|
Post by DL on Aug 11, 2007 21:50:20 GMT 1
Tom var riktigt bra idag, men planens Gigant(bokstavligen) enl mig var Mats Ruden DT, gjorde nog flest tacklingar i Jets och SMM OL hade grova problem med honom
|
|
|
Post by StefanOud on Aug 11, 2007 22:16:06 GMT 1
/...Det enda tråkiga är att konstatera att coacherna i superserien tydligen fortfarande lägger allt krut på X's and O's och teknik (så klart viktigt det med) och inget alls på game management. Nu jämnade alla blunders ut sig men det är verkligen skrämmande hur lite koll de verkar ha ibland!.../ För att bli lite bättre på det du tycker vi gör dåligt vad gäller game management vore det intressant att veta vad du menar mer specifikt. Jag vet att slösade bort sjutton sekunder efter en turnover, men annars vet jag inte... Ibland tar man onödiga time outs för att få ordning på laget, men det motsäger ju lite av ditt resonemang (att vi är bra på taktik ) Gärna lite återkoppling på din kritik. Väldigt intressant.
|
|
|
Post by bdkennedy on Aug 12, 2007 8:19:55 GMT 1
What a game...not much more I can say...a great memory now on a sunday morning. To Fantastisk kul--I would be interested in hearing all the game management mistakes. And i don't say that to be confrontational, but to learn. I know of two things that I did that were bad and both lost time off the clock...not being ready after the turnover when the ball was marked ready to play. Another time was at the end of the first half, we had a first down in bounds and an injured player...once the injured player was removed from the field the ball was marked ready for play and the clock ran and we lost another 13-15 seconds. Also, we had to use a timeout to get the right personell on the field. That is never fun, but has to be done sometimes. Again, fill me in on what you thought were game management mistakes, because, as I was told be a very good coach a long time ago, you are never too old to learn something. Way to go Jets, Thanks for a great game SMM, see you next week LG and congrats to my old friends in CC for #1 seed (see you in a month)..
|
|
|
Post by The Garry Nilsson on Aug 12, 2007 8:44:16 GMT 1
Magiska Marsans magnifika mästerverk
070811: Arlanda Jets mot Stockholm Mean Machine borde varit en enkel affär. Gästerna hade det mesta upplagt för en tämligen klar seger. En match i ryggen efter sommaruppehållet och ett psykologiskt övertag som skulle räcka långt. Det var egentligen bara fråga om hur stora segersiffrorna skulle bli för Stockholm... Men.... man hade glömt bort att Jets har en spelare som inte har minsta tanke på att förlora en match, en spelare som inte förstår innebörden av ordet "ge upp", en spelare som inte vet vad svensk mentalitet innebar, en spelare som inte vet innebörden av att förlora.... Tom Marsan!!!
En gång i tiden såg jag en match mellan Uppsala och Karlskoga i Superserien... Hos gästerna återfanns nuvarande vice ordförande i SAFF, John-Åke Palm... Fram till idag har jag aldrig sett en enskild spelare göra en liknande matchavgörande insats i svenskt seriespel... Men jag är ledsen John-Åke... Du innehar numer andra platsen.
Stockholm var inte dåliga denna dag. Ola Rugeland och hans kamrater hade under en vanlig dag sackat motståndarnas QB minst 10 gånger... Men Tom Marsan fullständigt lekte med sina motståndare... Han inte bara lekte med dem, han fullständigt förnedrade ett riktigt bra spelande Stockholm Mean Machines.
Superlativ i onödan... ja kanske... Men även innan matchen magnifika slut så var Marsan matchens tveklösa dominant och den fullständigt sanslösa slutet gjorde självklart inte saken sämre. (Visst, kanske såg jag matchen med "the underdogs" ögon, men ändå... det måste varit mycket få, förutom de som iklädde sig Mean Machines matchdräkt, som lämnade Midgårdsvallen utan att ha ett leende på läpparna).
Hemmalaget såg mest laddat ut i inledningen. Man satte bra tryck mot C-J Haraldsson och tvingade Stockholm att punta. Marsan visade sen direkt sin farlighet och svarade för en 50 yards rush, men några poäng ville det inte bli, sedan hemmalaget missat chansen via ett 30 yards fieldgoalförsök.
Första kvarten slutade poänglös, även och gästerna sakta men säkert skaffade sig bra fieldposition. Främst genom Oskar Dahlman, som var Stockholms farligaste vapen, då Jets täppte till på marken.
Anka av Dahlman Samme Dahlman var sen inblandad i ett trickspel, som var nära att ge gästerna ledningen. Men passningar ska han nog hålla sig från, Sveriges kanske bäste receiver, för den ankan han skickade på, borde renderat i en interception av hemmalaget, som var tre mot en i det läget. Matchens lirare, #2 Tom Marsan
Men närmare än ett missat fieldgoal från 35 yards kom inte gästerna, men fieldposition skaffade man sig. Man hittade också sakta men säkert utrymme på marken och Marcus Hegbo och Kim Taalbi ordnade yards. Slutligen blev det Hegbo som gav gästerna ledningen, då fem minuter återstod av den andra kvarten.
Det blev för övrigt ett händelserikt slut på halvleken. Andreas Fjäll fick fart på Jets springspel, men en fumble av gästernas Kim Fye gav hemmalaget hopp. Marsan hittade Nick Elman för en 40 yards TD (dock sedan gästernas försvarare agerat basketkorg) men Stockholm svarade direkt. En utmärkt drive, regisserad C-J Haraldsson, mynnade ut i matchens enda kontroversiella domslut och Andre De Carvalho Nicacio's TD mottagning gav nästan coach Stefan Oud hjärtinfarkt. (Både jag och herr Oud stod dock 40 yards längre ifrån än domaren, som tyckte att mottagningen var ok, men det var åtminstone nära att Nicacio var nere med knät innan...) Stockholm gick till halvtidsvila med ledning 14-6. Dock borde hemmalaget reducerat i slutsekunden, men Per Larsson somnade i slutsekunden, inne i Stockholms endzone, och mötte inte Marsans utsökta passning).
Gästerna valde att passa betydligt mer i andra halvlek och det var effektivt. Det var inte utan att man höll med coach Oud då han kallade sina mannar för "lama zombies" i inledningen. Oskar Dahlman gjorde som han ville och utökade gästernas ledning till 22-6 innan hemmalaget fick ordning på spelet.
Enda missen av C-J Och det kunde blivit ännu värre om inte C-J Haraldsson fått tillfällig hjärnblödning och gjort sitt enda misstag i matchen. På egen 13:e yardlinje skickade han ett screenpass bollen rätt i famnen på Jets Kristoffer Blank. Jets boll och strax efteråt återfanns Marsan i endzone och Arlanda var åter med i matchen.
C-J lät sig dock inte nedslås. Kombinationen Haraldsson - Dahlman var Stockholms bästa vapen denna dag, och när de fört fram gästerna i poängläge så hittade Marcus Hegbo in i endzone samtidigt som den tredje kvarten tog slut. 14-29 kunde därmed ha lyst på den icke befintliga resultattavlan.
Avsaknaden av resultattavla, innebar dock inte avsaknad av dramatik. Marsan fortsatte dominera skedet på planen, och en fin passning satt i händerna på rutinerade Fredrik Arke, vilket gav 21-29.
Marsan var "tokhet" Jets hade nu kommandot i matchen. Lagets defense tvingade fram en punt från Stockholm, vilket gav hemmalaget bolen på gästernas 45:a med sex minuter kvar.
Tom Marsan var nu "tokhet" och fullständigt lekte med gästernas försvar. En, två, tre, fyra sackar borde varit det normala, men Marsan undvek dem alla. Dessutom satt passningarna klockrent och nr 28's mottagning gjorde ställningen till 29-29. (Även om Magnus Torén borde haft ett pick strax innan).
Gästerna svarade dock ännu en gång och såg ut att gå mot seger. Marcus Hegbo gick inte att stoppa och även C-J Haraldsson svarade för vad som såg ut att bli matchavgörande insatser. C-J tog till sist bollen in i endzone och gästerna såg ut att ta hem segern. Oskar Dahlman, #87, gjorde vad han kunde för att rädda poängen åt gästerna. Här lurar han Joakim Jonsson (#54).
Grattis publiken! Men dramatiken var inte över och grattis, ni i publiken som inte valde badstranden denna soliga lördagseftermiddag. Tom Marsan ville bara inte förlora den match som med all sannorlikhet var den bästa han gjort på svensk mark.
Fredrik Arke blev också en av hjältarna denna dag, då han fångade en boll som studsade inte bara en och två gånger i den rutinerade rävens händer. Hemmalaget fick därmed bra position inför vad som skulle bli sista spelat och sedan Marsan mirakulöst undvikit att sackas, och slutligen chansade med en 30 yards pass mot endzone, så ramlade en tippad boll ned i händerna på Micke Öhman. 35-36, matchklockan stod på noll och dags för extrapoängs försök.
Självklart valde coach B.D. Kennedy att gå för två poäng i detta läge. Än en gång satte Marsan bollen i händerna på tänkt receiver, Nick Elman, och hemmalaget stod som segrare, 37-36.
Tveklöst var detta årets match i Superserien i mina ögon. Ja, förresten, inte bara årets match... jag har sällan sett något liknade under de 20 år jag försökt hålla koll på högsta serien i svensk amerikansk fotboll. Stockholm må ursäkta, men det var riktigt, riktigt roligt att få se att det inte "bara" handlar om tre lag i årets Superserie.
Jag vet inte om man ens ska försöka utdela någon form av spelarkritik en sån här gång, men ok.... Tom Marsan... jag bugar, bockar och tar av mig hatten... Det var stort att bara få bevittna denna dags insats. Stora plus också till Mats Rudén och unge Victor Hillerström i hemmalaget. Dessutom plus till Jets o-line som gav Marsan gott om tid att utföra mirakel i andra halvlek. Oskar Dahlman och Ola Rugeland var de stora namnen hos gästerna. Plus också för C-J Haraldsson och Erik Fröstad.
Poäng A: Micke Öhman 10, Nick Elman 8, #28 7, Fredrik Arke, Tom Marsan 6,
Poäng S: Marcus Hegbo 12, Oskar Dahlman , C-J Haraldsson , Andre De Carvalho Nicacio 6, Jens Alnervik 4, Nicklas Lindström 2
+++++ Tom Marsan, A + Oskar Dahlman S, Viktor Hillerström A, Ola Rugeland S
Domare: Team Kåre Axell: ++++ (gjorde en utmärkt insats i en tät match, vilket inte är det lättaste).
|
|
|
Post by D Sandberg on Aug 12, 2007 12:20:10 GMT 1
Hahaha! Fem plus Förresten så heter #28 Joakim Carlsson
|
|
|
Post by w00 on Aug 12, 2007 15:23:28 GMT 1
Vore kul att se matchen eller iaf highlights
|
|
|
Post by Publik on Aug 12, 2007 17:14:42 GMT 1
Garrys:
- "Lagets defense tvingade fram en punt av Stockholm, vilket gav hemmalaget bollen på gästernas 45:a med sex minuter kvar".
Den här biten var viktigare än vad det låter i rapporten. Stockholm var på gång ner mot Arlandas endzone. Någonstans kring Arlandas egna 30-35:e yardlinje satte hemmalaget stopp. Först smällde det till när Arlandas nummer 22 rakt kom rakt upp genom Stockholms linje och satte tvärstopp för Hegbo, med en loss för kanske ca 2-4 yards som följd (Hegbo gjorde ett bra jobb som inte fumblade den bollen). Strax efter lyckades Arlandas defense blocka Stockholms punt efter att kickern hade svårt att få kontroll över bollen. Därav fick Arlanda börja på Stockholms 45:e och gick rakt ner och scorade.
|
|
|
Post by Tyrespelare on Aug 12, 2007 22:20:12 GMT 1
Vad har hänt med båda lagen i sådana fall. Vill inte låta oförskämd men, det ända laget som var nära att suga lika mycket som oss i år var just Arlanda. Stockholm slakta oss utan problem. Har Arlanda värvat ett helt nytt lag, eller har SMM tappat ett helt lag
|
|
|
Post by Publik 2 on Aug 13, 2007 6:54:11 GMT 1
Jag tror inte Jets blockade punten, det strulade och sedan jag tror de sackade Alnervik?
|
|
|
Post by Coach Golan on Aug 13, 2007 7:53:26 GMT 1
Vad har hänt med båda lagen i sådana fall. Vill inte låta oförskämd men, det ända laget som var nära att suga lika mycket som oss i år var just Arlanda. Stockholm slakta oss utan problem. Har Arlanda värvat ett helt nytt lag, eller har SMM tappat ett helt lag Vårat seniorlag har helt enkelt blivit bättre med samma material, bra jobb av coacherna helt enkelt och spelarna har anammat och tagit ett kliv framåt. Offense var mycket bättre än tidigare och defense gjorde färre misstag än i tidigare matcher samt att special teams gjorde viktiga spel.
|
|
|
Post by Intresserad on Aug 13, 2007 11:04:49 GMT 1
Var det någon som fotade på matchen hade varit kul att se
|
|
|
Post by marcus95 on Aug 13, 2007 11:42:50 GMT 1
Intresserad: Min polare fotade ca 120bilder under matchen. När han lagt upp dem så länkar jag till sidan.
|
|
|
Post by tipptopp on Aug 13, 2007 12:04:55 GMT 1
Bara en tanke. Arlanda gjorde en bra match! (kan göra de igen) men man kan inte säga allt för mycket innan man ser om formen håller sig..
|
|
|
Post by marcus95 on Aug 13, 2007 13:45:53 GMT 1
tipptopp: Nej det kanske man inte kan, men det känns som förra säsongen, när vi blev bättre och bättre ju längre tid som gick. Självklart var det viktigt för oss (för självförtroendet), men matchen var mycket viktigare för sthlm än för oss, vi får ändå CC på bortaplan, medans de kan ha förlorat hemmaplan mot limhamn. Så med tanke på att de hade mer att spela för så tycker jag ändå att det var imponerande av oss.
|
|
|
Post by gladedodare on Aug 13, 2007 14:07:21 GMT 1
Inte för att vara en glädjedödare på något vis. Och jag kommer inte ifrån SMM eller håller dem som favoriter på något sätt. Det låter som om det var en publikvänlig match, vilket jag tycker är det bästa med hela matchen. Men när det kommer till stordåd osv, så var det fortfarande bara en seriematch. Det är i slutspelet man måste spela på topp. Alla vunna seriematcher i världen spelar mindre roll om man inte vinner "måste-matcher" i slutspelet, och framförallt så måste man vinna finalen.
Nu låter jag väldigt negativ, men ingen kommer ihåg vem som vann över vem under seriens gång. Medan de flesta vet vem som vann SM guldet.
|
|