|
Post by Patte on Jan 18, 2007 10:46:28 GMT 1
Jag kommer ihåg början på 90-talet med Uppsala, Limhamn, C4, Danderyd och Vikings. Det fanns en hel del spelare som till exempel Theo Blanco, Fredrik Nanhed, Per Nilsen, Lars Dahl, C-G Moberg, Stefan Björkman, Pontus West, Fredrik Hausenkamp, Anders Nilsson (listan kan visst bli hur lång som helst) som då var stjärnorna.
Eftersom det varken fanns statistik eller internet så gick all information ryktesvägen eller via Extrapoint så det finns inte mycket att jämföra med. Ni som har sett båda sidorna av seklet, hur hade gårdagen stjärnor klarat sig i fotbollen idag?
|
|
|
Post by NA on Jan 18, 2007 11:14:08 GMT 1
jag tror inte att de är sämre atleter än dagens stjärnor, så att jag tror att de flesta av de som du nämnt skulle kunna ta en startingplats i superserien, det jag tror utvecklats mest sedan början på 90-talet är att spelsystemen i sverige blivit mer komplicerade, och att många lag har gått över från manman blocking till zonblocking, men det borde inte vara något egentligt stort problem att anpassa sig till.
|
|
|
Post by Garry N on Jan 18, 2007 14:36:46 GMT 1
Håller med ovanstående. Det är mer system och taktik nu än tidigare. Genomsnittsspelare är klasser bättre nu än vad han var förr, men dåtidens ess skulle klarat sig långt även i nutid.
Nanhed och Björkman bevisade redan då internationellet att de räckte långt. Nisse är kanske den bäste receivern vi haft i Sverige och var aktiv långt in på 2000 talet. Theo höll givetvis hög klass, men är ju amerikan från början.
Dalle... En sann hjälte, som faller lite utanför ramen. Karln har väl aldrig nånsin sett insidan på ett gym. Vill minnas att han vid nåt tillfälle stolt berättade om detta. Frågan är dock om man bara skulle kunna leva på styrka och enormt spelsinne nu?
mvh Garry
|
|
|
Post by MJ on Jan 18, 2007 14:43:33 GMT 1
fotbollen är nog bättre nu, men en människa är fortfarande en människa och dåtidens atleter är lika de vi ha nu. man kanske tränar annorlunda men på den här nivå går det ändå men en bra atlets kropp men tränad på ett annorlunda sätt...
|
|
|
Post by Ja on Jan 18, 2007 16:36:44 GMT 1
Jag håller med föregående talare. Just det att vi har haft över många amerikaner som har inspererat den svenska amerikanska fotbollen har gjort att vi har fått nya infallsvinklar och sett ett nytt sätt att spela på om man kan säga så.
|
|
|
Post by jor on Jan 19, 2007 16:34:28 GMT 1
spelarna idag är klart mycket bättre i de tekniska delarna.. dom ungarna som kommer upp ur PW och u16 idag är väldigt duktiga och de träníngarna som dom har fått är oftast utav mycket högre kvalitet än dom jag minns när jag började: 20 minuter oklahoma drills för att de nyrekryterade skulle få bli ordentligt blåslagna och så att rävarna fick dunka skalle på lite nytt kött och sen scrimmage i 1.5 timmar.. de som hade tränat lite längre (typ 2 månader) var coacher och sen körde man bara..
men om man kör en Rocky Balboa och simulerar en nanhed eller björkman från den tiden i dagens spel så tror jag nog att datorn skulle komma med samma utslag som i filmen, dvs att "the warriors of old" skulle stå sig bra i dagens sammanhang...
peace
|
|
|
Post by JTegefjord on Jan 19, 2007 20:16:38 GMT 1
spelarna idag är klart mycket bättre i de tekniska delarna.. dom ungarna som kommer upp ur PW och u16 idag är väldigt duktiga och de träníngarna som dom har fått är oftast utav mycket högre kvalitet än dom jag minns när jag började: 20 minuter oklahoma drills för att de nyrekryterade skulle få bli ordentligt blåslagna och så att rävarna fick dunka skalle på lite nytt kött och sen scrimmage i 1.5 timmar.. de som hade tränat lite längre (typ 2 månader) var coacher och sen körde man bara.. men om man kör en Rocky Balboa och simulerar en nanhed eller björkman från den tiden i dagens spel så tror jag nog att datorn skulle komma med samma utslag som i filmen, dvs att "the warriors of old" skulle stå sig bra i dagens sammanhang... peace Hmm.. Nu vet jag inte vilket lag du tränade med, men vi hade inte så.. Det var "nästan" som idag(vet för att jag spelade på 80 talet och slutade -05).Började med uppvärmning,individuals,skelly inside run , team.Sen kan jag hålla med om att breaka ner matchfilm, scout, walkthru kom mer i början på 90-talet. Men om jag får säga min mening angående din rocky balboa*LL* Så skulle nog ett topplag från början av -90 talet vunnit, eller vad säger du broder björkman? ;D Men fotbollen är bra idag, men det var bättre förr Kunde inte låta bli.... Jörgen Tegefjord retired and tired...
|
|
|
Post by bulls60 on Jan 19, 2007 22:56:08 GMT 1
Min gissning är att toppen var bra förr, men bredden är större nu. Anledningen är att de spelare som gör debut i seniorlagen kan ha så mycket som tio säsonger i kroppen - det ger en hel del fotbollskunnande...
Själv började jag spela vid femton års ålder, direkt in i ett förvisso mycket bra seniorlag, men det hade inte gjort nåt att få spela med jämnåriga som kidsen gör idag...
|
|
|
Post by Bjorkman on Jan 23, 2007 15:50:34 GMT 1
spelarna idag är klart mycket bättre i de tekniska delarna.. dom ungarna som kommer upp ur PW och u16 idag är väldigt duktiga och de träníngarna som dom har fått är oftast utav mycket högre kvalitet än dom jag minns när jag började: 20 minuter oklahoma drills för att de nyrekryterade skulle få bli ordentligt blåslagna och så att rävarna fick dunka skalle på lite nytt kött och sen scrimmage i 1.5 timmar.. de som hade tränat lite längre (typ 2 månader) var coacher och sen körde man bara.. men om man kör en Rocky Balboa och simulerar en nanhed eller björkman från den tiden i dagens spel så tror jag nog att datorn skulle komma med samma utslag som i filmen, dvs att "the warriors of old" skulle stå sig bra i dagens sammanhang... peace Hmm.. Nu vet jag inte vilket lag du tränade med, men vi hade inte så.. Det var "nästan" som idag(vet för att jag spelade på 80 talet och slutade -05).Började med uppvärmning,individuals,skelly inside run , team.Sen kan jag hålla med om att breaka ner matchfilm, scout, walkthru kom mer i början på 90-talet. Men om jag får säga min mening angående din rocky balboa*LL* Så skulle nog ett topplag från början av -90 talet vunnit, eller vad säger du broder björkman? ;D Men fotbollen är bra idag, men det var bättre förr Kunde inte låta bli.... Jörgen Tegefjord retired and tired... Jag kan noga bara instämma i ditt resónemang och med erfarenhet så vet jag inte om jag kan hålla med resonemanget om att spelsystemet har blivit mer avancerat snarare är det att vissa lag försöker sig på avancerade spelsystem men de saknar vissa livsviktiga ingredienser såsom positionstränare som kan teknikmässigt implementera dessa så kallade spelsystem. Kunskapen hur man tränar är viktigare än vad för system man spelar för kan du inte träna rätt tekniker eller du har endast en coach på offense och en coach på defense så sitter du nog i skiten..hö hö.. så ragga tag på spelare som spelat en 7-8 år och som fortfarande brinner för sporten men deras kroppar säger ifrån och värva dessa som positionstränare så kan det gå bättre.. En annan sak är att kunskap ska förnyas hela tiden varje år, vad kan vi bli bättre på osv.. alltifrån organisation till coaching och spelsystem..samt fråga andra klubbar húr de gör eller löser saker och ting..Välkommen att fråga eller komma ner och titta ! MVH Björkman världsförbättrare..
|
|