|
Punt
Nov 17, 2006 17:53:56 GMT 1
Post by Phuntad on Nov 17, 2006 17:53:56 GMT 1
Vilka regler gäller vid punt? Syftar mest på: - När får man springa iväg? Behöver ens puntern sparka bollen för att releasa från linjen?
- Får man "sänka" returnman om han inte fångar bollen eller gör inte "fare catch" tecken för att ta mig till bollen?
- Hur länge är bollen "levande"?
Gäller samma regler vid kickoff och andra sparkspel? Om jag har glömt något viktigt så berätta gärna.
|
|
|
Punt
Nov 17, 2006 19:53:51 GMT 1
Post by josivtoft on Nov 17, 2006 19:53:51 GMT 1
Det finns inga regler som förbjuder någon spelare att springa neråt plan, som det finns vid passpel.
Vilken spelare som helst i det mottgande laget som har en rimlig möjlighet att ta emot bollen skall ges en obehindrad chans att göra så. Detta gäller såväl fysik kontakt, vara i närheten eller verbala störningar. Skydder gäller till det att mottagaren har kontroll på bollen om det sker i en "ren" mottagning. Skyddet upphör om mottagaren börja "fumla" med bollen eller om bollen tagit i marken. Skyddet upphör således inte direkt vid den första touchen av bollen.
Om spelaren har gjort en "fair catch" gäller skyddet även efter att mottagaren börjat "fumla" tills bollen rör marken. Givetvis gäller skyddet även efter det att han fångat bollen om det sker innan bollen rört marken.
Vet inte vad du syfter på med "levande". Men statusen på bollen förblir en spark tills det att någon har kontroll på bollen. Man kan inte göra en fair catch efter det att bollen har rört en spelare eller marken.
MVH / JO Sivtoft
|
|
|
Punt
Nov 17, 2006 20:44:03 GMT 1
Post by Phuntad on Nov 17, 2006 20:44:03 GMT 1
Det jag syftar med "levande" är, när ska dommarn blåsa av spelet?
Vi säger att bollen går över bollmotagaren, får jag då "springa" igenom honom för att plocka upp bollen eller detta ses som onödigtvåld?
|
|
|
Punt
Nov 20, 2006 16:13:59 GMT 1
Post by hasseb on Nov 20, 2006 16:13:59 GMT 1
Skulle tro att börjar den tänkta returneraren att blockera dig kan du "springa över" honom, eller "fetsmälla" honom. Är han dock passiv efter det att bollen gått över huvudet tror jag nog inte att du ska "sänka" honom... Dels skulle nog jag kasta en liten flagga (kanske), dels tjänar du nog ingenting på det, över huvudtaget! Det skulle vara för egen personlig vinning då, att du vill ha upp din "macho/bad-boy" faktor, men då föredrar jag nog en liten kommentar till honom efter spelet istället Trashtalking är aldrig fel
|
|
|
Punt
Nov 21, 2006 14:28:15 GMT 1
Post by domare150 on Nov 21, 2006 14:28:15 GMT 1
Varfor skulle du vilja springa igenom honom om du var ute efter bollen?
|
|
|
Punt
Nov 21, 2006 14:32:56 GMT 1
Post by Phuntad on Nov 21, 2006 14:32:56 GMT 1
Varfor skulle du vilja springa igenom honom om du var ute efter bollen? För att ta mig snabbast till bollen.
|
|
|
Punt
Nov 22, 2006 7:36:09 GMT 1
Post by NA on Nov 22, 2006 7:36:09 GMT 1
Varfor skulle du vilja springa igenom honom om du var ute efter bollen? För att ta mig snabbast till bollen. du har inte räknat med att du tappar fart när du kolliderar med en spelare? har han dessutom tydligt visat att han inte är speciellt intresserad av att returnera bollen skulle åtminstonde jag kasta flagga på det för osportsligt uppträdande eller nått i den stilen
|
|
|
Punt
Nov 22, 2006 11:13:09 GMT 1
Post by Phuntad on Nov 22, 2006 11:13:09 GMT 1
För att ta mig snabbast till bollen. du har inte räknat med att du tappar fart när du kolliderar med en spelare? har han dessutom tydligt visat att han inte är speciellt intresserad av att returnera bollen skulle åtminstonde jag kasta flagga på det för osportsligt uppträdande eller nått i den stilen Varför skulle det ta längre tid? Jag har tagit ut den enda spelare som kan tänkas returnera = större chans att jag plockar upp bollen. Vart går gränsen för osportsligt? När ska dommarn kasta flaggan?
|
|
|
Punt
Nov 22, 2006 12:52:55 GMT 1
Post by josivtoft on Nov 22, 2006 12:52:55 GMT 1
Det är svårt att beskriva en sådan här situation i text.
Men om vi börjar med fallet att spelaren, ex B21, har visat "fair catch". Om han inte rör bollen så betyder det OCKSå att B21 ej kommer att blockera mer under spelet dvs om B21 gör en blockering så är det ett regelbrott. Detta medför inte per automatik att en motståndare, t.ex A88, inte får blockera honom. Men om det är tydligt att B21 ej längre är intresserad av att delta spelet så kan det mycket väl vara ett personligt regelbrott (inte osportslig som nämts innan) att sänka honom, helt enkelt för att det är onödigt och man inte vinner något på spelet.
Rätten att komma åt en lös boll, dvs blocka lågt, knuffa i ryggen eller flytta på en motståndare tillkommer bara de spelare som har rätt att röra bollen. En punt oberörd av lag B har lag A ingen rätt att röra (inget regelbrott men väl en förseelse) varför man inte kan använda sig av den reglen för att rättfärdiga att man springer igenom en spelare. Har en lag B-spelare väl rört bollen får lag A återhämta den och så gäller samma regler som vid andra lösa berörda bollar.
Den avgörande faktor blir således om det istället är så att det är lag B spelaren som försöker blockera lag A-spelaren. Då får man värja sig från eller möta denna denna block. Eftersom det oftast är så att lag A försöker hindra lag B-spelarna från att komma ner till returmannen så är det inte något större problem.
Bollen är levande tills den är död enligt reglerna, dvs om bollen oberörd av lag B rör marken i målomrdet, om en lag A spelare får besittning (då det fortfarande är en spark), en lag B spelare (och lag A spelare om lag B först haft besittning) i besittning av bollen blir nertacklad, bollen går utanför spelfältet, man gör en touchdown eller saftey eller om domaren blåser av spelet.
Om B21 inte gör en fair catch, ja då, blir det mer en avvögning om B21 deltar i spelet, dvs om han aktivt väljer att vara mellan dig och bollen vilket är ett en blockering (att använda sin egen kropp för att hindra motstånaden att ta sig fram). Om inte ja då gör du bäst i att gå runt honom. Fortfarande gäller det att om du inte har rätt att röra bollen får du inte gå igenom en spelare för att ta dig till bollen.
Lite förenklat: innan en lag B-spelare har rört bollen: om B21 står still eller rör sig bort från bollen och inte aktivt försöker stå mellan A88 och bollen så är det säkrast för B21 att gå runt om. Efter det att en lag B-spelare har rört bollen. Lag A spelaren har större rätt att ta sig till bollen närmsta vägen. Den här rätten blir större ju närmare bollen man är. Dvs är man 20 yard ifrån, fundera inte ens på att sänka en motståndare son ej längre deltar i spelet. Ligger bollen precis bakom lag B spelaren, då kan du gå efter bollen rak igenom lag B-spelaren
|
|
|
Punt
Nov 22, 2006 16:11:33 GMT 1
Post by NA on Nov 22, 2006 16:11:33 GMT 1
du har inte räknat med att du tappar fart när du kolliderar med en spelare? har han dessutom tydligt visat att han inte är speciellt intresserad av att returnera bollen skulle åtminstonde jag kasta flagga på det för osportsligt uppträdande eller nått i den stilen Varför skulle det ta längre tid? Jag har tagit ut den enda spelare som kan tänkas returnera = större chans att jag plockar upp bollen. Vart går gränsen för osportsligt? När ska dommarn kasta flaggan? vågar man fråga varför du är så otroligt pigg på att ränna efter bollen att du måste springa in i en spelare? om bollen inte är berörd av en försvarsspelare (dvs spelaren som du vill springa in i) så kommer inte ditt lag att få besittning av bollen i alla fall, och då kan det vara taktiskt att låta bollen rulla någon extra halvyard närmare motståndarnas endzone, så att de får sämre fieldposition.
|
|
|
Punt
Nov 23, 2006 13:05:18 GMT 1
Post by Phuntad on Nov 23, 2006 13:05:18 GMT 1
vågar man fråga varför du är så otroligt pigg på att ränna efter bollen att du måste springa in i en spelare? Nej det vågar du inte. Tack josivtoft för ett bra svar.
|
|