Post by Seban on May 25, 2005 12:00:33 GMT 1
På kollisionskurs
Superstjärnan Jay Reed i storbråk med Crusaders tränare
FOTO: ARKIV/HÅKAN STRANDMAN
Bråkstake? Problemen under lördagens match är bara det senaste i en rad händelser som infekterat Carlstad Crusaders relation med Jay Reed.
Carlstad Crusaders superstjärna Jay Reed, 27, hamnade i högljudd diskussion med tränaren Christian Larsson under helgens match mot Stockholm Mean Machines.
Nu är de på rejäl kollisionskurs.
- Chris verkar tro att jag är superman bara för att jag har betalt, säger Reed.
- Kan han inte anpassa sig får han åka hem så fort som möjligt, säger Christian Larsson.
2005-05-25
Problemen under lördagens match är bara det senaste i en rad händelser som infekterat Carlstad Crusaders relation med Jay Reed. Uppgifter till VF-sporten säger att Reed har uteblivit från träningar samt uppträtt lojt och oengagerat på flera pass, därtill har han haft vissa disciplinära problem och inte visat det ledarskap som klubben värvade honom för.<br> EFTER HELGENS INCIDENT får han offentligt skarp kritik av sin coach.
Först struntade Reed i fredagens samling och åkte till Stockholm två dagar före laget.
Sen hamnade han och Chris Larsson i en häftig dispyt under matchen mot Mean Machines.
- Ett sånt här beteende fungerar inte, han måste acceptera de regler vi har. Går inte det och kan han inte anpassa sig får han åka hem. Blir det ingen bättring får vi bryta kontraktet så fort som möjligt och titta efter en ersättare, säger Larsson som tänker ge Reed någon form av disciplinärt straff.
NÄR VF-SPORTEN KONFRONTERAR Jay Reed vill han först inte tala om bråket.
- Vill Chris prata får han göra det, jag är mer proffsig än så. Det jag reagerade på i matchen mot Stockholm var att han och flera andra spelare verkade rädda för Mean Machines. Chris började skrika och hålla på som han aldrig tidigare gjort, och spelarna sprang och gömde sig. Jag förstår inte vad de var så nervösa för.<br> Att Reed inte följer lagets direktiv samtidigt som han lyfter 15 000 kronor i månaden sticker i ögonen på många spelare.
- Folk i laget är besvikna på att han beter sig på det här sättet. Däremot har jag nog haft större tro på honom än de andra, till 90 procent har han varit bra och det har fungerat mellan oss. Men jag daltar inte med någon. Passar det inte får han åka, han kan inte fortsätta att skapa dålig stämning, säger Christian Larsson.
JAY REED SÄGER sig trivas bra i laget och inte ha några problem med sina medspelare. Han trivs också bra i Karlstad och vill gärna stanna.
- Jag har inte märkt att de andra i laget tycker illa om mig, och gör de det borde de komma och säga det rakt till mig. Att bete sig så här är bara barnsligt och det hör hemma i grundskolan. Coachen verkar tro att jag är någon superman bara för att jag har betalt för att spela - men jag föddes som Jay Reed och inte som Clark Kent. Jag är här för att spela och vilken position coachen än sätter mig på producerar jag. Passar det inte dem har jag annat att välja på.<br>
SOFIE GUSTAFSSON