|
Post by Cheesus on Jun 15, 2007 8:21:56 GMT 1
Jag anser att om man är ombedd att utreda något så bör man ju få rimlig ersättning för det... det ser jag inget fel i, en sak är idiell verksamhet (som att spela fotboll med lång resväg, ev styrelseuppdrag, träna ungdomslag etc. ) det finns mycket tid i det som inte blir betald, men det är för att det främst rör sina egna intressen och det som man brinner för mest...i jonas golans fall så tror jag att det är arlanda jets och inte SAFF/distrikts turneringar. För AJs räkning gör säker golan 20 timmar idiellt/veckan och det antar jag att han accepterar, det han får tillbaka istället är det som spelare och sporten kan ge tillbaka, känslor och glädje... När det gäller ett uppdrag att utreda något, speciellt något som inte rör AJ så ser jag det som något golan bör ta betalt för, jag hävdar inte att han ska fakturera SAFF 1300:-/timme konsultation utan bara rimlig ersättning. Familj, Jobb och annat har säkert fått sätta tid till. För övrigt så är det väl klubbarna som betalar ut lön till domarna så där tillkommer väl reseersättning också så nu behöver du inte ha med det i dina kalkylationer. ;D Snälla, nästa gång du skriver så låt inte så låt inte som en surkärring acceptera att folk kan ha olika åsikter och diskutera på en seriös nivå, och för övrigt, JA tid är pengar, i mitt fall ca 500:-/timmen välkommen! ;D Förstå vad härligt när den dagen kommer att vi kan betala folk 500 i timmen i vår sport. Glory Days! Det jag ville belysa var att vi inom vår sport inte har några större pengar. Liksom alla andra förbund utan feta sponsorkontrakt så är de pengar förbundet har till förfogande de pengar klubbarna betalar in till förbundet. Det tror jag du har koll på. Så om man nu vill att förbundet skall ha möjlighet att betala folk för de arbete dom gör så måste ju klubbarna pröjsa in mer pengar. Så enkel är tyvärr vår vardag. Till sist ett förtydligande: Mitt inlägg skall absolut inte ses som någon som helst kritik mot Coach Jonas Golan eller Arlanda Jets som förening. Coach Golan är en av vår sports bästa ungdomsledare och det är han i en klubb som är en av våra bästa ungdomsföreningar.
|
|
|
Post by Trkigt on Jun 15, 2007 8:22:40 GMT 1
Du ifrågasätter inte i positiv anda, du förstör.
OBS Skicka inget ersättningskrav till förbundet för detta inlägg.
|
|
|
Post by Cheesus on Jun 15, 2007 8:42:05 GMT 1
Du ifrågasätter inte i positiv anda, du förstör. OBS Skicka inget ersättningskrav till förbundet för detta inlägg. Och du kritiserar ju bevisligen inte heller i positiva ordalag. Men exakt vad är det jag förstör tycker du? Din bild av fotbollen? Din tro på att förbundet skall ordna allt? Din syn på att alltid förbundet skall servera dig på silverfat? Din uppfattning om att vi skulle ha en massa gömda pengar nånstans? Jag har full förståelse för Coach Golans besvikelse över att hans fantastiska prestation att sy ihop en turnering på några timmars jobbb går åt skogen. Och att det finns kommunikationsproblem att lösa mellan och inom förbundet/distrikten/klubbarna råder det inte heller några större tvivel om. Men det är inte det jag pratar om. Det jag ville säga med mina tidigare inlägg är att vi inte har några pengar att betala folk med. Det borde ALLA inom vår sport veta. Ochenda sättet att ändra på det är antingen att dra in ett fett sponsorskontrakt till förbundet eller att klubbarna betalar in bra mycket mer pengar, som dom i och för sig inte heller har. Att då börja snacka om att "klart vi ska pröjsa folk" är näst intill helt horribelt. Nu tänker jag inte säga nått mer om detta. Så alla som har lust att dissa på nu kan göra det i lugn och ro, utan att vara orolig för att få några svar. Ni vet ju att jag har rätt ändå. Lycka till i framtiden Coach Golan. Jag är imponerad av dig och ditt arbete i AJ.
|
|
|
Post by Coach Golan on Jun 15, 2007 8:47:30 GMT 1
Lycka till i framtiden Coach Golan. Jag är imponerad av dig och ditt arbete i AJ. Tackar Och kan vi släppa tråden om ersättning, det är klart kommunicerat från Tommy Wiking om detta. Det enda som jag tycker är intressant är svar på de frågor som jag ställde tidigare. Men tyvärr får jag kanske acceptera att svar inte är framskridande på dessa. Ha en bra helg. //Golan
|
|
|
Post by Trkigt on Jun 15, 2007 8:58:26 GMT 1
Du ifrågasätter inte i positiv anda, du förstör. OBS Skicka inget ersättningskrav till förbundet för detta inlägg. Detta var till Coach Golan, inte till dig. Ursäkta
|
|
|
Post by Coach Golan on Jun 15, 2007 9:09:24 GMT 1
På vilket sätt? Hur har jag förstört, jag har inte ställt in något eller bidragit till denna situation, snarare har jag försökt lösa den efter förfrågan från SAFF.
Om du tycker att jag förstör för att jag ifrågasätter så är det tråkigt att det uppfattas så av dig.
|
|
spelare i djursholm
Guest
|
Post by spelare i djursholm on Jun 15, 2007 9:20:05 GMT 1
Vill bara först kort konstatera att signaturen "spelare i djursholm"/jag och "trkigt" inte är samma person.
sen måste jag säga att jag tycker att att man ska betala folk för det arbete de gör och att klubbarna betalar redan stora summor till förbundet, sett det i en annan tråd ang. SS utveckling el. dyl.
frågan är hur pengarna används, kanske ändra förbundet/organisationen så den blir mer ekonomisk och vinstbenägen. OBS! har ej insyn i förbundet utan det är snarare ett konstruktivt förslag än kritik.
skulle ochså gärna vilja höra på vilket sätt jonas golan förstör? genom att gå ut öppet? det är väl bra med insyn om hur både beslut tas och kommunikationen mellan de olika förbunden går...inget att hyscha om.. eller?
|
|
|
Post by Trkigt on Jun 15, 2007 9:35:36 GMT 1
Jag har inte sagt att du har förstört, men du förstör långsiktigt för sporten genom att skapa en hetsjakt på de personer som försökt göra något bra som en DM-cup, men som av olika skäl inte lyckades nu i sommar.
Vill du hjälpa sporten så ring till de som varit drivande och fråga varför det inte blev rätt, och om du kan hjälpa till. Att ställa frågor som du gjort nedan riskerar att dessa personer inte vill göra nytta för sporten framöver. Alla kan göra fel. Vi förstör för sporten om vi får dessa personer att lämna oss.
Jag tycker vi skall försöka stötta dessa personer. De är nog tom olyckligare över utfallet än vad du är. Msaff avbokade nog inte av illvilja. I efterhand är det lätt att fråga: "är detta verkligen sant?" men skall vi jaga Msaff för detta?
Skall den/de som "misslyckats så kapitalt med kommunikationen" tvingas lämna sporten?
Att inte tro att Wiking m fl kommer se över rutinerna efter detta är sannolikt att misstro dem för mycket. Är man orolig att Wiking inte kommer göra, så tycker jag att det är bättre att du ringer honom istället för att skriva öppna brev för att hitta syndabockar. --------
Har har man misslyckats så kapitalt med kommunikationen, - vem är ansvarig för detta? - vilka följder kommer detta att medföra?
- Hur har man agerat/reagerat i MSAFF? - vem tog beslutet att avboka allt och med vilket mandat? - varför ställer man inte frågan "är detta verkligen sant?" och därmed får det bekräftat innan man avbokar allt
|
|
eva
Bänkvärmare
|
Post by eva on Jun 15, 2007 10:06:09 GMT 1
Jag måste säga att jag blir ganska förvånad över kritiken mot MSAFF som ställt in träningslägret kommande helg. Det kommer ett besked måndag morgon 11/6 från SAFF att Halmstadscupen är inställd. Eftersom folk faktiskt har annat i sina liv än fotboll (!)var det väl självklart att gå ut med den informationen genast för att ge alla inblandade spelare och coacher möjlighet att disponera om sin tid. I efterhand kan man ju tycka att om SAFF ansåg att det fanns en möjlighet att hitta andra alternativ skulle man väntat med att gå ut med det definitiva beskedet att turneringen var inställd! Det var ett väldigt tydligt besked att satstningen nu inriktades på att genomföra cupen i spetember. Alternativet att hitta annan plats för det ursprungliga datumet nämndes över huvud taget inte. Att det sen sen eftermiddag 11/6 kommer ett nytt besked från SAFF att man inte ska vidta åtgärder utan vänta ett par dagar - det är så dags! En annan gång kanske man inte ska vara så snabb att gå ut med information, man måste väl förutsätta att de som får mail tar informationen på allvar och agerar utifrån den. Vi tycker alla att det är jättetråkigt att det inte blev något träningsläger, och det hade väl varit fantastiskt att sen kunna åka till Märsta och ha cup! De alternativet borde kanske undersökts under måndagen innan distrikten fick besked om att cupen var inställd! Men det är kolossalt lätt att vara efterklok, kan möjligtvis fungera så att man tänker två gånger fortsättningsvis innan man ställer in evenemang. Men jag vill bestämt protestera mot kritiken av MSAFFs agerande, jag tycker det var en självklar följd av den information vi fick! Med hopp om en trevlig distriktscup så småningom! mvh Eva Sigvardsson Uppsala 86ers
|
|
|
Post by Coach Golan on Jun 15, 2007 10:11:32 GMT 1
"Jag har inte sagt att du har förstört, men du förstör långsiktigt för sporten genom att skapa en hetsjakt på de personer som försökt göra något bra som en DM-cup, men som av olika skäl inte lyckades nu i sommar."
Du sa klart och tydligt att jag förstör, läs ditt inlägg.
Om det blivit en hetsjakt har det definitivt inte om det blivit. Och avsikten med ett öppet brev är att föra informationen ut i det öppna, att alla ska få reda på vad som hänt och kunna bilda sig en uppfattning och ha en diskussion kring det.
Vad gäller något bra, så har jag klart påtalat till till berörda personer i SAFF att detta är det mest positiva initiativet de tagit på ett bra tag. Och att det är så otroligt tragiskt att det strular totalt just då.
"Vill du hjälpa sporten så ring till de som varit drivande och fråga varför det inte blev rätt, och om du kan hjälpa till. Att ställa frågor som du gjort nedan riskerar att dessa personer inte vill göra nytta för sporten framöver. Alla kan göra fel. Vi förstör för sporten om vi får dessa personer att lämna oss."
Jag har även pratat med de inblandade och framfört mina åsikter till dessa via telefon och vi har haft en dialog, delar av vilken inte kommer att bli offentliga. Angående att hjälpa till så har jag väl ändå redan försökt med detta...
Jag är övertygad att informationen om vad som verkligen skett inte hade kommit ut om denna diskussion inte skapats på ett öppet forum.
Om man efter att ha misslyckats med kommunikationen i detta fall inte kan ta lite kritik och frågor så sitter man på fel post, jag tror inte någon av dessa kommer att lämna sina uppdrag pga att denna historia diskuteras i ett öppet forum. Självklart är dessa personer mycket besvikna att cupen inte blir av (precis som jag, de andra 50 ledarna samt 250 spelarna och deras familjer som kanske planerat semester för detta) och visst kan alla göra fel, men man måste också kunna ta ansvar för sina handlingar, speciellt när det påverkar så många människor.
"Jag tycker vi skall försöka stötta dessa personer. De är nog tom olyckligare över utfallet än vad du är. Msaff avbokade nog inte av illvilja. I efterhand är det lätt att fråga: "är detta verkligen sant?" men skall vi jaga Msaff för detta?"
Jag tror inte att de gjorde det av illvilja, men de var otroligt snabba att avboka, så snabba att deras egna styrelseledamoter och klubbarna inte visste om det. Och att det sedan dagen eller 2 dagar efter inte kan planeras om känns faktiskt lite tamt. Om viljan finns så kan man flytta berg.
"Skall den/de som "misslyckats så kapitalt med kommunikationen" tvingas lämna sporten?"
Detta har jag inte sagt. Men man måste lära sig av detta och ansvar måste väl ändå tas på något vis. De personer som drivit detta är duktiga personer som är drivna för vår sport. Dock måste man se över hur man hanterar sina projekt och vem som är ansvarig för att korrekt information kommer ut i rätt tid.
"Att inte tro att Wiking m fl kommer se över rutinerna efter detta är sannolikt att misstro dem för mycket. Är man orolig att Wiking inte kommer göra, så tycker jag att det är bättre att du ringer honom istället för att skriva öppna brev för att hitta syndabockar."
Efter samtal med bla TW så vet jag att de kommer att se över detta. Att skriva ett öppet brev är ett verktyg i att sätta lite press på organisationen att se över dessa rutiner så att detta aldrig sker igen. Om ingen reagerar så finns ingen press att bli bättre.
För övrigt så hoppas jag att cupen blir av nu i höst och att alla som skulle delta nu i sommar har möjlighet att delta då så att det blir en fantastiskt tillställning. Jag hoppas även att man lärt sig en del om vad som krävs organisatoriskt att anordna en så stor cup som denna, speciellt vad gäller kommunikationen och följderna av att inte ha full koll på denna.
MVH Golan
|
|
|
Post by Coach Golan on Jun 15, 2007 10:18:11 GMT 1
Jag måste säga att jag blir ganska förvånad över kritiken mot MSAFF som ställt in träningslägret kommande helg. Det kommer ett besked måndag morgon 11/6 från SAFF att Halmstadscupen är inställd. Eftersom folk faktiskt har annat i sina liv än fotboll (!)var det väl självklart att gå ut med den informationen genast för att ge alla inblandade spelare och coacher möjlighet att disponera om sin tid. I efterhand kan man ju tycka att om SAFF ansåg att det fanns en möjlighet att hitta andra alternativ skulle man väntat med att gå ut med det definitiva beskedet att turneringen var inställd! Det var ett väldigt tydligt besked att satstningen nu inriktades på att genomföra cupen i spetember. Alternativet att hitta annan plats för det ursprungliga datumet nämndes över huvud taget inte. Att det sen sen eftermiddag 11/6 kommer ett nytt besked från SAFF att man inte ska vidta åtgärder utan vänta ett par dagar - det är så dags! En annan gång kanske man inte ska vara så snabb att gå ut med information, man måste väl förutsätta att de som får mail tar informationen på allvar och agerar utifrån den. Vi tycker alla att det är jättetråkigt att det inte blev något träningsläger, och det hade väl varit fantastiskt att sen kunna åka till Märsta och ha cup! De alternativet borde kanske undersökts under måndagen innan distrikten fick besked om att cupen var inställd! Men det är kolossalt lätt att vara efterklok, kan möjligtvis fungera så att man tänker två gånger fortsättningsvis innan man ställer in evenemang. Men jag vill bestämt protestera mot kritiken av MSAFFs agerande, jag tycker det var en självklar följd av den information vi fick! Med hopp om en trevlig distriktscup så småningom! mvh Eva Sigvardsson Uppsala 86ers Hej Eva, Grunden är som du säger att SAFF skickat ut felaktig och för tidig information. Att MSAFF agerat på denna är inget fel utan helt korrekt och förståeligt. Men när det gäller något så stort så kan man alltid dubbelkolla innan man avbokar. Men gjort är gjort... Känns bara lite konstigt att man inte kunde återta planerna när information kom så snart igen, samt att SAFF tydligen inte visst att man avbokat allt förens onsdagen... Hur som helst så är grundfelet informationen som gick ut för tidigt och dessutom var felaktig.
|
|
|
Post by bah on Jun 15, 2007 10:28:39 GMT 1
Kommunikationen inom SAFF har väl aldrig varit bra? så det är inget nytt....SAFF har en historia fylld med konstiga beslut... SAFF är en diktatur och det lär inte förändras Golan...lika bra att lägga ner
|
|
|
Post by Uiko on Jun 15, 2007 10:36:26 GMT 1
Jag tycker det är grymt bra av Golan att ta tag i det direkt och offentliggöra händelseförloppet eftersom det ändå handlar om ca 500pers (250spelare, 50ledare, 200 anhöriga) som själva inte kan påverka beslut utan får följa det de förtroendevalde bestämmer. Också eftersom de är just förtroendevalde så är det nästan deras skyldighet att i stora drag (inga detaljer) summera händelseförloppet och föra ut detta till den stora massan så snabbt som möjligt. Det är väl bättre att som Golan gör, diskutera sakerna här och få reda på rätt saker än att mörklägga allt. För vad händer med största sannolikhet om man väljer att mörklägga och endast går ut med beslutet; Jo, spekulationer om vem/vilkas fel det var. Människor vill av naturen hitta den felande länken och "åtgärda" den. Sen om det sker här på forumet eller i de enskilda klubbarna spelar ingen roll, får spekuleras och frågas kommer det göras ändå.
Och MSAFF handlade efter den information de fick, den felande länken är enligt mig kommunikationen inom SAFF. Sen innan vi attackerar varandra, kom ihåg ursprungskällan till problemet; Fjollbollen! Dessa, som jag förstått det, prioriterades framför oss trots att vi bestämt datum och bokat plan etc sedan innan och sen blir av med det. Och ja, sätt nu alla igång att säga att vi är en sketaliten sport osv. Men kort sagt: Vi måste börja ta för oss och ifrågasätta!
|
|
|
Post by club on Jun 15, 2007 10:52:31 GMT 1
Kommunikationen inom SAFF har väl aldrig varit bra? så det är inget nytt....SAFF har en historia fylld med konstiga beslut... SAFF är en diktatur och det lär inte förändras Golan...lika bra att lägga ner Som medlem får man det ledarskap man förtjänar, svårare än så är det inte. Suger medlemarna suger ledarna.
|
|
|
Post by Uppp on Jun 15, 2007 11:00:57 GMT 1
Sen innan vi attackerar varandra, kom ihåg ursprungskällan till problemet; Fjollbollen! Dessa, som jag förstått det, prioriterades framför oss trots att vi bestämt datum och bokat plan etc sedan innan och sen blir av med det. Och ja, sätt nu alla igång att säga att vi är en sketaliten sport osv. Men kort sagt: Vi måste börja ta för oss och ifrågasätta! Tyvärr verkar det inte räcka med Golans förklaring om vad som hänt, för att du ska förstå. Det var inte fjollbollen som gjorde att det sket sig med Halmstad, det var att regementet blev tvugna att ta emot andra besökare än oss. Läs igen vad Golan skrev så klarnar det nog. Detta vissar återigen på hur svårt det är att komunicera. SAFF som organisation kan säkert bli bättre, men är långtifrån de enda i samhället som har problem med detta.
|
|