|
Post by Var snll on Mar 7, 2007 16:04:35 GMT 1
Nu vill inte jag var uppkäftig eller elak på något vis så ingen behöver hoppa på mig över en enkel fråga.
Nu när jag har klargjort det så undrar jag bara vilka spelare som oftast blir domare. Dom domare jag har sett runt om i Sverige är i alla fall något större så man skulle kunna tro att dom har varit linjespelare. Är det bara linjespelare som blir domare? Varför?
|
|
|
Post by sebastianlindqvist on Mar 7, 2007 16:14:16 GMT 1
För att man brukar få gratiskorv av hemmalaget...?
|
|
|
Post by Judge Hellgun on Mar 7, 2007 16:46:25 GMT 1
Jag skulle tro att det beror på att linjespelare, framförallt offensiva sådana, är vana att jobba tillsammans och ta ansvar. I de klubbar är det de offensiva linjespelarna som jobbar mest för klubben medan övriga åker snålsjkuts/parasiterar.
|
|
SC73
Bänkvärmare
|
Post by SC73 on Mar 7, 2007 18:41:36 GMT 1
Jag skulle tro att det beror på att linjespelare, framförallt offensiva sådana, är vana att jobba tillsammans och ta ansvar. I de klubbar är det de offensiva linjespelarna som jobbar mest för klubben medan övriga åker snålsjkuts/parasiterar. WORD!
|
|
|
Post by M Hammargard on Mar 7, 2007 19:23:03 GMT 1
Njae. Visst finns det en del stora domare, men i denna sport finns det en stor andel "stora" spelare. Om du tittar på SS-domarna t.ex. så är nog vi "flaggstänger" i överläge till antalet. Kan väl nämna några för skoj skull.
Fereed Adus Per Simonsson Kåre Axell Janne Kickert Einar Bolstad Peter Eriksson
Oj den listan blev inte så lång som jag trodde den skulle bli. Jag kan väl lägga till mig själv också. Innan någon insatt kommer på det så får jag väl erkänna att jag vikarierat på OL. Men det var ytterst tillfälligt. Någon måste ju fylla platsen när de stora pojkarna behöver fylla på med en hamburgare eller en kebabrulle.
|
|
|
Post by Mr Floppy on Mar 7, 2007 19:35:25 GMT 1
Njae. Visst finns det en del stora domare, men i denna sport finns det en stor andel "stora" spelare. Om du tittar på SS-domarna t.ex. så är nog vi "flaggstänger" i överläge till antalet. Kan väl nämna några för skoj skull. Fereed Adus Per Simonsson Kåre Axell Janne Kickert Einar Bolstad Peter Eriksson Oj den listan blev inte så lång som jag trodde den skulle bli. Jag kan väl lägga till mig själv också. Innan någon insatt kommer på det så får jag väl erkänna att jag vikarierat på OL. Men det var ytterst tillfälligt. Någon måste ju fylla platsen när de stora pojkarna behöver fylla på med en hamburgare eller en kebabrulle. Och hur många av de gossarna kan du med gott samvete kalla "spelare"...? Har någon av dem gjort mer än fem säsonger, oavsett nivå?
|
|
|
Post by hmm on Mar 7, 2007 20:59:13 GMT 1
om jag inte minns helt fel så lirade väl Eriksson bl.a. i två SM-finaler, med Black Knights, '98 och '99... så det borde man väl kunna klassa som en skaplig spelare
|
|
|
Post by Janne Kickert on Mar 8, 2007 7:33:41 GMT 1
Undertecknad har spelat i Superserien, förlorat en JSM-final och varit kapten i juniorlandslaget, så jag tycker nog att jag får räknas som spelare, dock med rejäl betoning på före detta.
Jag spelade mest DE och del TE, men det smickrar mig att bli räknad till flaggstängerna.
Att jag började kom sig väl av en slags ansvarskänsla och att man borde ställa upp (vår center/domaransvarige frågade). Sen visade det sig vara görskoj också.
Janne Kickert
|
|
|
Post by M Hammargard on Mar 8, 2007 14:34:16 GMT 1
Njae. Visst finns det en del stora domare, men i denna sport finns det en stor andel "stora" spelare. Om du tittar på SS-domarna t.ex. så är nog vi "flaggstänger" i överläge till antalet. Kan väl nämna några för skoj skull. Fereed Adus Per Simonsson Kåre Axell Janne Kickert Einar Bolstad Peter Eriksson Oj den listan blev inte så lång som jag trodde den skulle bli. Jag kan väl lägga till mig själv också. Innan någon insatt kommer på det så får jag väl erkänna att jag vikarierat på OL. Men det var ytterst tillfälligt. Någon måste ju fylla platsen när de stora pojkarna behöver fylla på med en hamburgare eller en kebabrulle. Och hur många av de gossarna kan du med gott samvete kalla "spelare"...? Har någon av dem gjort mer än fem säsonger, oavsett nivå? Vet inte hur det är med Simpson och Axell. Men övriga fyller ditt kriterium. Personligen har jag gjort 11 säsonger...
|
|
|
Post by Lugi on Mar 8, 2007 17:42:50 GMT 1
Fered var med och startade Lund Viking ( Lugi idag ) 1985 efter att ha spelat 1 ½ år som skollag och hans sista säsong var 1991.
Det räknas väl också, även om detta är också med betoning som Jannes "före detta spelare". Han spelade TE/WR/CB och avslutade som K/P.
|
|
|
Post by domare150 on Mar 8, 2007 22:39:14 GMT 1
Hur i all världen kom jag med på den listan? Har inte dömt en match i Sverige på flera år, men jag hoppas att möjligheten dyker upp igen snart, hadde varit roligt att göra comeback i SS (då får du hänga med, Janne!). Men trevligt att man inte är glömd! :-)
Vet inte om jag med gott samvete kan kalla mig en flaggstång heller, då hadde jag kanske inte köpt den där träningscyckelmackapären som står här bredvid (och som faktiskt används) för att hålla mig i acceptabel form.
|
|
|
Post by Janne Kickert on Mar 9, 2007 6:56:38 GMT 1
Vem är du 150? Är det du som har flytt över gränsen? Apropå "före detta" så kan man ju fråga sig varför jag kom upp på listan också. Jag dömde inte SS ifjol och kommer inte att göra det i år heller. Jag har inte riktigt kunnat förlika mig ännu om det är "uppehåll" eller "slutat".
|
|
|
Post by Janne Kickert on Mar 9, 2007 7:18:54 GMT 1
När det gäller ursprungsfrågan så tänkte jag först att du nog har rätt, men när jag tänker efter så vet jag inte, i alla fall inte om jag tittar bakåt en 10-15 år, men det är möjligt att pendeln har svängt. Här är några jag dömt med som jag kommer på: Hjalmar Ippolito DB/QB Kaj Dyrvold OL Peter Hamnebo DB? Linus Aldebjer DB? Mikael Johansson DB? Calle Bruno LB Jukka Keikkö OL Bogge OL/DL Bröderna Holmqvist DB/LB Jörgen ? från Partille DB Magnus Krüger OL/DL Joakim Kalantari ?inte line i alla fall Tommy Karleman DB Klas Leidö OL/DL Markus Agebrink OL/DL
Så med lite perspektiv stämmer det nog inte att det mest är linjekillar, men det är klart, på senare år, särskilt i Göteborg, har det ju varit många linjekillar: Staffan Johansson Torneusbröderna Magnus Eliasson Anders Bäck m.fl.
kanske är de ofta en tight grupp redan från början, så om en börjar kanske han lätt drar med sig de övriga?
|
|
|
Post by M Hammargard on Mar 9, 2007 13:17:50 GMT 1
Hur i all världen kom jag med på den listan? Har inte dömt en match i Sverige på flera år, men jag hoppas att möjligheten dyker upp igen snart, hadde varit roligt att göra comeback i SS (då får du hänga med, Janne!). Men trevligt att man inte är glömd! :-) Vet inte om jag med gott samvete kan kalla mig en flaggstång heller, då hadde jag kanske inte köpt den där träningscyckelmackapären som står här bredvid (och som faktiskt används) för att hålla mig i acceptabel form. Bara för att man flyr landet kommer man inte undan. Fråga Joakim Posener(Trustor). ;D Jag kommer väl ihåg dig för att jag gjorde min första SS-match ihop med dig o Janne i Karlstad. Dessutom var du ju faktiskt och föreläste på Elitskolan i Örebro. Janne! Sluta lata dig. Så gammal är du inte! May the flag be with you!
|
|
|
Post by wwehd on Mar 10, 2007 13:11:50 GMT 1
Läste på ett amerikanskt forum att någon där läst en artikel om att 60% av de rikaste i USA (Fortune 500 list) hade spelat O-line. Hörsägen så det visslar om det va? Men stämmer detta så kanske anledningen till att så många o-line blir domare helt enkelt att dom är smartare än den genomsnittslige fotbolls-spelaren
|
|