ocho
Backup
|
Post by ocho on Aug 29, 2007 22:01:14 GMT 1
En diskussion har uppstått angående en situation i matchen SMM-LG. Limhamn punter, uppställd mer än 7 yards bakom centern (ca 15 yards) tog bollen och sprang ut mot sidlinjen. Efter att puntern tagit ner bollen och börjat springa men innan spelet är dött gör en limhamnsspelare en låg blockering.
Enligt regel 9.1.2.e.4 är låga blockeringar förbjudet vid ett försök där "...en bollinjespark från en bollinjesparksuppställning" förekommer. Klart är att detta undantag inte kan tillämpas eftersom en bollinjespark aldrig gjordes. Anonyma forumskrivare hänvisar då till regel 2.15.10 och de "...regler som skall användas vid bollinjesparkuppställning".
Jag vill hävda att detta inte ändrar legaliteten i den låga blockeringen eftersom frågan om bollinjesparksuppställning inte är relevant då det andra villkoret i undantag 9.1.2.e.4, en utförd bollinjespark, inte uppfylls.
Så min fråga är helt enkelt: är jag ute och cyklar i och med detta antagande?
|
|
|
Post by Janne Kickert on Aug 30, 2007 6:32:13 GMT 1
Nej, du har rätt, om inte reglerna ändrats på de senaste två åren (jag har inte öppnat en reglebok sedan 2005)
Men den anonyme forumskrivaren får ju gärna förklara vad han/hon menar.
|
|
|
Post by josivtoft on Aug 30, 2007 7:22:13 GMT 1
Från NCAA 2007 (dvs nästa års regelbok här hemma)
RULE 2 SECTION 15 Scrimmage Kick Formation ARTICLE 10. A scrimmage kick formation is a formation with at least one player seven yards or more behind the neutral zone, no player in position to receive a hand-to-hand snap from between the snapper’s legs, and it is obvious that a kick may be attempted (A.R. 1-4-2-I and A.R. 9-1-2-XXIIXXIV).
RULE 9 SECTION 1 ARTICLE 2 e. Blocking below the waist is permitted except as follows (A.R. 9-1-2-IVXI): 1. Offensive linemen at the snap positioned more than seven yards from the middle lineman of the offensive formation are prohibited from blocking below the waist toward the original position of the ball in or behind the neutral zone and within 10 yards beyond the neutral zone. 2. Backs at the snap positioned with the frame of their body completely outside the frame of the body of the normal tackle (second player from the snapper) position in either direction toward a sideline, or in motion at the snap, are prohibited from blocking below the waist toward the original position of the ball in or behind the neutral zone and within 10 yards beyond the neutral zone. The frame of the body does not include arms or legs extended sideways (A.R. 9-1-2-XXVI). 3. Not related 4. During a down in which there is a free kick or scrimmage kick from a scrimmage kick formation, all players are prohibited from blocking below the waist, except against the runner. 5. After any change of team possession, all players are prohibited from blocking below the waist, except against the runner. 6. Not related
Som svar på din fråga så är informtionen om LG spelarens låga blockering då dess position och blockeringens riktning ej framgår. Se 9.1.2.e.1-2 ovan. Men om vi förutsätter att den är legal gentemot dessa två regler så finns det inget i regel 2.15.10 eller 9.1.2.e.4 som gör blocken illegal.
Syftet (som jag ser det) med bollinjesparksuppställnings regeln är att lag A visar tydligt en uppställning som de sannolikt kommer att sparka ifrån. Båda lagen är då förbjudna att blocka lågt om det sker en spark under försöket. I från denna situation kan då tre olika senario uppstå.
1) Lag A sparkar som tänkt, båda lagen är förbjudna att blocka lågt under hela försöket. 2) Lag A springer med bollen och blockar lågt. Legalt då det inte är någon spark under spelet. 3) Lag A springer och gör sen en oväntad spark. Eftersom det inte var tydligt att sparken skulle ske så skulle jag inte straffa lag B för en låg blockering. Däremot skulle jag straffa lag A eftersom de har ställt upp i en bollinjesparksuppställning och vet om att de ska sparka i alla fall. Reglerna är dock inte tydliga på denna punkt.
Läs också 9.1.2.e.5. Om lag A inte står i en bollinjesparksuppställning och sparkar, så är det legalt att blockera under midjan ända tills en lag B spelare har kontorll på bollen.
Ex. Lag As sparkare står 15 yards djup men QB står bakom centern som vanligt. Hela O-line blockar lågt på linjen. Sparken går iväg. Legalt. Laget är inte i en bollinjesparksuppställnig och ändring i lagbesittning sker inte förrän lag B spelaren har kontorll på bollen.
Jag kan hålla med om att regeln borde var mer åt att om lag A ställer upp i en bollinjesparksuppställning så är all blockering under midjan otillåten under försöket, men så är inte reglerna idag.
|
|
ocho
Backup
|
Post by ocho on Aug 30, 2007 20:32:09 GMT 1
Tackar, skönt att ha rätt ibland... Som svar till J-O, ingen av de andra undantagen är aktuella precis som du antar.
|
|