|
Post by Spelare on Aug 21, 2007 9:09:56 GMT 1
Hur funkar denna regel egentligen? Man hör ideligen att så fort QB'n påbörjar passrörelsen så är han friad. Men eftersom att jag har blivit sänkt ett 10-tal gånger i samma ögonblick som jag har släppt bollen så antar jag att det inte ligger till så. Vore trevligt om någon kunde ge mig rätsida på problemet...
|
|
|
Post by josivtoft on Aug 21, 2007 10:24:39 GMT 1
Man hör ideligen att så fort QB'n påbörjar passrörelsen så är han friad. Tyvärr ligger det inte mycket i just detta påståendet och jag har faktiskt inte själv hört det. Möjligen ligger det en förväxling i att när man anser att bollen blir lös i vid kontakt av en defensiv spelare mot den som tänkt passa, om huruvida det är en framåt eller bakåt passning. Då är det en framåtpassning oavsett var bollen landar om bedömningen är att passarens armrörelse och därmed bollen var framåt då kontakten som fick bollen att bli lös inträffade. Skyddet som passaren har är enkelt uttryckt: Kan en defensiv spelare undvika kontakt* med spelare (vilken som helst) EFTER det att en framåtpassning är kastad så skall han göra det. Kontakt mot en spelare INNAN han har passat bollen är aldrig ruff mot passare men det kan vara andra personliga regelbrott så som hjälmtackling eller illegal hjälmkontakt. * Kontakt avser här inte flyktig kontakt såsom en lätt beröring av passaren kropp eller en spelare som försöker stanna och istället för att fullfölja, avbryter tacklingen. Påståendet att man absolut inte får röra passaren EFTER passningen är kastad är alltså inte sant.
|
|
|
Post by gsp on Aug 21, 2007 20:33:35 GMT 1
"Kan du tackla qbn så gör det, men tar du straffet så ge han en ordentlig smäll"
|
|
|
Post by na on Aug 28, 2007 18:46:17 GMT 1
Hur funkar denna regel egentligen? Man hör ideligen att så fort QB'n påbörjar passrörelsen så är han friad. Men eftersom att jag har blivit sänkt ett 10-tal gånger i samma ögonblick som jag har släppt bollen så antar jag att det inte ligger till så. Vore trevligt om någon kunde ge mig rätsida på problemet... är inte det man hör (om och om igen) från NFL-komentatorerna att när framåtrörelsen är påbörjad räknas det inte som en fumble, utan som en misslyckad passning, när bollen går i marken? kanske är det du tänker på?
|
|
|
Post by wwehd on Aug 28, 2007 18:54:50 GMT 1
är inte det man hör (om och om igen) från NFL-komentatorerna att när framåtrörelsen är påbörjad räknas det inte som en fumble, utan som en misslyckad passning, när bollen går i marken? kanske är det du tänker på? Vi använder samma regeltolkning i NCAA. Så det kan ju vara det han tänker på.
|
|
|
Post by na on Aug 28, 2007 22:43:28 GMT 1
Vi använder samma regeltolkning i NCAA. Så det kan ju vara det han tänker på. samma regeltolkning, ja... men av någon anledning ser man oftare på NFL än på NCAA fotboll
|
|
|
Post by Daniel on Aug 29, 2007 11:22:59 GMT 1
Tycker vi i sverige är alldeles för dåliga på att skydda våra quarterbacks. Match efter match ser man hur quartersbacks dras ner och vrids runt lång efter att bollen är passad.
|
|
|
Post by Zebra on Aug 29, 2007 20:31:51 GMT 1
Tycker vi i sverige är alldeles för dåliga på att skydda våra quarterbacks. Match efter match ser man hur quartersbacks dras ner och vrids runt lång efter att bollen är passad. Det beror på att HD som har till uppgift att titta på just QBn alltför ofta i stället tittar på bollen när den är kastad. Effekten blir att QBn blir helt utan skydd av domaren, när han borde haft skydd genom hela spelet. Tips: titta på HDs keps när det är passpel - om skärmen pekar uppåt så gör han fel (tittar på boll), pekar den rakt mot QB så gör han rätt (enligt mekaniken, vad han sedan gör för bedömning är en helt annan sak).
|
|
|
Post by koreanhap on Aug 29, 2007 21:15:50 GMT 1
I huvuddomarens ansvar ingår oxo att bedömma avsiktlig bortkastning så håller han bara ögonen på QB gör han fel.
|
|
|
Post by na on Aug 29, 2007 21:55:33 GMT 1
det ingår även att se om någon håller fast en motståndare illegalt
|
|
|
Post by Turbo on Aug 30, 2007 7:49:14 GMT 1
Nja som huvuddomare behöver du inte ha koll på vart bollen flyger för att bedöma huruvida bollen kastades under stress. (är inte QBn stressad får han kasta den vart han vill) Ha ögonen på QBn hela tiden. Dina övriga domare som har koll på alla legala mottagare får hjälpa till med att avgöra om det fanns en legal mottagare i närheten. Fasthållningar ser man ändå eftersom man står bakom QBn och när han väl har passat så tar vi väl ingen fasthållning på någon eller? När jag gick som huvuddomare brukade jag säga till QBn att "jag kommer skydda dig men inte dalta med dig".
|
|
|
Post by dummare on Aug 31, 2007 17:01:04 GMT 1
En klassiker är ju QB´n som håller på och fejkar att han har kvar bollen efter en överlämning eller pass (shovel) och sen gnäller över roughing the passer
|
|
|
Post by sebbe on Sept 9, 2007 11:25:16 GMT 1
Man måste ju tänka på hur qbn står och vart ifrån den defensiva spelaren kommer ifrån. Inte alltid den defensiva spelare ser ifall qbn har kvar bollen eller ej, och därför gör tacklingen.
|
|
|
Post by asdas on Sept 9, 2007 12:13:06 GMT 1
Så länge en qb gör en fake och spelar att han har bollen så får han räkna med en smäll.
De smällar jag tänkar på är vid passpel då qb'n har passat bollen och står oskyddad och tittat upp mot plan. Då kommer ofta sena smällar och vridningar från alla håll.
Sedan borde man även ta och ge bestraffningar i sverige då spelare leder sina tacklingar med hjälmen. Detta är livfarligt för båda spelarna.
|
|
|
Post by wwehd on Sept 9, 2007 13:11:09 GMT 1
Man måste ju tänka på hur qbn står och vart ifrån den defensiva spelaren kommer ifrån. Inte alltid den defensiva spelare ser ifall qbn har kvar bollen eller ej, och därför gör tacklingen. Då får han se till att veta det inan han gör tacklingen. Spelaren är ensam helt ansvarig för om tacklingen är sen eller inte. Detta gäller inte enbart Ruff mot passaren, utan vid alla tillfällen på plan.
|
|