|
Dukes
Jul 25, 2007 20:39:40 GMT 1
Post by Magnus on Jul 25, 2007 20:39:40 GMT 1
Preview Dukes 2007 Limhamn Griffins U-16
Dags igen för fotbollshögtid I form av Dukes. Detta året har vi placerats i en grupp med Arlanda Jets, Eskilstuna Sharks, Solna Chiefs och Uppsala 86ers. Ska bli riktigt kul då vi inte möter något av lagen under den reguljära säsongen. Vi vet inte särskilt mycket om något av lagen förutom att de nog alla kommer att bjuda på bra motstånd. Så vi kommer att fokusera på vårt eget spel och ha så roligt som möjligt under turneringen.
Vi saknar en del folk pga semestrar och några skador, 7 personer saknas men vi kommer ändå med en trupp på 25 man i och med ett par nytillskott. Ett par småskador men överlag i god hälsa. I och med längden på turneringen hoppas vi att sommarens conditioning har gett tillräckliga resultat. Vi har haft en bra träningsperiod upp till turneringen och alla är riktigt sugna på att spela. Förra året blev vi ju fyra efter en tuff seminfinal förlust mot just Arlanda så grabbarna är rejält revanschsugna.
I och med att det är relativt korta matcher gäller det för defense att inte släppa till några stora spel. Det djupa passförsvaret blir viktigt. Men för den skull kommer vi att inte spela försiktigt utan blitza friskt för att kunna skapa de avgörande turnovers vi vill ha. Det gäller ju som sagt att ha kul. Offensivt har vi en relativt balanserad attack där springspelen används för att sätta upp passen. Med 2 qbs med bra armar så är det en viktig del av anfallet. Samtidigt tror jag special teams kan bli avgörande. Med korta matcher blir field position än mer viktigt och det gäller att hamna på rätt sida av den ekvationen.
Det lär bli en hel del tuffa matcher och det gäller att vara på hugget direkt men kan vi bara spela vårt spel så känns det som det kommer att gå riktigt bra.
/Coach Magnus Ahrholt Limhamn Griffins
|
|
|
Dukes
Jul 25, 2007 20:57:17 GMT 1
Post by wwehd on Jul 25, 2007 20:57:17 GMT 1
"Vi är i nuläget 18st domare men det skulle inte skada med några till" Rent ut sagt: Hur i h*lvete får du det till att det råder en STOR domarbrist? Snälla, gå tillbaka till förskolan så att du lär dig läsa.. 18 domare och tre U16/U19 samt två PopWarner-matcher samtidigt. Det betyder sammanlagt FEM matcher samtidigt. På 18 domare. Om man kör fyramanna-domarlag i U16/U19 och tredomarlag i PopWarner får man summan 18. Det betyder att domarna inte får vila en enda gång överhuvudtaget. På en hel helg. Från 0800 till 2030. Kul att spela med dödströtta, stenslitna domare. Framförallt när finalerna skall spelas på söndag. Lovar du att ingen kommer klaga på ett enda konstigt call? Dessutom vet vi av erfarenhet att fyra domare på U16 och U19 inte är tillräckligt. Ska man då köra femmanna-domarlag på U16/U19 finns det TRE domare kvar till TVÅ PopWarner-matcher. Lycka till! Rent ut sagt: Hur i h*lvete du kan få det till att INTE vara domarbrist? Snälla, gå tillbaka till förskolan så att du lär dig räkna din tomte.
|
|
|
Dukes
Jul 25, 2007 21:33:04 GMT 1
Post by SNELLA on Jul 25, 2007 21:33:04 GMT 1
12:00 - 13:30 Lunch, eller gäller detta inte domare?
Dessutom är det 2 hela dagar bara.. 13h matchtid totalt på denna turnering.. Skulle domarna bli utslitna av detta så undrar man om dom lever på sosse-bidrag då det blir som en vanlig arbetsdag.
Så lär dig utläsa schema ditt spån.
|
|
|
Dukes
Jul 25, 2007 21:44:16 GMT 1
Post by sebbe on Jul 25, 2007 21:44:16 GMT 1
Ok nu tycker jag att vi är lite trevliga.. Alla har fel någon gång.
Hur långa är matcherna?
Ja, då svarar jag på mitt eget inlägg ifall det finns andra som inte vet det. "Matchtiden för juniorlagen är två quarters (2 x 10 min), med 5 minuters halvlek. Varje lag har två timeouts per halvlek. I pee weefotbollen/U-13, är det 9-mannalag, som spelar 2 x 12 minuter, de 10 första minuterna rullande tid, och därefter 2 minuters varning, och sedan stopptid. Halvlek 5 minuter. Här har varje lag fyra timeouts per match. "
|
|
|
Dukes
Jul 26, 2007 13:55:22 GMT 1
Post by Dukes domare on Jul 26, 2007 13:55:22 GMT 1
Ok, SNELLA har gjort bort sig själv. Det står helt klart.
Var med förra året och dömde från början till slut ocg det blev sammanlagt 12 U16/19 matcher vilket motsvarar 6 st vanliga seriematcher.
Nu kan man alltid argumentera om hur jobbigt det är att vara domare och det finns alltid sådana som SNELLA som tror sig veta att det är busenkelt. Ni står ju bara och tittar och kastar sen lite boll mellan spelen! Var och en får givetvis bilda sig sin egen uppfattning.
Det finns de som säger att man inte ska spela två matcher samma dag, ja inte ens samma helg. För en domare gäller i princip samma sak, i alla fall att inte döma mer en en match samma dag.
Det har först och främst inte med den fysiska tröttheten att göra även om man blir seg i andra matchen. Det är den mentala biten att kunna hålla sin koncentration uppe hela tiden.
Men i Dukes blir även den fysiksa tröttheten avgörande. Som spelare spelare har du många gånger bättre kondition än som domare, men du har också pauserna mellan spelen och på sidlinjen att ta igen dig. Som domare har du fullt upp mellan spelen och till och med när lagen tar TO är det inte bara för domaren att ta det lungt.
Ja, domarna har också lunch och precis som alla andra skall de hämta sin mat, hitta ett ställe att äta på och samtidigt koordinera sig inför eftermiddagens matcher.
Det är tur att det endats finns ett fåtal rötägg som SNELLA som för det första inte kan står för sina påhopp och sen inte inser att han har fel utan dessutom i nästa inlägg smädar alla domare med att de skulle vara andra klassens medborgare utan jobb osv.
Hade det bara varit SNELLAs som jag skulle dömt i helgen hade jag haft god lust att helt enkelt stanna hemma. Då kunde ju SNELLA hoppat in och dömt själv eller letat upp någon annan domare som vill bidra för att du skulle få spelat din match. Som tur är är de allra flesta spelarna och ledare i Dukes fullt medveten om situationen och jag är säker att de också hade gett sitt fulla stöd till domarna under rådande omständigheter.
Så, SNELLA, om du inte har vet att be Dukes domare om ursäkt, stanna i så fall själv hemma och kryp in i den grotta som du normalt tillbringar din tid i och fundera över framtiden. Och låt de som vill bidra till och göra Dukes till en bra turnering för alla, inkl domarna, få göra det utan ditt sällskap.
|
|
|
Dukes
Jul 26, 2007 14:45:53 GMT 1
Post by SNELLA on Jul 26, 2007 14:45:53 GMT 1
Vem har sagt att man är andra klassens medborgare bara för att man lever på sosse-bidrag? Inte jag iaf.. Tyvär säger det mer om dina åsikter om de som har sosse-bidrag.
Jag är domare och vet att det kan vara jobbigt, men att någon sa att det skulle vara stor domarbrist reta jag mig på för det anser jag inte att det. Inte sagt att det skulle skada med ett par fler..
Vi har olika åsikter, ingen av oss kmr ändra dessa genom den andres argument så vi lägger ner nu tycker jag. Koncentrerar oss på vad i kärnan, tråden handlar om.
|
|
|
Dukes
Jul 26, 2007 15:38:28 GMT 1
Post by wwehd on Jul 26, 2007 15:38:28 GMT 1
Håller med "SNELLA" om att vi inte kommer ändra på oss på grund av våra argument.
Men hur du kan påstå att det INTE råder domarbrist till Dukes när ingen av matcherna kommer kunna dömas av kompletta domarlag förstår jag dock inte.
I och med det är denna diskussionen över för min del.
Jag önskar spelare, domare, coacher och funktionärer en ytterst trevlig helg i Skövde. Lycka till!
|
|
|
Dukes
Jul 30, 2007 10:16:36 GMT 1
Post by Publik i Dukes on Jul 30, 2007 10:16:36 GMT 1
Håller med "SNELLA" om att vi inte kommer ändra på oss på grund av våra argument. Men hur du kan påstå att det INTE råder domarbrist till Dukes när ingen av matcherna kommer kunna dömas av kompletta domarlag förstår jag dock inte. I och med det är denna diskussionen över för min del. Jag önskar spelare, domare, coacher och funktionärer en ytterst trevlig helg i Skövde. Lycka till! Måste ge beröm till dessa domare som gjorde att denna helg klarades av. Det regnade det blåste dom var hela tiden på planen och dömde. Det var tuffa matcher och ingen vila. Det var ytters få matcher som hade 5 domare. Den som tror att dessa domare har haft ett lätt arbete kan ställa sig och döma 2 riktiga seriematcher på 1 dag får du se sen hur du mår. Och det är inte bara det fysiska delen du ska klara den psykiska också. Så lycka till du Snella
|
|
|
Dukes
Jul 30, 2007 10:26:17 GMT 1
Post by Coach Olofsson on Jul 30, 2007 10:26:17 GMT 1
Måste hålla med. vi hade bra domare som slet som aldrig förr även fast det var kallt och blött. vi som bara var spelare och tränare fick ju gå in ibland och vila i omklädningsrummet i alla fall. ni gjorde en kämpainsatts och jag tackar er för det.
Hoppas att alla som var där såg hur hårt dessa domare kämpade och förstår att det är jobbigt att dömma också, det är inte bara att rulla runt i sina randiga kläder på planen och softa utan det krävs en hel del av dem som dömmer.
|
|
|
Dukes
Jul 30, 2007 11:47:26 GMT 1
Post by Raider on Jul 30, 2007 11:47:26 GMT 1
MVP till alla domare!
|
|
|
Dukes
Jul 30, 2007 12:02:28 GMT 1
Post by va on Jul 30, 2007 12:02:28 GMT 1
kom igen nu, domarnivån i dukes var som vanligt skrämmande låg med några få undantag!
|
|
|
Dukes
Jul 30, 2007 13:17:22 GMT 1
Post by koreanhap on Jul 30, 2007 13:17:22 GMT 1
Som ansvarig för domarna på dukes tacker jag och bugar för allas vår räkning.
Vi domare vill framföra ett stort tack till alla spelare och ledare som var fantastiska denna helg. Sällan har vi upplevt sådan god stämning på fotbollsplanerna. Det har varit härligt att se hur spelare hjälpt sina motståndare upp ur högar, berömt motståndare för bra insatser och frågat hur det gått efter hårda smällar. Allt detta har bidragit till bra stämmning och en fantastisk fotbollshelg!
Ser redan fram emot nästa år! //Per Haakon
|
|
|
Dukes
Jul 30, 2007 14:11:37 GMT 1
Post by wesley86ers on Jul 30, 2007 14:11:37 GMT 1
kom igen nu, domarnivån i dukes var som vanligt skrämmande låg med några få undantag! vad snackar du om? det var skrämmande högt jämfört med andra år :S jag tyckte det gick väldigt bra, man ska inte gå utför något du kanske tyckte var ett orättvist call, det ÄR domarna som bestämmer.
|
|