|
Post by Elias on Dec 21, 2006 17:09:25 GMT 1
Jag skadade mig i våras, främre korsbandet och minisken slets av. Har nio månader kvar innan jag kan sätta på mig skydd igen och då är min fråga! Eftersom jag är 87:a så är jag ju för gammal för u-19 nästa år. men då jag förlorat ungefär lite mer än ett år av träning så kan man då få tillåtelse att spela i u-19? de känns lite hårt att direkt vara tvungen att träna/spela med seniorerna (smm) nån som kan svara på de?
|
|
|
Post by Nope on Dec 21, 2006 17:37:55 GMT 1
Generellt sett delas dispenser aldrig ut till överåriga spelare... Det jag kan tipsa dig om är att träna på ordentligt. Jobba under försäsongen, dvs redan nu. Annars harju SMM ett farmaravtal med Berga om jag inte missminner mig. Ett ypperligt tillfälla att ta vara på ett farmarlag tycker iaf jag!
|
|
|
Post by vet lite on Dec 21, 2006 17:38:35 GMT 1
Om du nu är för gammal för u19 nästa gån g du dra på dig skydden får du göra som alla andra grabbar tjejer som är för gamla, sök dispens för att få spela. dock får du inte vara med i SM-slutspelet när det väl drar igång.
Trist att du skadat dig
|
|
|
Post by elias on Dec 21, 2006 17:48:29 GMT 1
aaa tänkte på de me men svårt att komma in i de då...men jag skadade mig i maj opererade mig den 27 nov så de e ju därifrån de ett par månader..en tung uppförsbacke men de ska man nog kunna ta sig igenom!
|
|
|
Post by bla on Dec 22, 2006 2:03:17 GMT 1
9 månader och du opererade dig 27 november? jag opererade mitt korsband den 3 november och samt mina sjukgymnaster + läkare räknar med att jag är tillbaka i börjar av april
|
|
nonenadazilchzipnichtsniente
Guest
|
Post by nonenadazilchzipnichtsniente on Dec 22, 2006 6:23:41 GMT 1
Du kan glömma dispens. Det finns inte en chans att få spela U19 som 20-åring. Tjejer får dispens, inga andra i U19. Eftersom du spelade i SMM kan man ju iofs säga att du är tjej.... Skämt å sido, det gick ju bra för dig i seniorerna som 18-åring så varför inte som 20-åring?? Annars kan du ju byta lag och spela i division 1 om du inte känner dig mogen för ss.
|
|
|
Post by josivtoft on Dec 22, 2006 10:24:09 GMT 1
Hmm, intressant frågeställning. Jag tycker att du skall prova att ansöka om dispans inom ditt distrikt. Ställ dispansen till distriktets TU. Det är din förening som ska skicka in dispansen. De kan ge dig dispans för matcher inom distriktet men den gäller inte för ett eventuellt slutspel. Till slutspelet måste du söka på nytt till förbundets TU.
Dock får du i så fall vara bredd på att du inte får spela senior över huvud taget detta år du erhåller dispansen.
Generellt så är detta en intressant frågeställning då individens förutsättningar kontra de sportsliga förutsättningarna ställs mot varandra. Sätts de sportsliga förutsättningarna ur spel om man låter en spelare som varit skada och inte spelat på ett helt år delta i detta fallet U19 även om han har fyllt 20. Det är ju ett års utveckling av spelaren som gått förlorad. Å andra sidan, går det att missbruka ett sådant förfarande.
Vad tycker ni coacher (å andra för den delen)?
|
|
|
Post by Nja on Dec 22, 2006 10:43:11 GMT 1
Vet inte om jag håller med dig JO om att det skulle vara en intressant frågeställning.
Spelaren kan spela hur mycket han vill utan att han skall behöva dispens. Antingen i SS eller i någon annan klubb i de lägre divisionerna.
Varför skulle han ha särbehandling och hans U19 lag få en förstärkning bara för att spelaren inte tycker att han platsar i SMMs a-lag? Eller för att han inte vill byta klubb, nu när han inte tycker att han platsar i a-laget?
Blir lite roligt om spelare kan säga, -nja, jag platsar nog inte (alt tycker inte att det är roligt att träna så hårt, alt jag tycker att det är roligare att dunka på små juniorer för då känner jag mig manligare....) i a-laget utan jag vill hellre spela med juniorerna och att han då skulle få dispens för det.
Nä, bara att bita ihop och låta spelaren själv ta ansvar för sin situation istället för att världen runt omkring skall anpassa sig efter honom.
Gamle Ole
|
|
|
Post by josivtoft on Dec 22, 2006 11:58:56 GMT 1
Tydligen tilläckligt intressant för att du ska svara Nu handlade det inte om ett fritt val vid 20 års ålder, utan förutsättningen var att man varit skadad under föregående säsong, lite som en "redshirted" spelare på collage. Jag har inte tagit ställning varken för eller emot. Ett annat sätt att se på frågan är, missgynnar det de sportsliga systemet att en spelare som ofrivilligt, dvs omfattande skada, har fått avstå spel under ett år och inte kunnat träna och utvecklas som han hade gjort vid spel ett år till i U19. Ja, om motståndarna ser ett problem med att det finns en spelare till i lagets spelrtrupp. Ja, om man anser att denna spelare är så mycket bättre, detta året än vad han hade varit förra året. Tanken är inte den att en spelare skall kunna avstå spel under ett år för att sen kunna fortsätta ytterligare ett år i samma åldersgrupp. 2008 gör vi en övergång till U15/17/19 så då blir skillnaderna mindre mellan åldergrupperna, men det är fortfarande samma gap från U19 till senior. Som jag också sa innan, OM en dispans beviljas så bör förutsättningen vara att man INTE får spela senior det året dispansen ges. Ty då finns det ingen anledning till att ge dispans.
|
|
|
Post by Dessezar the SuperStar on Jan 15, 2007 22:35:11 GMT 1
Om jag va i dina skor Elias skulle jag träna riktigt ordentligt, ta hand om skadan, gå till sjukgymnast o.s.v. Pumpa i gymet m.m. Träna med SMM känn efter, ta det lite lungt i början sen trappa upp. Du behöver inte spela med dom första året om du inte tror att du klarar det, dessutom tror jag att Coacherna ser det eller inte.
|
|