|
Post by TNT on Jun 24, 2005 5:40:34 GMT 1
Vad händer, varför så tyst??? Har alla glömt att det är SM-final om 1 vecka??!!
Predators, har ni ens en hemsida? Har inte sett ett livstecken från er på forumet någonsinn!
Chiefs lär väl komma med preview etc snart??
Vad tror ni om matchen? Finns det ingen Göteborgare som kan berätta nått om matchen mot Predators? Jag tycker inte det låter så imponerande att vinna med 18-6 mot ett lag som spelat 9-manna hela året och som bara hade 13 spelare....... Ursäkter? Hade ni folk borta?
Tittar man på stats ser man att Chiefs spelat 6, vunnit alla och har en snittmålskillnad på 44-12. Minsta segern var 20-12.
Predators har spelat 9 matcher, snittscore 42-8 och har förlorat en match. Minsta segermarginal var 18-6 i semin.
Hoppas det kommer fram mer om lagen och matchen innan det smäller i Kristianstad!
Själv tror jag Chiefs är det bättre laget som spelat i en tuffare serie, men har en nackdel i att ha lång bortamatch mitt i sommaren! Får dom med sig hela laget?? Kanske saknar även Predators nån spelare?
Det blir nog ganska jämnt, men Chiefs vinner till slut 38-20.
|
|
|
Post by aengus on Jun 24, 2005 9:28:33 GMT 1
låter bra. jag tror benhårt på Solna, predators kan sin option o det lär inte räcka mot solna. solna vinner komfortabelt med 32 -12
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jun 27, 2005 5:53:17 GMT 1
Solna @ Kristianstad, SM-Final
På lördag spelar Solna Chiefs U16 föreningens första SM-final sedan seniorernas guldår 1995.
Efter en säsong med 3-0 i grundspelet, 2-0 i STAFF-slutspelet och vinst i SM-semifinalen mot Uppsala är Chiefs framme vid målet: SM-Final! Det känns stort och fantastiskt att ha klarat av att ta sig hela vägen hit, men vi är inte nöjda om vi inte får med oss bucklan hem till Stockholm! FÖRRA MATCHEN Vinnarna av MSAFF-serien, Uppsala Maddogs, stod för motståndet i semifinalen. De bjöd inledningsvis hårt motstånd och visade att dom var värdiga vinnare av sin serie. Tack och lov kunde Chiefs-maskineriet inte stoppas denna dag och vi vann till slut komfortabelt, 46-14.
Negativt var än en gång kickoff coverage, samt att vi hade 3 turnovers på offense – årets sämsta insats i den fasen av spelet. Positivt var att vi än en gång kunde producera många stora spel på båda sidor om bollen och att vi kunde hålla hög klass trots att WR Simon Almgren, DT Björn Lindblom och LB Emil Löwnander (samtliga viktiga nyckelspelare) saknades.
CHIEFS Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att komma taggade och väl förberedda till Kristianstad på lördag. Veckan ser ut såhär: Tisdag: Träning med full utrustning, fokus på vårt offense. Onsdag: Teori + Film Torsdag: Träning med ”uppers”, fokus på vårt defense. Fredag: Walk-through innan avfärd mot Kristianstad.
Vårt mål är att komma i toppform fysiskt och psykiskt till på lördag. KRISTIANSTAD Predators är ett lag vi vet väldigt lite om. De knapphändiga rapporter vi fått talar om ett lag som är mycket väldrillat och välorganiserat. Knappast överraskande när man vet att Tyson Guillen står på sidlinjen som HC…
Spelmässigt verkar dom förlita sig mer på snabbhet och teknik än storlek och styrka. 43 defense och ett option-offense är det vi räknar med att möta scheme-mässigt.
Laget har spelat 6 matcher i grundserien och vann sin serie med ett 5-1 record, i SSAFF-slutspelet slog man både Carlshamn och Ystad övertygande och i SM-semifinalen blev det seger borta mot Göteborg. Predators totala målskillnad är imponerande 376-72, vilket tydligt visar vilket kompetent lag vi kommer att möta på lördag! MATCHEN Detta är nyckelfaktorerna, som jag ser det, i veckans matchups:
Chiefs Offense vs. Predators Defense Om vi gör vårt jobb utan slarv och koncentrationsmisstag vet vi att vi är väldigt svårstoppade. I en final måste man höja sin nivå ett snäpp jämfört med tidigare under året, klarar vi det är mycket vunnet. Dessutom hoppas jag att OL spelar lika bra som senast mot Uppsala, protection var mycket bra och vi var bättre än tidigare på att komma downfield på runs och screens.
Chiefs Defense vs. Predators Offense Här gäller det att vi fortsätter bli bättre och bättre på att spela aggressivt utan att tappa bort våra assignments. Stundtals var det 11 man som flög till bollen och gang-tacklade mot Uppsala, vi måste visa samma hunger mot Predators! Samtidigt kommer disciplin vara än viktigare denna match, då vi möter option och en hel del playaction. Vi måste göra QB’s jobb svårt genom att tvinga honom att fatta olika beslut på option, samt vara smarta nog att stanna hemma när det kommer en playaction.
Special Teams Vi har varit bra i alla faser av special teams i år – förutom kickoff coverage. Detta är något som vi kommer att jobba hårt på att förbättra inför finalen. Vi vet att vi inte har råd att bjuda på bra fieldposition mot ett så bra lag som Predators och kommer nog att toppa upp coverage team en del för att vara säkra på ett tidigt stopp. Våra egna returns har sett bra ut och coach Olsson kommer säkert att plocka fram någon specialare till denna final….
SPELARSITUATIONEN Denna final spelas ju mitt i sommarlovet, vilket inte känns så jättebra tajming-mässigt, men jag tror och hoppas att större delen av truppen finns tillgänglig. Förra veckan saknade vi ett par spelare som var bortresta, samt skadade Simon Almgren och sjuke Benjy Behre. Vi dressade 19 man mot Uppsala och jag hoppas på minst 22 mot Kristianstad. Den enda som är definitivt ute är DB Mattias Glöckler.
Jag hoppas på stålande sol och mycket publik på årets första SM-final i amerikansk fotboll! MVH// Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by finnpajsarn on Jun 27, 2005 8:39:36 GMT 1
Det är 10år sedan solnas U-16 varit i SM-final. Önskar att det inte ska snöa bara.
Lycka till!
edit: den finalen spelades mot Kristianstad C4
|
|
|
Post by 10ar on Jun 27, 2005 20:59:13 GMT 1
lycka till Solna, inga 0-66 den här gången hoppas jag...
/veteran
|
|
|
Post by hmmmmm on Jun 29, 2005 17:23:04 GMT 1
Hittade iaf en hemsida: www.predators.seVerkar som dom kommer till spel i finalen iaf ;D Vore faktiskt kul om Predators kunde skriva en preview inför finalen, det är väl inte för mycket begärt när det är så många som faktiskt bryr sig om en U16 final! Jag tror det kan bli en väldigt bra final mellan två lag som dominerat sin landsända i år. Predators har inte släppt in mer än 16 poäng i nån match, Chiefs gör mycket poäng nästan alltid. Something´s got to give... Tror det blir jämnt, kanske avgör hemmaplan?
|
|
|
Post by hmmmmm igen on Jun 30, 2005 15:13:38 GMT 1
Hittade en artiken i NST...
På lördag smäller det! I dubbel bemärkelse. Kristianstad Predators spelar USM-final i amerikansk fotboll och en av killarna som kommer att stångas allra mest är sextonårige William Håkansson från Stoby utanför Hässleholm.
Hur laddar du inför SM-finalen? – Det är bara att ta det lugnt och träna lite. Så äter jag bananer, det förebygger sträckningar. Och dricker mycket vatten. Har ni mött Solna Chiefs tidigare? – Det har vi inte gjort. Dom har en bra QB (quarterback), duktiga recievers och bra springspel, men vi ska nog ta dom. Hur länge har du spelat amerikansk fotboll? – I ett år. Ifjol vann vi inte en match. Men så spelade vi en cup i vintras som vi vann. Och i år har det gått fantastiskt bra.
Hyllar tränaren Varför blev det amerikansk fotboll för dig? – Därför att det är en lagsport där alla passar in. Det spelar ingen roll om man är överviktig eller spinkig, alla kan vara med. – Och vår tränare Tyson Guillen är världens bäste. Han är gudomlig! Om man är sjuk ringer han och frågar hur man mår och så gillar han att arbeta med barn, så det är perfekt. Han är hård men rättvis. Jag blev paff, första gången jag hade tränat frågade han om jag ville spela match. Det är bra för då ser man direkt om sporten passar en.
Har spelat i HIF Vilka andra sporter har du provat på? – Jag har spelat fotboll i IFK Hässleholm, jag var målvakt. Sen började jag i HIF och jag har även spelat handboll. Kan du förklara tjusningen med sporten för dom som har svårt att vänja sig vid de ständiga avbrotten? – Om man kommer och tittar så lär man sig. Men det som är bra är att alla är vänner med alla. Vi vill bara ha schysta spelare. Många säger att det är en svår sport och att alla skadas, men jag har bara varit med om en svår skada.
Fullt upp hela tiden Får man inte göra väldigt lite i förhållande till hur länge en match varar? – Det är fullt upp hela tiden. Vi har nog elva olika spel som man måste kunna. Man provar lite i början och ser man att motståndarna är svaga när vi kör springspel då kör vi mer av det. Vad har du för uppgift som kicker och guard? – Som guard ska jag skydda QB:n och försöka hålla killen mitt framför mig. Guard är en av de enklaste positionerna. Om man är stark och snabb är det en fördel.
Bra snitt som kicker – Som kicker ska jag sätta bollen i fieldgoal. Jag har väl gjort ungefär femton, jag har inte räknat men det är nåt sånt. Jag har ett bättre snitt än seniorerna i C4 men jag har inte hittat riktigt rätt än. Man är inte fullärd kicker när man är sexton. Hur mycket tränar du på dina olika uppgifter? – Guard är viktigare. Att kicka är bara sex procent av allt och det tränar jag bara före eller efter träningarna.
Tror på sitt lag Hur känns det att stå öga mot öga med motståndaren och veta att snart smäller det? – Då tänker man ingenting. Det är lite psykiskt, man tittar på varandra, och på bollen och på varandra igen. Sen är det bara att köra över dom. Vad talar för Kristianstad Predators på lördag? – Vi har fördelen med kickern… Allt! Att vi håller samman och att alla litar och tror på varandra. Text: Marika Höghäll Johnsson Foto: Mats Wilhelmsson
|
|
|
Post by info on Jul 2, 2005 19:45:08 GMT 1
[shadow=red,left,300] SM-GULD SOLNA!!! [/shadow]
|
|
Leo Billgren ej inloggad
Guest
|
Post by Leo Billgren ej inloggad on Jul 3, 2005 0:42:38 GMT 1
Chiefs vann idag sitt första SM-guld i U16 efter att ha besegrat Kristianstad med 38-12 (12-6 i halvtid).
Matchrapport kommer senare, men jag vill redan nu passa på att tacka Predators för ett suveränt arrangemang av finalen och för en jäkligt bra match.
Om matchen kortfattat kan man säga att Predators började matchen mycket bra och vi hade lite tur som ledde i halvtid. Vi gjorde dock en del justeringar i halvtid som gav oss bättre förutsättningar (även om dom scorade på sin första possession i andra...). Defense steg fram och visade vägen med 3 interceptions och vårt offense tog vara på möjligheterna att skapa stora spel.
Kristianstad var ett sportsligt och väldigt välcoachat gäng som jag tycker var det bästa lag vi mött i år!
MVH// Leo Billgren U16 HC Solna Chiefs
|
|
|
Post by Guest on Jul 3, 2005 10:24:59 GMT 1
Tycker en match rapport skulle vara kul. Kanske en från båda lagen den här gången!?
|
|
|
Post by hmmmmm on Jul 4, 2005 2:07:10 GMT 1
En artikel till lite töntig och lokalpatriotisk men men....
Trots en smått heroisk insats i SM-finalen för U16 föll Kristianstads Predators med 12-38 (6-12) mot Solna Chiefs i den amerikanska fotbollsfinalen på Kristianstads IP. Predators bjöd på hårt och bra motstånd och kvitterade i den tredje quarten till 12-12 genom runningbacken Benjamin ”Benji” Hörnqvist. När planens stora stjärna i Chiefs, Hampus Hellermark, kvitterade med en touchdown och följde upp med sammanlagt fem TD:s föll hemmalaget samman i sista quarten. – Trots finalförlusten gjorde killarna en suverän insats och nu satsar vi vidare med de här unga lovande talangerna. Det var först åtta minuter in på fjärde quarten, som killarna tappade matchen sedan Hellermark på ett makalöst elegant sätt punkterat den. Den killen är redan som 15-åring uttagen i U19-landslaget och borde så snart som möjligt åka över till USA och spela collegefotboll, berömmer Predators headcoach Tyson Guillen.
Höll liv i finalen Predators höll liv i finalen genom touchdowns av QB:n Costas Koifis och ”Benji” Hörngren – två av hemmalagets förgrundsgestalter. I defense svarade även Anton Henriksson för en finfin isats och fick även pris som bästa försvarsspelare i hemmalaget. Det som avgjorde finalen och gav guldet till killarna från Solna var den 15-åringe runningbacken Hampus Hellermark i kombination med tuffe och säkre saftyn Rickard Ahlenius. Han stoppade effektiv ”Benji” Hörnqvist i den tredje quarten, vilket bäddade för SM-guldet. – Vi kommer att bygga vidare på det här laget som gav prov på ett mycket varierande och fint passningsspel. Nästa säsong utökar vi verksamheten med ett U19-lag som komplement till U16, U13 och U11.
Amerikanska coacher När det sen om några år blir aktuellt med ett seniorlag kommer vi att ta över amerikanska coacher för att fortsätta bygget inför framtiden, fortsätter Tyson Guillen. Kristianstad tog sig till final efter att först besegrat Ystad i distriktsfinalen. Därefter slog man ut västra distriktets representant Göteborg i SM-semifinalen med 18-6. Solna Chiefs gick obesegrade genom Stockholmsdistriktets serie (vinst mot Stockholm i distriktsfinalen) och slog sedan Uppsala 86ers i sin SM-semifinal med klara 46-14. Predators: Costas Koifis 6 poäng, Benjamin Hörnqvist 6. Chiefs: Hampus Hellermark 30 poäng, Anders Hermodsson 8.
|
|
|
Post by Lulle on Jul 4, 2005 14:55:51 GMT 1
Leo brukar ju vara bra på att skriva matchrapporter. just do it leo and tyson.
|
|
|
Post by LeoBillgren on Jul 5, 2005 0:18:51 GMT 1
Chiefs - Predators 38-12 (12-6)
Den andra juli 2005 kommer för lång tid framöver vara ett klassiskt datum för Solna Chiefs - Dagen då klubbens första SM-guld på juniorsidan bärgades!
Det var ett nervöst, förväntansfullt och väl förberett Solna Chiefs som åkte ner till Kristianstad på fredag eftermiddag. Känslan i truppen var positiv och uppåt, trots att vi tvingades åka ner till finalen utan 5 av våra coacher (seniormatch i Gävle). Ytterligare problem fanns eftersom startande LB Gustav Rosberg (språkresa) och startande DT Björn Lindblom (bortrest) saknades. Vår #1 WR Simon Almgren följde visserligen med på resan men kunde inte spela pga en svår axelskada.
Vi var dock beslutsamma att inte låta dessa "ursäkter" stoppa oss och vår kamp om guldet.
Resan ner till Kristianstad förflöt smärtfritt och förutom visst strul med nattsömnen (rörelsedetektorer kopplade till lyset där grabbarna sov...) var arrangemanget nere i Kristianstad fläckfritt. Frukost, inklusive obligatorisk pickle-juice, gav grabbarna energi för en tuff match i strålande sol och cirka 25 grader i luften.
Matchen spelades på fantastiskt fina Kristianstad IP, dagen till ära fyllt med 4-500 fotbollsfans som bjöds på en välspelad match.
Chiefs vinner slantsinglingen och väljer att börja med bollen, vilket visade sig vara ett bra beslut då returner Hampus Hellermark returnerar bollen cirka 80 yards för matchens första TD! Extrapoängen misslyckas, vilket ger ställningen 6-0.
Kristianstad visar på sin första possession att dom är ett värdigt finalmotstånd, varierat och bra spel skapar ett antal first downs innan Chiefs till slut kan få stopp nära egen red zone.
Vi driver bollen bra till en början på vår första drive men oturligt nog så tappar QB Anders Hermodsson snappen och vi förlorar bollen bara 20-30 yards från Predators end zone.
Nästa Kristianstad-drive är än mer imponerande än den första och vårt defense har det jobbigt att både stoppa run och ett precist och vältajmat passing-game. Till slut gör Predators mycket duktige QB Kostas Koyfis TD på en keep. Predators går för en poäng men misslyckas och vi har ställningen 6-6.
Även under resterande del av halvleken spelar Predators offense bra, men vårt defense lyckas hålla rent med principen "bend but don't break". Vårt offense tvingas till en punt, men gör också en TD genom RB Hampus Hellermark som springer en draw cirka 70 yards. Efter misslyckad XP har vi ställningen 12-6 i Chiefs favör i halvtid.
Vi coacher känner i halvtid att vi har lite flyt som leder matchen. Predators har spelat minst lika bra som oss och vi har inte kommit upp i normal standard. Killarna känns tagna av stundens allvar och ansiktsuttrycken i omklädningsrummet ser inte ut att tillhöra ett lag som leder en SM-final.
Coach Stu Johnson gör några justeringar på defense som känns lovande och offensivt vet vi i princip vad det är som inte fungerar. Vi peppar upp grabbarna och går ut för att spela vår bästa fotboll när det som mest behövs - men det verkar även Predators ha tänkt... Redan på första driven skapar man nämligen ett bra läge genom en snygg pass på cirka 60 yards och inne i vår red zone är man starkare och trycker in en TD genom kraftfulle RB'n Benjamin Hörnqvist. Missad XP-spark ger 12-12 och matchen står och väger.
I detta tuffa läge börjar vi visa lite av det spel som tog oss hela vägen till final; offense får bättre och bättre tajming och defense stänger ner Predators effektivt genom snygga interceptions av Richard Ahlenius och André Gustafsson. Vårt offense tar de chanser som defense ger oss och RB Hellermark springer in 3 TD's till och QB Hermodsson gör en TD på egen hand.
Vid ställningen 38-12 med mindre än 4 minuter kvar av matchen vågar jag för första gången tänka att saken är klar! Kristianstad flyttar på bollen mot vårt defense som rullar friskt på materialet, men vi håller tätt och huvuddomare Bo Hermansson blåser av matchen!
CHIEFS ÄR SVENSKA MÄSTARE I U16!
En efterhandsanalys säger mig att Kristianstad var mycket bra och gav oss det bästa motståndet vi mött i år! Vi spelade inte vår bästa fotboll i finalen, vårt passningsspel var inte på topp och avsaknaden av Simon Almgren var tydlig. Tack och lov klev spelare som Hellermark, Hermodsson och Ahlenius fram när det som bäst behövdes och skapade stora spel. Jag vill också framhålla vår offensiva linje som gjorde en mycket bra match i finalen.
Kristianstad ska ha ett stort tack för ett mycket fint matcharrangemang och för snygg, sportslig och välcoachad fotboll. Räkna med att se Predators i slutspel även i framtiden!
Poäng Solna: Hampus Hellermark 30, Anders Hermodsson 8 Poäng Kristianstad: Kostas Koyfis 6, Benjamin Hörnqvist 6
MVP i Solna: Hampus Hellermark på offense, Richard Ahlenius på defense. MVP i Kristianstad: Benjamin Hörnqvist på offense, Anton Henriksson på defense.
MVH// Leo Billgren U16 HC Solna Chiefs
|
|
|
Post by huj on Jul 5, 2005 8:22:25 GMT 1
bra leo.. kungen av previews och matchrapporter gör det igen! stort grattis till solna!
|
|