|
Post by Scout on May 15, 2006 11:32:42 GMT 1
Hej alla glada fotbolls vänner!
Det har som vanligt varit ett fasligt liv om domarinsatser redan, trots att det endast spelats 2 matcher i SS så jag tänkte skapa ett eget liten tråd för hur bedömningen är i SS matcherna.
I matchen LG vs JR var de lag Feered som dömde.
Som matchen i helhet ger jag 4/10
+Bra tempo, snabba beslut, goda regelkunskaper. - Kompensations bedömningar, många missade holdings utanför boxen.
Beskrivning av kompensationsbedömning:
Tidigt i matchen så får LG ett big play på marken, vilket det har kastats en flagga. Nivån har hitintills har varit exemplarisk. Lg råkar ut för samma sak en stund senare och i och med det spelet händer det något i JR för tydligen så börjar dom spela väldigt fult för nu får dom en drös av flaggor och till och med två spelare utvisade, detta fulspel höll i sig in i 4:e kvarten, för då får LG plötsligt ett ryck, trots att de leder matchen och har JR under kontroll så börjar de både med det ena och det andra för de åker på en hel del flaggor medan JR blir Guds bästa barn. När jag själv var spelare upplevde jag detta som något mycket störande och även om summa summarum på straffen blir ungefär lika åt bägge håll, så skapas det en väldigt dålig stämning mellan spelare och domare, framför allt hos det lag som ligger under. Konsekvent bedömning är A och O.
Beskrivning av Holdings utan för box.
Ett flertal gånger så blev WR duktigt fasthållna av sina bevakare. När jag ser detta från åskådarplats så måste även domarna kunna se det, men jag noterade flera gånger att sidlinjedomarnas huvuden inte var riktade mot WR, DB utan mot Qb, boll. Nu kanske det inte är deras uppgift, men jag vet att det är ingens domares uppgift att följa bollen i luften. Holdings på skill är mycket spelförstörande och sänker tittar värdet på matchen och därför bör det vara nolltolerans på detta.
|
|
|
Post by Slipp on May 15, 2006 11:54:32 GMT 1
Jag ger domarinsatsen 2 av 10. Nivån var alldeles för petig vilket bidrar till en mängd tråkiga följder. Först och främst blir det otroligt segt att titta på. Sedan hålls aggresiviten hos spelarna nere vilket knappast är positivt för sportens utveckling. Det första som slår amerikaner som kommer hit är att aggresiviteten i spelet saknas här.
Domarna började med ett hårfint call för ett illegal shift på matchens första spel från scrimmage. Spelet resulterade naturligtvis i en TD. Det (knappt) felaktiga shiften hade noll påverkan på spelet. Hade det inte varit bättre att ge offense en varning om att det kommer att bli flaggat om det upprepas. Sedan forsatte det med petiga calls genom hela första halvlek. Seeeegt!
Många domare verkar inte förstå att de är på plan som en service till lagen och publiken. I bland tycks de tro att spelarna är där för domarnas skull.
Hade gett domarinsatsen en etta om det varit senare på säsongen men eftersom det va första matchen är jag lite förlåtande.
Observera att det inte handlar om att något lag blev (oskäligt) mer drabbat än det andra utan bara om kvalitén på matchen för publik och spelare.
|
|
|
Post by Daniel on May 15, 2006 12:05:08 GMT 1
Redan börjar tjaffset om dommarna. Tror ni verkligen dom kastar flaggor för att dom tycker det är roligt. "Hårfin call på illegal shift" Ja, men då var det alltså ändå en illagel shift och bör därför dömmas därefter. "Det (knappt) felaktiga shiften hade noll påverkan på spelet" Vad spelar det för roll. Om en wide receiver går offside på höger sida och spelat är en sweep på andra sidan så har inte det heller inverkan på spelet men bör ändå flaggas. "Hade det inte varit bättre att ge offense en varning" Kom igen nu, detta är högsta ligan i sverige, laget eller tränaren kanske bör lära sig spelet så att inte man gör en illegal shift. Varför ska dommarna sänka sin nivå på bedömmningen för att lagen har en låg nivå ??
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 15, 2006 13:29:38 GMT 1
Domaren i en match har tre uppgifter i prioitetsordning som övergripande mål
1) spelarsäkerhet, dvs bestraffa handlingar som är farliga (och såklart regelvidriga). En domare kan aldrig förhindra en enskilld händelse men genom att från början markera att man inte tolererar vissa saker genom att direkt bestraffa sådana för att spelarna skall undvika sådana framöver. Alla regelbrott som går under kategorin Personliga regelbrott hör hit. Här är toleransen låg.
2) Rättvisa. Till denna kategorin alla regler som är till för att balansera spelet. En offensiv fasthållning ger det offensiva laget en fördel, en defensiv passningstörning ger det defensiva laget en fördel osv. Varje sådant regelbrott föregås av en bedömning av minst en domare och det är vad han tycker som avgör. Givetvis är målet att alla domare skall bedöma samma sak lika, men det är en utopi som vi aldrig kommer att uppnå. precis på samma sätt som att två spelare aldrig kommer att blocka på exakt samma sätt. Som stöd för våra bedömningar har vi först själva regeln och sen tillämpningen av regel. Dock är inte historiken en del av vår bedömning. Så även om det har varit fem fasthållningar (som man bedömt enligt regel och enligt tillämpningen) i rad på samma spelare så har det inte med saken att göra. (Jmf med en rundbollsdomare som har blåst fem straffar i rad för att man har tagit med händerna i straffområdet. Han ska göra samma sak även sjätte och sjunde gången).
Detta gör att man ibland hamnar på fel nivå inledningsvis. Hur man då skall göra kan delas upp i två läger. Den ena sidan vill att domaren skall släppa lite mer för att matchen skall flyta på, den andra sidan vill att det skall vara konsekvent rakt igenom.
Men det är (nästan) alltid så att man skyller domaren för detta och aldrig spelaren eller spelarna för detta. I de allra flesta fall fungerar det bra med att tidigt markera att något är fel. För spelaren/coachen blir det en väckarklocka och man kan rätta till problemet. Någonstans måste man också kunna ställa kravet på spelarna/coachernas nivå i dessa situationer
Har själv haft en situation där ett lag i början på 4:e kvarten ställer upp allt slarvigare med Tackles allt längre bak. Efter nästa punt stannar jag till hos coachen och ber att han rättar till problemet. Alltså i rent preventivt syfte. Då får man till svar att sånt skall du inte komma med i 4:e kvarten utan ta det direkt i början på matchen. Hans syn på saken bör då ha varit att de har stått på samma sätt under hela matchen. Men i stället för att ta åt sig av tillsägelsen så är dett nu helt plötsligt domarens fel att man står fel.
Har även varit med om det omvända. Istället för att flagga, t.ex en illegal uppställning under de första spelen så väljer man att meddela coachen. Svaret blev: Ska ni vara så petiga under matchen idag.
3) Administerar matchen. Dvs yard & försök, sköta klockan göra straffutmätningar mm. Denna del finns där alltid men blir mer omfattande pgr av regelbrott och turnovers. Det enda domarna kan göra under denna del för att hålla tempot uppe är goda kunskaper i straffutmätning och att jobba raskt mellan försöken, men aldrig fortare än att det blir fel.
Slutligen, dömer inte själv i år och har inte sett någon match än så länge, men för att kommentera den illegala shiften som den beskrivs. Den föregicks av en bedömning. Enligt någon hårfint men ändå. Således blev det en flagga som uppenbarligen retat någon. Vänd på det istället och säg att man inte hade ksatat flaggan och vi hade fått en TD till. Nu hade det andra laget istället haft anledning att kritisera domarna för att de inte kastar för som de då skulle se det som ett helt uppenbar regelbrott. Allting har två sidor men om man bara ibland, lite då och då, kunde få höra att domarna gör sitt jobb och att det är spelarna som inte riktigt gör vad dom ska, så skulle det bli ett litet erkännande för domarna.
|
|
|
Post by Slipp on May 15, 2006 13:30:46 GMT 1
Naturligtvis skall domarna anpassa sig efter lagen och spelet. Domarna är där för lagens och publikens skull och inte tvärt om. Jag är säker på att det skulle gå att kasta flaggor på varje spel om man bara ville. Det handlar om att lägga bedömningen på en lämplig nivå och sedan vara konsekvent med den nivån. Kasta flaggor på sådant som påverkar spelet och låt bli att hämma spelarnas aggresivitet.
En Limhamnsspelare fick ett unneccesary roughness call mot sig för att han smällde till en receiver vid en tipped ball. En saftig hit men absolut inget ojuste. Det var bara det att en sådan smäll gick inte för sig i domarnas ögon...? Calls som detta gör bara våra spelare tveksamma och försiktiga. Detta är kasst för sporten och tråkigt för publiken. Jag vill som publik se saftiga smällar när jag går på fotboll annars kan jag gå och titta på en annan sport. Dessutom vet jag att spelarna vill ha ett hårt spel annars hade de sökt sig till en annan idrott. Många svenska domare är väldigt pigga på att synas och att vara en del av matchutgången. Sorgligt men jag har sett det i många år nu. Vore trevligt om de fokuserade mer på att höja matchtempot än att se vem som kan kasta flest flaggor.
Jag tyckte inte att lagen höll en dålig nivå det var domarna som stod för det. Självklart skall lagen lära sig att spela innanför reglerna men hur pass slipade är svenska lag till den första matchen på säsongen? Inte speciellt, eller hur? Alltså kan vi välja att fria i stället för att fälla när det gäller teknikaliteter somn inte påverkar spelet. På detta vis får vi bättre matcher, mer publik etc etc.
|
|
|
Post by TB on May 15, 2006 14:02:58 GMT 1
Hur svårt kan det vara att förstå reglerna i am. fotboll? Spelar man i SS så borde man ha goda kunskaper om dessa. En flagga kommer inte att bli kastad om inte något är fel.
Spelade själv på HS i USA, där släpper domarna ingenting och är stenhårda. De gör vad JO nämner här ovan. Jag spelade på en 3a skola och inte blev domarna snällare för det!
Reglerna finns i många fall för att skydda spelare.
mvh
|
|
|
Post by D Sandberg on May 15, 2006 15:56:11 GMT 1
Spelar vi efter reglerna eller inte? Att säga att en domare är petig är som att bränna regelboken och tillåta att spelarna utsätts för onödig fara.
|
|
|
Post by hellooo on May 15, 2006 16:00:52 GMT 1
Spelar vi efter reglerna eller inte? Att säga att en domare är petig är som att bränna regelboken och tillåta att spelarna utsätts för onödig fara. Jag kan hålla med dej men att kalla varenda holding som o-line gör i en match tycker jag e petigt,,,, som john madden sa en gång if you dont see o holding on o-line every play you must be blind,,,,, man kan ju kalla dom om dom påverkar spelet men e d lönt att kalla en holding på backside tackle på en sweep? ?
|
|
|
Post by Slipp on May 15, 2006 16:10:20 GMT 1
Spelar vi efter reglerna eller inte? Att säga att en domare är petig är som att bränna regelboken och tillåta att spelarna utsätts för onödig fara. Hur enfaldig får man vara? Det har väl aldrig varit något snack om att spelarnas säkerhet inte skall komma först. Jag har hela tiden vänt mig mot att domarna var för petiga med formalia så som 12 man i huddlen, illegal motion m m. Fråga dig varför vi har en regel som t ex 12 man i huddlen. Den tillkom då lag öste in en massa extra skillspelare i huddle för att ge motståndarna minimal tid att matcha deras personalsammansättning. Var det ett sådant taktiskt tilltag som Jämtland försökte köra när de blev flaggade? Knappast! Påverkade det matchbilden? Nej! Påverkade domarnas call matchbilden? Ja! Så länge domarna har så liten förståelse för spelet och taktiken som de uppenbarligen har så kommer de aldrig att kunna tolka regelboken på ett vettigt sätt. Det är just vad det handlar om: Att tolka regelboken inte bara kunna den utantill. Skulle det bara vara att memorera paragrafer så skulle det inte ta fem år att bli jurist.
|
|
|
Post by Spelare on May 15, 2006 16:15:31 GMT 1
Vad händer om rbn cuttar tillbaks o enden på baksidan inte kan göra spelet för att han blivit hållen om det nu är ett ord. Vissa ends lever på att tackla rbn bakifrån pga sin speed. Det e väl bättre att vi lär oss spela enligt reglerna istället o slutar skylla allt på dommarna, e det holding så e det. Vi e jävligt duktiga på att skylla ifrån oss. Jag har aldrig dömt en match, men jag har spelat i tio år och jag e så jävla trött på alla spelande dommare som gnäller på de som verkligen är dommare. Har dommarna kastat en flagga finns antagligen en anledning o det hjälper föga att gnälla som en tre åring som inte får som han vill. Skärpning o ni vet vem ni är.
Tack för mig
|
|
|
Post by Dr Laban on May 15, 2006 16:21:50 GMT 1
Varför håller då bs-tacklen om han inte är rädd att enden ska jaga ner spelet...
|
|
|
Post by Sebra on May 15, 2006 16:30:06 GMT 1
Nu är det så att det blev kallat 3 fasthållningar på LG varav 2 var på CB som höll i Wr på passspel och en på linjen, är detta mycket?
JR fick 3 eller 4 fasthållningar som var helt grymma och som öppnade spelen och gav de allt mellan 10-30 yards, ska inte dessa kallas?
Själv hörde jag att huvuddomaren säga till spelare att se upp vad de gör med händerna och även QB´na blev tillsagda att prata med sin O-line om händerna. Då kan man undra hur många som släpptes som faktiskt påverkade spelen istället för att kallas?
Sebra
|
|
|
Post by Na on May 15, 2006 17:10:12 GMT 1
Fråga dig varför vi har en regel som t ex 12 man i huddlen. Den tillkom då lag öste in en massa extra skillspelare i huddle för att ge motståndarna minimal tid att matcha deras personalsammansättning. man kan ju använda sig av taktiken att hålla huddlen vid egen sidlinje om man tycker om att chockera sina motståndare med hur många skillspelare man kommer ut med, det är iofs normalt sett inte någon omtyckt taktik av t.ex. linjespelarna i laget
|
|
|
Post by Sebra on May 15, 2006 18:18:17 GMT 1
Men hallå.
Nu är det så att JR både bröt huddlen och ställde upp på linjen med bollstarten inom räckhåll, då är det väl bättre att bestraffa offense med avbytesregelbrott än att låta dem snappa och bestraffa dem med illegalt deltagan vilket innebär 15 yards istället blev det 5 yards.
|
|
|
Post by sebra on May 15, 2006 18:27:48 GMT 1
|
|