|
Post by saimon on May 14, 2005 10:15:28 GMT 1
jag tycker det e dax för skåninga, halläningaroch t.om blekingebor att börja prata lite u-16 fotboll. så kom gärna med lite inlägg. har ni någon spelare som ni tycker e bra, någon coach eller någon match som e värd att nämna så skriv gärna ett par rader om det här/ MvH the mouth from the south
|
|
|
Post by aengus on May 15, 2005 7:55:57 GMT 1
jaså det är du som är mouth of the south. kan skriva att jag tyckert det är mycket synd att crocodiles dragit sej ur u16
|
|
|
Post by saimon on May 15, 2005 15:51:01 GMT 1
jo det e synd att dom ha r dragit sig ur, men vi har ju en väldigt stor serie här nere i södre vi e ju hela 7 lag. tyvärr så håller inte alla sammastandrad, jag tycker det e nästan dax att göra en 9manna och en 11 mana serie. det kan ju ha hälpt tex helsingborg att stana kvar och vem vet det kanske hade dykt upp fler lag
|
|
|
Post by aengus on May 16, 2005 6:56:39 GMT 1
till exempel div1, 11 manna och div2 där dem spelar med nio man. de som vinner div 2 får kvala till ettan, om de fått gott om folk, så kan de välja om de vill gå upp eller stanna kvar. tror även som du saimon att det blir fler lag om man kunde köra på detta viset.
|
|
|
Post by saimon on May 17, 2005 13:30:07 GMT 1
inte riktigt så som du har beskrivit, att kvala upp till ettan är ju nog inte det bästa. kolla bara på hu predators har förändrats till i år, och inte minst ditt lag. om man nu skulle ha ett kvall så tycker jag det skulle gå på för sesongen, men då kan det nog bli lite för många matcher. ett alternativ är att man hade gjort om rockets cuppen till en kval cup. men det är ju bara tankar, du kanske hr några förslag?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 17, 2005 13:54:57 GMT 1
Grundläggande är att alla U lag skall varje säsong ha en möjlighet att kunna gå till SM-slutspel. Så att inrätta div 1 och 2 på juniornivå faller därmed.
Inför året säsong tillfrågades alla U-16 lag om de ville spela 9 eller 11 manna. Utfallet blev att endast ett fåtal (för få) ville spela 9-manna, därav blev det 11 manna för alla.
Mitt förslag är att alla lag får välja om de vill spela 9 eller 11 manna, men för att få spela 11 manna skall man ha licensiera minst X antal spelare vid tidpunkten då man skall ha tagit ställning till 9 eller 11. Vädret på X kan man nog diskutera men mitt förslag är 18. Sen har man ytterligare tid på sig fram till säsongstart att licensiera fler spelare. Och det måste man för att klara av eventuella skador och frånvara då man till varje match i 11 manna ha minst 16 spelare. Detta betyder att man bör ha en trupp på minst 22 spelare när säsongen börjar.
Således blir det två serier och till DM-slutspel gå de 3 bästa från 11-manna och bästa laget från 9 manna. I DM-slutspelet är det 11 manna som gäller.
Om den nu är så att att det är mindre än tre lag som vill spela 9 manna så är det ingen ide att dela upp lagen i två serie. "9 manna lagen" spelar i samma serie som 11 manna men i en match innehållande ett "9-manna lag" spelar man 9-manna.
|
|
|
Post by aengus on May 21, 2005 13:15:40 GMT 1
Hmm, låter bra tycker jag.
|
|
|
Post by saimon on May 21, 2005 16:54:14 GMT 1
tycker att det låter vettigt, så när som på en sak. vad gäller med den regelen för minsta antal spelare för att spela 11manna. ¨å känner jag att den inte kommer att funka. att tippa utgången för ett u-16 lag, i såväl spelarkvalite som antalet spelare som håller en hel säsong. det är som att gissa när ett spädbarna skriker nästa gång. om du kolla på de lag som har varit i sm-final de senaste åren så är det inte så jätte många som hade klarat det kravet. i fotboll, och framförallt u-16 fotboll så är det inte antalet spelare du har som är avgörande utan kvaliten och inställningen på spelarna. men jag tycker det lät konstigt när du skrev att de flesta lag ville spela 11-manna. jag personligen va emot det. vårt u-16 klarar av det för vi är så många. där emot så tror jag att det har påverkat en massa andra lag. spelarna och coacherna i mitt lag tycker att 11-manna är mycket roligare, men hur serien ska utformas nästa år är något som saff/ssaff måste ändra om till nästa år.
|
|
|
Post by saimon igen on May 21, 2005 16:56:09 GMT 1
vårt seniorlag möte helsingborg idag, de spelade och kämpade hela matchen, och de va bara 13pers!
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 24, 2005 7:39:08 GMT 1
På SSAFFs årsmöte tillfågades de närvarande klubbarna om de ville spela 9 eller 11 manna. De flesta ville spela 11 manna. Notera dock att det var föreningarnas representanter och inte coacher som var närvarande. Dock beslutades inget på mötet utan man skulle tillfråga alla klubbarna i distriktet i frågan. Utfallet av detta var att endast ett fåtal klubbar svarade att de ville spela 9 manna. Övriga ville spela 11 manna.
En viss korrelation mellan spelartrupp och resultat finns, men det är inte det som är syftet med regeln. Snarare skulle den regel vara till för föreningen då de sätter upp sitt mål med U16 verksamheten inför kommande säsong. Vill man spela 11 manna så måste man rekrytera och jobba aktivt så att man får ett tillräckligt brett lag.
Det som jag i första hand vill undvika är att lag drar sig ur pga för lite spelare. Givetvis är det så att du kan klara dig med 13-14 bra spelare och om du inte åker på några skador, samt att alla spelare kan undvika familjefödelsedagar och skolavslutningar. Av just samma anledningar kan man få problem även om man är 20 spelare. Dock är sannolikehetn mycke större att du klarar detta med 20 spelare än 12.
Ytterligare ett syfte är att man redan på försäsongen har en bred trupp och att alla spelarna kan spelas in på en posistion. Är man 13-14 när serien börjar är det svårt att spela in nya spelare i laget. Visst de kanske får vara med på matcherna men du har ju dina favoriter och om det står och väger så dubblar du kanske dessa istället för att låta nybörjararen spela.
En helt annan sak som dock hänger samman med rekrytering. Södra distriktet borde köra en höst serie för ungdomar. U15+ skulle jag vilja kalla serien. Detta betyder att alla som fyller högst 15 år innevararande år får vara med samt de spelare som har börjat spela fotboll innevarande år och fyller högst 16 år innnevarande år och inte spelar U19. Syftet är dels att komma igång samtidigt som skolorna börjar med rekrytering och konkurtrera med de andra sporterna som har en ordentlig höstterminsrekrytering. Dels så börjar man spela ihop laget inför U16 säsongen, dels ger man nybörjare som är 16 år men ej redo för U19 en chans att spela. Tänk på att 2006 skall U19 och U16 spela på våren samtidigt som senior.
|
|
|
Post by aengus on May 24, 2005 9:09:01 GMT 1
att alla serier ska spelas samtidigt är ett av förbundets största misstag genom tiderna, en skam är det. vi vill också förespråka en höstserie för u16 redan denna hösten, och då kanske spela den som 9manna, med tanke på att det är en del spelare i varje förening som tar steget upp i u19 och en del föreningar tappar ju då en del spelare och truppen blir tunnare. att ha en höstserie tror jag blir lättare att få ungdomarna in i sporten, det är mer matcher i serierna som behövs för att trupperna ska bli lite större tror jag. har själv märkt när nya spelare kommer till klubben och halva säsongen gått de blir lite sådär med medlemsavgifter o annat, tråkigt att betala utrustning och andra pengar när endast 3-4 matcher återstår, därför behöver vi en höstsäsong.
|
|
|
Post by Andrn on May 24, 2005 21:08:21 GMT 1
håller med aengus om att det är ett av de största misstagen genom tiderna! hur ska man få ihop domare etc varje helg? det kommer inte att funka! i vissa föreningar är man både spelare, coach och domare. det kommer tyvärr att ta musten ur många eldsjälar! det är redan problem med att få ihop domare till de matcher som är nu! hur ska det gå nästa år?
|
|
Fredrik Pilbck STAFF
Guest
|
Post by Fredrik Pilbck STAFF on May 25, 2005 10:07:46 GMT 1
I Stockholm kör vi de flesta U16 matcherna på fredagkvällar för att få tag på domare och planer. På så sätt kan både spelare,domare och tränare medverka runt de andra matcherna både lördagar och söndagar. Därutöver kör vi en regional U16 serie på hösten för att spelarna skall få fler matcher.
Jag vill samtidigt kasta ut en blänkare om distrikslagen. STAFF och MSAFF talades vid efter förra höstens match och funderade på om det finns intresse hos fler förbund?
Fredrik Pilbäck STAFF
|
|
|
Post by saimon on May 26, 2005 15:14:19 GMT 1
jag tycker tt distriktslag låter riktigt skoj, det är något vi bör satsa på tycker jag
|
|
|
Post by aengus on May 26, 2005 16:59:53 GMT 1
absolut!
|
|