|
Post by Bjorn on Nov 7, 2006 12:00:52 GMT 1
Har en fråga till någon med dommarkompetens. Situationen som föranleder frågan är från en NFL match men situationen skulle lika gärna kunna dyka upp på andra nivåer.
Antag att en reciver och en defensiv back som täcker honom springer full fart nedåt banan (mot endzone) då en långpass kommer. Försvararen fångar en interception och har bollkontroll på 2y linjen. Då han springer i full fart kan han inte stanna utan springer in i sin egen endzone där recivern (som springer bredvid honom) tacklar honom.
Är detta en safety eller en touchback eller kanske försvararens boll på 2y linjen? Visserligen är det ju försvararen som tar in bollen i endzone men samtidigt känns det orimligt att kräva att han ska kunna stanna på en femöring när han tagit bollen.
Hur är regeln?
/Bjorn
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Nov 7, 2006 12:53:26 GMT 1
Hej Björn
Kan inte svara vad som gäller fö NFL men för NCAA så säger reglen i korthet att - om en spelare (utom Lag A spelare före en ändring av lagbesittning) bryter eller återhämtar en boll inom 5 yards från den mållinje som man försvarar - den efterföljande rörelsen för spelaren in i målområdet - spelet dör i målområdet så är det varken ett självmål eller touchback. Istället får man bollen på den yardlinje där brytningen skedde, dvs i ditt fall på 2-yardlinjen.
MVH / JO
|
|
|
Post by Na on Nov 7, 2006 13:05:32 GMT 1
jag skulle förmodligen döma touchback på den beskrivna situationen, iofs har jag inte haft domarlicens den senaste säsongen, så jag har inte extremkoll.
det som gör mig en aning osäker är om huruvida försvarsspelaren bedöms kunnat byta riktning för att klara sig utan att gå in i endzone. om man ser till att de flesta interceptions görs så att försvarsspelaren attackerar bollen i riktninng mot anfallande lagets endzone så är det kanske svårt att bedöma, men jag tycker i vilket fall att någon safety behöver det inte vara enligt de regler som vi spelar med i sverige.
|
|
|
Post by Bjorn on Nov 8, 2006 11:26:56 GMT 1
Tack för snabbt och tydligt svar. Försvararen får altså så att säga "forward progress" dit där han fångade bollen, verkar ju logiskt.
En ren gissning är väl att regeln i NFL är samma...
/Bjorn
|
|
|
Post by NA on Nov 8, 2006 14:14:43 GMT 1
Bjorn: vågar man fråga vilken match du sett, och vad de hade för domslut där?
|
|
|
Post by domare150 on Nov 8, 2006 15:28:05 GMT 1
JO har rätt som vanligt, och resultatet blir det samma i NFL. Där har man ingen regel som specifikt specifiserar 5-yardlinjen som det avgörande, men i praktiken så blir det det samma som hos oss. Om tvivel råder om brytningen hände i målområdet eller på spelfältet, dömmer man at den skedde i målområdet, och resultatet blir en touchback.
|
|
|
Post by StefanOud on Nov 13, 2006 12:12:45 GMT 1
Hej Björn Kan inte svara vad som gäller fö NFL men för NCAA så säger reglen i korthet att - om en spelare (utom Lag A spelare före en ändring av lagbesittning) bryter eller återhämtar en boll inom 5 yards från den mållinje som man försvarar - den efterföljande rörelsen för spelaren in i målområdet - spelet dör i målområdet så är det varken ett självmål eller touchback. Istället får man bollen på den yardlinje där brytningen skedde, dvs i ditt fall på 2-yardlinjen. MVH / JO Men spelet slutar ju i målområdet. Punkten där brytningen skedde markeras ju inte och kan inte användas som utmätningspunkt. Min tolkning av situationen är att den borde leda till en touchback i och med att bollens "impetus" leder försvararen in i eget målområde och spelet dör där inne. Nästa försök måste börja på lag Bs 20 yardlinje. Tycker jag.
|
|
|
Post by vet lite on Nov 13, 2006 12:33:06 GMT 1
Har för mig att regeln som tilllämpas kallas momentum, därför börjar nästkommande spel från punkten där bollbesittningen ändras.
|
|
|
Post by koreanhap on Nov 13, 2006 15:36:34 GMT 1
Domarmanualen:
21.3.G Den ansvarige domaren använder markeringspåsen för att markera var en Lag B spelare tar emot en spark, passning eller fummel mellan sin femyardslinje och mållinje när rörelseundantaget gäller - det här är dödbollspunkten om bollen sedan blir död i målområdet i lag B:s besittning, om spelarens ursprungliga rörelse tog honom in i målområdet.
|
|
|
Post by StefanOud on Nov 14, 2006 8:37:56 GMT 1
Domarmanualen: 21.3.G Den ansvarige domaren använder markeringspåsen för att markera var en Lag B spelare tar emot en spark, passning eller fummel mellan sin femyardslinje och mållinje när rörelseundantaget gäller - det här är dödbollspunkten om bollen sedan blir död i målområdet i lag B:s besittning, om spelarens ursprungliga rörelse tog honom in i målområdet. På den gamla goda tiden skulle man inte markera den punkten i och med att den aldrig var en utmätningspunkt. Detta har tydligen ändrats! ;D Tänk vad tiden går Gäller det bara mellan egen fem och mållinjen, eller även ute på plan?
|
|
|
Post by vet lite on Nov 14, 2006 13:00:53 GMT 1
har för mig att det enbart gäller då man kan tilllämpa regeln momentum, alltså enbart vid mållinjen
|
|
|
Post by koreanhap on Nov 14, 2006 19:18:37 GMT 1
Sant som det står över här. Tillämpas bara när det är nära mållinjen för att markera momentumpunkten.
|
|