 1. C4 går ner till 2:an.
Med samma upplägg som förra året = 10 lag enkelserie. Låt säga att Limhamn och Sundsvall byter plats, inget annat lag upp i SS (man vill inte ha ett udda antal så man väntar till 2007 och tar upp två lag istället) Då består div 1 utav Sundsvall (ner från SS) Westerbotten (kvalvinnare norr) Djurgården Tyresö Uppsala Gävle STU = Solna+Täby Västerås Örebro
Detta blir bara 9 lag. Då är frågan, vilket lag blir det 10. Kvalförloraren i söder Carlstad B, troligen inte då deras B-lag i mångt och mycket består av U19 och att då spela i div 1 med resterande seniorspelare blir nog till att ta i även om de har en bred verksamhet. Speciellt med U19 och senior på våren.
Kvalförloraren i norr, Norrköping, kanske ett alternativ. Spelade jämt mot Westerbotten i kvalfinalen så helt omöjligt är det inte. Rent geografiskt så är det inte heller något problem.
Eller så kör man med 9 lag vilket förvisso ger 4 hemma repsektive bortamatcher för alla lagen, men å andra sidan så blir ett lag spelledigt varje vecka.
Vågar man nämna 8 lags alternativet :-)
Nu får vi väl se om vi har rört upp några känslor denna gången.
|
|
|
Post by Anser att on Oct 27, 2005 11:15:29 GMT 1
Jag anser att ditt resonemang låter vettigt JO.
Att serien innehåller nio lag och att fyra matcher spelas per vecka, totalt åtta matcher per lag, eller innehåller tio lag och serieupplägget ser ut som i år spelar inte speciellt stor roll, det viktiga är att fotbollen främjas.
För en väl fungerande Superserie måste det upplägget som div.1 2005 hade vara optimalt. För det första så framgår det klart och tydligt vilka/vilket lag som har de sportsliga förutsättningarna att spela i SS. För det andra ser man vilka som har de resursmässigt (pengar/ork/organisation) att genomföra en serie med tiotalet matcher med långa resor. Därtill kan man skönja vilka som genomför de matcharrangemang som man kan önska finns i SS.
Vissa har hävdat att årets div.1 tog ögonen från SS men det hör väl snarast ihop med hur det så ut i SS och inte hur div.1 såg ut.
/ Det var min åsikt.
|
|
|
Post by TD on Oct 27, 2005 11:59:21 GMT 1
Jag är en av dem som tror att S1 fick mer focus än SS pga. att S1 var mer öppen. Mer jämna matcher och många hungriga unga spelare som vill upp. En del tror att detta kommer att försvinna genom att man spelar U-19 på våren, men det tror inte jag. De flesta kommer att välja att spela S1 i alla fall. Där utvecklas man mer och får bra träning, matchning (och uppmärksamhet för LL-uppdrag). De som inte håller måttet för att spela ev.second i S1 hade heller inte spelat starter U-19 höst (min erfarenhet från GRD). Den ända skillnaden som U-19 vår kommer att innebära är att rookisar och u-16 spelare kommer att lira där och det är bara bra. Då får de utvecklas i egen takt. Så, .....jobba på tio lag i S1 och förorda att 17-18 åringar med potential tränar och spelar där. ( Vad som sedan händer med U-16 blir väl bara det att de killarna blir yngre och att rookisar med åldern inne spelar där, dvs. samma som för U-19 vår)
TD, GRD
|
|
|
Post by inte kunnig on Oct 27, 2005 13:12:56 GMT 1
jag kan inte mycket om fotboll men en sak vet jag, spelas inte fotboll på hösten i usa? är det inte det som bör eftersträvas?
|
|