|
Post by Rickard on Aug 9, 2007 18:19:50 GMT 1
Hej. Söker domare till matchen mellan GBG Marvel och NK Panther (div.1) i GBG på lördag 11/8 kl.14
Ganska viktig match så erfarna domare behövs mest, men "vem som helst" är bättre än ingen-
Jag har mailat, sms´at och ringt, nu provar jag forumet då.
hör gärna av dig. mvh Rickard 073-9485513 kgawolves@hotmail.com
|
|
|
Post by Hmmm on Aug 10, 2007 22:31:50 GMT 1
Hej. Söker domare till matchen mellan GBG Marvel och NK Panther (div.1) i GBG på lördag 11/8 kl.14 Ganska viktig match så erfarna domare behövs mest, men "vem som helst" är bättre än ingen- Jag har mailat, sms´at och ringt, nu provar jag forumet då. hör gärna av dig. mvh Rickard 073-9485513 kgawolves@hotmail.com När man går ut på ett forum och söker domare till en match i Division 1 och gör det 2 dagar innan match då är det kris i domarkåren Men vem visste inte det innan
|
|
|
Post by nmen on Aug 12, 2007 10:10:43 GMT 1
va är det domarbrist??? ;D
Du tror inte att det tyder på, att andra försök har gjorts tidigare i veckan, och att forum post´en bara är ett desperat sista försök. suck....härligt vad positivt allt är....
|
|
|
Post by domare on Aug 12, 2007 11:46:25 GMT 1
va är det domarbrist??? ;D Du tror inte att det tyder på, att andra försök har gjorts tidigare i veckan, och att forum post´en bara är ett desperat sista försök. suck....härligt vad positivt allt är.... Ja det är verkligen positivt när det gäller domarna. Det kommer säkert bli bättre nästa år. Jag har hört så mycket positivt bland domarna, och domarbristen i västra är problem som säkert kommer försvinna med tiden. Jag ser positivt på hur det finns domare i Sverige
|
|
|
Post by passivitet on Aug 12, 2007 14:26:39 GMT 1
va är det domarbrist??? ;D Du tror inte att det tyder på, att andra försök har gjorts tidigare i veckan, och att forum post´en bara är ett desperat sista försök. suck....härligt vad positivt allt är.... Ja det är verkligen positivt när det gäller domarna. Det kommer säkert bli bättre nästa år. Jag har hört så mycket positivt bland domarna, och domarbristen i västra är problem som säkert kommer försvinna med tiden. Jag ser positivt på hur det finns domare i Sverige Ja och bättre blir det när man gnäller på ett forum
|
|
|
Post by Anti DU on Aug 14, 2007 12:02:54 GMT 1
Gnälla eller inte gnälla spelar väl ingen roll. Det är ju så att det var tom tal om att man kunde få använda olicensierade domare och det hade DU sagt att det var okej.
DU har fin syn på allt, vad jag vet så har inga motiveringar kommit fram ännu varför en del blev Elitdomare och en del Seniordomare, dom behöver kanske hösten på sig.
|
|
|
Post by jadu on Aug 14, 2007 12:35:41 GMT 1
Gnälla eller inte gnälla spelar väl ingen roll. Det är ju så att det var tom tal om att man kunde få använda olicensierade domare och det hade DU sagt att det var okej. DU har fin syn på allt, vad jag vet så har inga motiveringar kommit fram ännu varför en del blev Elitdomare och en del Seniordomare, dom behöver kanske hösten på sig. VAAAAAAAAAA, det var ok att använda olicensierade domare? men om en J domare dömmer en Seniormatch är det 1000 kr i böter...
|
|
Me Myself I disagree
Guest
|
Post by Me Myself I disagree on Aug 14, 2007 21:37:08 GMT 1
Det är ju så att det var tom tal om att man kunde få använda olicensierade domare och det hade DU sagt att det var okej. Sluta hitta på och sprida rykten människa. Har du inget bättre för dig än att sitta och baktala DU på forumet?
|
|
|
Post by publik on Aug 14, 2007 22:52:08 GMT 1
Det är ju så att det var tom tal om att man kunde få använda olicensierade domare och det hade DU sagt att det var okej. Sluta hitta på och sprida rykten människa. Har du inget bättre för dig än att sitta och baktala DU på forumet? fråga dom som dömde matchen. eller nån annan... det var order från Ordförande i DU Matchen fick inte ställas in, och det hade varit okej att döma på 3 eller ta in en olicensierad domare.
|
|
|
Post by var dr on Aug 15, 2007 17:53:59 GMT 1
ja det är sant, pratade också med domarna där och alternativen var att ta in en olicensierad domare eller döm på 3, matchen fick absolut inte ställas in.
|
|
|
Post by Please on Aug 20, 2007 0:30:33 GMT 1
Matchen fick inte ställas in i FÖRVÄG pga domarbrist. Att påstå att Ordförande i DU skulle godkänt spel med en olicensierad domare är ju bara löjligt. Alla som nån gång träffat honom vet att det är en omöjlighet
|
|
|
Post by Publik on Aug 20, 2007 9:39:42 GMT 1
Matchen fick inte ställas in i FÖRVÄG pga domarbrist. Att påstå att Ordförande i DU skulle godkänt spel med en olicensierad domare är ju bara löjligt. Alla som nån gång träffat honom vet att det är en omöjlighet Det är helt riktigt som föregående skribent skriver. Matchen fick inte ställas in i förväg, men Ordförande i DU hade gett godkänt att döma matchen på 3 personer. Sen om det var Han som också godkände att man kunde ta in en olicensierad domare eller om det var någon annans beslut vet jag inte. Fick bara höra att det var godkänt från DU att döma på 3 st domare.
|
|
|
Post by hasseb on Aug 20, 2007 15:58:19 GMT 1
Jag vill här frångå den negativa ton i tråden och TACKA de som ställde upp i GBG. Agebrink, Torneus, Hellborg och Martin ska ha en stor eloge.... Danke, danke...
Det såg mörkt ut på fredagens morgon, men bättre såg det ut vid fredag lunch...
Var lite positiva...
|
|
|
Post by josivtoft on Aug 20, 2007 16:10:22 GMT 1
Det är endast TU i första instans som kan ge dispans från TB, dvs i detta fall låta en match dömas av färre domare än vad TB reglerar. En sådan dispans innebär då att domaransvarigt lag slipper de böter som annars skall dömas ut vid felaktigt domarantal.
Ett beslut från TU kan sen överklagas till FS som sen tar det slutgiltiga beslutet i frågan. Men för att FS skall gå emot TU, som har att följa TB, så skall det finnas en omständighet utöver det vanliga och att frågan inte tidigare varit provad. Jmf vårt varnliga rättsväsende med tings/hovrätten och högsta domstolen.
Har svårt att se att både TU och FS skulle se att det finns anledning att ge dispans till att en match skulle dömas på färre domare än föreskrivet.
Att blanda in DU i frågan är alltså både onödigt och fel då detta inte är deras område att behandla. DU har att följa tävlingsbestämmelserna, inget annat. Dock är det ju som så att DU nuvarande ordförande tidigare var ordförande för TU och därför fortfarande vill ha med ett finger i spelet. :-)
Väl på matchdagen så har lagen ingen rätt att vägra spela om det finns färre domare eller olicenserade domare med.
Har för mig att vår förbundsordförande för många år sedan på den direkta frågan om vad som händer om en match döms med olicenserade domare. Är matchen giltig eller ska den spelas om. Det var ett bra tag sen så jag kan ha fel :-(, men har för mig att matchen var giltig men domaransvarigt lag straffas med böter. Detta gällde även om hela domarlaget var olicenserat.
Detta ligger iof i linje med att domarna inte har rätt att stoppa olicenserade spelare från att delta. Då har lagen inte heller rätt att stoppa olicenserade domare från att döma, eller? Domarna har iof genomfört någon form av utbildning och prov, medan en spelare endast behöver fylla i ett licensformulär, så det kan ju finnas en skillnad. Lagen har ju tillgång till domarlistan, men domarna har ju inte tillgång till spelarlistorna.
Har också för mig att en förening som dömer med för lite domare eller med olicenserade domare kommer "billigare" undan beträffande böter än att matchen inte blir av, men har inte tagit mig tid att kolla upp detta i TB.
|
|