Den fria rörligheten enligt den sk Bosmandomen rör bara professionella idrottsutövare.
Fråga; Vad definierar en professionell idrottsutövare?
Svar; Att han har det som yrke.
Fråga; Men då är jag ju professionell, jag får bostad och pengar?
Svar; Motfråga, skattar du för din lön? och är den minst existensminimum?
Svar; Nja.......inte mycket.....
Slutsats, om ett lag i Sverige har fler än fyra (det är begränsningen i TB) spelare som är EU-medborgare (ej Svenskar) och de alla har en vit lön som är minst vad migrationsverket fastställt som minimilön för att få sk idrottsuppehållstillstånd i Sverige, Ja då kan laget ha fler än fyra EU-medborgare.
Om ett lag plockar över fyra engelsmän, tre tyskar och en spanjor och inte betalar en skattad lön som uppgår till minst 14.000 (tror jag) så är de inte professionella och omfattas INTE av Bosmanfallet.
Hur det ser ut i Sverige får ni lista ut själva.....
I Tyskland så får enligt de officiella uppgifterna inga spelare betalt, inte ens amerikanerna. Allt för att förbundet där skall slippa vissa skattetekniska frågor.
Om det är med sanningen överensstämmande att inga spelare får betalt i Tyskland får ni också lista ut själva.....
Varför har då Tyskarna inga begränsningar? Tja, antingen har de inte förstått Bosmann-fallet, (som exempelvis Österrikarna som ett tag inte hade några begränsningar alls, inte ens för amerikaner. Allt med hänvisning till Bosmann-fallet, vilket blir lite lustigt eftersom USA än så länge inte är med i EU), eller så vill man försöka både äta och ha kakan kvar.
Så är det...