|
Post by Heinz on Jan 30, 2005 10:43:30 GMT 1
I danska högsta ligan för amerikansk fotboll National ligan har man beslutat att spela 14 matcher på fredagkvällar i år.I 2 år har man provat att spela matchen Copenhagen Towers -Fredrikssund Oaks 2 bottenlagen i danska ligan som har blivit den näst högsta publiksiffran i Danmark(Finalen drog cirka 2500) cirka 600-700 har kommit för att se friday night football iden med att spela på fredagar är att inga andra A.F. lag spelar då och på så vis har man ett bra publik underlag bara i de som själva spelar A.F .På fredagar spelar inga andra elitlagsporter i Danmark,och på så vis hoppas man även TV skall bli intresserade av att sända matcherna. Givetvis kommer där kritik från spelarhåll om att man vid något tillfällen måste ta ledigt från arbete och skola på fredageftermiddag,för att spela bortamatch,men förbund svarar med att det borde inte vara något problem för någon att få ledigt om man meddelar sin arbetsgivare 3 -4 månader i förväg eller så får man ta en semesterdag.Domare är också positiva till iden. Min fråga kan det vara en ide för svenska Superserien att ta efter att spela några matcher där bortalaget har 30 mil eller mindre i alla fall på fredag kvällar i slutet av maj och i juni eller även vid andra tidpunkter om hemmalaget har belysning på arenan.
|
|
|
Post by Klirr on Jan 30, 2005 13:27:08 GMT 1
Skulle kanske fungera i div1... Men i SS är det ju feta avstånd... kan bli tufft å ta ledigt flera dagar från jobbet för många
|
|
|
Post by Jojo on Jan 30, 2005 15:01:54 GMT 1
Jag tycker att det låter som en riktigt bra ide för att öka intresset för sporten. Kan tänka mig att varje lag har en sådan match var per år och att det då satsas lite extra på den för att göra den jippobetonad. Och att då tex JR - SF, SMM - AJ, CC - Göteborg möts så att resorna hålls på en rimlig nivå. Längsta resan blir då för lagen i västra men 30 mil är ändå överkomligt. Personligen skulle jag gärna se ett Norrlandsderby i det fina juniljuset en fredagskväll.
|
|
|
Post by Asten on Jan 30, 2005 19:02:08 GMT 1
Vad är fel med any given Sunday?
Footboll är ju del av söndag
|
|
|
Post by Turbo on Jan 30, 2005 20:14:42 GMT 1
Därför att då drunknar det i det övriga sportutbudet.
|
|
|
Post by aaa on Jan 30, 2005 23:29:26 GMT 1
Skulle kanske fungera i div1... Men i SS är det ju feta avstånd... kan bli tufft å ta ledigt flera dagar från jobbet för många Långa avstånd? gissar att du inte ska spela i div2 norra i år om du tycker superserien har långt att åka (för umeå iaf)
|
|
|
Post by aengus on Feb 14, 2005 9:16:43 GMT 1
Ideèn är inte dålig tycker jag. men då får ju förbundet släppa in lag i SS för att det ska bli intressant, allt för att sporten ska bli stor i sverige.
|
|