|
Post by Publik on Sept 6, 2005 9:57:51 GMT 1
|
|
|
Post by Publik on Sept 6, 2005 10:01:04 GMT 1
|
|
|
Post by spelare on Sept 6, 2005 10:44:24 GMT 1
det där är bullnuts visst larsson kan vara hård men han är fan lika hård mot alla...! det där om att han aldrig skulle vara arg på johan för att dom är bröder är sånt skitsnack han behandlar alla likadant. jag är en spelare som tycker väldigt bra om larsson och hans sätt att coatcha han kanske inte berömer ofta när man spelar som man ska men det är ju för att han förväntar sig de! och att han blir arg om man gör fel..... vem skulle inte bli de så mycket som man tränar och på den här nivån ska man inte göra samma fel om och om igen då är de bra att man blir arg!! jag gissar på att det är någon missnöjd spelare som inte fått någon spel tid för att han gör för många fel och genom det får skäll som har hittat på de där! och att gå ut o säga att de är lagets åsikt tycker jag är lågt! om man nu skulle gå ut o säga något sånt stå för de då och skriv under med ditt namn!!! nu tänker säkert ni men varför skriver inte du ditt namn som skriver de här då? jo de gör jag inte av den anledningen att jag vill inte låta fjäskig inför min coach jag vill inte att de ska bli några internt trubbel i laget!! för tro mig det är det INTE nu! vi har bra sammanhållning! och att larsson inte skulle göra ett bra jobb?ja tror att fotbolls sverige kan intyga att han gör de när man ändå nosade på guldet efter ett sådant manfall som man hade efter förra året! och de här med att han inte skulle lyssna när någon påpekar något är väll inte så konstigt för hur skulle ni andra coacher i sverige reagera om många av era spelare kom upp till er mitt i en drive och alla hade ett spel dom tyckte du skulle köra? tror inte andra coacher skulle uppskatta det! larsson lyssnar på vad andra har att säga men gärna inte på sidlinjen vilket jag förstår! JA han är krävande men ska inte en coach vara de? JA han är hetlevrad kanske lite mer än andra men han är bara inne i matchen vilket är bra han tappar ändå inte fokus och kan kalla bra spel i svåra situationer! till sist larsson är en bra coach och det vore tråkigt och ett bakslag för cc om han skulle avgå han gör mycket för klubben! och den nollan som skriver om lagets åsikt och så vidare om sånt som inte stämmer är de kanske din tur att lämna cc om du inte är nöjd! sånt här gör mig riktigt förbannad! larsson har gjort ett bra jobb THATS IT!!!!! peace out och guld till cc 2006
|
|
|
Post by Publik on Sept 6, 2005 11:16:49 GMT 1
Tydligen tycker du inte om herr Larsson så pass mycket så att du kan skriva ut ditt namn. peace out och silver åt carlstad i minst 10 år till.
|
|
|
Post by bob on Sept 6, 2005 12:28:15 GMT 1
Publik! Tack för att du sa det så slapp jag göra det.. Silver till CC!
|
|
|
Post by spelare on Sept 6, 2005 13:29:08 GMT 1
jo de gör jag men jag nämnde även skäl till att jag inte gjorde de! eller hur?! vill inte låta fjäskig och vill inte att de ska bli något tjafs i laget tyckte de va bra anledningar men om den här diskutionen fortsätter så ska jag med all säkerhet stå för vad jag tycker med mitt namn de lovar jag! tycker dock att de inte behövs göras till en större diskution än va det redan är! då folk kan vändas mot varandra onödigt med intriger tillhör inte sporten tycker jag ni håller nog med! guld 2006 cc va ni än säger ;D
|
|
|
Post by Pressen on Sept 7, 2005 8:33:07 GMT 1
Tragiskt är ordet. Den klubb som har mest medial uppvaktning av alla, låter besvikelsen pumpas ut för ortens läsare. Det här påminner mig om Uppsala 86ers. Det gick riktigt bra i början av 90-talet. Mycket publik, många sponsorer och lokaltidning skrev helsidor. Sen kom avundsjukan och skandalerna. På några år så raserades allt. Största anledningen var att folk inte kunde sköta det här internt, utan gick och glappade till pressen istället. Nu håller samma sak på att hända i Karlstad. Besvikna spelare gnäller på coachen i tidningen, sportchefen spyr galla och lämnar besviket laget. Det finns säkert en hel del sanning i alla uttalande, men det är inget som hela Sverige behöver veta om. Att vara profet i sin egen hemstad, är inte det enklaste. Det vet nog alla som coachat i sin egen stad. Att ha en trupp på 40-50 man, och ingen som gnäller på coachen är nog ytterst ovanligt. Som Sportchef hinner man nog bli less på både spelare och ledare många gånger om, och att man ens skulle få ett tack för sitt slit är en utopi. Men........får pressen reda på allt det här, så vet plötsligt alla i staden det och med dom alla företagare som lägger sina sponsorpengar på något annat i framtiden. Dementera allt nu, och skriv ihop en solskenshistoria innan allt är ett minne blott. Se det inte som den fjärde raka finalförlusten, utan som den bästa insatsen under året även om det inte riktigt räckte till. Solen lyser väl alltid över Karlstad?
Andreas Östlund
|
|
|
Post by Kingen on Sept 7, 2005 10:55:42 GMT 1
Jepp ta det internt istället för med tidningen. Fotbollen i Karlstad kommer till skada av detta. Vems felet är bryr jag mig personligen inte om. Antagligen behövs det någon form av förändring. Vilken? Det vet i faan. Karlstad lyckades bra iår och får spela i Europa nästa år. Se bara till att klubben/fotbollen inte drabbas......
|
|
|
Post by hmmm on Sept 7, 2005 12:45:33 GMT 1
Sant, ett lag som CC behövs i fotbollsverige
|
|
|
Post by Tomas Bodin on Sept 15, 2005 20:29:31 GMT 1
Chris Larsson... vem annars, han är nog den mest amerikanska svenska fotbolls coachen och det behöver vi!!! Vem har hört talas om en high school eller college coach som daltar?! och som inte skriker??
|
|
|
Post by kenrttan on Sept 16, 2005 7:53:16 GMT 1
Min High-School Head-Coach skrek inte, han hade istället en kedja, ungefär som ett hundhalsband, med en större ring på längst ut som han drog i hjälmen på alla spelare som gjorde fel.
Det sjöng till i huvudet så in i helvete. Problemet med denna coachingmetod var tyvärr att om han skulle fortsätta påtala något för spelarna efter att han givit dem en swing med kedjan, så hörde man inte ett skit.
Ibland missade han hjälmen, det var också lite problematiskt. Dessutom kunde han inte använda den de träningar då pressen var på plats.
/ Ökenråttan
Håll pressen utanför alla inre stridigheter och lös dem internt, vi Behöver ett Carlstad Crusaders i Sverige.
|
|
|
Post by Lilla jag on Sept 16, 2005 9:56:19 GMT 1
Tomas! Min erfarenhet är att spelare spelar bäst när de är trygga och mår bra. Att skrika negativa saker till spelare är enligt min mening helt förkastligt. Överhuvudtaget att försöka få fram ett budskap genom att skrika är lönslöst. Reaktionen från spelaren blir oftast en av dessa: Otrygghet = vågar inte ge 100% under spelet, rädd för att göra fel Ilska = tvärt om vad många tror verkar ilska negativt på motivationen Likgiltighet = motivation ner.
Att bara skrika utan att ha ett budskap, t.ex "Va f-n håller ni på med!" etc., är bara infantilt.
Jag har en amerikansk coach kollega som är head coach för ett college lag. Mycket duktig och framgångsrik. Han lärde mig något mycket värdefullt angånde positiv och negativ kritik: Förhållandet mellan dessa är 1 till 10. För varje negativ sak du säger till en spelare så måste du säga 10 positiva för att spelaren skall känna sig trygg och motiverad igen. Därmed så får man tänka sig för hur man ger kritik/feedback så att den skapar trygghet, motivation och önskat beteende på samma gång.
Christian Larsson gör rookie misstag som tränare genom att uppträda som han gör. Men jag är övertygad om att han lär sig med tiden.
|
|
|
Post by CSM101 on Sept 16, 2005 12:43:18 GMT 1
Coacher som skriker mer eller mindre hela tiden gör att man som spelare filtrerar bort oljudet och lyssnar dåligt eller inte alls. Coacher som talar i normal ton om än bestämt gör att man lyssnar och försöker lära. Så länge man i övrigt tror på och eller respekterar coachen.
Skrika kan dock vara effektivt, men då endast vid ett få tal väl utvalda tillfällen. Finns inget mer effektivt än en coach som cochar bestämt men utan att skrika 9 gånger av 10 för att sedan när det verkligen behövs ta i så han blir röd. Har sett det själv och har aldrig förr sett mer än 100 st fotbollsspelare och coacher stå så stilla och tysta av bävan inför headcoachens utbrott.
|
|
|
Post by T on Sept 18, 2005 21:10:52 GMT 1
vem har påstått att det ska vara negativ kretik man skriker? och vem har sagt att man ska fråga någon vad f-n han håller på med?
självklart ska kretiken vara visande och gärna i exempel! När jag spelade för chris och i usa så tycker jag att man oftast visste att coachen skulle skrika på en. Det var när man gjorde fel. Coacher i bra lag har höga krav. Spelarna har mycket ansvar.
Tycker dock om ditt argument om 1 för 10... det kan jag hålla med om!! Bra ide för oss som utvecklar och lär sig mer.
Tomas Bodin
|
|
|
Post by Farbror Barbro on Sept 21, 2005 6:58:23 GMT 1
Tomas Bodin! Vafan är kretik? Blandningen mellan kreatin och kritik? Skit detsamma, du behöver inte svara bara lära dig att stava.
Gällande coacher som skriker så ger det sällan önskad utdelning och är knappast försvarbart i längden men det är så många känsliga spelare där ute som inte kan ta minsta kritik utan att börja böla. Ibland så kan det behövas en riktig väckarklocka, när en spelare står och sover ute på planen. Kan man inte ta det när coachen skäller ut en, så bör man ägna sig att bara spela på Xboxen och inte i verkligheten. Spelar man som ett arsle så förtjänar man att höra det. Skillnaden med hur kidsen idag tar det i jämförelse med dom för 10 år sedan är skrämmande. Nää, farbror Barbro som head coach i Karlstad.
|
|