|
Post by bulls60 on Oct 15, 2006 20:34:58 GMT 1
Situation är följande:
Slutet på 2 qtr
Lag A springer med bollen, tacklas inbounds av B på B 40 för en first down.
Precis när spelet är över begår en Lag B-spelare ett personligt regelbrott (med kontakt) på en Lag A-spelare. Tiden har runnit under försöket.
Hur mäts bestraffningen ut?
|
|
|
Post by Turbo on Oct 15, 2006 21:33:02 GMT 1
Om jag minns rätt så mäts det ut på kickoffen i andra halvlek.
|
|
|
Post by NA on Oct 16, 2006 8:35:57 GMT 1
en halvlek kan väl aldrig sluta med en bestraffning? alltså: man måste ha ett spel efter bestraffningen, eller är det en match som aldrig kan ha sista spelet som en bestraffning? jag har i alla fall hört någonstans att det ska vara så. källan är jag minst lika osäker på, så den kan jag tyvärr inte avslöja och regelbok har jag ingen med mig just nu, men det kanske finns någon som kan bekräfta eller avfärda min teori om att ett regelbrott på lag B bestraffas med att lag A får spela ett spel utan tid, efter att straffet är utmätt
|
|
|
Post by domare150 on Oct 16, 2006 8:42:44 GMT 1
Helt riktigt av Turbo.
Utmätningen skall ske från den nästa punkten, vilket ju är punkten där bollen skall frisparkas ifrån. Eftersom det är ett dödbollsregelbrott utan någon tid kvar på klockan, så finns det ingen annan möjlighet.
Hadde detta varit matchens sista spel, så hadde matchen slutat utan att regelbrottet bestraffats (förutom om det skall spelas extraperioder).
Det NA snackar om gäller endast om det är ett regelbrott UNDER ett spel, INTE om det sker efter bollen är död, som här.
Edit: Kom en post "imellan".
|
|
|
Post by Na on Oct 16, 2006 13:15:11 GMT 1
tack, då var jag inte helt ute och cyklade, även om jag i detta fall hade fel, jag missade att spelet var över, utan tolkade det som att regelbrottet skedde under pågående spel
|
|