|
Hjälp!
Jan 24, 2007 0:35:46 GMT 1
Post by Dessezar the SuperStar on Jan 24, 2007 0:35:46 GMT 1
jag vet egentligen varför jag undrar men jag kom helt plötsligt att tänka på om en O-line spelare får pulla och ta imot en hand off. jag har inte kollat upp det i regelboken (palla) men vad jag kan komma på, så borde man få göra det. SVARA ! jag kommer bli galen annars.
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 2:56:45 GMT 1
Post by Japp on Jan 24, 2007 2:56:45 GMT 1
Det tror jag bestämt man får, har för mej att limhamn har haft ett sådant spel.. ?
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 7:52:59 GMT 1
Post by josivtoft on Jan 24, 2007 7:52:59 GMT 1
När det gäller överräckningar så skiljer man på framåt och bakåt överräckning.
En överräckning bakåt är alltid tillåten. En överräckning framåt är bara tillåten om den sker på lag A:s sida om bollinjen.
Man skiljer på överräckningar till en spelare som är på respektive av linjen. OBS gäller alla spelare på linjen, dvs både mottagare och inre linjespelare.
Är spelaren av linjen får en framåtöverräckningen framåt ske när som helst på lag A:s sida om bollinjen.
Är spelaren på linjen, så måste spelaren INNAN han är tillåten att ta emot varit minst 2 yards bakom bollinjen och varit vänd mot sin EGEN målinje.
Om en pullande guard vänder sig utåt och vid något tillfälle är 2 yards bakom NZ innan han tar emot bollen så är den legal.
Om han däremot vänder sig inåt finns det risk att han aldrig är vänd mot sin egen mållinje när han tar emot bollen. En sådan vändning skulle se mycket konstig ut.
Värt att notera vid överräckningar är reverse spel. Om reversen görs till spelaren som stod på linjen så gäller ovanstående. Dvs spelaren skall ha varit vänd mot sin egen mållinje innan framåtöverräckningen sker (och 2 yards bakom).
Om det är fjärde försök och en överräckning sker och den misslyckas så är det en fummel. På fjärde försöket så får endast den som fumlar bollen föra den framåt. Så om exempelvis en QB lämnar över bollen till en RB som inte får direkt kontroll på bollen utan "vobblar" lite med den så är spelt dött när han väl får kontroll.
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 10:23:15 GMT 1
Post by Dessezar the SuperStar on Jan 24, 2007 10:23:15 GMT 1
Ok, tack så mycket. då vet jag allt
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 10:23:25 GMT 1
Post by tolkningsfrga on Jan 24, 2007 10:23:25 GMT 1
är inte det en tolkningsfråga vem det är som fumlar med bollen vid en "handoff".
när man ger skulden är det ju QB´s fel men stats mässigt är det RB´s fel om jag inte har helt fel för mig, isåfall borde det vara Rb´n som fumlar och inte QB´n, därför skall inte spelet dö när han får kontroll över bollen, som nu den 4:de försöks fummelregeln säger.
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 10:51:20 GMT 1
Post by josivtoft on Jan 24, 2007 10:51:20 GMT 1
Sen när är det stats-regelrna som går in och har företräde över reglerna? Här finns det inget att tolka. Vid en misslyckad överräckning är det en fummel, PUNKT. Den som har bollen innan överräckning påbörjas är den som fumlar. PUNKT. Däremot är det en annan sak om man bedömer att överräckningen är avslutad och att man därefter fummlar. Men det är en annan situation än den som beskrivs.
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 11:16:41 GMT 1
Post by NA on Jan 24, 2007 11:16:41 GMT 1
man får alltså göra en överlämning bakåt till vilken som helst pullande linjeman? dvs även om han inte passerat 2 yds bakom och dessutom varit vänd mot sin egen mållinje?
|
|
|
Hjälp!
Jan 24, 2007 11:28:08 GMT 1
Post by wwehd on Jan 24, 2007 11:28:08 GMT 1
ehh ...va?!?....läste du överhuvudtaget JOs första inlägg?
Annars så hittar du svaret på din fråga där.
|
|