Post by josivtoft on Feb 2, 2007 8:40:02 GMT 1
Det har under en annan topic efterfrågats efter en studieplan för studiecirkel. Jag har här en studieplan som använts som mall för Lugi Vikings studiecirklar 2003-2004. Den är egenhändigt framtagen då jag var studiecirkelledare så det är inget material som är officiellt eller godkännt av någon.
Men i avsaknad av annan plan och som stöd eller för att ge uppslag till en egen plan lägger jag ut den här under.
Givetvis kommer det att finnas synpunkter på upplägg innehåll med mera: Dessa mottages tacksamt. Så håll till godo.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kursprogram
Kursen är uppdelad på 7 kurstillfällen. Givetvis är det full möjligt att utöka det med ett par tillfällen om det visar sig att man inte hinner hålla den takt som föreslås. Ett kurstillfälle är tänkt som tre lektioner a 45 min dvs. 2 timmar och en kvart. Första tillfället bör dock vara någon timme till.
Kursen är tänkt att följa spelförloppet och med det menas att man på varje moment tittar på en del av händelseförloppet som sker under spelet. Detta betyder i sin tur att man får jobba med olika delar i domarmanualen, regelboken och kanske tävlingsbestämmelserna och att man inte kan specificera ett exakt kapitel för att täcka in momentet.
Regelboken går att beställa och domarmanualen och tävlingsbestämmelserna finns att skriva ut från SAFF: hemsida.
Tänkt kursplan och takt är
Kurstillfälle 1 Introduktion och Före bollstarten
Kurstillfälle 2 Bollstarten och inledningen av försöket
Kurstillfälle 3 Bollinjespel (ej sparkar)
Kurstillfälle 4 Bollinjesparksparkspel och frisparkar
Kurstillfälle 5 Dödboll, klockan och timeout
Kurstillfälle 6 Procedurer: Regelbrottsrapportering, straffutmätning och kedjorna
Kurstillfälle 7 PW, TB och pregame
Kursen ska ha en kursansvarig. Som kursansvariganmäler man kursstart till SISU, håller koll på närvaron och rapporterar till SISU när kursen är klar.
Man ska även ha en kursledare som håller i kursen, fördelar ut uppgifter och ger läsanvisningar till efterföljande möten. Kursledare och kursansvarig kan vara en och samma person
1. Introduktion och före bollstarten
a) Introduktion
Första gången bör man gå igenom kursprogrammet och klargöra vad som krävs av varje deltagare. Det är också viktigt att alla har tillgång till regelbok, domarmanual och tävlingsbestämmelser. Poängtera att vi använder svenska när vi dömer, dvs. svenska termer gäller.
Det är viktigt att klargöra att det krävs någon timmes individuellt engagemang mellan kurstillfällena för att kursen skall ge ett bra resultat.
Inför varje kurstillfälle kan man dela ut ett par punkter till varje deltagare. T.ex en person fördjupar sig i i den första punkten under mekanik och den första punkten under regler. Nästa deltagar tar andra punkten osv.
Det är också bra att bestämma något avsnitt i mekanikboken som kursdeltagarna skall läsa igenom inför nästa kursträff.
Mekanik
• Grundläggande egenskaper för en domare
• Vanliga domartecken och tilläggstecken – Tanken är inte att nöta in dessa under första tillfället. Man kommer under resten av kursen att komma tillbaka till dessa. Men en kort genomgång som introduktion är en bra början. Bland domartecknen kan 1-3, 5-11 utgöra en bra start. Därefter är 18-22, 33-34. 38-43 och 45 en bra fortsättning. Bland tilläggstecknen är 1,3-10,13-15 en bra start och därefter 11,12, 16-19, 23.
Regler
• Gå igenom kapitel 2 – Definitioner i regelboken så att alla lär sig språket och sättet som reglerna är uppbyggda på. Man behöver inte detaljstudera alla definitioner. Gå igenom 2-4, 10, 12, 18, 22, 24, 26, därefter 7, 15, 19, 23. Som självstudier inför första mötet kan man ge 6, 8, 9, 11, 13, 16-17, 20-21, 27. 30-31. Dessa är av enklare slag och kanske inte de viktigaste men lämpliga att själv läsa in sig på.
b) Före bollstarten
Avser tiden från klarsignalen tills det att spelet startar.
Mekanik
• Gå igenom respektive domares positioner och ansvarsområden.
• Vilka uppgifter har respektive domare
• Med vilka tecken kommunicerar domarna med varandra och vad betyder dem
• Vem kommunicerar med vem och vad kommunicerar man om
Regler
• Vilka regler gäller för Lag A före bollstarten.
• Vilka reglebrott har vi för Lag A
• Vilka regelbrott krävs det mer än en domare för att avgöra
• Vilka regler gäller för Lag B före bollstarten.
• Vilka reglebrott har vi för Lag B
• Vilka är de så kallade ”Blow and throw” – regelbrotten.
2. Bollstarten och inledningen av försöket
Avser tiden från det att försöket har startats legat och de första sekunderna innan man kan läsa vilken typ av spel det blir.
Mekanik
• Vilka nycklar har respektive domare
• Hur läser man pass/run som domare
• Hur rör sig domarna inledningen av spelet
• Vem ansvarar för bollbäraren och vilka ansvar har de som inte har bollbäraren
• Kommuniktion under spelet (tecken)
• När och hur kastar vi flaggan.
Regler
• Vilka regelbrott är de vanligaste i samband med att bollen har startats
• Vilka regelbrott flaggar vi (ibland) inte för och varför. Hur hanterar vi dem istället
• Gå igenom definitionerna på de regelbrott som rör spelarsäkerhet
• Vilka blockeringsregler har vi för linjespelarna
• Vilka regler angående kontakt har vi för mottagare (receivers) och backar.
• När är blockering under midjan tilllåten
3. Bollinjespel (ej sparkspel)
Avser tiden från det att man kan kan läsa typen av spel tills bollen blir död.
Mekanik
• Hur rör sig domarna då spelet utvecklas beroende på pass- eller springspel
• Vem ansvarar för bollbäraren och vilka ansvar har de som inte har bollbäraren
• Kommunikation under spelet (tecken)
• När och hur kastar vi flaggan
• Användandet av markeringspåsen.
Regler
• Vilka regler gäller för blockeringar resp tacklingar, offense & defence
• Vilka regler gäller vid passningar, offensiva-linjen, mottagare, försvarare
• Legala och illegala överräckningar och passningar
• Vilka spelare har extra skydd
• Skillnader i pass som går förbi neutrala zonen eller inte
• Vilka regelbrott flaggas först när passningen har gått
4. Bollinjesparkspel och frisparkar
Avser frisparkar och försök där man tydligt kan avgöra om det blir ett bollinjesparkspel eller från den tidpunkten då en oväntad bollinjesparks sker.
Mekanik
• Vilka positioner har respektive domare
• Vem ansvarar för sparkare, hållare, bollstartare och sparkmottagare och vilka ansvar har de som inte har dessa personer.
• Kommunikation under spelet (tecken)
• När och hur kastar vi flaggan
• Användandet av markeringspåsen.
Regler
• Vad är bollinjesparksuppställning
• Vilka regler gäller för blockeringar offense & defence
• Vilka regler gäller vid sparkspel, offensiva-linjen, mottagare
• Legala och illegala bollinjesparkar, illegal spark
• Vilka spelare har extra skydd
• Skillnader i sparkar som går förbi neutrala zonen eller inte
• Vilka regelbrott flaggas först när sparken har gått
5. Dödboll, klockan och timeouts
Avser tiden från det att bollen är död tills det att spelarna är på väg bort från dödbollspunkten och man har placerat bollen på dödbollspunkten.
Mekanik
• Vilka har ansvar för dödbollspunkten.
• Vad har de andra domarna för uppgifter när bollen blir död.
• Hur rör man sig när bollen blir död.
• Hur hanterar man spelet nära och utanför sidlinjen
• Vilka tecken visar man när bollen blir död berorende på situation
• Hur hanterar man en timeout kallad av spelare/coach
Regler
• När är bollen död
• När stoppas klockan.
• Regelbrott efter bollen är död.
• Vilka sorters timeout finns det
• Vem få kalla timeout
6. Procedurer: Regelbrottsrapportering, straffutmätning, kedjorna
Mekanik
• Vad gör domaren som kastat flaggan innan man börjar rapportera regelbrottet
• Till vem rapporterar man och vad rapporterar man.
• Vilka uppgifter har respektive domare vid en straffutmätning
• Vilka uppgifter har repektive domare vid en mätning för ett nytt första försök
• När ändras försöksindikatorn och när flyttas kedjorna
• Vilka val har det drabbade lagets kapten vid straffutmätning
• Uppgifter vid sidbyte
Regler
• Hur hanteras regelbrott vid spelbar boll
• Hur hanteras regelbrott vid död boll
• När tar regelbrott ut varandra
• Vad innebär försöksförlust, halva distansen till mållinjen och förseelse
7. PW, TB och pregame
Mekanik
• Tremanna mekanik i PW
• Hjälpa istället för stjälpa i PW
• Pregame, vad är det och varför-
Regler
• De speciella definitionerna i PW
• Regelskillnaderna i PW
• Vilka undantag finns det i U16
• Domarregler enligt TB
Men i avsaknad av annan plan och som stöd eller för att ge uppslag till en egen plan lägger jag ut den här under.
Givetvis kommer det att finnas synpunkter på upplägg innehåll med mera: Dessa mottages tacksamt. Så håll till godo.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kursprogram
Kursen är uppdelad på 7 kurstillfällen. Givetvis är det full möjligt att utöka det med ett par tillfällen om det visar sig att man inte hinner hålla den takt som föreslås. Ett kurstillfälle är tänkt som tre lektioner a 45 min dvs. 2 timmar och en kvart. Första tillfället bör dock vara någon timme till.
Kursen är tänkt att följa spelförloppet och med det menas att man på varje moment tittar på en del av händelseförloppet som sker under spelet. Detta betyder i sin tur att man får jobba med olika delar i domarmanualen, regelboken och kanske tävlingsbestämmelserna och att man inte kan specificera ett exakt kapitel för att täcka in momentet.
Regelboken går att beställa och domarmanualen och tävlingsbestämmelserna finns att skriva ut från SAFF: hemsida.
Tänkt kursplan och takt är
Kurstillfälle 1 Introduktion och Före bollstarten
Kurstillfälle 2 Bollstarten och inledningen av försöket
Kurstillfälle 3 Bollinjespel (ej sparkar)
Kurstillfälle 4 Bollinjesparksparkspel och frisparkar
Kurstillfälle 5 Dödboll, klockan och timeout
Kurstillfälle 6 Procedurer: Regelbrottsrapportering, straffutmätning och kedjorna
Kurstillfälle 7 PW, TB och pregame
Kursen ska ha en kursansvarig. Som kursansvariganmäler man kursstart till SISU, håller koll på närvaron och rapporterar till SISU när kursen är klar.
Man ska även ha en kursledare som håller i kursen, fördelar ut uppgifter och ger läsanvisningar till efterföljande möten. Kursledare och kursansvarig kan vara en och samma person
1. Introduktion och före bollstarten
a) Introduktion
Första gången bör man gå igenom kursprogrammet och klargöra vad som krävs av varje deltagare. Det är också viktigt att alla har tillgång till regelbok, domarmanual och tävlingsbestämmelser. Poängtera att vi använder svenska när vi dömer, dvs. svenska termer gäller.
Det är viktigt att klargöra att det krävs någon timmes individuellt engagemang mellan kurstillfällena för att kursen skall ge ett bra resultat.
Inför varje kurstillfälle kan man dela ut ett par punkter till varje deltagare. T.ex en person fördjupar sig i i den första punkten under mekanik och den första punkten under regler. Nästa deltagar tar andra punkten osv.
Det är också bra att bestämma något avsnitt i mekanikboken som kursdeltagarna skall läsa igenom inför nästa kursträff.
Mekanik
• Grundläggande egenskaper för en domare
• Vanliga domartecken och tilläggstecken – Tanken är inte att nöta in dessa under första tillfället. Man kommer under resten av kursen att komma tillbaka till dessa. Men en kort genomgång som introduktion är en bra början. Bland domartecknen kan 1-3, 5-11 utgöra en bra start. Därefter är 18-22, 33-34. 38-43 och 45 en bra fortsättning. Bland tilläggstecknen är 1,3-10,13-15 en bra start och därefter 11,12, 16-19, 23.
Regler
• Gå igenom kapitel 2 – Definitioner i regelboken så att alla lär sig språket och sättet som reglerna är uppbyggda på. Man behöver inte detaljstudera alla definitioner. Gå igenom 2-4, 10, 12, 18, 22, 24, 26, därefter 7, 15, 19, 23. Som självstudier inför första mötet kan man ge 6, 8, 9, 11, 13, 16-17, 20-21, 27. 30-31. Dessa är av enklare slag och kanske inte de viktigaste men lämpliga att själv läsa in sig på.
b) Före bollstarten
Avser tiden från klarsignalen tills det att spelet startar.
Mekanik
• Gå igenom respektive domares positioner och ansvarsområden.
• Vilka uppgifter har respektive domare
• Med vilka tecken kommunicerar domarna med varandra och vad betyder dem
• Vem kommunicerar med vem och vad kommunicerar man om
Regler
• Vilka regler gäller för Lag A före bollstarten.
• Vilka reglebrott har vi för Lag A
• Vilka regelbrott krävs det mer än en domare för att avgöra
• Vilka regler gäller för Lag B före bollstarten.
• Vilka reglebrott har vi för Lag B
• Vilka är de så kallade ”Blow and throw” – regelbrotten.
2. Bollstarten och inledningen av försöket
Avser tiden från det att försöket har startats legat och de första sekunderna innan man kan läsa vilken typ av spel det blir.
Mekanik
• Vilka nycklar har respektive domare
• Hur läser man pass/run som domare
• Hur rör sig domarna inledningen av spelet
• Vem ansvarar för bollbäraren och vilka ansvar har de som inte har bollbäraren
• Kommuniktion under spelet (tecken)
• När och hur kastar vi flaggan.
Regler
• Vilka regelbrott är de vanligaste i samband med att bollen har startats
• Vilka regelbrott flaggar vi (ibland) inte för och varför. Hur hanterar vi dem istället
• Gå igenom definitionerna på de regelbrott som rör spelarsäkerhet
• Vilka blockeringsregler har vi för linjespelarna
• Vilka regler angående kontakt har vi för mottagare (receivers) och backar.
• När är blockering under midjan tilllåten
3. Bollinjespel (ej sparkspel)
Avser tiden från det att man kan kan läsa typen av spel tills bollen blir död.
Mekanik
• Hur rör sig domarna då spelet utvecklas beroende på pass- eller springspel
• Vem ansvarar för bollbäraren och vilka ansvar har de som inte har bollbäraren
• Kommunikation under spelet (tecken)
• När och hur kastar vi flaggan
• Användandet av markeringspåsen.
Regler
• Vilka regler gäller för blockeringar resp tacklingar, offense & defence
• Vilka regler gäller vid passningar, offensiva-linjen, mottagare, försvarare
• Legala och illegala överräckningar och passningar
• Vilka spelare har extra skydd
• Skillnader i pass som går förbi neutrala zonen eller inte
• Vilka regelbrott flaggas först när passningen har gått
4. Bollinjesparkspel och frisparkar
Avser frisparkar och försök där man tydligt kan avgöra om det blir ett bollinjesparkspel eller från den tidpunkten då en oväntad bollinjesparks sker.
Mekanik
• Vilka positioner har respektive domare
• Vem ansvarar för sparkare, hållare, bollstartare och sparkmottagare och vilka ansvar har de som inte har dessa personer.
• Kommunikation under spelet (tecken)
• När och hur kastar vi flaggan
• Användandet av markeringspåsen.
Regler
• Vad är bollinjesparksuppställning
• Vilka regler gäller för blockeringar offense & defence
• Vilka regler gäller vid sparkspel, offensiva-linjen, mottagare
• Legala och illegala bollinjesparkar, illegal spark
• Vilka spelare har extra skydd
• Skillnader i sparkar som går förbi neutrala zonen eller inte
• Vilka regelbrott flaggas först när sparken har gått
5. Dödboll, klockan och timeouts
Avser tiden från det att bollen är död tills det att spelarna är på väg bort från dödbollspunkten och man har placerat bollen på dödbollspunkten.
Mekanik
• Vilka har ansvar för dödbollspunkten.
• Vad har de andra domarna för uppgifter när bollen blir död.
• Hur rör man sig när bollen blir död.
• Hur hanterar man spelet nära och utanför sidlinjen
• Vilka tecken visar man när bollen blir död berorende på situation
• Hur hanterar man en timeout kallad av spelare/coach
Regler
• När är bollen död
• När stoppas klockan.
• Regelbrott efter bollen är död.
• Vilka sorters timeout finns det
• Vem få kalla timeout
6. Procedurer: Regelbrottsrapportering, straffutmätning, kedjorna
Mekanik
• Vad gör domaren som kastat flaggan innan man börjar rapportera regelbrottet
• Till vem rapporterar man och vad rapporterar man.
• Vilka uppgifter har respektive domare vid en straffutmätning
• Vilka uppgifter har repektive domare vid en mätning för ett nytt första försök
• När ändras försöksindikatorn och när flyttas kedjorna
• Vilka val har det drabbade lagets kapten vid straffutmätning
• Uppgifter vid sidbyte
Regler
• Hur hanteras regelbrott vid spelbar boll
• Hur hanteras regelbrott vid död boll
• När tar regelbrott ut varandra
• Vad innebär försöksförlust, halva distansen till mållinjen och förseelse
7. PW, TB och pregame
Mekanik
• Tremanna mekanik i PW
• Hjälpa istället för stjälpa i PW
• Pregame, vad är det och varför-
Regler
• De speciella definitionerna i PW
• Regelskillnaderna i PW
• Vilka undantag finns det i U16
• Domarregler enligt TB