|
Post by Staffan J on Oct 12, 2005 22:11:09 GMT 1
Rapporteringen som avkrävs spelare i Landslaget, Superserien, Div I osv blir lindrigare (mindre byråkratisk) ju lägre ner man spelar. Det är ju bra och så ska det vara anser jag. Men jag kommer ihåg att jag tyckte det var ganska mycket mek att få ihop rapporteringen när jag lirade i CC och landslaget. Jag uppfattade det hela som bökigt, krångligt och stramt allvarligt och är glad att slippa just den biten nu. Jag blev därför inte förvånad när antidoping-Jörgen sade att det bara är MM som skött sin rapportering klanderfritt i år. Jag anser att rapporteringen som avkrävs spelarna är på en för hög nivå jämfört med nivån man spelar på. Landslaget bör ligga kvar på nuvarande kontrolleringsnivå men annars tycker jag att "kopplet" kunde släppas efter lite grand. Jag lekte med tanken att ha en officiell invägning inför varje säsong för att släppa lite på rapporteringskravet via nätet. Bioimpedansvågarna som finns på marknaden borde väl kunna "upptäcka" onormala fluktuationer i vikt och fettmängd på spelarna från säsong till säsong eller? Kanske en dum tanke men jag tyckte iaf rapporteringen var dryg och borde förenklas bra erbjudande fram till den 15:e annars för er som vill mäta er: www.rosebrook.se/
|
|
|
Post by Nr skall det g in on Oct 13, 2005 5:39:24 GMT 1
Doping reglerna och rapporteringen styrs av WADA och RF. SAFF, STAFF, MASAFF osv kan ha vilka åsikter de vill men det påverkar inget. Om WADA säger hoppa så måste vi hoppa för att AM fotboll skall få sina bidrag från RF. www.wada-ama.orgwww.rf.se/t3.asp?p=91530
|
|
|
Post by Staffan J on Oct 13, 2005 21:14:15 GMT 1
Där har du faktiskt fel och länkarna dina totalt intetsägande i detaljfrågan hur atleter ska rapportera var/när de tränar. Min huvudåsikt (som är min privata) är att systemet att rapportera är krångligt och byråkratiskt. Jag tycker även att kontrollnivån inte korrelerar med nivån några av våra atleter befinner sig på och det är en fråga värd att diskutera/debattera. Om RF får feedback eller t.o.m. förslag på hur detta system kunde förbättras eller utvecklas så tvivlar jag på att de skickar 2 länkar som svar, de är nog mer intresserade än så. Sen är det lika mycket en bekvämlightesfråga som en integritetsfråga... samt en ekonomisk fråga att bli dopingtestad... och jag är så lat och trött på att rapportera strunt via nätet att jag hellre anmäler mig som frivillig till bioimpedansmätningar som inte kostar lika mycket som ett dopingprov men som samtidigt ger en fingervisning i ev. muskelutveckling och kroppskomposition. Detta är inte ens ett reellt alternativ men om det ens hade varit möjligt hade jag valt mer kontroll före integritet. Alla håller säkerligen inte med... men det är därför man diskuterar. Jag skulle t.ex. gärna lämna ett blodprov hos polisen så de hade min DNA-profil och kunde utesluta mig i alla sammanhang där kriminella lämnat blod, sperma hud osv kvar efter sig... skiter ett långt stycke i min integritet där... medans någon annan anser detta vara en horribel utveckling i sann George Orwell "1984" anda... Bioimpedansmätningen avslöjar dock inte otillåtna rusmedel eller prestationshöjande typ Efedrin/amfetamin... (parantes bara... men svårt att tro det nu egentligen men amfetaminbruket var visst väldigt spritt i NFL under 70-talet... stehårda killar på Defense då) Vet du något om WADA och NFL kanske? Vet du om FIFA och WADA? de killarna har inte "hoppat" när WADA sagt "HOPPA!" precis... men FIFA har väl fått krypa till korset nu va? Vet att de hade "sammarbetsproblem" iallafall och NFL ska vi inte tala om...
|
|
|
Post by Trtt on Oct 16, 2005 17:16:09 GMT 1
Kontakta förbundets Antidopingansvarige så kan han säkert förklara för dig hur det ligger till. Att FIFA och NFL inte har skrivt på kan bero på att de inte är beroende av stöd på samma sätt som andra sporter som tex Am-fotboll. Jag kan också tycka att det är ett jävla bök med detta, men så länge vi är beroende av pengar från RF måste vi sköta detta. Jag kan dock förstå att du tycer att det är jobbigare än andra då du inte hittar ut till länken för regler och föreskrifter och sedan vistelserapportering. Vi kan sålunda debattera detta in i absurdum men det leder inte till något. www.rf.se/t3.asp?p=90641
|
|
|
Post by Staffan J on Oct 16, 2005 22:19:03 GMT 1
Förändringar kommer inte av sig själv utan föregås av en åsikt, diskussion och ev. debatt med förslag osv.
Sen var jag ganska intresserad av att spekulera i vad påföljden blir från RF/WADA då bara ett lag (MM)lyckats "hoppa" på anmaning... det är inte en realistisk situation att flytta upp am. fotboll till en ännu mer kontrollerad sport (högre kontrollgrad) då det just är den här formen av sekundär kontroll som vi uppenbarligen inte lyckas leva upp till. Fler tester kan utföras men rapporteringen har jag svårt att tro kommer fungera inom en snar framtid.
Sen anser jag inte att vi debatterar "in absurdum"... bara ett lag har lyckats med sin rapportering... är det inte läge för att ta upp ämnet då?
Är det ett så bagatellartat problem som att hitta en länk så hade jag nog inte startat tråden... problemet är att lag samt spelare inte rapporterar som de ska... varför? Finns det någon lösning?
Trts tt jg r trtt s httr jg vklrn p mtt tngntbrd!
|
|
|
Post by Trttare on Oct 17, 2005 5:59:32 GMT 1
Prova att ange en vokal i namn fältet;->
|
|
|
Post by Eller on Oct 17, 2005 6:01:38 GMT 1
Kanske snarare åäö.
|
|