|
CC-JR
Aug 16, 2006 8:05:45 GMT 1
Post by fran vf on Aug 16, 2006 8:05:45 GMT 1
Nyförvärv i sista stund
2006-08-16
Tristian Solo: Jag har hört att Stockholm är rätt duktiga, men vi ska slå dem FOTO: PETER BÄCKER
Spanskamerikan. Tristan Solo förstärker Carlstad Crusaders inför slutspurten av Superserien. Spanjoren kommer närmast från amerikanska proffsligan och Oklahoma City Yard Dawgz.
Spanskt proffs. I amerikansk proffsliga. Carlstad Crusaders ser ut att ha fyndat. - Jag är här för att göra min grej, säger nyförvärvet Tristan Solo, 26.
Tristan Solo, 26, är inte stor. Men väl en stor wide reicever. Spanjoren har under hela våren spelat med Oklahoma City Yard Dawgz i Arena League 2 - en amerikansk proffsliga som spelas på konstgräs i ishockey-arenor med åttamannalag. För bara några dagar sedan tog säsongen slut med Oklahoma. Då lyfte Crusaders på telefonluren: - När vi visste att han var tillgänglig så gick det väldigt fort, säger sportchefen Rikard Borg. Något annat val hade inte Crusaders. Reglerna säger att om man ska förstärka laget i slutspelet måste den nyrekryterade spelaren ha deltagit i minst en grundspelsmatch och varit i landet 14 dagar innan matchdatumet. - Tristan kom i sista sekund. Hade han inte landat i söndags hade värvningen inte gått att genomföra, förklarar Borg och fortsätter: - Vi ville ha honom redan när säsongen började, men då gick det inte att lösa ekonomiskt. Nu har vi råd att ha honom här en månad tack vare våra sponsorer. Förutom Arena League 2-spel har Solo tidigare spelat med norska Eidsvoll och med regerande Europamästarna Vienna Vikings. * Vad vet du om Crusaders? - Inte speciellt mycket. Jag mötte dem med Eidsvoll och då trodde vi att de skulle döda oss. Så jag vet att det är ett bra lag. * Hur är du som spelare? - Snabb och kvick. Solo kommer i första hand användas som wide reicever, men kan även spela i defense. Och tanken är att han ska ge Crusaders spel ytterligare en dimension. - Nu får vi ett till alternativ i vårt offensiva spel. Förut har motståndarnas försvar riktat in sig på Johan Stål. Nu kommer vi få fler alternativ så defense måste sprida ut sig. Och det är även lättare och bättre för mig, säger Crusaders quarterback Javid Shoemaker. Även Tracy Gere är nöjd med fyndet: - Tristan var precis vad vi behövde. Det känns riktigt spännande. * Slår ni Stockholm med Tristan? - Det kunde vi med laget innan också. Det finns aldrig några garantier, men Crusaders blir definitivt bättre med honom. En riktig bonus, säger Gere. Han fortsätter: - Nu är det Stockholm som borde oroa sig för oss - och inte tvärsom. Korsriddarna möter Jämtland borta till helgen och sen kommer Stockholm på besök den 27 augusti. Efter det kickar slutspelet igång. Då ska Crusaders bryta trenden. Silvertrenden. - Jag här för att göra min grej och hjälpa laget. Jag har hört att Stockholm är rätt duktiga, men vi ska slå dem. Hårt, ler Solo.
JONAS ÖSTLUND
|
|
|
CC-JR
Aug 16, 2006 8:17:58 GMT 1
Post by slobe on Aug 16, 2006 8:17:58 GMT 1
Carlstad blir farligare... kul att se en bra wr till i superserien
|
|
|
CC-JR
Aug 16, 2006 9:06:54 GMT 1
Post by fran crusadersse on Aug 16, 2006 9:06:54 GMT 1
Spanskt proffs direkt från Amerikansk proffsliga till Crusaders! I söndags anlände Tristan Solo, närmast från Oklahoma City där han under våren och sommaren spelat med Oklahoma City Yard Dawgz i Arena League 2. Arena Leage 2 är en professionell liga i USA, där amerikansk fotboll spelas på konstgräs i ishockeyarenor med åttamanna lag. Spelarna i Arena League håller mycket hög klass och kommer oftast från stora skolor, många spelare i ligan har också erfarenhet från NFL. Solo är en europeisk toppspelare med stora meriter från Europa. Han har de senaste tre åren, varvat med spel i USA, spelat med Eidsvoll utanför Oslo. Förra året spelade Eidsvoll mot Crusaders, då det norska laget gästade Tingvalla i EFAF-cup-gruppspelet. Crusaders vann den matchen men Solo var Eidsvolls klart främst spelare och svarade för bla två TD?s och 127 yards på 5 mottagningar. Eidsvoll lovordar sin förre spelare både på och vid sidan om planen. Solo är 26 år gammal och har en gedigen meritlista från spel i de Europeiska ligorna. Han har förutom spel med Eidsvoll 2003-2005 spelat med bla regerande Europacupmästarna Vienna Vikings. Solo är 175 cm och väger 85 kg, han är otroligt snabb och har bra händer. Solo spelade under åren 2000-2001 också på ett Mexikanskt college, Toluca Tech Monterrey. Den mexikanska collegeligan är jämförbar med div 2 i den amerikanska collegeligan. Då Solo är spansk medborgare, och reglerna tillåter varje lag i Superserien att använda två ?övriga utlänningar? på båda sidor om bollen. Detta medför att Solo kan spela på både offense och defense samtidigt som någon av Crusaders amerikanska spelare. Solo kommer därför att användas som både Wide Reciever på offense och Corner Back på defense. Länk till Oklahoma City Yard Dawgz: www.okcyarddawgz.com/ Länk till Arena Leuge 2 www.af2.com/ 2006-08-16
|
|
|
CC-JR
Aug 16, 2006 9:12:11 GMT 1
Post by VF on Aug 16, 2006 9:12:11 GMT 1
|
|
|
CC-JR
Aug 16, 2006 17:40:02 GMT 1
Post by Former HC on Aug 16, 2006 17:40:02 GMT 1
Har sett honom spela. Riktigt bra. Se upp SMM!
|
|
|
CC-JR
Aug 17, 2006 10:06:09 GMT 1
Post by varfr on Aug 17, 2006 10:06:09 GMT 1
heter denna tråd CC-JR???
|
|
|
CC-JR
Aug 17, 2006 11:53:44 GMT 1
Post by Stats on Aug 17, 2006 11:53:44 GMT 1
Solo har ju inte såå imponerande stats från Regular Season och Playoffs i år. Har typ 2 solo tacklingar och några KOR för minimalt antal yards. Thats it. Eller kollar jag på fel ställe ?
|
|
|
CC-JR
Aug 17, 2006 15:31:52 GMT 1
Post by mm on Aug 17, 2006 15:31:52 GMT 1
Till Stats.
Om du kollar på stats från arena league måste jag inlägga att en riktigt bra spelare i Sverige skulle se ganska blek ut även i Arena league, så det är svårt att lässa ut nåt av de statsen om han e bra eller ej, det får nog märkas på plan:D
|
|
|
CC-JR
Aug 19, 2006 16:59:15 GMT 1
Post by vad blev det on Aug 19, 2006 16:59:15 GMT 1
ja vad blev det nudå?
|
|
|
CC-JR
Aug 19, 2006 17:01:59 GMT 1
Post by nyfiken on Aug 19, 2006 17:01:59 GMT 1
var solo bra då? Om svar; JA, isfl hur bra? jämnför med stålis som är deras blinkande lilla stjärna
|
|
|
CC-JR
Aug 19, 2006 18:24:06 GMT 1
Post by kriss on Aug 19, 2006 18:24:06 GMT 1
solo var inte med. han har inte varit i sverige tillräckligt länge för att få spela. men han stog på sidlinjen och kollade på
|
|
|
CC-JR
Aug 20, 2006 2:48:59 GMT 1
Post by aningens klurigt on Aug 20, 2006 2:48:59 GMT 1
Om ja nu läst rätt, dels på Oklahomas sida o d som skrevs i Artikeln om Solo, så lirade han asså match i USA 5/8 runt 7 snåret på kvällen. Detta BÖR då resulterat i att han som tidigast landade i Sverige 6/8. Alltså DÄRFÖR han stod på sidlinjen mot JR då det inte hunnit gå 14 dagar, 6/8 - 19/8 = 13 dagar. Hans första match han FÅR dressa blir ju då mot SMM................ Är jag helt ute o "cyklar" nu eller lyckades jag läsa ut allt rätt? Isf var det ju knappast direkt i "sista minuten" som CC lyckades få över honom. Lycka till hur som haver.
|
|
inte LIKA klurigt lngre
Guest
|
CC-JR
Aug 20, 2006 2:54:33 GMT 1
Post by inte LIKA klurigt lngre on Aug 20, 2006 2:54:33 GMT 1
|
|
|
CC-JR
Aug 21, 2006 8:11:07 GMT 1
Post by anti hype on Aug 21, 2006 8:11:07 GMT 1
hypa inte upp solo för mycket... låt honom spela en match först så kan alla bedöma honom efter prestation och inte stats o ryckten..:!!
ps* CC ska alltid se upp med SMM ....thats the way love gose.... ;D
|
|
|
CC-JR
Aug 21, 2006 14:29:43 GMT 1
Post by love gose on Aug 21, 2006 14:29:43 GMT 1
love gose menar du love goose eller love goes
|
|