|
Post by High school on May 27, 2007 15:09:55 GMT 1
Har tänkt på att åka till High school ett tag nu, men i vilken ålder är det bäst att åka dit och hur gör dom flesta när dom ska åka dit tar dom kontakt med något high school eller åker dom på sån här utbyttes resa? Är tacksam för all information
|
|
|
Post by Tompa 31 on May 27, 2007 15:37:30 GMT 1
Har tänkt på att åka till High school ett tag nu, men i vilken ålder är det bäst att åka dit och hur gör dom flesta när dom ska åka dit tar dom kontakt med något high school eller åker dom på sån här utbyttes resa? Är tacksam för all information har lite att göra med ditt mål med att åka över... själv åkte jag dit och spela när jag va 16 år, vilket gjorde de mycket svårt att slå sig in i Varsity laget på en startande position, men de går... de jag vann på att åka så tidigt var ju de att jag som väldigt ung lärde mig mycket och växte en hel del både mentalt och fysiskt. ...men vill du dit och se bra ut så åk när du e/ska fylla 18, så du e "senior"... så de handlar bara om vad du vill få ut av de...
|
|
|
Post by High school on May 27, 2007 15:41:56 GMT 1
Hur bodde du när du var där föresten? Funderar på att åka dit när jag är 16 men vill isåfall stanna och gå ut High school. Vilket är bästa sättet att förbereda sig på för att åka till High school?
|
|
|
Post by rotary on May 27, 2007 15:50:43 GMT 1
jag åkte med rotary.. var 17 fyllde 18 på våren.. va lite skumt för jag var både junior och sen senior.. vet inte hur dom lyckades.. brorsan i värdfamiljen tyckte jag skulle lista mig som junior så jag kunde spela med JV.. sen ändrade skolan mig till senior så jag fick vara med på examen..
rent footballs mässigt skulle jag rekomendera att åka jan-dec.. träffa coachen tidigt gymma med laget hela våren visa framfötterna och sen kriga som fan på two-a-days för att ta en plats i laget..
kan helt klart rekommendera rotary som organisation att åka med, man hamnar hos vettiga värdfamiljer som faktiskt tar hand om en bra.. plus att rotary ordnar mkt annat roligt när man är där..
|
|
en annan som vill ver
Guest
|
Post by en annan som vill ver on May 27, 2007 15:57:55 GMT 1
Om man åker dit som senior direkt, alltså direkt efter sommarlovet, finns det chans att slå sig in i laget fortfarande förutsatt att man är tillräckligt bra?
|
|
|
Post by High school on May 27, 2007 15:59:13 GMT 1
Funderar på att åka efter jag gått ut Nian, är 92a men vilken ålders klass är det i US?
|
|
|
Post by Tompa 31 on May 28, 2007 6:59:39 GMT 1
själva high school klasserna består av 4 st men ålderna är inte riktigt spikade... de handlar mer om när på året du är född, däför många highschool seniors kan vara 17 eller 18, tyckte de va lite skumt men de e rätt mycket skumt i staterna så efter ett tag blir man inte förvånad längre...
men åker man dit TIDIGT på sommaren kan du slå dig in truppen så länge din fysik var bra innan du lämnar sverige...
sen finns de ju både varsity och junior varsity, då varsity e typ skolans "A-lag" och de andra e för de yngre spelarna, e du då junior får du spela JV, men där jag gick så va de lite som att spela på dispans för äldre i sverige (dvs inte så "coolt")... innan jag kom dit var jag instäld på att spela JV men när jag kom dit fick jag själv välja om jag ville vara sophmore eller junior så tänkte jag fan bättre och vara junior så de blev ju varsity laget ...
fast som alla vet måste man inte ha en rå fysik för att kunna spela, de viktiga är hur tuff inställning man har och de e de viktigaste när du väl kommer dit... fysiken e dock mycket viktig...
|
|
|
Post by Uiko on May 28, 2007 9:50:05 GMT 1
Angående företaget/eller vad det är... Har någon deras hemsida?
Sen har jag en fråga till Tompa 31, hur blev det med avgångsbetyg från gymnasiet? Får/fick du det fast du är borta i staterna i ett år?
|
|
|
Post by Uiko on May 28, 2007 9:50:53 GMT 1
Rotary dvs
|
|
|
Post by Sklle on May 28, 2007 11:08:14 GMT 1
Rotary är inte ett företag utan en förening. Hemsida finns iaf. www.rotary.se/Rent generellt sett så brukar ett år i USA innebära att du får gå ett år till sverige. Så om du tex åker efter första året på gymnasiet så väntar andrq året när du kommer hem. Sen kan det hända att du kan tenta av vissa kurser när du kommer hem, tex engelska. Jag kunde själv tenta av matte c och delar av matte d samt Kemi A och delar av fysiken då jag läste den i USA på en likvärdig nivå. Det handlar mycket om vilka ämnen du läser där och vilket program du läser i sverige. Prata med din studievägledare/studierektor innan du åker. Sen fotbollsmässigt, har du spelat ett par år och är normalstor för din ålder så satsa på Varsity, det är där det är mest drag, bäst coacher och störst chans till utveckling. Se till att komma dit i bra form. Att vara tokstark i gymmet är inte det viktigaste men att orka springa är ett stort pluss. Är du skillspelare framförallt för får du inte speltid någon annanstans så är alltid special teams en möjlighet.
|
|
|
Post by highschool on May 28, 2007 15:06:25 GMT 1
jag var sugen på att åka och kontaktade ett par företag och så, fick på så sätt också reda på att utbytesstudenter inte fick spela football på alla skolor, och det var inte ens säkert man kom till en skola med ett football program.. tommy #31 hur gick du till väga och vilket företag åkte du med och så.. tack ;D
|
|
|
Post by hurtigh on May 29, 2007 22:25:18 GMT 1
Asså hur mkt kostar d att spela på highschool 1 år?, Typ
|
|
|
Post by Pris on May 29, 2007 22:37:22 GMT 1
Kan ju kosta allt möjligt men lär ju ligga på runt 44 000kr plus fick pengar per månad
|
|
|
Post by Mississippi boy on May 29, 2007 23:47:49 GMT 1
Jag skulle absolut rekomendera att åka efter ettan, då är du lika gammal som seniors på skolan, förutom ett fåtal som kan ha gått om. Jag kom väldigt sent till min skola, de hade tränat sen i juli och jag kom dit den 16 augusti. Min skola var ganska liten så alla fick vara med i både JV och varisty. För mig var det absolut inga som helst problem att spela fotboll där borta. Efter andra veckan starta jag. Jag åkte dock med EF riktigt skit företag, men jag hamnade dock i en riktigt bra familj. Mitt tips är att inte förvänta sig alldeles för mycket. Men hade jag fått välja om så hade jag valt YFU och åkt till det norra delarna. Många vill åka till californien men är ofta fullt långt i förtid. Håll er borta från södern många saker som vi i sverige ser som självklara ser dom som rena döds synden. Jag fick många gånger höra att jag var kommunist och att jag skulle brinna i helvetet, allt detta för att jag tyckte abort var okej. Men å andra sidan så är dom mycket vänliga och givmilda. Men vissa ställen passar andra bättre. Men håll er borta från de större företagen. Har t.ex. bara hört gott om explorica och YFU. Mitt sista tips är att har du lite talang i fotboll och det är en anledning att du åker, så gymma som fan innan du åker och drick inte öl
|
|
|
Post by Mattias on May 30, 2007 1:52:16 GMT 1
Några tips (varav vissa redan varit uppe, men de tål att upprepas):
1. Åk med Rotary (eller någon annan FÖRENING som rekommenderas här), inte med EF eller STS. I min mening är de bara ute efter att tjäna pengar och det är stor risk att du inte kommer få en skola och familj förrän i slutet av augusti vilket gör att du missar helt försäsongen och gör det mycket svårare att ta sig in i laget och att du missar väldigt bra utvecklingsmöjligheter.
2. Du anger varför du vill till USA när du söker så säg att du främst är intressarad av footboll så kommer du hamna på en skola som har football och tillåter utbytesstudenter att spela.
3. Räkna inte med att kunna tillgodagöra året i USA eller få amerikansk examen utan se det som ett stuedieuppehåll. Jag har inte hört om nån som har lyckats med det (även om det självklart går på någon sätt, det gör det alltid). 4. Jag åkte efter 1:an och tyckte det var bra, men det är nog olika i fall till fall.
5. Håll igång konditionsträningen ordentligt innan du åker, det är det enda stället (om du inte vill bli kicker) du som europé har en fördel jämtemot amerikanarna. Så du har en stor möjlighet att visa framfötterna om du i slutet av träningarna (särskilt under försäsongen) är piggare än de flesta/alla andra.
Lycka till!
|
|