|
Nummer
Jun 4, 2007 21:54:33 GMT 1
Post by Calmar TE on Jun 4, 2007 21:54:33 GMT 1
Jag kikade lite på regelboken jag fann på saffs hemsida och hittade väldigt knapp info om vad som gäller för numreringen av spelare. Det stod något om rekomenderade nummer och att man inte fick byta nummer för att förvirra motståndare(man får altså byta nummer?)
Min fråga, vad gäller egentligen? Mer än att o-line måste ha 50-79...
|
|
|
Nummer
Jun 5, 2007 8:33:37 GMT 1
Post by josivtoft on Jun 5, 2007 8:33:37 GMT 1
Lite kortfattat För frisparkar (båda lagen) och Lag B vid bollinjespel gäller att: spelarna frå ha vilka nummer som helst, men två eller fler spelare får inte ha samma nummer. Det är tillåtet att ha flera spelare med samma nummer på laguppställningen men det är inte att rekommendera. Det är också tillåtet att ge samma spelare två nummer om man har en spelare som man vill använda både på o-line och som reciver/back.
För Lag A vid bollinjespel utom om de står i en bollinjesparksuppställning: Fem spelare på linjen måste ha 50-79. Övriga spelare får ha vilka nummer de vill, men två eller fler spelare får inte ha samma nummer.
För Lag A vid bollinjespel i en bollinjesparksuppställning: De får ha vilka nummer de vill, två eller fler spelare får inte ha samma nummer.
Otillåtna mottagare Vad som oftast komplicerar detta med nummer är att en Lag A spelare med 50-79, får ALDRIG ta emot en framåtpassning. Det finns inga möjligheter a la NFL att göra en sådan spelare tillåten att ta emot framåtpassning genom att meddela motståndarna innan.
Dessutom är alla Lag A spelare mellan de yttersta spelarna på bollinjen "låsta" oavsett nummer och är att betrakta som ett 50-79 nummer.
Ex En uppställning (endast bollinjen) med 8 spelare på linjen
50 51 52 53 54 55 80 88
Endast nr 88 är tillåten mottagare. 80 är låst och 50 som står som TE har 50-79 nummer. Det spelar ingen roll att man utöver 50 har fem andra 50-79 spelare.
Vid en bollinjesparksuppställning behöver inte lag A ha fem 50-79, men de som är mellan de yttersta spelarna är låsta. Det finns restriktioner på hur man får ställa upp och flytta runt spelarna som jag utelämnar här och hänsvisar till regelboken kap 1
|
|