|
DPI?
May 21, 2007 9:46:21 GMT 1
Post by Spelare on May 21, 2007 9:46:21 GMT 1
Spelade match i helgen och fick en rätt smärtsam tackling i ryggen, så nu undrar min rygg och jag om det inte borde ha flaggats?
Scenariot var som följande. Jag står som outside WR och springer en hook/curl/vad du vill kalla den route (upp 10y stanna vänd om), när jag vänt mig om går bollen iväg till min inside WR som befinner sig 5m ifrån mig. Under tiden bollen är i luften säger min rygg kraaas och jag ligger i backen. Borde inte detta vara ett regelbrott?
|
|
|
DPI?
May 21, 2007 11:20:20 GMT 1
Post by Fd domare on May 21, 2007 11:20:20 GMT 1
Spelade match i helgen och fick en rätt smärtsam tackling i ryggen, så nu undrar min rygg och jag om det inte borde ha flaggats?
Scenariot var som följande. Jag står som outside WR och springer en hook/curl/vad du vill kalla den route (upp 10y stanna vänd om), när jag vänt mig om går bollen iväg till min inside WR som befinner sig 5m ifrån mig. Under tiden bollen är i luften säger min rygg kraaas och jag ligger i backen. Borde inte detta vara ett regelbrott?
Kanske, det blir inte en DPI då passen inte var ämnad till dig och därmed inte är mottagningsbar av dig( Ett av många kriterier för DPI) men om det sa "kraaas" om din rygg så kan det varit ett personligt regelbrott, men det är svårt att bedöma utifrån din beskrivning och är helt och hållet ett judgement call...
|
|
|
DPI?
May 21, 2007 13:17:16 GMT 1
Post by Spelare on May 21, 2007 13:17:16 GMT 1
Så det blir OPI oavsett om vart bollen går men DPI kan det bara bli om man stör den som bollen är ämnad till?
Då får man väl se till att spänna kroppen nästa gång man vänder ryggen till defense, räknade ju inte med att bli sänkt eftersom att bollen inte kom till mig.
|
|
|
DPI?
May 21, 2007 14:23:53 GMT 1
Post by Fd domare on May 21, 2007 14:23:53 GMT 1
Så det blir OPI oavsett om vart bollen går men DPI kan det bara bli om man stör den som bollen är ämnad till? Då får man väl se till att spänna kroppen nästa gång man vänder ryggen till defense, räknade ju inte med att bli sänkt eftersom att bollen inte kom till mig. Du har fattat det helt rätt! Offense vet vad som händer och ska inte behöva göra sådana saker medan defense är lite befriade i det hänseendet. Spänn kroppen men ta ingen skit, som Grynet skulle sagt
|
|
|
DPI?
May 21, 2007 19:37:04 GMT 1
Post by M Hammargard on May 21, 2007 19:37:04 GMT 1
Det borde nog kunnat bli en PF. Problemet är att vi använder 5-domarlag i Sverige. Bakdomare och Flankdomare måste titta dit bollen blir kastad. Således är det svårt att upptäcka detta och liknande fall.
|
|
|
DPI?
May 22, 2007 7:28:55 GMT 1
Post by Mattias 13 Ystad on May 22, 2007 7:28:55 GMT 1
Spelade match mot hässleholm i helgen. På 4 och goal med cirka 12 yards till endzone startade spelet. Jag står som reciever på "backside"(enda recivern på den sidan). Cb ställer upp tight insida. Spelet börjar jag gör min kille och är på väg ner till endzone. Qb passar en loft boll, dock lite kort jag stannar för att ta emot bollen min cb kommer ifatt och hoppar upp med viftande händer framför mig vilket gör att han hindrar mig från att ta bollen( dock utan förtidig kontakt eller likande)utan att ha tittat in på QB en enda gång eller sett bollen. Bollen träffar cb:ens hjälm och sen ner i marken. Domaren som står precis bredvid kallar incomplete pass och säger att bollen tog ju han i huvudet kan inte vara något.
Får cb utan sett bollen upp och viftamed händerna och på så sätt stoppa wr från att fånga bollen?
Vill gärna veta för framtiden
|
|
ocho
Backup
|
DPI?
May 22, 2007 7:38:54 GMT 1
Post by ocho on May 22, 2007 7:38:54 GMT 1
Som du beskriver situationen så är inget regelbrott begånget. Enligt NCAA-regler så får en defensiv spelare störa dig så länge han inte har fysisk kontakt, t.ex. genom att vifta med armar / händer framför dig. I high school däremot finns ett regelbrott kallat face guarding som gör att situationen du beskriver skulle ha renderat en flagga.
|
|
|
DPI?
May 22, 2007 9:22:16 GMT 1
Post by farbrordane on May 22, 2007 9:22:16 GMT 1
MEn får han i detta läge som WR knuffa undan CB:n så att han kan fånga bollen?
|
|
|
DPI?
May 22, 2007 11:03:05 GMT 1
Post by wwehd on May 22, 2007 11:03:05 GMT 1
Nej.
|
|
|
DPI?
May 23, 2007 17:12:32 GMT 1
Post by Som man br on May 23, 2007 17:12:32 GMT 1
Du tar steget in i cb samtidigt som du går efter bollen. Rör han dig blir det DPI.
|
|
|
DPI?
May 23, 2007 18:40:37 GMT 1
Post by wwehd on May 23, 2007 18:40:37 GMT 1
Stopp nu. Det är det inte alls DPI per automatik. Om cb'n också går efter bollen i det läget så är det INTE defensiv passningsstörning.
|
|
|
DPI?
May 25, 2007 20:16:35 GMT 1
Post by hmm on May 25, 2007 20:16:35 GMT 1
Men om situationen är som "Mattias 13 Ystad" beskriver den:
Spelade match mot hässleholm i helgen. På 4 och goal med cirka 12 yards till endzone startade spelet. Jag står som reciever på "backside"(enda recivern på den sidan). Cb ställer upp tight insida. Spelet börjar jag gör min kille och är på väg ner till endzone. Qb passar en loft boll, dock lite kort jag stannar för att ta emot bollen min cb kommer ifatt och hoppar upp med viftande händer framför mig vilket gör att han hindrar mig från att ta bollen( dock utan förtidig kontakt eller likande)utan att ha tittat in på QB en enda gång eller sett bollen. Bollen träffar cb:ens hjälm och sen ner i marken. Domaren som står precis bredvid kallar incomplete pass och säger att bollen tog ju han i huvudet kan inte vara något.
Om WR istället tar steget/ eller hoppar mot bollen(in i cb) då han vet att han kommer att få cb på sig som fortfarande inte sett bollen, rakt på sig, blir det då en DPI? WR försöker givetvis ta bollen
|
|
|
DPI?
May 25, 2007 21:06:23 GMT 1
Post by wwehd on May 25, 2007 21:06:23 GMT 1
Då kommer saken i ett helt annat läge. Det var inte det som beskrevs tidigare.
Dessa situationer är väldigt svåra att bedöma genom bara text. Men i mina ögon så som jag ser den situationen du beskriver hade jag inte varit främmande för att kasta en flagga. Det finns dock väldigt mycket annat som spelar in för att det ska bli en defensiv passningsstörning.
Det finns vissa grundkriterier som skall vara uppfyllda för att det ska bli en DPI.
Några av dessa är:
En legal framåtpassning som passerar den neutrala zonen. Det skall vara mot en tillåten mottagare. Det MÅSTE vara kontakt mellan spelarna. Dock tillåter vi en viss kontakt som inte påverkar spelarnas kraft och riktning. Och bollen måste vara mottagningsbar.
Är alla dessa kriterier uppfyllda då har man nog en defensiv passningsstörning. Dock kan vi ha ett antal andra regelbrott förutom DPI. till exempel defensiv fasthållning och för hårt spel (unnecessary roughness).
|
|
|
DPI?
May 25, 2007 21:14:05 GMT 1
Post by Domare och WR on May 25, 2007 21:14:05 GMT 1
Om WR väljer att gå efter bollen (och dessutom KAN ta den) och krockar med DB (som inte bryr sig om bollen) så är det DPI.
Nu till verkligheten. Om man som WR hamnar i ovanstående scenario så är min rekommendation att alltid försöka få yards genom att fånga bollen snarare än att medvetet bli översprungen. Anledningen till det är att man sällan har den tiden på sig om bollen är mindre än 15 yards i luften, sen kan ni själv lista ut varför det är just 15...
(OBS. Till Mossifierad eller vad Stål nu kallar sig - detta gäller 15 yards i DJUPLED. Yards i sidled och bakåt räknas inte!)
|
|