|
Post by hh on Jun 28, 2005 21:31:43 GMT 1
men e det inte det som händer just nu i de flesta klubbarna i ettan?
|
|
jag tror ocksa pa forandring
Guest
|
Post by jag tror ocksa pa forandring on Jun 29, 2005 8:59:48 GMT 1
Troligtvis kommer inte alla "gäddor" att överleva, men den stora mängden har redan börjat utveckla lungor och ben och väntar bara på att bli uppkastade på land. Tyvärr kommer en del att inte överleva men rasen blir starkare då det finns mer mat och då blir familjen större på längre sikt.
Hoppas alla hängde med, men slutkontentan är: Keep up the good work SAFF!!![/quote]
Problemet är att det inte är för få gäddor som kommit tillräckligt långt i sin utveckling. Gör man på detta sätt är det troligt att de överlevande gäddorna blir för få och rasen når int etillräcklig kritisk massa för att överleva. Gädorna kommer inte att orka hasa sig över hela Sverige för att träffa andra gäddor. De kommer att bli liggade i ett dike i Jönköpningstrakten och dö ut.
Tittar man på Stockholm, som är ett erkänt bra gäddområde, har SMM redan sagt att de inte fixar detta. Solna och Täby är inne i en genrationsväxling och har för få ledare. Kanske Tyresö kan fixa detta. Det innebär att stockholmserien skulle bestå av max 2 - 3 lag. Låter kanonkul!!
Nej, Rädda gäddan!
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Jun 29, 2005 10:05:01 GMT 1
Huruvida FS har tagit ett bra eller dåligt beslut i sakfrågan tänker jag inte gå in på, men vi kan göra en jämförelse med beslutet att ändra U16 till 11-manna. Låt mig först klargöra att jag inte är emot att man ske spela 11-manna i U16 utan endast är emot sättet förändringen har genomförts på.
Angående U16/11-manna tog FS på sittande styrelsemöte, utan eget beslutunderlag eller underlag från Regelnämnden, beslutet att SM-slutspelet i U16 skall vara 11-manna. Man fick dessutom ringa till icke närvarande ledamöter för att få majoritet. I praktiken betydde det att distrikten fick gå över till 11-manna även om de kunde stannat kvar i 9-manna. Bakgrunden var att minst ett distrikt under lång tid tryckt på att man skall gå upp till 11-manna. Någon formell förfrågan till samtliga distrikt huruvida man ställde sig till detta har man inte gjort. Man lyfte helt enklet pekfingert i luften och försökte känna efter vart vinden blåste.
Så mindre än 4 månader före seriestart fick landets klubbar veta att i år spelar vi 11-manna. Tittar vi på antalet deltagande lag så hade åtmindstånde Stockholm färre lag med än förra året. Västra hade endast tre lag, medans mellersta och södra klarade av att komma till spel med ungefär lika många lag sen tidigare år. I södra kan det dock sägas att ett lag fick dra sig ur halvägs pga för lite spelare och 2 lag haravde runt med 11-13 spelare per match. I lag anmälde sig aldrig till spel.
Slutsatsen av detta är att här gick man för snabbt fram med beslutet och flera klubbar han inte med i omställningen (färre lag deltog i U16 i år än i förra året). Nu är förslaget verklighet och till nästa säsong är det fler klubbar som i god tid känner till förutsättningarna. Kanske låg det med i FS beräkningar att man fick ta ett omställningsår med problem innan det blir bättre. 2006 får utvisa detta om man nu kan göra detta på ett jämförbart sätt i och med att U19 också skall ligga på våren.
I U-19 frågan gjorde FS förändringen med längre framförhållning. Problemet är väl att hälften av klubbarna knappt vet om detta och att man annonserat detta under en kort period på hemsidan kring jan-feb och att man därefter endast kan hitta detta om man letar sig in till protokoll från FS möte. Självklart så är det varje förenings skyldighet att läsa dessa protokoll, men i verkliga livet, hur många läser dessa.
Nu när U19 säsongen börjar närma sig lyft frågan upp igen och då börjar "protesterna" dyka upp. Man kan fråga sig om SAFF ännu en gång har lyft fingert och kännt efter eller om det finns en förankring bland distrikten till denna förändring. Man har dock köpt sig själv tid då det ännu finns tid att påverka.
Som U19 ansvarig i en förening skulle jag i god tid vilja veta vilka andra förändringar man kommer att göra i TB till 2006 för att förhindra U19 och seniorspel samtidigt. Om man skall ha med U19 lag i vårens serie 2006 så skall dessa säkert anmälas redan i slutet av detta året och då är det av högsta vikt att känna till alla förändringarna i TB.
Sammantaget så har FS relativt sett rent tidsmässigt tagit ett bättre beslut än t.ex 11-manna frågan. Angående själva sakfrågan (U19 på våren) har jag ingen personlig åsikt om.
Finns det underlag för både U19 och senior så kanske det är bra, men om seniorlaget bestå till 50% av U19 spelare så blir U19 laget till största del lidande, eftersom om man då väljer seniorlaget får alla spelarna spela. Väljer man U19 laget så blir 50% av spelarna utan "lag" och merparten har troligtvis inget intresse av att coach, döma utan slutar helt och hållet.
Väger alla fördelar upp de nakdelar som finns med förändringen, har man tittat på detta. T.ex spelschema tekniskt, domarbiten, spelarmaterialet, ledarbiten. Eller är man från FS inställd på ett försöksår med massor av problem innan det blir bättre.
Det finns dock två anledningar som gör att jag personligen skulle vilja att man skjuter på omläggningen till 2007. 1) Låt U16 11 manna omläggningen få visa 2006 att det fungerar och att fler lag har anpassat sig. Med en U19 omläggning samtidigt kommer resurserna inte att räcka till och resultatet kommer att bli missvisande. 2) Alla förändringar kring U19 på våren måste vara kända i god tid för att klubbarna skall hinna anpassa sig. Vad gäller för en 18 åring, får han spela både senior/u19 samtidigt? Får man spela två matcher varje helg? Efter hur många seniormatcher är man otillåten som U19 spelare? Vad skall räknas som en seniormatch, idag räcker det att man står med på laguppställningen?
För egen del så har jag bara domarbiten att tänka på och det innebär att jag kommer att döma färre matcher med omläggningen. Av flera själ blir det inte så många fler matcher på våren som man kan döma, möjligen någon veckomatch om det passar lagen. Det kanske tom blir skönt med ett långt höstuppehåll även för oss domare.
|
|
|
Post by aengus on Jun 29, 2005 10:05:57 GMT 1
Håller med Sivtoft. föreningarna måste kontakta sina distriktförbund, så det inte inträffar, vi kan ju inte bara sitta o gnälla här på forumet.
|
|
|
Post by Observer on Jun 29, 2005 10:37:11 GMT 1
Det är knappast första gången som beslut fattas på märkliga grunder och med högst tveksamma metoder.
När den s.k. "superettan" skulle dras igång i våras gjordes ett antal samtal där vissa föreningar fick veta att "alla andra är redan på" - dvs, det är bara ert svar som fattas. Sen visade det sig att flera föreningar fått samma besked. Effektivt - ja, Tveksamt - definitivt!
|
|
|
Post by rem on Jun 29, 2005 13:16:22 GMT 1
JO - jag förstår inte vad omläggningen av U16 har med detta att göra. Det är enorm skillnad på att skaka fram 2 spelare till och att spela U19 på hösten. Men som sagt det kanske inte är en jämförelse du gör - jag förstår ej. (inte alls menat som ett påhopp!!)
Vad gäller att döma färre matcher så är det ett av de stora problemen. Om vi ska spela alla serier samtidigt och det är för få domare idag kommer det bara att bli ännu värre.
Vi har inte resurser att göra det som SAFF har bestämt. Jag kan hålla med om att i den bästa av alla världar så är det bättre att spela allt samtidigt och att alla föreningar har tillräckligt med spelare, ledare, domare och funktionärer för att klara det. Så är det INTE! Att tvinga in oss i "den bästa av alla världar" kommer att leda oss till "den sämsta av alla världar".
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Jun 29, 2005 16:44:16 GMT 1
Till rem.
Det är inte sakfrågan jag jämför utan tillvägagångssättet i beslutsgången.
U16/11-manna: snabbt beslut, klubbarna blir tagna på sängen och har inget annat alternativ än att rätta in sig i beslutet. Precis som nu så klagades det, men ingen gjorde något (kanske alla var nöjda trots allt). Kanske FS räknade med "problem" första säsongen men valde att ta detta.
U19/vårsäsong, bättre framförhållning, beslutat mer än ett år i förväg. Till fördel för FS eftersom man trots allt kan ändra sig, men också köra på om ingen opponerar sig (då menar jag inte allmänt gnäll på diverse forum utan via de organisatoriska kanalerna som finns, dvs via distrikt till FS) då man har haft så gott om tid. I detta avseende har FS agerat på ett bättre sätt.
När allt kommer omkring så har alla haft nästan 6 månader på sig att tänka över detta och eventuellt göra något åt detta. Om klubbarna inte vill ha denna förändringen är det klubbarna som får agera. Vänta inte på att distrikten kontaktar er utan ni måste kontakta distrikten.
|
|
|
Post by rem on Jun 30, 2005 9:36:55 GMT 1
Ok, nu hajjar tom jag
|
|
|
Post by vafan on Aug 16, 2005 18:02:25 GMT 1
saxat från borås:
Som jag sa under träningen idag så måste vi anmäla om vi ska vara med i serien senast den 31 oktober. Då kommer den att starta i slutet av APRIL.... ALLA sköter sig bra på träningarna och det är riktigt roligt med fotboll nu. Nu gäller det bara att få ihop ett stabilt lag och nöta in grunderna så kommer det bli hur kul som helst. Syns på onsdag. Ha det bra killar...
MVH:Örni......
jag hoppas det är u16 serien som menas...
|
|
|
Post by aengus on Aug 16, 2005 18:11:35 GMT 1
knappast, det är visst klubbat att u19 ska spelas på våren samtidigt som seniorer. tråkigt, det blir en mycket tunn u19 serie tror jag, i södra är det 5 lag i år nästa år ska de nog va glada om det är 3 lag.
|
|