|
Post by Anti DU on May 29, 2007 7:40:01 GMT 1
Provet skulle ha varit inne den 31/3
Det har nu nästan gott 2 månader INGET FACIT....
Fråga nummer 2. Var är alla utlåtande om varför man fått Seniorlicens istället för Elitlicens.
Dom måste ju finnas nedskrivna någonstans. Annars har det verkligen varit en riktig såpa.
Dallas släng dig i väggen.
|
|
|
Post by inget mail on Jun 9, 2007 16:10:49 GMT 1
Fortfarande så har man inte fått någon utvärdering om varför man inte blev Elitdomare.
Undrar vad jag ska förbättra för att kunna få elitlicens.
Undrar vad DU kommer titta på för matchfilmer till nästa år.
Undrar vad DU gör för att förbättra för oss seniordomare som vill vara elitdomare.
|
|
|
Post by dommare on Jun 9, 2007 18:51:17 GMT 1
Vad gör du själv för att förbättra dig då
|
|
|
Post by domare on Jun 9, 2007 19:12:50 GMT 1
Vad gör du själv för att förbättra dig då Inför senaste 3-4 säsongerna så har jag haft studiecirkel med mina kollegor, vi har diskuterat situationer som hänt året innan hur man skulle agerat mm. Eftersom man inte har nån utvärderare på matchen så får man försöka komma ihåg själv Sen så försöker jag att hålla mig iform för att kunna döma på högsta nivå, men det spelar ju ingen roll nu. Jag vet inte själv vad jag kan förbättra mer eftersom jag inte hört vad jag är dålig på.
|
|
|
Post by FD Domare on Jun 11, 2007 13:49:29 GMT 1
Vad gör du själv för att förbättra dig då Jag för min del vet bara det att det fungerat bra senaste säsongerna som man dömt fotboll. Jag har ju inte blivit utvärderad, men jag har ändå fått höra bra kritik från spelare och coacher. Om sen DU har några argument varför jag inte får Elitlicens så vill jag gärna veta det. Nu till helgen är sista omgången innan sommaruppehållet på nästan 2 månader. Sen återstår ungefär 4 omgånger för jag räknar med att de som är Elitdomare ska ha kvalmatcherna för sig själva. Det innebär att jag har sammanlagt 5 omgångar och har jag då tur max 10 matcher på mig att förbättra mig till nästa säsong. Så kom igen nu DU. Det måste ju finnas motiveringar, annars hade väl det inte blivit några Elitdomare över huvudet taget.
|
|
|
Post by DUJesus on Jun 14, 2007 21:15:50 GMT 1
Provet skulle ha varit inne den 31/3 Det har nu nästan gott 2 månader INGET FACIT.... Fråga nummer 2. Var är alla utlåtande om varför man fått Seniorlicens istället för Elitlicens. Dom måste ju finnas nedskrivna någonstans. Annars har det verkligen varit en riktig såpa. Dallas släng dig i väggen. Vad är det som händer i fotbollssverige. Det är nästan helt otroligt, domarsituationen har blivit värre år från år och DU ändrar till ett system som säkert är bra om man får ge det tid. Men det börjar faktiskt bli dags för att ni i DU släpper tag om det ni just nu håller på med och skickar iväg motiveringarna. Jag vill veta varför jag inte fick Elitlicens Jag vill veta vad jag måste förbättra till nästa säsong så jag har en chans att få det jag med. Jag vill veta vad jag gjort för fel i mina första matcher iår. Det är ju tråkigt för dom lagen jag dömt att jag gjort det på ett felaktigt sätt. Ber om ursäkt för det. Så jag ber ur nu DU. SKICKA ut dessa motiveringar NU.
|
|
|
Post by du on Jun 14, 2007 21:38:00 GMT 1
;D Provet skulle ha varit inne den 31/3 Det har nu nästan gott 2 månader INGET FACIT.... Fråga nummer 2. Var är alla utlåtande om varför man fått Seniorlicens istället för Elitlicens. Dom måste ju finnas nedskrivna någonstans. Annars har det verkligen varit en riktig såpa. Dallas släng dig i väggen. Vad är det som händer i fotbollssverige. Det är nästan helt otroligt, domarsituationen har blivit värre år från år och DU ändrar till ett system som säkert är bra om man får ge det tid. Men det börjar faktiskt bli dags för att ni i DU släpper tag om det ni just nu håller på med och skickar iväg motiveringarna. Jag vill veta varför jag inte fick Elitlicens Jag vill veta vad jag måste förbättra till nästa säsong så jag har en chans att få det jag med. Jag vill veta vad jag gjort för fel i mina första matcher iår. Det är ju tråkigt för dom lagen jag dömt att jag gjort det på ett felaktigt sätt. Ber om ursäkt för det. Så jag ber ur nu DU. SKICKA ut dessa motiveringar NU. Tror du på att DU tittar här på anonyma inlägg......................... ;D
|
|
|
Post by wwehd on Jun 15, 2007 6:06:59 GMT 1
Så jag ber ur nu DU. SKICKA ut dessa motiveringar NU. Har du provat att ringa DU? Det är bara ett tips. Ibland är det lättare att få svar på frågor om man frågar berörd person istället för att skriva anonyma inlägg på en gästbok. Men det kanske bara är ibland.
|
|
|
Post by domare on Jun 29, 2007 19:08:50 GMT 1
Så jag ber ur nu DU. SKICKA ut dessa motiveringar NU. Har du provat att ringa DU? Det är bara ett tips. Ibland är det lättare att få svar på frågor om man frågar berörd person istället för att skriva anonyma inlägg på en gästbok. Men det kanske bara är ibland. Jag vet folk som har kontaktat DU angående motiveringar. Det har kommit motiveringar där personer ställt motfrågor vad dom grundar sina motiveringar. Det som skrämmer mig i detta är att det känns som DU går igenom matrial för att kunna skriva en längre motivering, att dom inte har tillräkligt. Jag orkar snart inte vänta längre på att få min motivering, och när jag vet att det är andra som frågat, varför ska jag då fråga. 3 st från DU sitter ju på en resa till Japan om ett par dagar. Det är bara att utnyttja dessa 12 Timmar i luften att gå igenom skriva motiveringar och skicka ut dom.
|
|
|
Post by en som vgar ringa on Jul 6, 2007 7:24:11 GMT 1
Har du provat att ringa DU? Det är bara ett tips. Ibland är det lättare att få svar på frågor om man frågar berörd person istället för att skriva anonyma inlägg på en gästbok. Men det kanske bara är ibland. Jag orkar snart inte vänta längre på att få min motivering, och när jag vet att det är andra som frågat, varför ska jag då fråga. Antingen väntar du inte längre utan ringer DU för att få svar på dina frågor Eller så surar du ner dig och skriver mera inlägg på forumet. Och hänvisar att andra som har ringt inte få svar. Eller vågar du inte ringa
|
|
Ska man behva ringa
Guest
|
Post by Ska man behva ringa on Jul 6, 2007 12:25:50 GMT 1
Varför ska man behöva ringa? Om det inte är solklart vem som hamnar i vilken grupp borde DU på ngt sätt kommunicera sin bedömning.
Detta är än mer viktigt när det är ett nytt system som införs och det verkar vara oklart vad det är som gäller. Sen kan man ju pregnant doga om man är placerad i rätt grupp eller ej men det är en annan sak som kanske hellre tas över telefonen.
|
|
|
Post by domare on Jul 7, 2007 0:09:38 GMT 1
Varför ska man behöva ringa? Om det inte är solklart vem som hamnar i vilken grupp borde DU på ngt sätt kommunicera sin bedömning. Detta är än mer viktigt när det är ett nytt system som införs och det verkar vara oklart vad det är som gäller. Sen kan man ju pregnant doga om man är placerad i rätt grupp eller ej men det är en annan sak som kanske hellre tas över telefonen. Detta inlägg kan kanske ses som påhopp eller liknande. Men jag måste ändå få säga min mening. jag har hållt på med amerikansk fotboll en längre tid och gillar sporten. Men jag har insett att du får inte nåt tillbaka nån gång. Allra minst nu. Det finns dom som har ifrågasatt en del av utnämningarna av Elitdomare särskilt med tanke på vad en del Elitdomare har lyckats med för snedsteg på planen redan nu. Att inte stå på sig vid två st utvisade spelare. jag säger inte att det var rätt eller fel gjort. Men har bara hört kommentaren "och han ska vara elitdomare" När man nu gör ett system som detta så måste man ha riktlinjerna klara från början. Och framförallt det får inte komma fram efteråt att det inte gäller det som är sagt på Elitdomarskolan. Jag var där, och jag hörde INGET om att DU skulle ta ut elitdomare. Men om det nu var så att man har motiv för att en domare inte ska bli det och en annan ska bli det. Varför kommer då inte dessa motiv ut. Jag kan säga det att så mycket skitsnack det blivit om DU bland "missnöjda" seniordomare, det tror jag gör mer skada för vår sport än nytta. Det finns många som funderar på att lägga av, framförallt när det inte kommit kommunikation från DU till en del. Det finns dom som fått svar och efter det undrat, och hur har ni kollat det? Just nu litar jag inte på DU. och ni som säger att man ska ringa osv. Varför ska jag göra det? Är det mig det är fel på? Allvarligt talat så är det här något så ruttet så det finns inte. Herr Ordförande i DU har ju åkt fram och tillbaka till Stockholm och fram och tillbaka till Karstad (Via Örebro då, för det är väl bara en bil till matcherna) Måste funnits tid att skriva ner motiveringarna då. Sen funderar jag på en annan sak. Har våra domare i Sverige så mycket kondition och ork så dom kan sitta i en bil i 5-6 timmar och sen döma en match som gäller ett SM-Guld till slut. Jag brukar vara tveksam när man ska döma match efter man suttit i bil 3 timmar, kroppen är inte gjord för att sen springa så mycket som en domare ändå ska göra. Men nu tillbaka till DU, någon som vet hur man ska gå tillväga, för i allt detta så är det mycket som inte stämmer anser jag. Alltså vilket prov du än skriver så får du reda på resultat. Jag har gjort ansökningar till en kockskola där man kom in dels på prov och motivering. Där blev jag INTERVJUAD. Det blev jag inte här. jag fick fylla i en ruta där jag skrev att jag ville döma många matcher Så för er och för sprtens skull kom igen nu DU nu gör vi så att några seniordomare stannar kvar till nästa år
|
|
|
Post by maue on Jul 8, 2007 23:30:39 GMT 1
Det är bara domare som dömer superserien plus reserver som blir elitdomare. Så alla vi andra behöver inte bekymra oss inför nästa sesång utan antingen så slutar man att döma eller så glassar man igenom seior kursen och provet för att sen inte bli någon bätre domare. Slutsatsn blir att vi kommer att få en sämre domar kår med detta system. Så strunta i utvärderingen för i år och hoppas att man gör om systemet till nåsta är så det är värt att läga net tid och pengar på att bli en bätre domare.
|
|