|
Post by hmmm on Feb 20, 2007 9:14:23 GMT 1
Jag undrar vad regeln säger angående crack block i U-16. Vissa lag som vi möter sätter en slot reciver i motion och låter honom cracka enden eller outside backer. jag undrar nu om det är okej eller inte att göra det i U-16 sammanhang. Ifall det inte är det så borde det vara mer tydligt för domare för jag tror inte att alla domare känner till det. eller har svårt att se ifall det är en crack block eller inte.
innan folk börjar gnälla så vill jag bara säga att jag inte vill gnälla på någon lag eller någon domare. anser att alla domare är fett bra som ställer upp men man borde ändå få diskutera vilka som gör ett bra jobb och inte. sammtidigt som man måste få ge konstruktiv kritik.
mvh En som undrar
uppskattar alla svar som jag kan få.
|
|
|
Post by jo on Feb 20, 2007 10:15:54 GMT 1
Jo, det är helt ok så länge den inte är i ryggen och/eller under midjan!
|
|
|
Post by josivtoft on Feb 20, 2007 10:47:15 GMT 1
Först, crackback eller crack block är en term som inte finns med i regelboken, och är således inte definerad. Men den används ofta som ett begrepp för lag A blockeringar bl.a i den situation som du beskriver. Om man avser att det i begreppet ingår att man blockerar någon i ryggen (eller under midjan) och att det är lag A som gör blocken så är den illegal eftersom lag A inte får blockera i ryggen (det finns undatag).
Någon regel angående att "crack block" skulle vara legal finns inte, vare sig i U16 eller U19/senior.
Alla blockeringar framifrån och från sidan är legal i detta avseende. En blockering i ryggern är således inte legal och ingen blockering under midjan eller clipping.
Det som kan vara svårt är om den defensive spelaren vänder ryggen till strax före kontakten sker. Då är det inte ett regelbrott för blockering i ryggen. Ofta är det detta man ser och som det defensiva laget reagerar på. Notera att det kan vara ett personligt regebrott beroende på hur hjälmen används
Om spelet går på samma sidan som motion spelaren kommer ifrån får man ofta en legal block framifrån eller i sidan. Det man måste se upp med i de situationerna är att blocken inte är för låg.
Men om spelet går i mitten eller på andra sidan så är det högst troligt att den defensive spelare som motion spelaren har som mål läser spelet och vänder sig bort från blocken. Det som då är avgörande är hur pass tidigt denna vändning sker. Är det i god tid så är det ett regelbrott. Är det sent så att motionspelaren har hunnit satsa i avsikt och riktning och inte har en chans att undvika, ja då är det inget regelbrott.
För övrigt, den enda skilland när det gäller blockeringar från U19/senior jämfört med U16 är att all blockering under midjan (utom mot springaren) är otillåten.
I senior/U19 är det tillåtet att blockera låg också. Något förenklat kan man säga att spelare som är utanför TE på linjen och backar som står längre ut än T och spelare i motion inte får blockara inåt plan. Begränsningen gäller tom 10 yards bortom NZ. Med inåt plan menas en parallell linje till sidlinjen som går igenom bollstartaren. Om blockerarens kraft i den låga blocken går mot denna linje är den illegal. Övriga lag A spelare får blockera lågt åt alla håll. Det finns begrännsningar för lag B också. Efter en ändring i lag besittning är låga blockar otillåtna.
I den situation som du beskriver får således inte en spelare i motion blockera lågt men väl högt. Så i det avseendet så är det samma sak i senior/U19 som i U16.
Hopas det kan vara till någon hjälp.
|
|