|
Post by guest on Aug 28, 2005 20:50:10 GMT 1
Lugi o Westerbotten i ettan, spännande för schemaläggarna.
|
|
|
Post by typ on Aug 29, 2005 12:18:38 GMT 1
Syd/väst Djurgården Lugi (om man inte avstår) Tyresö Solna Örebro
Norr/Öst Gefle Sundsvall Uppsala Västerås Westerbotten
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Aug 29, 2005 14:39:39 GMT 1
Det enda vi vet idag är att Sundsvall, Lugi och Westerbotten har rätt att spela i ettan C4 har inofficellt uttryckt att de vill ner i 2:an Om Limhamn vill/får spela i SS återstår att se Om något annat lag vill ansöka till SS återstår att se. Om Täby vill gå ner till 2:an återstår att se. Det finns ju redan minst två lag som är nerflyttade pga avhopp före seriestart.
Så här gissar jag. Limhamn går upp i SS Sundsvall ner i ettan C4 vill ner i tvåan Täby stannar gärna kvar om det blir en ren Norr repektive Söder 1:a, annars blir det för dyrt. Lugi vill inte går upp pga ekonomin i första hand. Inget lag i södra/västar är moget att spela i ettan.
Slutsats de finns inte 10 lag som vill spela 1:an enligt årets model. Det finns ännu mindre 12 lag som kan spela 1:an enligt 2x6 lags modellen som var tänkt från början.
Ett senario kan därför vara
SS (dubbelmöte 10 matcher) SMM, CC, GM, AJ, JR, LG
div 1 (2x4 lag dubbel inom konf. enkel mot den andra 10 matcher) Detta skulle betyda att de fem bästa lagen från Superettan + Sundsvall + kvalvinnarna. Om en eller båda kvalvinnarna avstår får 7:an och 8:an vara kvar.
Norra konf SF, U86, GRD, WH Södra konf DIF, TRC, SC, VR
Om även WH avstår tar ÖBK deras plats i södra och någon av trion DIF, TRC eller SC placeras i norra conf.
Kanske inte riktigt rättvist mot ÖBK (och Täby) . Nåja det är inte jag som lägger serierna.
Man kan väl bara säga att man har en spännande uppgift framför sig när man lägger serierna inför nästa år. Hoppas bara man ställer TYDLIGA krav på de föreningar som vill spela i ettan så vi inte får en massa avhopp nästa vår också.
|
|
|
Post by sjlvinsikt on Aug 29, 2005 14:55:12 GMT 1
Jag hoppas sundsvall verklgien rannsakar sig själva ang div1 eller div2 spel...
|
|
|
Post by Peter Eriksson on Aug 29, 2005 15:23:31 GMT 1
Sivtoft,
Om det finns två lag som åker ner pga att de hoppade av innan seriestart... då måste väl inget lag som spelade i år kliva ner, om de inte själva vill?
Om SF går ner ett steg och LG går upp har vi i så fall en likadan situation som i år.
Detta förutsatt att inga lag går ner självmant då...
/Peter
|
|
tf60
Bänkvärmare
|
Post by tf60 on Aug 29, 2005 16:24:05 GMT 1
Täby Flyers kommer definitivt INTE att frivilligt söka sig ner i div 2.
Om vi sedan hamnar där ändå, pga årets tabell, då får vi acceptera vårt öde.
|
|
|
Post by BKspelare on Aug 29, 2005 17:59:58 GMT 1
Slutsats de finns inte 10 lag som vill spela 1:an enligt årets model. Det finns ännu mindre 12 lag som kan spela 1:an enligt 2x6 lags modellen som var tänkt från början. Ett senario kan därför vara SS (dubbelmöte 10 matcher) SMM, CC, GM, AJ, JR, LG div 1 (2x4 lag dubbel inom konf. enkel mot den andra 10 matcher) Detta skulle betyda att de fem bästa lagen från Superettan + Sundsvall + kvalvinnarna. Om en eller båda kvalvinnarna avstår får 7:an och 8:an vara kvar. Norra konf SF, U86, GRD, WH Södra konf DIF, TRC, SC, VR Om även WH avstår tar ÖBK deras plats i södra och någon av trion DIF, TRC eller SC placeras i norra conf. Kanske inte riktigt rättvist mot ÖBK (och Täby) . Nåja det är inte jag som lägger serierna. Man kan väl bara säga att man har en spännande uppgift framför sig när man lägger serierna inför nästa år. Hoppas bara man ställer TYDLIGA krav på de föreningar som vill spela i ettan så vi inte får en massa avhopp nästa vår också. Varför i helvete skulle ÖBK flyttas ner?! Vi vann ju ett par matcher med ett lag bestående av till ca 60 procent spelare 17 eller under och 80 procent 19 eller under. Att siffrorna rann iväg några gånger betyder inte att vi generade oss ner en division. Dessutom så skriver du att det inte finns 10 lag som vill spela i ettan enligt årets modell för att senare tyda på att ÖBK och TF ska flyttas ner ofrivilligt. Kan du förklara hur du har tänkt? För precis som Täby killen ovan kan jag absolut garantera att ÖBK har inga som helst tankar på att gå ner i seriesystemet. Och för oss finns det inga spelmässiga skäl till det heller.
|
|
|
Post by Samma lika on Aug 29, 2005 20:56:09 GMT 1
Alla dessa satans spekulationer varje år... det slutar i alla fall med att SAFF gör som de vill, och de tänker inte som någon på detta forum. Som vanligt blir det 50 förslag på hur man skall göra, men det blir fortfarande "the SAFF way"
|
|
|
Post by Men on Aug 29, 2005 21:21:34 GMT 1
Förslaget om att flytta ner Örebro måste ändå vara rekord i dumhet. (Och då har man sätt mycket inom den här sporten). Laget har bevisligen hängt kvar. Punkt slut!
|
|
|
Post by Jugge Nohall on Aug 29, 2005 22:20:41 GMT 1
Låt alla som vill spela superettan göra det förutsatt att dom bedöms kunna slutföra serien. Om det blir 6-7-8-9-10 lag spelar inte så stor roll. Framförallt inga jävla dubbelmöten! 6-9 matcher per år är perfekt beaktat den fysiska nivå som spelarna i SE håller. I SS klarar men lite fler matcher men jag tycker 10 + slutspel är absolut max.
|
|
|
Post by Hmmm on Aug 29, 2005 22:57:08 GMT 1
Eller så kanske det kan vara ett gym och lite konditionsträning som saknas....
|
|
|
Post by Star on Aug 30, 2005 2:15:02 GMT 1
Hehe håller med, varför skulle man inte kunna spela 10+ matcher, inte kan det var pga de fysiska ansträngningarna, utan mer att man vill ha lite fler helger lediga för att supa skallen av sig på sommaren. I år slutade ju serien 27 augusti för oss och det tycker jag är lite väl tidigt, man kan ju lät hålla på till slutet av september. Fler matcher!!!!
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Aug 30, 2005 8:09:13 GMT 1
Vad kul att det blir lite repons i alla fall.
Lite svar till ovanstående. Om jag inte är helt fel ute (vilket händer trots allt :-) ) så är det förbundsstyrelsen FS, som fastställer division och serieindelningen efter förslag från tävlingsutskottet, TU. SS har sina egna krav, men därunder finns det inget som säger att man ska spela i en viss division eller region. FS har dock under årens lopp sagt att ett lag som vinner en serie utan tillhörande kval eller om man vinner ett kval skall beredas plast i en högre serie om man vill. Undantaget är då SS som har fler krav än rent sportsliga. Vill då TU/FS banta div I till 8 lag, ja då har vi ovanstående situation. För det andra så skriver jag också att det inte är riktigt rättvist mot ÖBK.
Inför årets superetta som kom till väldigt sent knorrades det i vissa föreningar angående resekostnaderna. Något lag krävde att få spela båda matcherna mot de instoppade sydlagen hemma bl.a. Att ha en rikstäckande superetta med lag från Lund i söder till Umeå i norr nästa år verkar därmed inte vara ett ur mina ögon sett rimligt alternativ. Jag tror nämligen att det är mer än ett lag som inte skulle ställa upp på detta och om man ändå skulle jobba på detta förslag så tror jag att något lag skulle hoppa av allt för sent inför säsongstarten och då står vi där igen med en omläggning av serien/matcher.
C4 har som sagt aviserat att de vill ner till 2:an och företrädare för Lund har i en annan tråd nämta organisation som en anledning till att inte går upp och jag kan lägga till ekonomi (min personliga reflektion) till detta. Westerbotten vet jag inget om så jag kan inte säga något om hur de resonerar. Samma sak med Sundsvall. Tyvärr har jag inte sett Täby spela i år, däremot har jag sett övriga lag i Superettan. Jag påstår INTE att ÖBK inte skulle hålla måttet för ettan nästa år utan det senario som jag la fram handlar om att hålla nere kostander och säkra ett stabilt serieupplägg som håller hela 2006. Tyvärr hamnade ÖBK och Täby i kläm i detta senario. Jag skulle ur ena sidan argumentera för att Täby inte ska flyttas ner eftersom andra lag har dragit sig ur, men jag skulle också köpa att de flyttas ner eftersom de kom sist i en serie där inget lag har dragit sig ur efter seriestarten.
För ÖBK del har jag inget emot dem som lag eller organisation utan det enda argumenet är att de hamnade som tionde lag i rangordningen om vilka lag som skulle ha rätt att spela i ettan om man begränsade den till åtta lag. Lugi tackar ner vilket gör att Västerås som nionde lag får stanna kvar.
I år blev det en ihopslagning med en div I final istället för slutspel, men inget är sades om hur många lag som skulle åka ner. Div 2 kvalet genomfördes även om något lag valde att avstå sin kvalplats. Så ur en aspekt så kan inget lag i ettan säga att de har en garanterad tillvara 2006. Däremot ur ett realistiskt perspektiv så har de övre lagen i alla fall en plats i ettan.
Så för att sammanfatta ett svar till er som anser att jag på något sätt hoppat på ÖBK så säger jag så här. Det enda argumentet jag har för att ÖBK skulle flyttas ner i tvåan är OM det senario som jag förslog skulle komma på fråga. Då hamnar ÖBK som tionde lag i ordningen vilket blir precis under sträcket för vilka som får spela i ettan om då Lund tackar nej.
Det är möjligt att ett senario med 2x5 lag skulle kunna genomföras. Men många lag vill ju spela utan uppehåll och utan spellediga helger. Tio lag i ettan skulle öppna dörren för både ÖBK och Täby, men då kanske Lund vill vara med i alla fall. Eftersom det verkar bli ett himla ramaskri om man placerar lagen i olika konfigurationer så avstår jag från att göra detta denna gång. Ni får själva göra en lista över vilken ordning lagen har rätt i att spela i ettan.
Med fem lag i varje konf så blir det med dubbelmöte 8 matcher. Kanske läge för ett slutspel med kvartsfinaler för lag 2-3 i varje grupp och sen går seriesegrana in i semifinal. Eller att de spellediga lagen i repsektive konf möter varandra vilket ger två matcher till för varje lag. Opps nu trampar jag säkert en del på tårna för ett sådant radikalt förslag. Ja, ja ordet är fritt så låt tangentbordet glöda :-)
|
|
|
Post by sansning on Aug 30, 2005 9:11:10 GMT 1
Kan inte fler göra som Sivtoft? Ge förslag på seriupplägget med motivering. Att ägna sig att klanka ner på hans förslag "dummaste jag hört, osv." för ju inte diskussionen framåt...
Det är ju som han säger, inte troligt att det kommer att bli en ny "Superetta" med både Lugi och Westerbotten med. Så då måste det till en regional delning, hur ska den gå till och varför?
Sen är det ju som sagt FS som beslutar i frågan, men jag misstänker att de med stort intresse följer en sådan här diskussion inför sitt beslutstagande.
|
|
|
Post by Bagarn rebro on Aug 30, 2005 11:13:15 GMT 1
Jag ser inte problemen. Det är som vanligt. det klagas på resekostnaden. Och som det brukar är det stockholmslagen som klagar. Mitt förslag Lugi och Westerbotten upp från tvåan Täby och C4 ner. Limhamn upp Till SS och Sundsvall Ner Super ettan funkar och det blir igen den roligaste serien att följa. resekostnad det är bara att bita ihop ni hör inte WH klaga. Stockholmslagen klagar om det är mer än 10 mil. MVH Bagarn Örebro.
|
|