|
Post by Lundh on Apr 5, 2007 18:29:18 GMT 1
Tjenare fotbollsvänner! Jag har egentligen inte så mkt med den här saken att göra eftersom jag spelar D, men jag har undrat lite. Hur mycket krävs det för att ni som är/varit domare ska döma för unnecessary celebration? Vad är okej respektive inte okej? Vore bara kul att få veta så man inte gör bort sig om man någon gång råkar göra en interception
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 5, 2007 23:22:54 GMT 1
När någon hånar en motståndare så ska det flaggas. Annars är det väl bara om man fördröjer spelet genom att t.ex. Kasta bollen åt h-e eller springa iväg och tacka hela publiken. Annars flaggar vi inte!
|
|
|
Post by mm on Apr 6, 2007 9:19:18 GMT 1
jag skulle också vilja veta, kan ni berätta mer precist vad som räknas med att håna laget? t.ex om jag gör en liten celebrations dans, flaggar ni då ;D ? det skulle inte vara roligt om man gjorde en svår touchdown och sedan fick den bortdömd genom att man gjorde en ogenomtänkt målgest.
|
|
|
Post by Bc on Apr 6, 2007 10:19:42 GMT 1
Du kommer aldrig att få td:n bortdömd om du firar efter den. Blir en dödboll bestraffning, efter spelet.
|
|
|
Post by D Sandberg on Apr 6, 2007 10:32:56 GMT 1
Precis, man får flytta bakåt på PAT.
|
|
Rtta mig om jag har fel
Guest
|
Post by Rtta mig om jag har fel on May 19, 2007 3:47:52 GMT 1
Om ditt firande skulle börja innan du nått mållinjen och det är för att förnedra motståndaren. Så blir det väll en spotfoul? Då skulle nog td dömmas bort... men som sagt rätta mig om jag har fel.
|
|
|
Post by Domare on May 19, 2007 7:22:02 GMT 1
Osportsligt uppträdande utmäts alltid som ett dödbollsregelbrott. Så även om du gör det innan du passerat mållinjen så räkans TD (undantag övertidsperioder).
Dessutom kan det försvarande laget välja om de vill ta de 15 på XP eller kickoffen.
|
|
|
Post by na on May 20, 2007 8:56:15 GMT 1
Precis, man får flytta bakåt på PAT. när norrköping mötte Luleå förra året råkade Viktor Hellman ut för att få en bestraffning för hånande av motståndare, och då mättes bestraffningen ut på kickoffen, det är väl ändå felaktigt?
|
|
t630
Backup
|
Post by t630 on May 20, 2007 12:21:29 GMT 1
Till "na" - varför läser du inte inlägget precis ovanför ditt så får du svar på frågan....
|
|
|
Post by Calmar TE on Jun 4, 2007 21:50:41 GMT 1
Tror jag fick en TD bortdömd för att ha hållit upp bollen över huvudet innan jag nått endzone. En av dommarna sa nåt om taunting. Han verkade inte veta någon svensk term för det.
Men det var en del andra flaggor på spelet så jag tror inte en dommarna visste vad som blev summan. Ingen TD för oss iaf...
|
|
|
Post by M Hammargard on Jun 6, 2007 15:35:06 GMT 1
Har för mig att TD:n kunde bli bortdömd för länge sedan(läs 90-tal). När hände ovanstående?
|
|
|
Post by Calmar TE on Jun 8, 2007 22:11:17 GMT 1
I år så..
|
|