|
Post by TFU16 on Jun 22, 2005 11:03:28 GMT 1
Fann dessa rader på afra.se:
Detta blir ett riktigt mandomsprov inför säsongen 2006 då alla serier ligger på våren för nu i höst kommer det "bara" var så i ca. en månad sen är seniorserierna slut och då lättar trycket lite.
Är detta beslutat? När togs det beslutet? Innebär det att vi ska spela senior, U19, U16 och pw-fotboll samtidigt säsongen 2006?
Rätta mig GÄRNA om jag har fel, för det här låter ganska skrämmande...
Hur många föreningar har tillräckligt stor organisation för att klara av ett sådant upplägg? För att inte tala om domarsituationen...?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Jun 22, 2005 13:52:57 GMT 1
Ur protokollet från Förbundsstyrelsens, FS, möte den 10 december 2004.
FS beslutar: att Distriktsserierna i U19 ska vara klara senast andra helgen i juli. De fem seriesegrarna spelar en slutspelsserie under hösten. SM-finalen för U19 spelas samma helg som SM-finalen för Seniorer. Det nya serieupplägget för U19 gäller from säsongen 2006.
Antar att man med "slutspelsserie" menar enkelmöte, fyra matcher och sen en SM-final direkt mellan 1:an och 2:an. Resekostnadsmässigt innebär detta 2 långresor per lag i serien och sen en resa till för finallagen.
Det har nämnts på hemsidan någon gång under första kvartalet i samband med att nya TB kom ut. Det går dock inte att finna detta i TB.
Ett annat förslag till ändring i TB som FS dock avslog men som har att göra med senior/junior dubbling var.
"En juniorspelare får spela i junior- och seniorlag inom samma förening samma år. Då en spelare deltagit i mer än 40% av ett seniorlags Superseriematcher (exkl slut-/kvalspel) upphör hans/hennes rätt att spela i en förenings juniorlag innevarande säsong. Då en spelare deltagit i mer än 60% av ett seniorlags seriematcher i serie under Superserien (exkl slut-/kvalspel) upphör hans/hennes rätt att spela i en förenings juniorlag innevarande säsong. Om en spelare deltar i två seniorlag upphör hans/henes rätt till juniorspel i förening då han/hon deltagit i mer än 25% lagens totala antal matcher. Vid spel i fler seniorlag upphör rätten till juniorspel i förening vid deltagande i mer än 50% av det totala antalet matcher delat med antal lag. Om det totala antalet matcher ändras under säsongen, t.ex. genom ett lags utträde ur serien beräknas antalet matcher spelaren får delta i efter det antal som var aktuellt den dag spelaren deltog i sin första seniormatch för säsongen. I övrigt gäller 2.A."
Ett antagande är att istället för ovanstående så vill man begränsa antalet matcher genom att lägga U19/senior samtidigt.
|
|
|
Post by snyft on Jun 22, 2005 14:09:41 GMT 1
Varför gör man på detta sätt? Det kommer enbart att motverka lagens juniorsatsningar. Många av juniorcoacherna är serniorspelare som kommer att prioritera sitt eget spel för att coacha. De kanske hinnar coacha U16 och spela samtidigt men de kommer inte att hinna coacha 2 lag + eget spel.
Vore det inte bättre av förbundet att bara går ur RF direkt istället för att tortera ihjäl föreningarna.
Man blir ledsen.
|
|
|
Post by Guest on Jun 22, 2005 14:48:57 GMT 1
"kata"fu.cking"stråf" tur att man skönt lämnar det här dumma landet!
|
|
|
Post by aengus on Jun 22, 2005 14:58:55 GMT 1
är en dum uppläggning. men vad jag hört lite off sådär så är väl inte sista ordet sagt än. hoppas inte för då lär det inte finnas nån u19 serie i södra nästa år, o inte i övriga sverige heller . detta förstör idrotten.
|
|
|
Post by aaa on Jun 22, 2005 19:44:29 GMT 1
Fan så VÄRDELÖST!
|
|
|
Post by Moose on Jun 22, 2005 20:01:05 GMT 1
Ser inte att det skulle fungera med ett vår system för i mitt fall u-19. Jag själv och alla mina coacher är involverade i seniorlaget på ett eller annat sätt. Vilket innebär att u-19 står utan coacher om detta blir fallet. Kan inte endast vara min klubb som råkar i klistret om dessa "bestämmelser genomförs ?? Moose
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Jun 23, 2005 8:29:50 GMT 1
Verkar ju finnas en del opinion emot detta. Se då till att göra något åt detta, för att bara beklaga sig här på forumet gör inte att förändringen avstyrs.
Ta kontakt med er egen förening först. Varje förening som är emot detta bör vända sig till sin distriktsstyrelse och kräva att de tar upp frågan med distriktets alla klubbar. Därefter bör distrikten gemensamt, om utfallet visar att man är emot förändringen, gemensamt uppvakta FS.
Varför skall man gå ur RF?
|
|
|
Post by Frstr fotbollen on Jun 23, 2005 12:56:53 GMT 1
Detta förslag med U-19 på våren förstör fotbollen !!!
Ett förslag jag hört tidigare:
Senior Vår + tidig sommar. (17 och uppåt) U-19 Höst (16-19) U-17 Vår (14-17) U-15 Höst (13-15) U-13 Hela året turneringar och regionala serier U-11 Hela året turneringar och serier.
Med detta förslag blir man äldst och yngst varvat mellan årstiderna. Juniorserier med max sex matcher exkl. slutspel. Seniorserier med max tio matcher. Föreningarna får själva avgöra om 17-åringar på våren skall spela U-17 eller Seniorserie, inte båda.
Juniorer skall spela många matcher för att få rutin, seniorer behöver inte spela lika många. Dock skall inte en junior behöva spela mer än cirka 14-15 matcher under hela året, exkl. slutspel.
Besluta om detta i stället så räddar vi fotbollen !!!!!
|
|
|
Post by sharks on Jun 25, 2005 21:51:48 GMT 1
sista förslaget var väldigt bra
|
|
|
Post by Tror p frndring on Jun 26, 2005 20:13:06 GMT 1
Man var väldigt negativ till att gå över till högertrafik 1966, men det fungerar väl bra nu och vi har det ju mycket enklare än t ex. engelsmännen när vi lämnar hemlandet.
Jag förstår de som är negativa(just nu) men för att utvecklas och kunna matcha övriga världen så måste man göra förändringar och en av dem är att inte slita ut våra juniorer innan de fyllt 20. De enda som tappar på det är seniorsektioner som helt plötsligt behöver värva spelare, men har man en fungerande ungdomsverksamhet så kommer väl påfyllnaden automatiskt, eller? Många gnäller på att förbundet aldrig gör något för sporten och när de gör något radikalt så är det alltid något som förstör sporten, konstigt!
|
|
jag tror ocksa pa forandring
Guest
|
Post by jag tror ocksa pa forandring on Jun 27, 2005 11:12:18 GMT 1
Man var väldigt negativ till att gå över till högertrafik 1966, men det fungerar väl bra nu och vi har det ju mycket enklare än t ex. engelsmännen när vi lämnar hemlandet. Jag förstår de som är negativa(just nu) men för att utvecklas och kunna matcha övriga världen så måste man göra förändringar och en av dem är att inte slita ut våra juniorer innan de fyllt 20. De enda som tappar på det är seniorsektioner som helt plötsligt behöver värva spelare, men har man en fungerande ungdomsverksamhet så kommer väl påfyllnaden automatiskt, eller? Många gnäller på att förbundet aldrig gör något för sporten och när de gör något radikalt så är det alltid något som förstör sporten, konstigt! Visst kan man göra som förslaget ligger men vore det inte trevligare med evulotion? Lite hårt kan man ju likna detta vid att kasta upp massa gäddor på land och hoppas att de snabbt utvecklar både lungor och ben och vips har vi en ny sorts, jäkligt exlusiv, vakthund!
|
|
|
Post by Tror p frndring on Jun 28, 2005 16:46:53 GMT 1
Troligtvis kommer inte alla "gäddor" att överleva, men den stora mängden har redan börjat utveckla lungor och ben och väntar bara på att bli uppkastade på land. Tyvärr kommer en del att inte överleva men rasen blir starkare då det finns mer mat och då blir familjen större på längre sikt.
Hoppas alla hängde med, men slutkontentan är: Keep up the good work SAFF!!!
|
|
|
Post by Zev Baharav on Jun 28, 2005 17:53:31 GMT 1
"Keep up the good work SAFF!!!" Den där frasen låter ganska invecklad... Den förutsätter ju att det redan använda tillvägagångsättet har fungerat, och att man därför skall fortsätta så... Men i posten förespråkas förändring? (Ungefär som en s k "Complex Question"(ett FELTÄNK) fast som ett påstående.) "COMPLEX QUESTION"; En(1) FRÅGA som egentligen innehåller flera FRÅGESTÄLLNINGAR. Klassiskt exempel är det här; En Åklagare till åklagad; "Har du slutat slå din fru?"
Om den misstänkte svarar "JA" så medger han att han slagit sin fru förut. Om den misstänkte svarar "NEJ" så medger han att han (fortfarande) slår sin fru.Zev
|
|
|
Post by aaa on Jun 28, 2005 21:12:06 GMT 1
jo, jävlar vad man sliter ut sig om man spelar i div2 och är junior (få matcher, lägre tempo). Det är ju troligtvist också dom klubbarna som får svårast (överlag) att kunna spela u-19. Jag tror att riktigt många lag kommer att måsta lägga ner u-19 om denna förändring går igenom. Tror även att det blir ett konstigt hopp för många då det blir u-16 sen direkt senior
|
|